centrální porucha zpracování řečového signálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Advertisements

SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
ZNAK DO ŘEČI.
Podpůrný metodický seminář zaměřený na předškolní věk I.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Audiologická vyšetření u poruchy vývoje řeči
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Kvalita sluchu - centrální poruchy zpracování sluchového signálu
Komunikace s dětským pacientem
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Příčiny SPU.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Alternativní a augmentativní komunikace
Komunikace s rodiči.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Fáze a modely tlumočení
Improvizace jako součást intermediálních aktivit v procesu sebepoznání a vztahové komunikaci Wanda Dobrovská Univerzita Palackého v Olomouci Katedra hudební.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Riziko dyslexie a školního selhávání
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Zásady efektivní komunikace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Pedagogická komunikace
Cvičení se zaměřením na paměť
Vývojová dysfázie.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Logopedie, logopedická prevence. Logopedie jako vědní obor původ z řeckého slova:  logos - slovo + paidea - výchova  Logopedie zkoumá narušenou komunikační.
Rehabilitace poruch komunikace Mgr. Ivana Šemberová.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
PRAVDA A MÝTY O SPU Veronika Vitošková, Helena Jiránková Seminář pro učitele GJP Duben 2014.
JAZYK: POPIS, ZÁKLADNÍ PRVKY A VLASTNOSTI PERCEPCE ŘEČI: PERCEPCE SLOV POROZUMĚNÍ VĚTÁM, TEXTU PRODUKCE ŘEČI JAZYK A MYŠLENÍ OSVOJOVÁNÍ JAZYKA Jazyk a.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
12. Česko-Slovenský foniatrický kongres Praha 2014
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Korekce lehké vady sluchu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociologie pro SPP/SPR
Principy korekce těžkých sluchových vad
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychické procesy - vnímání
Socializace Kejřová.
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Sociální čtení.
Metody výuky počátečního čtení
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Narušená komunikační schopnost
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

centrální porucha zpracování řečového signálu CAPD – CENTRAL AUDITORY PROCESSING DISORDER Soubor obtíží – narušení procesu naslouchání typicky normální sluch zkoumaný tradiční tónovou nebo řečovou audiometrií neschopnost interpretovat nebo zpracovat řeč pokud není okolní prostředí zcela klidné Dvořák, J. Vývojová fonologická porucha!

Sluchové výkony - CAPD Sluchová pozornost Lokalizace a lateralizace zvuku Sluchové sekvenční zpracování Sluchová paměť Sluchová diskriminace

Další sluchové výkony Sluchová soudržnost Poznání sluchových vzorů Časové aspekty naslouchání Sluchová figura a pozadí Sluchová výkonnost při zhoršených/změněných akustických signálech

Další sluchové výkony sluchová soudržnost schopnost komplikovanější konverzace rozumění vtipům, hádankám schopnost odvozování a tvoření závěrů abstrakce

Další sluchové výkony poznání sluchových vzorů vztahuje se ke schopnosti rozeznat určité akustické vzory umožňuje identifikaci zdrojů zvuku – motor auta, štěkot psa..

Další sluchové výkony časové aspekty naslouchání schopnost integrovat sekvenci hlásek do slov nebo jiných smysluplných kombinací vnímat hlásky jako samostatné jednotky, jestliže následují rychle za sebou schopnost vnímat, srovnávat, izolovat hlásky ze slov

Další sluchové výkony sluchová figura a pozadí sluchová výkonnost při zhoršených /změněných/ akustických signálech schopnost vnímat signál, ve kterém jsou nějaké informace modifikovány – chybí část zvukového spektra (nízké nebo vysoké frekvence jsou odstraněny) jindy jsou hlásky prezentovány ve zrychlené podobě

Ukazatele výskytu vývojové dysfázie automaticko-volní disociace snížená verbální spontaneita obtíže s informativitou obtíže s vybavováním pojmů poruchy syntaktického kódování poruchy porozumění

Automaticko-volní disociace snížená schopnost produkovat sdělení řízená komunikační situace obtíže s bryskní reakcí ve spontánní konverzaci možnost větší kontroly

Snížená verbální spontaneita Nižší verbální apetence Nižší průměrná délka projevu Stud, rezervovanost nehrají roli

Obtíže s informativitou Snížená schopnost „předat“ verbálně sdělenou informaci

Obtíže s vybavováním pojmů Narušení struktury slova Fonemické a sémantické nedostatky Směšování slov Nadměrné užívání zobecňujících výrazů intraverbální pauzy

Poruchy syntaktického kódování Redukce syntaktických struktur Užití klíčových slov ve správném tvaru

Specifické jevy ve vývoji dítěte Předřečová stadia vývoje řeči Obtíže se sáním, polykáním Omezené reakce na zvukové podněty Snížená preverbální aktivita Redukovaná hra se zvuky, slovy Opoždění rozvoje porozumění řeči

Specifické jevy ve vývoji dítěte Vlastní vývoj řeči Ojedinělá produkce zvuků Omezené reakce na vlastní jméno Velmi nízká úroveň porozumění Reakce na komunikačního partnera

Specifické jevy ve vývoji dítěte Vlastní vývoj řeči - 18.-24. měsíc Nízká frekvence užití slov v projevu Obtíže s vybavováním slov Porozumění 1 slovu ve sdělení, rozkazu Poskytování zrakové opory

Specifické jevy ve vývoji dítěte Vlastní vývoj řeči - 2.-3. rok absence zájmu o učení se novým slovům Obtíže ve spojování slov Snížená srozumitelnost projevu Upřednostňuje neverbální komunikaci

Specifické jevy ve vývoji dítěte Vlastní vývoj řeči – 3.-4. rok Obtíže v navazování a vedení rozhovoru Potřeba opakování otázek Telegrafický projev Obtíže ve výbavnosti pojmů Obtíže ve fixaci nových pojmů

Specifické jevy ve vývoji dítěte Vlastní vývoj řeči – 4.-5. rok Obtíže s porozuměním předložkám a abstraktním pojmům Soustředění se na komunikačního partnera Pomalý proces učení „zapomínání“

Specifické jevy ve vývoji dítě Vlastní vývoj řeči – 5.-6. rok Projev v krátkých větách Obtíže s výbavností slov Obtíže s definováním Obtíže s porozuměním vtipu, hádance, příběhu, abstraktnímu jazyku Zaměňování zvukově i smyslově podobných slov