VYBRANÉ TEORIE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
Mezilidské vztahy na pracovišti
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Faktory prosperity Tvrdé a měkké faktory.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ
V e d e n í l i d í.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Řídící struktury : malé a velké organizace
Personální informační systém
Analýza a popis pracovního místa
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Historické etapy vývoje managementu
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Co je to: podnikové řízení?
Řídící struktury v organizaci
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Lyndall Urwick.  Narodil se 3. března 1891 jako jediné dítě Sira Henriho Urwicka a jeho ženy Annis.  Nastoupil do firmy vyrábějící rukavice, kde byl.
Personální management
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Personální management
Podniková ekonomika Personální činnost.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_15.
Vedení lidí – personalistika v podnicích poskytující služby.
Jak řídit a vést lidi Březinová Ludmila
Zdravá škola.
1.Základy managementu 1.1 Základní pojmy 1.2 Pojetí managementu
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Douglas McGregor (1906 – 1964).
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Nikdo není schopen zahrát sám celou symfonii ...
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Řídící struktury, malé a velké organizace
Definice managementu.
knowledge management, řízení znalostí, management znalostí
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Management - Organizování
1 Týmová práce TYMP 2/ C5 Styly vedení lidí. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH.
Styl vedení, komunikace, týmová práce
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Styly vedení.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Ovlivňování II. Ladislava Kuchynková.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Ekonomika malých a středních podniků
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Ovlivňování II. Ladislava Kuchynková.
Transkript prezentace:

VYBRANÉ TEORIE

Mechanistický přístup (do 20 let XX. století) Vzorem pro klasiky managementu bylo přesné fungování strojů Mechanistický přístup k projektování fungování firem: páky, ozubená kolečka a převody člověk je součástí soukolí člověk je doplňkem strojů

Německý císař Friedrich Veliký se tímto přístupem inspiroval při vytváření fungující armády Max Weber, Henri Fayol, Lindal Urwick aplikovali mechanistický přístup na fungování úřadů

Teorie byrokracie (Max Weber) Rozlišoval tři typy sociálních principů: Afektivní (emociální): charismatická autorita, která strhne pro vize. Organizační struktura je nejasná a proměnlivá.

Tradicionální (zvyky a tradice): tradiční autorita je založena na rodu (příbuzenství) - postavení se dědí bez ohledu na schopnosti. Racionální – řízení pomocí jasně definovaných cílů. Organizační struktura je byrokracie. Je hierarchická a funkcionální ke koordinaci a řízení všech částí organizace.

Zásady ideální byrokracie Pravidelné aktivity – uskutečňující poslání organizace jsou jednoznačně přiděleny jako oficiální povinnosti Princip hierarchie – podřízenost a nadřízenost Pevná pravidla k řízení celého systému i pro výkon každého úkolu

Formalistická neosobnost bez vášní a sympatií Jmenování do funkcí na základě schopností a vědomostí, s ohledem na příspěvek pracovníka Přísné oddělení soukromého a profesního příjmu k potlačení korupce

Klasické řízení (Fayol, Mooney, Urwick) Položili základy k dnešnímu plánování, projektování a účetnictví Zásada jednoho vedoucího – pokyny od jednoho šéfa Sestupné řetězení – způsob komunikace shora dolů Rozpětí kontroly – počet podřízených nesmí vedoucímu způsobit problémy

Štáb a linie – štáb působí poradensky, nesmí ovlivňovat autoritu liniových vedoucích Autorita a odpovědnost – rovnováha mezi právem dávat příkazy a nést odpovědnost za výsledek Disciplína – respektování schválených pravidel a zvyklostí

Slušnost – laskavost a spravedlnost, která má povzbudit personál v plnění povinností Stabilita personálu - usnadňuje rozvoj schopností pracovníků

Vědecké řízení (Frederick Taylor 1856 - 1915) ve 28 letech se vypracoval z řadového dělníka na hlavního inženýra ocelářské společnosti všímal si velmi rozdílných výsledků ve výkonu dělníků vytvořil tzv. časové a pohybové studie

Při nichž mimo jiné zjistil, že dělníci: provádějí mnoho zbytečných úkonů, specializace na část úkolu umožňuje zvýšení výkonu, a rozhodl se zefektivnit práci dělníků.

Časové a pohybové studie Určení jediného správného způsobu vykonávání práce pomocí časových a pohybových studií Vědecký výběr pracovníků podle pracovní kapacity, svalů a odolnosti proti únavě Výcvik pracovníků ve správném vykonávání činností

Sledování práce dělníků, zda dodržují správné postupy Určení úkolové mzdy, která by motivovala k vyšším výkonům Odpovědnost za práci dělníků je delegována na manažery – dělníci nesmí myslet

Základem vědeckého řízení tedy je: normalizovat pracovní podmínky jako předpoklad pro dosahování vysokých výkonů, pro normalizované podmínky stanovit každému pracovníkovi denní pracovní úkol, za splnění pracovního úkolu vyplácet vysokou mzdu, za nesplnění pracovního úkolu pracovníka trestat krácením mzdy,

vědecké vybírání pracovníků, jejich výchova a výcvik za účelem jejich plného využití v práci, vytváření přátelské spolupráce vedoucích pracovníků s podřízenými, maximalizace množství vykonané práce a výrobků.

Výsledek práce Taylora Jeho systém přinesl enormní růst produktivity práce na celém světě Jako první jej zavedl H. Ford, oceňoval ho např. i Lenin Dodnes je využíván ve firmách i ve výcviku vrcholových sportovců, či při zavádění automatizace výrobního procesu

Jednotvárná práce je vyčerpávající – obrovský nárůst fluktuace V roce 1911 byl vyšetřován sněmovnou reprezentantů za to, že ubližuje dělníkům (což nechápal, vždyť jim odstranil těžkou práci)

Škola lidských vztahů (Elton Mayo 20 – 30 léta) Hawthornské studie ve Western Electric Company – co ovlivňuje produktivitu práce? Prioritně byly sledovány fyzické podmínky práce: hluk, osvětlení, vlhkost, atpod.

Při zlepšení osvětlení se produktivita dělnic zvýšila (při opětovném zhoršení se nesnížila) V kontrolní skupině, kde žádné změny nebyly, se nárůst PP objevil také Když měly ženy převzít odpovědnost za práci – vrostla PP Při růstu mezd také vzrostla PP

Důvod? Hrdost na skupinu a pocit sounáležitosti Jsme důležitější než ostatní, protože se o nás vedení zajímá Dělnice se snažily dokázat, že jsou takového zájmu hodny že jsou dobrou pracovní skupinou…

Výsledky ovlivnily přístup mnoha manažerů k lidem na celém světě Prokázalo se, že mezilidské vztahy jsou velmi důležitým motivačním faktorem

Humanistický přístup Hlavním stimulem je uspokojení osobního rozvoje jednotlivce Teorie X a Y (Douglas McGregor 1906 - 1964) McGregor studoval názory manažerů na lidi, jejich pracovní motivaci a tomu odpovídající styl řízení lidí Z dosavadních názorů zformuloval tzv. teorii X

Teorie X Lidé jsou ve své podstatě líní a snaží se vyhnout práci Protože neradi pracují, musejí se donutit systémem odměn a trestů a při práci musejí být kontrolováni Pracovníci se vyhýbají odpovědnosti a rádi se nechávají řídit Existuje malá slupina lidí, pro něž to neplatí, a ti jsou povoláni k tomu, aby řídili a kontrolovali ostatní

Jako humanistický protiklad zformuloval teorii Y: Teorie Y Jako humanistický protiklad zformuloval teorii Y: Pro člověka je práce stejně přirozenou aktivitou jako zábava a odpočinek Člověk rád přijímá odpovědnost a samostatnost Schopnost samostatného rozhodování je v populaci široce rozšířena Současné organizace nevyužívají potenciál lidí, snaží se je kontrolovat a dirigovat.

Kontrola lidí (Chris Argiris 1964) Studoval, jak lidé reagují na nadměrnou kontrolu a direktivní řízení: ztrácejí zájem o práci jsou demotivováni a frustrováni snaží se obelstít kontrolu vedení zintenzivňuje kontrolu propast mezi pracovníky a vedením se prohlubuje firma jako celek ztrácí nevyužitý potenciál

Sebeaktualizace (Abram Maslow 1908 – 1970) Nejdůležitější potřebou je seberealizace Je potřebou realizovat veškeré své schopnosti, svůj potenciál, uskutečnit svá přání, dělat práci, kterou člověk umí, a kterou má rád.

Moderní názory KISS - Keep It Simple And Short Hledání jedné jediné univerzální fungující poučky či principu managementu.

Obecná teorie systémů (Ludwig von Bertalanffy) Teoretický biolog řešil vztah prostředí a fungování systému Prostředí má zásadní význam pro fungování systému (interakce = zákazníci, dodavatelé, společnost, kultura, systém, stát, kultura). Organizace = subsystémy Homeostáza = dosažení stálého rovnovážného stavu je postaven na negativní zpětné vazbě.

Ekvifinalita – množství cest k dosahování požadovaného stavu. Otevřený systém je v nepřetržité výměně se svým okolím – informace, energie, materiál, lidé, finance, suroviny, výrobky. Otevřené systémy se importováním energie, financí, ideí apod. brání narůstání entropie. Ekvifinalita – množství cest k dosahování požadovaného stavu. Evoluce – kapacita systému se rozvíjet. Obecná teorie systémů se do praxe dostala v USA v 50 letech.

Teorie kontingence Fred Fiedler, Thomas Burns, G.M. Stalker Zpochybnila názor, že existuje jediná univerzální metoda organizace firmy a řízení, efektivní v jakékoliv situaci. Mechanistický – rutinní technologie velkých sérií, neměnných pracovních postupů s direktivním řízením a Organický – flexibilní, s důrazem na změny, pružnost, povzbuzování aktivity, iniciativitu a tvůrčího potenciálu.

Různé technologie – různé požadavky na lidi a organizační strukturu. Joan Woodwaedová: mechanistické přístupy jsou vhodné pro velkosériovou výrobu, zatímco firmy s unikátním malosériovým systémem výroby vyžadují jiný přístup. Kontingenční přístup – místo abstraktních univerzálních pravidel užívat vždy vhodný model pro konkrétní podmínky.

Populační ekologie Pro úspěch firmy je stěžejní soulad s prostředím Přežijí jen ti nejsilnější a nejschopnější, kteří se přizpůsobí prostředí Prostředí určuje, kdo přežije konkurenci. Zdroje (finanční a materiálové) jsou omezené

Zdroje mohou být dostatečné Příliš mnoho tlaků, které drží firmu v zajetých kolejích a které brání potřebným změnám – síla tradice, myšlení as postoje manažerů problémy s transformací technologie Výhrady: Zdroje mohou být dostatečné Pozitivní tlaky ve firmách mohou být silnější než konzervativní Spolupráce je lepší než konkurence

Kybernetické principy Vzor – mozek – nervová soustava. Princip učení se učení – jednoduchá smyčka : sledování prostředí srovnání informace z prostředí s normami firmy – přehodnocení norem adekvátní akce, po níž následuje sledování dopadu akce

Kybernetické principy Princip redundance – táž činnost se „nadbytečně“ vyskytuje u více jednotek, táž dovednost u více jedinců pro případ nouze. Minimální specifikace – širší kompetence – pružnější systém, širší zapojení lidí, lepší výsledky. Jakýkoliv vývoj kybernetického systému musí být provázen změnami myšlení a postojů na obranu proti rigiditě.

Nezbytná je různost. Má-li firma reagovat na podněty z okolí, musí zahrnovat všechny jeho dimenze. Jedinec to nezvládne, nemůže mít všechny požadované schopnosti a dovednosti, je třeba budovat více oborové týmy, které tyto znalosti a dovednosti sdílejí.

Teorie „Z“ Viliam Ouchi Snaží se o integraci toho nejlepšího z japonských firem a západních. Kroužky jakosti, stabilizace a rozvoj zaměstnanců, rotace míst, participace na řízení i výsledcích apod.

Ouchi nazval americkou filozofii řízení teorií „A“ Japonský přístup teorií „J“. Spojením americké individuální odpovědnosti a kolektivního rozhodování vytvořil teorii „Z“.

Chaos Tom Peters Poukazuje na nejistotu dnešní doby – dynamičnost, turbulence, nepředvídatelnost, chaotičnost, nelinearita. V naší době nelze nic předvídat kromě nejistoty Neznáme zítřejší dostupnost a ceny energií a peněz Jaká budou budoucí ochranářská opatření?

Jaké budou dopady slučování či rozdělení firem? Kdo se stane partnery a kdo se rozejde? Kdo budou naši budoucí konkurenti? Odkud přijdou? S čím přijdou? Kde dnes vznikají? V čem budou jiní – lepší?

Zásady Peterse Odpovědnost vůči zákazníkům – porézní organizace, která umí naslouchat a pružně se jim přizpůsobit Rychlé inovace – neustálé zavádění nových věcí a postupů ve všech oblastech a za účasti všech pracovníků Omezení hierarchie, posílení kompetencí a pravomoci v první linii

Vedení lidí – vštěpování lásky ke změně a nahrazení tradičního řízení tvorbou a šířením vize. Systém řízení – k širokému sdílení informací – knowledge management = učící se organizace.