eLearning na počátku nového tisíciletí a pět let poté Miloslava Černá Petra Poulová
Iniciativa eLearning 2000 (Evropská komise) Strategický plán rozvoje nových trendů v graduálním i celoživotním vzdělávání Cíl Integrovat zdroje získané z evropských strukturálních fondů a Evropské banky na rozvoj a podporu vzdělávacích aktivit
Pohled do nedávné minulosti Politická vyhlášení eLearning deklarován jako jedna z hlavních priorot na cestě směrem k informační společnosti Důraz zvláště na jazykové kompetence a počítačovou gramotnost eLearning – vhodný nástroj Bere v úvahu měnící se charakter vzdělávacího prostředí a potřeby inovativního učení orientovaného na celoživotní vzdělávání
Pohled do nedávné minulosti Podpora ze strany Evropské komise Koncept ECDL (European Computer Driving Licence) definujícímu standardy počítačové gramotnosti široké veřejnosti Referenční rámec pro jazyky
Pohled do nedávné minulosti Česká republika Zvyšován důraz kladený na vzdělanost a zvyšování kompetencí v oblasti informačních a komunikačních technologií a cizích jazyků Státní informační politika ve vzdělávání Strategie rozvoje lidských zdrojů pro ČR
Vzdělávací instituce Diverzifikace v přijímaní moderních technologií Napříč spektrem vzdělávacích institucí, ale i v rámci jednotlivých institucí
Vysoké školy Zájmové týmy zabývající se implementací eLearningových přístupů Tvořeny neformálně Skupiny nadšenců Financování z projektů
Vysoké školy Podpora vedení organizací Materiální podpora Finanční ohodnocení Veřejné ocenění Vznik poloprofesionálních či profesionálních univerzitních útvarů Posun v kvalitě formální i neformální stránky eLearningových kurzů
Současný stav eLearning zcela vymizel z politických dokumentů Bezpečnostní důvody Přílišná očekávání
Vysoké školy Blended learning Pojmenování integrace různých vzdělávacích strategií včetně ICT podporované výuky Aktivity založené na tradičních vzdělávacích postupech pouze prezentované prostřednictvím ICT Povědomí o možnostech eLearningu
Vysoké školy Formální či méně formální střediska zabývající se eLearningem a jeho implementací do výuky Financování Jasné systémové kontury Není závislé pouze na iniciativě jednotlivých pracovníků
Vysoké školy Kvantitativní nárůst aktivit svázaných s využitím ICT ve vzdělávacím procesu Viditelný nárůst kvality vytvářených vzdělávacích produktů
Vysoké školy Vnější i vnitřní hodnocení a srovnání vedoucí k získání objektivní představy o kvalitě Soutěže zabývající se posuzováním kvality eLearningových kurzů a produktů eLearning – Univerzita Hradec Králové ( – Univerzita Hradec Králové eLearning v praxi – Technická univerzita v Košicích Soutěž o nejlepší kurz/lekci – Slovenská technická univerzita v Bratislavě
Vysoké školy Vnitřní systém hodnocení kvality FIM UHK dvakrát ročně veřejné prezentace nově připravených i aktualizovaných eLearningových produktůveřejné prezentace Vnější i vnitřní hodnocení a srovnání vedoucí k získání objektivní představy o kvalitě
Vysoké školy FAME UTB ve Zlíně Jednotlivé kurzy hodnoceny odbornou komisí podle předem stanovených kvalitativních kritériíkvalitativních kritérií Vnější i vnitřní hodnocení a srovnání vedoucí k získání objektivní představy o kvalitě
Závěr Třebaže nebyla v minulých letech bezezbytku naplněna vize eLearningu jako samospasitelného nástroje odpovídajícího moderním trendům, našel si e-learning své pevné, patrně nezastupitelné místo ve vzdělávacím procesu
Děkujeme za pozornost