Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

JAK REAGUJÍ UČITELÉ 1. STUPNĚ NA ZAVÁDĚNÍ ZÁKLADŮ INFORMATIKY DO VÝUKY ICT Jiří Vaníček Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta DidactIG Liberec 5. 2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "JAK REAGUJÍ UČITELÉ 1. STUPNĚ NA ZAVÁDĚNÍ ZÁKLADŮ INFORMATIKY DO VÝUKY ICT Jiří Vaníček Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta DidactIG Liberec 5. 2."— Transkript prezentace:

1 JAK REAGUJÍ UČITELÉ 1. STUPNĚ NA ZAVÁDĚNÍ ZÁKLADŮ INFORMATIKY DO VÝUKY ICT Jiří Vaníček Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta DidactIG Liberec

2 Obsah příspěvku Projekt implementace informatického obsahu do učebnice ICT pro 1. stupeň ZŠ Která témata jsou inovativní  Přístupy, kapitoly, úlohy Pilotní ověření:  Jak budoucí učitelé zvládají tato témata

3 Digitální vzdělávání – pg. disciplíny Počítačem podporovaná výuka Didaktika ICT Technologie ve vzdělávání Didaktika informatiky Oborová didaktikaNadoborová oblast

4 Zavádění výuky ICT na 1. stupni Povinný předmět  V někt. krajích ICT na málotřídkách není vyučován Obtíže zavádění  Dva současné procesy Žádná předchozí zkušenost s předmětem ICT na 1. st. Žádná zkušenost s orientací na kompetence, ŠVP  Učitelé necháni napospas Nepřipravovaní učitelé 1. stupně, žádný systém školení (ani v IT, ani v pg. rovině) Chybějící metodické materiály, učebnice Příprava učitelů na univerzitách: bez výuky didaktiky ICT

5 Nová učebnice pro 1. stupeň ZŠ Aktivní tvořivý žák, objev. témata:  Základy ovládání počítače  Propedeutika informatiky základy algoritmiace porozumění informacím + metodická příručka + sada výukových materiálů (soubory, miniaplikace)

6 Obsah učebnice 4 kapitoly z oblasti ICT  spouštíme aplikací, kreslíme, píšeme, Internet 2 kapitoly základů informatiky  programujeme, informace Úvodní kapitola – co už umíme  základní dovednosti, ovládání myši, klávesnice Závěrečná kapitola  učíme se s počítačem, náměty na projekty

7 Kapitola: Programujeme V prostředí EasyLogo (Ľ. Salanci)  Objekty lze pohybovat a kreslit po mřížce  sada 40 programátorských problémů 1. přímá manipulace, 2. příkazy s parametry 3. sekvence, cyklus, (procedury) Schopnost tvořit, číst a opravit program

8 Kapitola: Informace Z pohledu  obsah, reprezentace, datové typy Struktury informací  seznamy, tabulky, grafy  uživatelské kompetence, porozumění strukturám Aplikace  jednoduché zpracování dat ve vlastním výzkumu (měření, dotazník)

9 Ověřovací výzkum Základní otázka  jak připravovat učitele bez předchozího inf. a IT vzdělání, aby byli schopni předmět učit Pilotní kurz Didaktika IT pro primární vzděláv.  82 studentů učitelství (77 dívek), 28 hodin  Předchozí výuka: IT test, Technologie ve vzděl.  kurikulum seznamující s tématy podle učebnice  velmi praktický přístup, náročné úlohy pro žáky  úkoly: vytvářet žákovské úlohy

10 Zvýšení zájmu po informaci o povinné výuce Praktický přístup je efektivnější  Hravé aktivity, situace z normálního života  Tendence učit se teoretické pasáže nazpaměť Žádný problém s programováním  Strach ani předsudky proti termínu programování  1/2 studentů si evidentně užívala práci v EasyLogo  Neradi používali cyklus Zjištění

11 Tabulky a grafy  Problémy vkládat data do tabulky, z níž měl být vygenerován graf Rozlišení oboru (ICT, inf.)  Zadání úloh vytvořených budoucími učiteli často zkoušela znalosti z jiných předmětů chyby v textech: preferovali gramatiku před typografií grafika: spíše pohled výtvarné výchovy Zjištění

12 Prostorová orientace  Co je vpředu, co je vlevo  otázka: „je autobus s rozbitým oknem vlevo od nebo před bílým autobusem?“  „Které auto je před černým autem?“  Problém geometrické povahy může diskvalifikovat úlohy z reálného světa (na uspořádání) Zjištění

13 Závěr Jak připravit učitele 1. stupně  Užitečný přístup: problémy blízké jejich žákům, zahrnující manipulativní praktické úlohy  Není problém s přijetím algoritmizace (jestliže za tím vidí ovládání pohybu konkrétních objektů)  Studenti učitelství kladou důraz na atraktivitu, hravost, přímý experiment s manipulací a na užitečnost více než na správnost a oborovou čistotu

14 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "JAK REAGUJÍ UČITELÉ 1. STUPNĚ NA ZAVÁDĚNÍ ZÁKLADŮ INFORMATIKY DO VÝUKY ICT Jiří Vaníček Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta DidactIG Liberec 5. 2."

Podobné prezentace


Reklamy Google