Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Problematika podpory infrastruktury městské drážní dopravy

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Problematika podpory infrastruktury městské drážní dopravy"— Transkript prezentace:

1 Problematika podpory infrastruktury městské drážní dopravy
Mgr. Michal Ulrich

2 Městská drážní doprava
Městskou drážní dopravou se rozumí zejména metro, tramvaje a trolejbusy Městská drážní doprava tvoří páteřní část systému městské hromadné dopravy v nejvýznamnějších městech ČR Tramvajové provozy: Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Olomouc, Liberec (+ Jablonec n. N.), Most (+ Litvínov) Trolejbusové provozy: Brno, Ostrava, Plzeň, Ústí nad Labem, Teplice, Chomutov (+ Jirkov), České Budějovice, Jihlava, Zlín (+ Otrokovice), Hradec Králové, Pardubice, Opava, Mariánské Lázně

3 Podpora městské drážní dopravy
Nejzásadnějším zdrojem pro velké investice v oblasti městské drážní dopravy jsou evropské strukturální a investiční fondy Podpora v programovém období byla nedostatečná Podpora v programovém období rozdělena mezi dva operační programy: Operační program Doprava (výstavba a modernizace infrastruktury městské drážní dopravy – SC 1.4) a Integrovaný regionální operační program (vozový park městské drážní dopravy – SC 1.2) Pro žadatele to v případě zájmu o infrastrukturu i vozový park znamená nastudovat dvě sady odlišných pravidel, na druhou stranu tímto způsobem bylo možné pro městskou drážní dopravu alokovat více prostředků Toto rozhraní je zakotveno v Dohodě o partnerství – změna je v podstatě vyloučena

4 Operační program Doprava 2014-2020 – základní údaje
Celková alokace cca 4,6 mld. EUR – nejvýznamnější zdroj financování dopravní infrastruktury v programovém období Financován ze dvou zdrojů: z Fondu soudržnosti (FS) a z Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR Operačním programem Doprava jsou realizovány části Dohody o partnerství vztažené k dopravě Hlavním tematickým cílem je Podpora udržitelné dopravy a odstraňování překážek v klíčových síťových infrastrukturách

5 Popis prioritních os Struktura Operačního programu Doprava reflektuje zkušenosti z minulého období a předchází rizikům horšího čerpání v některých oblastech v první řadě tím, že oproti šesti věcným prioritním osám OPD soustředí podporu do tří věcných prioritních os: PO 1: Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu (Fond soudržnosti, 51 % celkové alokace – cca 2,4 mld. EUR), zahrnující investice do železniční infrastruktury, multimodální nákladní dopravy (terminály), drážní infrastruktury pro městskou a příměstskou dopravu, dopravního parku železniční a vodní dopravy PO 2: Silniční infrastruktura na síti TEN-T, veřejná infrastruktura pro čistou mobilitu a řízení silničního provozu (Fond soudržnosti, 28,3 % celkové alokace – cca 1,25 mld. EUR), zahrnující investice do výstavby a modernizace dálnic a rychlostních silnic včetně jejich vybavení ITS, systémů řízení městského silničního provozu a do rozvoje sítě napájecích stanic alternativních energií na silniční síti PO 3: Silniční infrastruktura mimo síť TEN-T (Evropský fond regionálního rozvoje, 19,2 % celkové alokace – cca 0,9 mld. EUR) zaměřená na investice do výstavby a modernizace silnic mimo síť TEN-T

6 Integrované nástroje v rámci OPD2
Integrované nástroje jsou novým prvkem v programovém období Představují strategické plány městských aglomerací, v rámci kterých budou realizovány intervence z různých operačních programů, které budou spolupůsobením vytvářet vyšší přidanou hodnotu Integrované územní investice (ITI): Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Ústecko- chomutovská aglomerace, Hradecko-pardubická aglomerace, Olomouc Integrované plány rozvoje území: Liberec, České Budějovice, Zlín, Jihlava, Karlovy Vary, Mladá Boleslav Ve většině integrovaných nástrojů jsou zahrnuty i intervence v oblasti městské drážní dopravy

7 Základní východiska podpory městské drážní dopravy v OPD2
V případě podpory veřejné hromadné dopravy v ČR je třeba mít na paměti, že podíl veřejné dopravy na celkových dopravních výkonech je ve většině případů relativně vysoký, proto jde ve srovnání se „starými“ členskými státy spíše o udržení stávajícího stavu (jinými slovy není reálné očekávat výrazné zvyšování podílu veřejné dopravy) Podporována je jak výstavba nových tratí, tak modernizace tratí stávajících, vždy se však změny musí projevit ve vztahu k cestujícím (a toto se odrazit v hodnocení ekonomické efektivnosti)

8 Hlavní kritéria pro výběr projektů v OPD2
soulad projektu a jeho cílů s cíli OPD2, soulad projektu s relevantními strategickými dokumenty, společenská ekonomická efektivnost a zdůvodnění účelnosti vynaložených prostředků – hodnota za peníze, zajištění udržitelnosti projektu (zejména z pohledu provozování projektu a údržby), naplňování cílů dopravní politiky ČR i EU vliv na ŽP, horizontální politiky EU a plnění příslušných specifických cílů

9 Strategické zdůvodnění projektových záměrů
Ve výzvách, které jsou v současnosti vyhlášeny, postačuje zdůvodnění projektových záměrů prostřednictvím strategické projektové fiche Ve výzvách vyhlášených po roce 2017 bude nutné zdůvodnění prostřednictvím SUMP, případně prostřednictvím SUMF (který v podstatě představuje první fázi plnohodnotného SUMP) K tvorbě SUMP/SUMF uspořádalo Ministerstvo dopravy několik workshopů Všechny SUMP/SUMF budou muset být schváleny ze strany Komise pro posuzování dokumentů městské mobility

10 SC 1.4 – Vytvoření podmínek pro zvýšení využívání veřejné hromadné dopravy ve městech v elektrické trakci Oprávnění žadatelé vlastníci/správci dotčené infrastruktury (města, městy zřizované organizace – např. dopravní podniky či správci městských komunikací) Míra podpory příspěvek EU 85 % ze způsobilých výdajů Žádosti o podporu jsou předkládány v elektronické podobě prostřednictvím portálu IS KP14+ Časová způsobilost: – , realizace projektu nesmí být ukončena před podáním žádosti o podporu

11 SC 1.4 Výzva č. 16 až 26 Způsob hodnocení projektů
V rámci tohoto specifického cíle jsou vyhlášeny průběžné výzvy. Podpora je poskytována v pořadí, v jakém jsou žádosti předloženy resp. schváleny, a to až do vyčerpání celé alokace na výzvu. Hodnocení probíhá dvoukolově. I. KOLO HODNOCENÍ – V prvním kole je ze strany žadatele předložena předběžná žádost o podporu a přílohy (rozsah požadovaných příloh pro první a druhé kolo je obecně uveden v Pravidlech pro žadatele a příjemce OPD a je dále upřesněn v dokumentaci zveřejněné společně s vyhlášením příslušné výzvy). II. KOLO HODNOCENÍ – Představuje hodnocení kompletní projektové žádosti, doplněné na základě požadavků vzešlých z prvního kola hodnocení a případných konzultací, provádí se aktualizace výsledků hodnocení z I. kola.

12 SC 1.4 Výzva č. 16 až 26 Aktuální stav
Výzvy byly vyhlášeny v srpnu 2016, všechny výzvy končí na konci roku (příjem předběžných žádosti o podporu však bude ukončen již k ) v současné době byly podány 3 žádosti o celkovém objemu Kč (z toho způsobilé výdaje ve výši Kč) Projektové záměry je možné se zástupci ŘO konzultovat telefonicky, e- mailem i osobně

13 Děkuji za pozornost www.opd.cz


Stáhnout ppt "Problematika podpory infrastruktury městské drážní dopravy"

Podobné prezentace


Reklamy Google