ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA 2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pravopis ú/ů Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ1r0109 Název sady:
Advertisements

Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0116 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
SLOVNÍ PŘÍZVUK a ZVUKOVÁ STRÁNKA VĚTY
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
Algoritmy a struktury neuropočítačů ASN – P7
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.12
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Rétorika v kostce PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. v kostičce
SPISOVNÁ VÝSLOVNOST Mgr. Michal Oblouk.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zvuková stránka věty Spisovná výslovnost.
Fonetika.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Zvuková podoba věty Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
HLÁSKOSLOVÍ SPISOVNÁ VÝSLOVNOST
Samohlásky a souhlásky
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Stylistika Marcela Jurková.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Zvuková stránka jazyka
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.7.
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA A VĚTY
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0112 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Zvuková stavba souvislého projevu (slovní přízvuk) Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec.
ZVUKOVÁ STRÁNKA VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Komplexní jazykový rozbor
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.13
Styl řečnický Marcela Jurková.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0118 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
ANOTACE Šablona: ICT Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova.
VÝUKA VÝSLOVNOSTI VE SKUPINÁCH RUSKY MLUVÍCÍCH STUDENTŮ
Přísudek. Přísudek = predikát  základem věty  slovo nebo spojení ve funkci přísudku vyjadřuje  děj (Učitel bedlivě zkoumal výrazy studentů.)  stav.
SLOVANSKÉ JAZYKY VÝKLAD.
NAUKA O SLOVNÍ ZÁSOBĚ 1 SEXTA.
Slovní přízvuk 9. ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Sólový versus sborový hlas MUDr. Radan Havlík, Ph.D. AUDIO-Fon centr s.r.o., Brno MgA. Andrea Priechodská-Široká Sólistka opery Národního divadla Brno.
SPISOVNÁ VÝSLOVNOST ČEŠTINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Lucie Bušová. Dostupné z Metodického portálu
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
KVINTA. = VĚDA ZABÝVAJÍCÍ SE ZKOUMÁNÍM JAZYKA. Dělení podle: 1) jazyků, jimiž se zabývá (např. bohemistika, anglistika, romanistika, hungaristika, sinologie,
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
VY_32_INOVACE_Jir_ II_11 Věta a souvětí Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_19_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jičín, 17. listopadu 109 Název materiáluVY_32_INOVACE_III_Cj1_17 AutorDaniela.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
Fonetika a fonologie českého jazyka - seminář
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Národní jazyk a jeho útvary
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Digitální učební materiál
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
SUPRASEGMENTÁLNÍ ANALÝZA TEXTU
Zvláštnosti větné stavby
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA
Zvuková stránka jazyka
Transkript prezentace:

ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA 2 VÝKLAD

ZVUKOVÉ PROSTŘEDKY SOUVISLÉ ŘEČI SLOVNÍ PŘÍZVUK má čeština stálý. Přízvuk hlavní – na první slabice slova (pole) nebo přízvukovaného celku (na poli) Přízvuk vedlejší – na lichých slabikách (nezapomínejte) !!! Úkol – vysvětlete pojmy: příklonka předklonka

ZVUKOVÉ PROSTŘEDKY SOUVISLÉ ŘEČI (PŘÍZVUKOVÝ / MLUVNÍ) TAKT = část věty spojená jedním slovním přízvukem, tj. může jej tvořit jedno slovo nebo více slov. Sled taktů vytváří rytmus řeči. Pozor! Jednotlivé takty ve větě nemusí být graficky odděleny čárkou!

ZVUKOVÉ PROSTŘEDKY SOUVISLÉ ŘEČI VĚTNÝ ÚSEK = několik taktů věty (obv. delší a složitější výpovědi); vyslovují se „na jeden nádech“. PAUZA odděluje větné úseky. TEMPO ŘEČI / MLUVNÍ TEMPO závisí na individuálních zvyklostech mluvčího.

ZVUKOVÉ PROSTŘEDKY SOUVISLÉ ŘEČI INTONACE / MELODIE VĚTY = průběžná změna tónové výšky hlasu ve větě (výpovědi). Vlastní zvukové zakončení věty (výpovědi) má podobu KADENCE (pokles hlasu na konci; tj. kadence klesavá či stoupavě klesavá) či ANTIKADENCE (výrazné stoupání hlasu na konci – u zjišťovacích otázek).

SPISOVNÁ VÝSLOVNOST = ORTOEPIE = soubor výslovnostních norem. Rozlišujeme: – styl zběžný (nižší) – denní styk s menšími nároky – styl základní (neutrální) – veřejné kultivované projevy denního styku (zpravodajství, úřady, škola) – styl vybraný (vyšší) – slavnostní oficiální projevy

SPISOVNÁ VÝSLOVNOST = ORTOEPIE NORMATIVNÍ PŘÍRUČKY: Hůrková, Jiřina, Česká výslovnostní norma Výslovnost spisovné češtiny – starší DÍLČÍ POUČENÍ in: mluvnice češtiny, slovníky češtiny

SPISOVNÁ VÝSLOVNOST = ORTOEPIE DÉLKA SAMOHLÁSEK (poměr krátká : dlouhá = 2 : 3) nutno zachovávat (má významotvornou roli, např. dráha X drahá) Nespisovné např. krácení na konci (obecněčeské vim, myslim, krácení všech samohlásek v lašských nářečích, vrana).

SPISOVNÁ VÝSLOVNOST = ORTOEPIE ASIMILACE (SPODOBA) ZNĚLOSTI regresivní (zpětná) – převáží druhá souhláska N + Z = ZZ , např. prosba [prozba], shoda [zhoda] Z + N = NN, např. podpatek [potpatek] progresivní – převáží první souhláska N + Z = NN, např. shoda [schoda] Z + N = ZZ, např. buďme [buťme]

Děkuji za pozornost. PhDr. Eliška Vacková

Literatura: Martinec Ivo, Tušková Jana Marie, Zimová Ludmila, Mluvnice. Učebnice českého jazyka pro střední školy, Plzeň, Nakladatelství Fraus 2009 Mašková, Drahuše. Český jazyk. Třebíč. Nakladatelství PV 2005 Vlastní archiv