Úvod do politik harmonizace práce a rodiny a veřejná péče o děti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Alternativní formy péče o děti
Advertisements

Sociální služby SOZ.
Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
Služby péče o dítě – diferenciace péče
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
1 Opatření 1.1 JPD3 Rozšíření a zvýšení adresnosti aktivní politiky zaměstnanosti Úřad práce hl.m. Prahy 19.října 2004.
Služba péče o děti v dětské skupině
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Centrum andragogiky, s.r.o. Škroupova 631, Hradec Králové 2 1www.centrumandragogiky.cz Centrum andragogiky, s.r.o. Škroupova 631, Hradec.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Evropský sociální fond v ČR
Sociální zabezpečení a důchodová politika
Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Návrh zákona o podpoře rodin s dětmi
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Opatření v oblasti sladění profesního, rodinného a osobního života
Podpora částečných úvazků?
Širší ekonomické souvislosti rodinné politiky Daniel Münich.
Pracovní právo ES a změny v pracovně právních předpisech v ČR.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Správa sociálního zabezpečení
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006.
Projekt dětská skupina MOTÝL
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová. Společnost a dítě  Postavení dítěte = postavení dospělého  ( stvrzeno Úmluvou o právech dítěte 1989 )  Národní politika.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Úvod do problematiky, definice základních pojmů
1 SPP 728 Služby zaměstnanosti a práce s nezaměstnanými Diferencovaná rizika nezaměstnanosti Hana Pořízková.
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 8 Sociální výhody v nezaměstnanosti ve vybraných zemích EU.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
1 Tisková konference MPSV „Čtyři opatření rodinné politiky“ 10. září 2015 ve 12:30 hod.
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Systém sociálního zabezpečení Úvod. Používané zkratky ÚP – úřad práce OSVČ – osoba samostatně výdělečně činná OBZP – osoba bez zdanitelných příjmů ČSSZ.
OPERAČNÍ PROGRAM ZAMĚSTNANOST Podpora rovných příležitostí žen a mužů v Operačním programu Zaměstnanost Jihlava.
Prosazování rovnosti žen a mužů na ministerstvu vnitra v rámci projektu „Akceptace specifických potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň MV“ Eva Ferrarová Ministerstvo.
VY_62_INOVACE_ Pracovněprávní vztah.
JAK VYUŽÍT SLUŽEB ÚŘADU PRÁCE Mgr. Ivona Černohausová Jeronýmovy dny.
Úřad práce České republiky Krajská pobočka v Ústí nad Labem Dvořákova 1609/18 Ústí nad Labem-centrum Ústí nad Labem
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Konference SLAĎOVÁNÍ PRACOVNÍHO, RODINNÉHO A SOUKROMÉHO ŽIVOTA: VÝZVA SOUČASNOSTI 3. února 2015.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Podnikáme SPOLU – ženy dvou generací aktivně na trhu práce na Ústecku OBHAJOBA PODNIKATELSKÉHO PLÁNU DĚTSKÁ SKUPINA jako nástroj harmonizace profesního.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Nerovné odměňování žen a mužů – příčiny a současná situace v ČR Mgr. Veronika Šprincová.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Sociální politika Definice Objekty sociální politiky Předmět sociální politiky Úrovně sociální politiky osobní rozsah věcný rozsah.
Legislativa v oblasti RP (žen a mužů) Mgr. Veronika Šprincová.
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
JAK VYUŽÍT SLUŽEB ÚŘADU PRÁCE Mgr. Ivona Černohausová
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Rodinná politika Sociální politika II.
Ing. Stanislava Správková
Podpora implementace dětských skupin CZ /0.0/0.0/15_009/
Soc. událostí….mateřství, rodičovství
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Welfare state Sociální zabezpečení Zabezpečení rodin s dětmi
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Transkript prezentace:

Úvod do politik harmonizace práce a rodiny a veřejná péče o děti Kurz SPP457 Blanka Plasová

Definice harmonizace práce a rodiny Definice 1: V rámci harmonizace práce a rodiny jde v podstatě o nalezení a zajištění určitého stupně fungující a přijatelné kombinace placené (povinnosti v zaměstnání) a neplacené práce (práce v domácnosti společně s péčí o závislé členy rodiny). Definice 2: Forma konfliktu rolí, kdy tlaky sfér rodiny a práce jsou v některých ohledech navzájem neslučitelné.

Pro slaďování pracovních a rodinných povinností rodičům napomáhá rozsah formálních opatření (například opatření rodinné politiky, zaměstnavatele) i neformálních opatření (například výpomoc partnera při zajištění domácích pracích), které přispívají pracujícím rodičům k tomu, aby naplnili očekávání zaměstnavatele, stejně tak jako potřeby členů rodiny. To znamená, že balancování práce a rodiny je spoluutvářeno příležitostmi, které jsou rodičům dostupné a jejich schopnostmi je využít. Dále také shodou mezi těmito nabízenými příležitostmi a preferencemi či očekáváním rodin s dětmi vůči nim.

Paradigmata/diskurzy nerovnováhy mezi prací a rodinou v evropské politice 3 odlišné racionální principy → odlišné typy opatření/instrumentů Odklon od ‚čistého‘ principu rovných příležitostí k agendě ekonomického růstu X Právo dávat /přijímat péči + snaha o tzv. de-genderování péče = nižší priority Paradigma státu sociálních investic (social investment state) Model tranzicí/přechodů na trhu práce (transitional labour market model) Paradigma osobní/individuální zodpovědnosti (personal responsibility perspective) KNIJN, T.; SMIT, A. 2009. The Relationship between Family and Work: Tensions, Paradigma and Directives. REC_WP 11/2009. Edinburg: RECWOWE Publications, Dissemination and Dialogue Centre.

Aktéři a legitimita problému z různých úhlů pohledu I. 1. Stát Demografické důvody Udržitelnost sociálního systému Spoluzodpovědnost při výchově dětí Snížení rizika nezaměstnanosti žen s dětmi

Aktéři a legitimita problému z různých úhlů pohledu II. 2. Rodiny Změny rodinného chování Změny hodnotového systému Nutnost dvou příjmů Nároky trhu práce

Aktéři a legitimita problému z různých úhlů pohledu III. 3. Zaměstnavatelé Požadavky zaměstnanců Legislativní závazky Hodnotová východiska Ekonomické důvody

Role sociální politiky Cílem RP je „usnadnit sladění pracovního a rodinného života“. Otázky: Jakým způsobem? Na koho jsou opatření zaměřena? Existuje provázanost mezi jednotlivými opatřeními?

Familialismus vs. de-familialismus I. Typologie sociálního státu dle Esping-Andersena (liberální, konzervativní a sociálně-demokratický model) Familialistický model - klade na rodinu maximální sociální závazky a zdůrazňuje samostatnost rodin a princip subsidiarity (konzervativně-korporativní model). De-familialistický model - maximálně individuální získávání zdrojů nezávisle na rodinné či manželské reciprocitě, což zmírňuje závislost individua na rodině (sociálně-demokratický a liberální model)

Familialismus vs. de-familialismus II. Typologie dle S. Leitner - zdůrazňuje pečovatelskou funkci rodiny Nástroje a indikátory (mateřská a rodičovská dovolená, přímé a nepřímé transfery pečovatelům, jiná sociální práva vztahující se k pečovatelům, možnosti péče o dítě mimo rodinu) Explicitní familialismus posiluje zodpovědnost rodiny za své závislé členy, což prosazuje zejména tím, že stát nepodporuje žádné jiné alternativní formy péče. (Rakousko, Německo, Itálie, Nizozemsko). Volitelný familialismus (optional familalism) podporuje zodpovědnost rodiny za své členy, ale zároveň rodinám nabízí a respektuje i jiné alternativní způsoby péče o závislé členy. Hlavním rozdílem vůči explicitnímu familialismu je, že oba dva typy garantují právo pečovat, ale pouze v rámci volitelného familialismu se toto právo nerovná povinnosti (Belgie, Dánsko, Francie, Švédsko a částečně Finsko). Implicitní familialismus neposkytuje ani programy podporující rodinnou péči ani žádné jiné programy alternativní péče. Rodiny pečují o své členy prostě proto, protože žádný jiný způsob není „po ruce“ (Řecko, Portugalsko, Španělsko). De-familialismus je charakteristický zajištěním služeb formální péče o děti prostřednictvím buď trhu nebo státu, ale právo rodiny se sama starat o své členy, není nikde vyjádřeno (Irsko, Velká Británie).

Varianty familialismu dle Leitnerové Silná podpora poskytování péče mimo rodinu Slabá podpora poskytování péče mimo rodinu Silná podpora péče uvnitř rodiny Volitelný familialismus Gender i de-gender varianta Explicitní familialismus Slabá podpora péče uvnitř rodiny De-familialismus Implicitní familialismus

Základní nástroje HPR Základní dělení: Opatření umožňující opuštění trhu práce z důvodu rodičovství – jde zejména o finanční dávky a daňové úlevy, které kompenzují ztrátu příjmu v době péče o dítě a náklady na péči o dítě. A dále existence schémat mateřské, rodičovské, případně otcovské dovolené. (přednáška 9) Flexibilní opatření v zaměstnání – zejména flexibilní uspořádání pracovní doby, dny pracovního volna pro rodinné účely. (přednáška 12) Služby zajištění péče o dítě – zejména pro děti od 0 do 6 let, které umožňují návrat na trh práce. (dnes) + Legislativní ochrana rodičů na TP (služební cesty, úprava pracovní doby, ošetřena možná rizika některých zaměstnání pro těhotné a kojící matky apod.) (dnes) Politiky zaměstnanosti zohledňující zhoršené postavení pečujících rodičů na TP (dnes)

Legislativní ochrana Opatření na státní úrovni, které chrání rodiče na trhu práce a jsou směřovány k zaměstnavatelům (Zákoník práce, obligatorní opatření vs. dobrovolná) Možnosti „úniku“ z povinnosti dodržovat daná opatření Zákaz diskriminace rodičů (žen) vs. Účinná kontrola Legislativní ochrana zaměstnanců (a tedy i rodičů) se více dodržuje, případně zvyšuje ve větších organizacích, kde existují odbory a probíhá kolektivní vyjednávání.

Politika zaměstnanosti – APZ I. Zákon o zaměstnanosti (od 2004) rozšiřuje okruh uchazečů o zaměstnání, kterým má být věnována zvýšená péče při zprostředkování zaměstnání o matky do 9.měsíce od porodu a občanům pečujících o dítě do 15ti let věku X explicitně se nesoustředí na ženy v průběhu či po rodičovské dovolené. Politika pracovního trhu se soustředí na rychlý návrat na TP X ke konci či po ukončení RD by se měla soustředit spíše na obnovení, podporu a rozvoj lidského kapitálu Vzdělávací a pracovní programy jsou zatím realizovány pouze v některých lokalitách (neexistuje celostátní program - dobrovolná aktivita některých ÚP a NGO)

Politika zaměstnanosti – APZ II. Rodič na RD nemůže být uchazečem, ale pouze zájemcem o zaměstnání – nedostupnost klasických opatření APZ (kromě rekvalifikací od 2004) – nelze nezaměstnanosti předcházet. Problém zajištění péče o děti v průběhu APZ. Ženy se účastní programů APZ častěji než muži (jen o 1,1% oproti průměru). Ženy jsou zahrnuty v rekvalifikacích a ve SÚPM mírně častěji než muži (jen o 2%). Rekvalifikace pro ženy (nejvíce ze všech APZ - 31%) jsou spíše obnovovací a rozšiřovací kurzy (25%). Celkově APZ směřují méně k nezaměstnaným pečující o nezaopatřené děti (hlavně VPP a SÚPM). Účinky rekvalifikace na snížení nezaměstnanosti jsou horší pro ženy. Efekty rekvalifikací se u žen objevují po delším období než u mužů.

Služby péče o děti od 0 do 6 let

Východiska hodnocení služeb péče o děti (OECD) Vztah mezi kvantitou a kvalitou péče a podporou státu vs. tržní poskytování Důraz na zajištění co nejširší dostupnosti A zlepšování kvality služeb péče Hlavně prostřednictvím: Zvyšováním veřejných investic a Podporou vzdělávání pracovníků v těchto službách

Současné možnosti zajištění péče o děti v České republice Soukromé hlídací agentury Jesle Mateřské školky (Firemní miniškolky)

Soukromé hlídací agentury/ zajištění péče o dítě Zákon č. 455/1991 Sb. o živnostenském podnikání - odpovědným orgánem je Ministerstvo průmyslu a obchodu bez vazby na jiné rezorty. Volná živnost: „Poskytování služeb pro rodinu a domácnost“ (většinou tzv. hlídací agentury) Jde o poskytování služeb souvisejících s chodem domácnosti, jako je vaření, úklid, praní, žehlení, péče o zahradu, zajišťování nákupů, včetně individuální péče o děti nad tři roky věku v rodinách a pouze příležitostné krátkodobé hlídání dětí (včetně dětí do tří let věku), a zajištění péče o osoby vyžadující zvýšenou péči Vázaná živnost: „Péče o děti do 3 let v denním režimu“ Není zdravotnické zařízení, ale podnikatel musí zajistit péči osobami splňujícími odbornou způsobilost. Bylo požadováno zdravotnické vzdělání, ale od roku 2008 rozšířeno o sociální pracovníky a osoby v sociálních službách, sanitáře, porodní asistentky apod.…. Požadavky na hygienu, stravování, osvětlení, vytápění, mikroklimatické podmínky, na stravování Soukromé mateřské školky (podíl pouze 1,2% z celkového počtu MŠ v ČR) – musí splňovat podmínky vymezené školským zákonem a tedy i požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání.

Problematické body soukromé péče o dítě Finanční a organizační náročnost vázané živnosti pro zřizovatele. Finanční náročnost/nedostupnost pro klienta. Prostorová nedostupnost služby (je rozšířenou pouze ve větších městech) Omezení možností zajištění hlídání dětí do 3 let věku. Problematické je dosažení a ověření kvality péče o děti. Častá nedůvěra rodičů – malá tradice soukromě poskytované péče o děti.

Jesle Zvláštní dětské zdravotnické zařízení (resort Ministerstva zdravotnictví ČR) Určeno pro denní péči o dítě nejčastěji do 3 let věku – „léčebně výchovná funkce“ „…poskytování péče o všestranný rozvoj dětí zpravidla ve věku do 3 let. Péče v jeslích navazuje na péči o děti v rodině“ „…v jeslích je poskytována dětem péče komplexní, jak z hlediska zdravotního, tak z hlediska výchovného jako nedělitelný celek, který ovlivňuje tělesný a duševní vývoj dětí. Péče o děti v jeslích je doplňkem péče rodinné, není jeho náhradou. Musí být cílevědomá a plánovitá a musí odpovídat věkovým a individuálním zvláštnostem dětí. Uspořádání života dětí je třeba co nejvíce přiblížit způsobu života dětí v rodině.“ Platná legislativa koncepce zařízení jeslí: pouze Metodické opatření č. 10 o provozu jeslí (MZ z roku 1968) + další navazující předpisy Zřizovatelem od roku 1991 není stát, ale v 95% případů je to obec a ve zbylých případech to je jiná právnická či fyzická osoba. Financování: „dvouzdrojové“ - rozpočet zřizovatele a poplatky rodičů; není hrazeno z rozpočtu veřejného pojištění Pracovníci/ice jsou obvykle dětské zdravotní sestry + pěstounky V českém právním řádu je vedeno jako zvláštní dětské zařízení, kde je uvedeno, že jesle jsou zařízení s „léčebně výchovnou funkcí“ a spadá do resortu zdravotnictví. Zařízení jeslí je určeno pro denní péči o dítě nejčastěji do 3 let věku. Jak vyplývá ze závazných programových dokumentů na vládní úrovni, oficiálním strategickým cílem služby jeslí je „…poskytování péče o všestranný rozvoj dětí zpravidla ve věku do 3 let. Péče v jeslích navazuje na péči o děti v rodině“ (Vyhláška č.242/1991 Ministerstva zdravotnictví ČR ze dne 3.5.1991, o soustavě zdravotnických zařízení zřizovaných okresními úřady a obcemi (§21, článek 1). „…v jeslích je poskytována dětem péče komplexní, jak z hlediska zdravotního, tak z hlediska výchovného jako nedělitelný celek, který ovlivňuje tělesný a duševní vývoj dětí. Péče o děti v jeslích je doplňkem péče rodinné, není jeho náhradou. Musí být cílevědomá a plánovitá a musí odpovídat věkovým a individuálním zvláštnostem dětí. Uspořádání života dětí je třeba co nejvíce přiblížit způsobu života dětí v rodině.“ Věstník Ministerstva zdravotnictví. Metodické opatření č.10/1968 – Provoz jeslí, částka 17-18. Tyto cíle jasně ukazují, že v jeslích není zajišťováno pouze hlídání dětí, jak je tomu u vymezení nové formy péče o dítě do 3 let jako vázané živnosti. Pro jesle je téměř nejvýznamnější zajistit také výchovu dětí ve všech směrech, a to především v oblastech biologické, psychologické, emocionální, socio-kulturní. Cíle také zohledňují individuální potřeby a zájmy dítěte, které se mají odrážet při plánování jednotlivých aktivit a činností. Jedinou platnou legislativní úpravou vztahující se ke koncepci jeslí je Metodické opatření č. 10 o provozu jeslí Ministerstva zdravotnictví z roku 1968 (Věstník Ministerstva zdravotnictví 1968). Zdravotnická péče poskytovaná v jeslích není hrazena z rozpočtu veřejného pojištění, ale z rozpočtu zřizovatele. Zřizovatelem však už od roku 1991 není stát, ale v 95% případů je to obec a ve zbylých případech to je jiná právnická či fyzická osoba (údaj z roku 2003). Financování je „dvouzdrojové“, konkrétně náklady na provoz hradí částečně ze svého rozpočtu zřizovatel a částečně se na nákladech podílí rodiče. Výše poplatku je rozdílná a určuje ji provozovatel (na rozdíl od mateřských školek není určena maximálně možná horní hranice poplatku, kterou rodiče za poplatek platí). Například v Brně je poplatek závislý na příjmu rodiny. Pracovníky jeslí většinou tvoří dětské zdravotní sestry (problém nesouladu se vzdělávacím systémem – VOŠ obory se specializací dětská zdravotní sestra byly zrušen - V souvislosti se vstupem ČR do EU a přizpůsobením legislativy novým požadavkům byl v zákoně č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, sloučen obor dětské sestry pod povolání všeobecné sestry. ). Tyto zdravotní sestry mají také někdy další pedagogické a psychologické vzdělání. Dříve do jeslí docházel pravidelně pediatr, jehož úvazek se lišil podle kapacity jeslí, ale v současné době zde už nemají žádný úvazek. Dalšími odbornými pracovníky mohou být pěstounky, které v současné době prochází ročním přípravným kurzem a pomáhají zdravotní sestře při všech jejích úkonech, ale nemohou pracovat bez dozoru buď dětské sestry nebo vedoucí sestry. Konkrétní podobu služby si, do určité míry (za předpokladu dodržení zákonných podmínek), určuje sám provozovatel. V návrhu nového zákona o zdravotnictví se jesle vyřazují ze skupiny zdravotnických zařízení, ale zároveň by se dále nepřiřadily k žádnému jinému resortu, což může mít za následek jejich postupné úplné zaniknutí nebo alespoň maximální snížení kvality za účelem snížení nákladů (viz situace na Slovensku, kde od roku 1991 také zrušili příslušnost k rezortu zdravotnictví a nepřiřadili je k žádnému jinému resortu, což vedlo k téměř úplnému zaniknutí služby, neexistuje žádná koncepce, metodika provádění, kontrola, oficiální statistiky atd.).

Doporučení OECD k rozvoji péče o děti do 3 let (jeslí) Kamerman, Neuman, Waldfogel, Brooks-Gunn, 2003: Systematický a integrovaný přístup k rozvoji a realizaci služeb péče, Silné a rovnocenné partnerství v rámci vzdělávacího systému, Univerzální přístup, co se týče dostupnosti Významné množství veřejných dotací pro investice do rozvoje služeb péče a její infrastruktury, Participační přístup na zlepšování služeb jeslí (rodičů, dětí a personálu), Adekvátní vzdělávání personálu, Systematické monitorování a sběr dat o službách jeslí Agenda se zaměřením na longitudiální výzkum a evaluaci dopadů služeb péče na vývoj dítěte.

Vývoj počtu jeslí ÚZIS 2011 rok 1980 1985 1990 1995 2000 počet zařízení 2 151 2 048 1 476 207 65 počet míst celkem 72 268 74 137 50 118 6 747 1 750 mezi roční pokles   +2,6% -32,4% -86,5% -74,1% 2005 2006 2007 2008 2009 56 49 47 46 1 579 1 480 1 495 1 413 1 419 -9,8% -6,3% +1,0% -5,5% 0,4% ÚZIS 2011

Důležité aspekty a problematické body poskytování jeslí Finanční dostupnost – 2 složky (školné + stravné), poměrně nízká, výrazně vyšší poplatky než v MŠ, určuje zřizovatel, nejčastěji cca 2000 Kč Prostorová dostupnost – pokrytí cílové populace méně než 1%, více ve větších městech Kvalita - je pro rodiče na prvním místě při rozhodování o typu péče Provázanost s opatřeními harmonizace práce a rodiny – neprovázanost vzhledem k částečným úvazkům a rodičovskému příspěvku Současná mladá generace hodlá využívat kolektivní péči o děti do 3 let častěji zhruba ve 25% případů (zejména kvalifikovanější pracovní síla, samoživitelky) 25% dětí mladší 3 let v MŠ (Národní zpráva o rodině 2004)

Mateřské školky Předškolní zařízení (součást vzdělávacího systému - rezort MŠMT) Určeno dětem zpravidla od 3 let do 6(7) let věku. Osobnostní a všestranný rozvoj dítěte v návaznosti na výchovnou funkci rodiny. Cílem je získávání sociálních zkušeností, poznatků o světě a specifická příprava na pokračující vzdělávání prostřednictvím hry s ostatními dětmi. Představuje jednu z možností, jak dětem „vylepšit“ rozvojové a vzdělávací podmínky a jak dětem, které jsou znevýhodněné, napomoci k vyrovnání jejich vzdělávacích a životních šancí. Legislativní ukotvení: Školský zákon (č.561/2004 Sb.) Zřizovatelem je zpravidla obec (+ soukromý zřizovatel či církev) Financování: „třízdrojové“ (státní rozpočet, zřizovatel a poplatky rodičů) Pracovníci/ice jsou pedagogové.

Vývoj počtu MŠ Školní rok Počet MŠ Počet dětí Prům. dětí ve třídě 1990/91 7 335 352 139 21,7 1995/96 6 475 333 433 22,7 2000/01 5 776 279 838 22,2 2005/06 4 834 282 183 2006/07 4 815 285 419 22,8 2007/08 4 808 291 194 22,9 2008/09 4 809 301 620 23,1

Důležité aspekty a problematické body poskytování MŠ Finanční dostupnost – většinou zohledněna sociální situace rodiny (ŽM – poplatek odpuštěn úplně), školné (cca 200 – 500 Kč/měsíc - nesmí přesáhnout 50% průměrných neinvestičních nákladů) a stravné (cca 20 – 25 Kč/den), od 2005 neplatí školné děti v posledním roku – přeneseno na mladší ročníky (navýšení až o 2/3) Prostorová dostupnost – problém v menších lokalitách, poměrně velký podíl žádostí je odmítnut, pokrytí populace – 85-86% dětí od 3 do 6 let Kvalita Problém s časovou flexibilitou – neprovázanost s podmínkami na TP (návrat po RD, pracovní doba) Provázanost s opatřeními harmonizace práce a rodiny – podpora částečných úvazků během RD (možnost 4 hodiny denně při zachování příspěvku) X MŠ mají problém přijímat děti na částečný pobyt

Aktuální novinky – „návrh prorodinného balíčku“ Snaha o legislativní ukotvení vzájemné rodičovské svépomoci (poskytování péče o nevlastní dítě evidovaným poskytovatelem v jeho domácnosti za limitovanou úplatu.) Úprava živnostenského podnikání ve službách péče o děti (úprava: zmírnění požadavků na hygienické požadavky a požadavky na vzdělání pokud má podnikatel vlastní děti do 7 let a/nebo podniká ve vlastní domácnosti a pečuje max o 4 děti) Firemní miniškolky (podpora poskytování služeb na nekomerčním základě – miniškolka)