Parametrická rovnice přímky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Advertisements

TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ • Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. • Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
 př. 3 Je dán vektor u=(2;-4) a bod M[3;9]. Na ose x najdi bod N tak, aby vektor MN byl s vektorem u rovnoběžný. výsledek postup řešení.
Směrnicový a úsekový tvar přímky
SMĚRNICOVÝ TVAR ROVNICE PŘÍMKY
Analytická geometrie II.
 př. 5 výsledek postup řešení Zjistěte, zda body A[3;-1], B[-1;5], C[2;-4] leží v přímce.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Matematika Vytvořila: Ing. Silva Foltýnová Rovnice přímky DUM číslo: 02 Obecná rovnice přímky Analytická geometrie - přímka.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín PARABOLA.
Polohové úlohy 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Vzájemná poloha přímek daných parametrickým vyjádřením
CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_KvK_MA_4L_26
Matematika Vytvořila: Ing. Silva Foltýnová Rovnice přímky DUM číslo: 01 Parametrická rovnice přímky Analytická geometrie.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Konstruktivní geometrie Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Elipsa VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Parametrické vyjádření přímky v prostoru
8. Parametrické vyjádření a obecná rovnice přímky a roviny
Polohové úlohy 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Přímka a kuželosečka – řešené příklady
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Exponenciální funkce VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy
Polohové a metrické úlohy v trojúhelníku Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: řešení polohových a metrických úloh v trojúhelníku v analytické geometrii Datum.
Vektor Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu vektor Datum vypracování: Datum pilotáže:.2013 Anotace: Interaktivní prezentace.
Skalární součin Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu skalární součin Datum vypracování: Datum pilotáže:.2013 Anotace:
Geometrická definice absolutní hodnoty Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: výklad a procvičení geometrického významu absolutní hodnoty Datum vypracování:
Obecná rovnice přímky v rovině
Parametrické vyjádření přímky v rovině
Směrnicová rovnice přímky
SMĚRNICOVÝ TVAR ROVNICE PŘÍMKY
Parabola VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Lineární funkce s absolutní hodnotou Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: výklad a procvičení lineární funkce s absolutní hodnotou Datum vypracování:
FUNKCE, KONSTRUKČNÍ ÚLOHY Převody jednotek, funkce, konstrukční úlohy, osová a středová souměrnost.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Vzájemná poloha paraboly a přímky
GRAFICKÉ ŘEŠENÍ SOUSTAVY ROVNIC
Vzájemná poloha přímek v rovině – procvičování 2
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Vzájemná poloha paraboly a přímky
Matematika Parabola.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
1 Lineární (vektorová) algebra
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Procvičování – analytická geometrie v rovině
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Analytická geometrie kvadratických útvarů
Analytická geometrie kvadratických útvarů
Transkript prezentace:

Parametrická rovnice přímky VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Parametrická rovnice přímky Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu parametrická rovnice přímky Datum vypracování: 14.7.2012 Datum pilotáže:.2012 Anotace: Interaktivní prezentace je určena pedagogům a studentům při výkladu a procvičení parametrické rovnice přímky na středních školách. Základní typy příkladů jsou řešeny, učitel může některé kroky na interaktivní tabuli zvýraznit. V závěru je samostatné cvičení s návodnými kroky. Pro kontrolu je uvedeno řešení.

Mějme dán vektor v(2;3). Existuje nekonečně mnoho přímek, na které se dá tento vektor umístit (rovnoběžně posunout). v Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Abychom určili danou přímku, musíme vektor umístit do určitého bodu na dané přímce. Jak pomocí bodu A a směrového vektoru v vyjádříme souřadnice bodu X1, X2,X3? X1 = X2 = X3 = X1 X2 A X3 Jak pomocí bodu A a směrového vektoru v vyjádříme souřadnice libovolného bodu X dané přímky? X = Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Rovnice X = A + tv, t ∈ R, se nazývá parametrická rovnice nebo také parametrické vyjádření přímky určené bodem A a vektorem v. Cvičení: a) Napište parametrické vyjádření přímky AB, jestliže A[-2;-1], B[1;-3]. Řešení: Vybereme jeden bod přímky, např. bod A[-2;-1] a směrový vektor v, v = AB = B-A = (3;-2) a vyjádříme rovnici pomocí souřadnic: x = -2 + t3, tj. x = -2 + 3t y = -1 + t(-2), tj. y = -1 -2t, t ∈ R v(3;-2) B[1;-3] A[-2;-1] Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Parametrickou rovnici přímky již máme odvozenu ze cvičení a) b) Určete, zda následující body jsou body přímky AB: K[10; - 9], L[- 5; - 3]; M[2; - 𝟏𝟏 𝟑 ]. Parametrickou rovnici přímky již máme odvozenu ze cvičení a) AB: x = - 2 + 3t, y = - 1 – 2t, t∈𝑅 Pokud body K; L; M jsou body přímky AB, pak jejich souřadnice musí vyhovovat souřadnicím [x;y] přímky AB. Jak to poznáme? Z obou rovnic vyjde totéž reálné číslo t. ? K[10; - 9] ∈𝐴𝐵 … … 10 = - 2 + 3t … t = 4 - 9 = - 1 - 2t … t = 4 ano, K[10; - 9] ∈𝐴𝐵, K=A+4AB ? L [- 5; - 3] ∈𝐴𝐵 … … - 5 = - 2 + 3t … t = - 1 - 3 = - 1 - 2t … t = 1 ne, L [- 5; - 3] ∈𝐴𝐵 ? M [2; - 11 3 ] ∈𝐴𝐵 … … 2= - 2 + 3t … t = 4 3 −11 3 = - 1 - 2t … t = 4 3 ano, K[10; - 9] ∈𝐴𝐵, K=A+ 4 3 AB Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak ,je Mgr. Eva Hubáčková

Zvolíme-li za výchozí bod A[-2;-1], pak všechny body c) Vyjádřete parametrické vyjádření úsečky AB, polopřímky AB, polopřímky BA. úsečka AB Zvolíme-li za výchozí bod A[-2;-1], pak všechny body úsečky AB budou mít vyjádření X = A + t∙AB, 𝑡∈ 0;1 . Rovnice úsečky tedy je x = - 2 + 3t, y = - 1 – 2t, 𝑡∈ 0;1 polopřímka AB ....... X = A + t∙AB, 𝑡∈ 0;∞) . Rovnice úsečky tedy je x = - 2 + 3t, y = - 1 – 2t, 𝑡∈ 0;∞) polopřímka BA Jsou dvě možnosti 1. Výchozí bod zůstane bod A, pak X = A + t∙AB, 𝑡∈ (−∞;1 Nebo 2. Výchozí bod bude bod B[1;-3], pak X = B + t∙AB, 𝑡∈ (−∞;0 v(3;-2) B[1;-3] A[-2;-1] v(3;-2) B[1;-3] A[-2;-1] Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Pomocí vhodných násobků směrových vektorů, řešte úlohu: Jsou dány vrcholy A[5;2], B [1;7] a těžiště T [2;3]. Určete souřadnice vrcholu C. A Využijeme směrového vektoru 𝑺 𝑨𝑩 𝑻 𝑆 𝐴𝐵 [ 5+1 2 ; 2+7 2 ], T [2;3] 𝑆 𝐴𝐵 [3;4,5], T [2;3] … 𝑺 𝑨𝑩 𝑻 = (- 1; -1,5) Souřadnice bodu C vypočteme z výchozího bodu 𝑆 𝐴𝐵 a přičteme k němu trojnásobek vektoru 𝑺 𝑨𝑩 𝑻 . C = 𝑆 𝐴𝐵 + 3∙ 𝑺 𝑨𝑩 𝑻 … 𝑐 1 =3+3∙ −1 = 0 𝑐 2 =4,5+3∙(−1,5) = 0 Jiné řešení může být z výchozího bodu T a přičteme dvojnásobek vektoru 𝑺 𝑨𝑩 𝑻 𝑆 𝐴𝐵 T B C Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Parametrická úloha s návodnými kroky: Volte číslo p tak, aby bod C ležel na přímce AB. Zjistěte, zda tento bod leží na polopřímce AB, popřípadě na úsečce AB. A[1;3], B [2;4], C [2p;4p-2]. 1)Sestavte parametrickou rovnici přímky: 2)Jestliže bod C leží na přímce AB, musí vyhovovat souřadnicím [x;y] parametrické rovnice přímky, dosaďte: 3) Vypočtěte parametr p: B[2;4] C[2p;4p-2] A[1;3] Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Řešení parametrické úlohy s návodnými kroky: Volte číslo p tak, aby bod C ležel na přímce AB. Zjistěte, zda tento bod leží na polopřímce AB, popřípadě na úsečce AB. A[1;3], B [2;4], C [2p;4p-2]. 1)Parametrická rovnice přímky: x = 1 + t, y = 3 + t, t∈𝑅 2) C∈𝑝….. 2p = 1 + t 4p – 2 = 3 + t / −1 - 2p = - 4 …… p = 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak je Mgr. Eva Hubáčková

Zdroje informací Učebnice Matematika pro gymnázia - Analytická geometrie, nakladatelství Prometheus, Jednota českých matematiků a fyziků. Sbírka úloh Matematika pro gymnázia – Analytická geometrie, nakladatelství Prometheus, Jednota českých matematiků a fyziků