Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST EU Peníze školám Matematika – 9.ročník Slovní úlohy o pohybu - 1

2 Název: Slovní úlohy o pohybu – 1. část Anotace: Dráha, rychlost, čas – označení, jednotky, vzorec na výpočet. Převody jednotek času – hodiny, minuty. Řešení jednoduchých úloh o pohybu - opakování. Složitější úlohy o pohybu - dva pohyby proti sobě a dva pohyby vycházejí z jednoho místa v různou dobu, ukázkové příklady, schéma. Vypracoval: Mgr. Bohumila Zajíčková Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Metodika práce s materiálem: Prezentace určená k výkladu a procvičování učiva, lze využít i při samostudiu nebo při opakování učiva. Snímky jsou určené ke společné i k samostatné práci. Postup po jednotlivých krocích při řešení úlohy zajišťuje animace každého snímku. Ročník: devátý Datum vytvoření: leden 2012

3 Dráha, čas, rychlost veličinaoznačení jednotky vzorce dráha rychlost čas s t v m, km s, h m/s, km/h s = v. t převody 1 h = 60 mim = 3 600s 1 m/s = 3,6 km/h 1 km/h = m/s

4 Převody 15 min = 30 min = 45 min = 10 min = 20 min = 40 min = 6 min = = 0,25 h = 0,5 h = 0,75 h = 0,1 h 1,5 h = 2,25 h = 0,3 h = 1,1 h = 2,75 h = 1,8 h = 0,6 h = 90 min 135 min 18 min 66 min 165 min 108 min 36 min

5 Jednoduché úlohy o pohybu Jakou vzdálenost urazí cyklista za 3 h 15 min, když pojede průměrnou rychlostí 20 km/h? s = 3, s = 65 km Jakou průměrnou rychlostí jelo auto, jestliže za 20 minut překonalo vzdálenost 30 km? v = 30 : v = 90 km/h s = v. t Za kolik hodin ujede motocyklista vzdálenost 120 km, když pojede průměrnou rychlostí 80 km/h? t = 120 : 80 t = 1,5 h

6 Složitější úlohy o pohybu 1.Dva pohyby proti sobě - v nějakém místě na trase se setkají nebo míjejí 2.Dva pohyby vycházejí z jednoho místa v různou dobu – rychlejší dohání pomalejšího. 3.Pro všechny úlohy platí: s = v. t s dráha pohybu (km) v průměrná rychlost pohybu (km/h) t doba pohybu - jízdy, chůze (h)

7 Ze dvou míst vzdálených 15 km vyrazili proti sobě současně 2 chlapci. Pavel šel pěšky rychlostí 5 km/h a Ondra jel na kole rychlostí 20 km/h. Za jakou dobu se chlapci setkali a kolik km ujel Ondra na kole? AB s = 15 km v 1 =v 2 = s1s1 S s2s2 t 1 = t 2 = s 1 = s 2 = s 1 + s 2 = s 5x + 20x = 15 25x = 15 x = t 1 = t 2 = 0,6 h=36 min s 2 = 20.0,6 = 12 km zk: s 1 = 5.0,6 = 3 km = 15 km Chlapci se setkali za 36 minut a Ondra ujel na kole 12 km. Př.: 1 x hx h x hx h 5.x km20.x km zvol neznámou Pavel 5 km/hOndra 20 km/h 5 km/h20 km/h zapiš rovnici s 1 = v 1. t 1 s 2 = v 2. t 2 vyjádři dráhu

8 A s1s1 S = s 2 autobus 48 km/h auto 72 km/h autobusauto v 1 =v 2 = t 1 = t 2 = s 1 =s 2 = x hx h 72.x km 48 km/h72 km/h zvol neznámou zapiš rovnici s 1 = v 1. t 1 s 2 = v 2. t 2 s 1 = s 2 48x + 8 = 72x 8 = 24x x = 20 min = 8 20 h 24 km Auto dohoní autobus v 8 h 20 min ve vzdálenosti 24 km od Věšína. V 8 h vyjel z Věšína autobus rychlostí 48 km/h. Za 10 min za ním vyjelo auto rychlostí 72 km/h. V kolik hodin a v jaké vzdálenosti od Věšína dohoní auto autobus? Př.: 2

9 1.Pozorně přečti úlohu a urči o jaký typ se jedná - pohyb proti sobě nebo za sebou. 2.Načrtni schéma, doplň známé údaje. 3.Zvol neznámou a pomocí ní vyjádři ostatní údaje do schéma. 4.Zapiš rovnici a vyřeš ji. Dopočítej chybějící údaje. 5.Zkouškou ověř, že získané výsledky vyhovují všem podmínkám úlohy. 6.Napiš odpovědi na otázky z úlohy. Postup při řešení úlohy o pohybu

10 1. typ: pohyb proti sobě - schéma dva pohyby proti sobě - v nějakém místě na trase se setkají nebo míjejí AB s v 1 =v 2 = s1s1 S s2s2 t 1 = t 2 = s 1 = s 2 = h h v 1. t 1 km v 2. t 2 km 1. pohyb 2. pohyb km/h s 1 + s 2 = s v 1. t 1 + v 2. t 2 = s

11 A s1s1 S = s 2 1. pohyb 2. pohyb 1. pohyb 2. pohyb v 1 =v 2 = t 1 = t 2 = s 1 = s 2 = h h v 1. t 1 km v 2. t 2 km km/h s 1 = s 2 v 1. t 1 = v 2. t 2 2. typ: pohyb za sebou - schéma dva pohyby vycházejí z jednoho místa v různou dobu – rychlejší dohání pomalejšího

12 Téma: Slovní úlohy o pohybu - 1, 9.třída Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional MS Office 2003 Použitá literatura: učebnice matematiky a pracovní sešity pro ZŠ Rovnice, slovní úlohy – PS pro 9. ročník – Nová škola Autor: Mgr. Bohumila Zajíčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)


Stáhnout ppt "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."

Podobné prezentace


Reklamy Google