Ani zvířata nekouří… Martina Malinová Eva Geryková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti.
Advertisements

„EU peníze středním školám“
PROJEKT „VAŘÍME SE ŠKOLOU“. Smysl projektu: Děti si vyzkouší různé možnosti, jak lze prostřít stůl a na něj připravit různé druhy pokrmů. Uvědomí si,
KOUŘENÍ.
ZÁVISLOST NA NIKOTINU, ODVYKÁNÍ
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti.
Závislost, nebezpečná závislost.  - je stav, kdy někdo nebo něco je podmíněn nějakou okolností nebo situací  - kterou potřebuje (nebo si myslí že ji.
Iva Hrnčiříková Poradna pro zdravou výživu a odvykání kouření
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
Legální drogy Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu CR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Karbonylové sloučeniny
Název: VY_32_INOVACE_VKZ689_13 Autor: Mgr. Lucie Fajfrová Oblast:
Téma: ODPAD A RECYKLACE Motto: Recyklace - má to smysl?
Dýchání Filip Bordovský.
25.1 Člověk a jeho zdraví – ČLOVĚK VNITŘNÍ ORGÁNY
KOUŘENÍ Kouření každoročně zabíjí tisíce lidí. Na následky kouření umírá u nás denně 60 lidí, ročně asi Kouření je v ČR příčinou každého pátého.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Název Nebezpečí kouření
NEMOCI A IMUNITA Ema Volešová.
DÝCHACÍ SOUSTAVA 5. ROČNÍK.
Zuby, zoubky, zoubečky. Pro 2. třídu ZŠ
Zajišťuje proudění krve.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_inovace_PRV.5.22 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Oxidy Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Riskuj Lidské tělo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Novinky ve vědě a technice Josef Froněk ( ).
Světový den výživy – 16. říjen
Barbora Smetanová Kateřina Šauerová.  uměle připravený  směřující k získání dovedností a vědomostí  vázáný  krátkodobý  školní  společný  vícepředmětový.
Seminář pro učitele MŠ_13. ledna 2014 (CCVJ a KHS Pk) Obsah Proč začít Jak hovořit s rodiči o kouření a proč? Jsou děti v bezpečí ? Nikotin jako droga.
Teorie a metod. výchovy ke zdraví 2
Zdravý životní styl v boji s návyky Střední škola zdravotnická a sociální Chrudim Grantový projekt CZ.1.07/1.1.03/ “Inovace jsou IN“
KREV – OBĚHOVÁ SOUSTAVA - tělesná tekutina, která u zdravého dospělého člověka tvoří 7 % tělesné hmotnosti (asi 5 litrů) - krev se neustále obnovuje, každý.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola praktická a mateřská škola Toužim, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_KOUŘENÍ TEMA:
Kyanid draselný, cyankali, Kalium cyanatum, KCN Jedná se o prudký jed.
Kouření = prohra. 1. Většina lidí kouří 1. Většina lidí kouří! mladých lidí od 15 do 18 let kouří.
N ÁZEV ŠKOLY : SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR : MGR. JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY _32_INOVACE_15_NEBEZPEČNÉ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.3 Cesta do školy Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo.
P. uč. Zelinková a P. uč. Solnařová MATEMATIKA X MATEMATIKA.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_08 Sada DUM Výchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiálu Závislost na nikotinu, odvykání.
Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo výzvy: 34 Předmět: Občanská výchova Ročník:
Areny uzavřený řetězec obsahují alespoň jedno benzenové jádro používají se triviální názvy.
Rizika ohrožující zdraví
Věcné učení Žijeme zdravě, škodlivost drog, alkoholu, cigaret
Vylučovací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Vliv nikotinu na zdraví člověka
Znaky života člověka Průběh lidského života
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
VY_32_INOVACE_03_Věcné učení_18_8. ročník_Drogy
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
Proč nekouřit? Kouření škodí zdraví V současnosti umírá na celém světě v důsledku kouření zhruba 4 milióny lidí ročně.
Kouření škodí zdraví Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vliv radiace na člověka
LIDSKÝ ORGANISMUS OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
Odvrácená strana Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Číslo v digitálním archivu školy
Název školy: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 Autor: Mgr. Olga Slováková Název materiálu: VY_32_INOVACE_00_LEGÁLNÍ DROGY Výchova.
Kouření Vypracoval: Jiří Hanousek Obor: Technické lyceum Třída: 1L
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Dobrý den, prosím a děkuji
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
T-report Vyšetření genetického materiálu pacientů s vrozenými změnami chromosomů Anna Vichrová v Brně 2018.
Transkript prezentace:

Ani zvířata nekouří… Martina Malinová Eva Geryková 5. ročník PdF MU Brno

Výstup: 3- 5. ročník podle organizace: vícepředmětový podle navrhovatele: uměle připravený podle účelu: směřující k získání dovedností podle délky: krátkodobý podle prostředí: školní a mimoškolní podle počtu zúčastněných: společný podle informačních zdrojů: vázaný Děti se seznámí s informacemi ohledně kouření, prevencí a následně informují ostatní lidi kolem sebe o závažnosti kouření. Děti si vyrobí sluníčka, které budou dávat lidem. Usměvavé sluníčko dostane ten, kdo nekouří, smutné sluníčko ten, kdo kouří. Samotným výstupem je i to, že děti budou informovat veřejnost o důležitosti a prevenci proti kouření. Výstup:

HODINA Prvouka Dětem přečtu pohádku o nikotinu a o tom, jak jsou cigarety špatné. S dětmi vedu rozhovor na téma cigarety a kouření. Zda v rodině některý jejich člen kouří, nebo nekouří. To dítě, které bude něco chtít říci si vezme vyrobenou velkou maketu cigarety. Mluví vždy ten, který maketu drží ( předcházím napomínání a překřikování) V kruhu na koberci mám obrázek cigarety. Po koberci jsou rozházeny papírky s chemickými látkami, které jsou obsaženy v cigaretě. Děti v rychlosti seznamuji, co která chemická látka dokáže s lidmi udělat a jak moc škodlivá může být. Hra : děti mají na zemi obrázky, na kterých lidé kouří, pijí alkohol, kradou, neučí se, lžou….Děti mají za úkol vybrat ten nejhorší obrázek, o kterém jsou přesvědčení, že nejvíce škodí zdraví a odůvodnit, proč zrovna ten obrázek je nejhorší.

Amoniaku se taky říká čpavek, je to jedovatý plyn, který když se vdechuje do těla, tak poškozuje dýchací cesty. Čpavek vzniká, když se rozkládají mrtvá těla zvířat a lidí nebo když hnijí jejich výkaly. Z amoniaku se také vyrábějí hnojiva. Možná ti kyanid nic neříká, ale je to prudký jed, kterému se také někdy říká cyankáli. Během druhé světové války se kyanid používal jako součást plynu, který nacisti pouštěli židům v plynových komorách v koncentračních táborech, aby je tak zabili. Po válce se tak otrávili nacisti, kteří byli odsouzeni k trestu smrti. Měli u sebe ampulku s bílými krystalky, kterou skousli a otrávili se. Kyanid má nahořklou chuť, chutná po hořkých mandlích. A nebo jsi to možná slyšel v nějaké detektivce, že někoho otrávili pomocí cyankáli. Oxid uhelnatý má chemickou značku CO. Je pro nás jedovatý proto, že se silně váže na červené krvinky, které nosí po tělě kyslík. Představ si krvinku jako červeného mužíčka s batůžkem na zádech, ve kterém nosí bublinky kyslíku, a pobíhá cévami po celém těle – znáš seriál Byl jednou jeden život? Tam jsi takové červené krvinky už určitě viděl. Když se na krvinku naváže oxid uhelnatý, tak jim kyslík ukradne, aby ho nemohly nosit a ještě si ji vleze na záda. A tělo kuřáka se začíná pomalu dusit. Taková červená krvinka je pak navíc ostatním krvinkám pro smích, protože je pomalá. Kadmium je jedovatý kov, který se hromadí v těle a vylučuje se z něj jen velmi pomalu. Proto mají kuřáci často od kadmia poškozené ledviny. Otrava kadmiem způsobuje poškození kostí a krve a může způsobit rakovinu. Kadmium se používá například na výrobu některých druhů baterek Toluen se používá pro výrobu výbušnin a přidává se do barev a laků. Je to také nebezpečná droga, která poškozuje mozek, játra a dýchací cesty. Arsen je součástí látky, které se říká arsenik. Arsenik se používal jako jed na krysy a roztoče. Arsenik také způsobuje rakovinu jater, kůže a plic. Arsenikem byl otráven například slavný válečník Napoleon Bonaparte. Nikotin je nejznámější látka v cigaretách, spousta kuřáků zná ze složení pouze nikotin. Je to důvod, proč tolik lidí kouří. Na nikotinu vzniká velmi rychle závislost. To znamená, že kuřáka bude ta závislost nutit zapálit si další cigaretu. Když si závislý kuřák nedá tu cigaretu, na kterou by měl chuť, tak bude mít abstinenční příznaky. Takový absťák. Při takovém absťáku má člověk nutkání dát si cigaretu. Dehet je černá lepkavá látka, která je v cigaretovém kouři jako úpně malé koníčky, které se ale uchytávají v dýchacích cestách a v plicích. Takže kuřák má své plíce špinavé – jako neuklizená ulice, kudy jezdí moc a moc aut. Dehet způsobuje, že kuřáci často kašlou a špatně se jim dýchá. Mezi lidmi panuje všeobecný strach z radioaktivity. To je neviditelné záření, které může vyvolat rakovinu. Kuřák vdechne za celý život při kouření tolik záření, jakoby chodil každý třetí den na rentgenový snímek plic. Formaldehyd se používá k nakládání mrtvých živočichů, aby zůstali po smrti vcelku a nerozpadli se. Můžeš ho vidět v muzeu, kde jsou nádoby, ve kterých plavou mrtvá zvířátka a ta tekutina to je právě formaldehud . Kdybys ten válec otevřel, začaly by tě štípat oči, začal bys smrkat, kýchat a cítil bys nasládle odporný pach. Formaldehyd dráždí naše tělo, a proto nás pálí oči, když chvíli sedíme v zakouřené restauraci.

2. HODINA Český jazyk Děti mají na koberci bílé papírky. Každý si vezme jeden a na ten napíší cokoli, co je napadne na téma kouření. Děti čtou své příklady nahlas v kruhu. Děti pomocí svého lístečku a toho, co vymyslely mají za úkol určit slovní druhy. Článek o kouření.Nejprve si přečtou celý článek. Proberu článek s dětmi. Později si ho děti čtou a doplňují i, y. Vymysli co nejvíce přídavných jmen na téma kouření.. Každé dítě dostane obrázek člověka. Jeho úkolem bude pojmenovat jednotlivé části lidského těla . Děti pracují samostatně. Na konci hodiny s dětmi projedu pracovní list, vedu rozhovor o škodlivost cigaret na naše tělo.

3. HODINA Matematika Interaktivní tabule – pomocí kalkulačky si s dětmi vypočítám příklad, kdyby denně člověk vykouřil 20 cigaret, kolik by jich vykouřil za týden, měsíc, rok… http://www.nekuratka.cz/kalkulacka Práce ve skupinách s kalkulačkou – děti mají vypočítat různé počty vykouřených cigaret za určitou dobu. Děti mají na konci hodiny vyluštit co nejrychleji křižovku

4. HODINA Výtvarná výchova Děti kreslí billboardy, upoutávky… Na velký karton pomocí barviček. Pracují ve skupinkách.

Děti vyrábí sluníčka, které následně budou dávat lidem na ulici.

5. HODINA Procházka po vesnici Děti procházejí vesnicí a zastavují lidi. Ptají se na jejich kouření, zda kouří, nebo ne. Pokud ano, informují je o škodlivosti tabáku. Poté lidé dostanou usměvavé, nebo mračící se sluníčko. Děti navštíví i místní obecní úřad, poštu, obchod… S dětmi chodí pedagogický dozor a nejlépe ještě některý z rodičů.

Aby o problematice kouření informovaly více lidí, na chodník před školu kreslí obrázky barevnými křídami. Děti tím chtějí více upozornit na problematiku, závislost a zdravotní následky kouření.

Další den ráno vedou dětí s paní učitelkou první hodinu rozhovor Další den ráno vedou dětí s paní učitelkou první hodinu rozhovor. Děti seznamují ostatní, s jakými reakcemi se u lidí setkaly, zda byli lidé překvapení z dětí, zda se k nim dospělí chovali slušně… Dále se paní učitelka dětí ptala, jak se jim tento projekt líbil, zda se jim dobře pracovalo v terénu, či nikoli. Na konci hodiny děti prezentují své dosažené vědomosti dětem v nižším ročníku, aby se také podělily o své zkušenosti a zážitky. Billboardy si děti pověsí na nástěnku spolu s fotkami a uzavřou téma kouření.

Děkuji a nekuřte  ŠKODÍ to zdraví 