Vzdělávání a trh práce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení lidských zdrojů
Advertisements

Politika zaměstnanosti v Pardubickém kraji
Vstup absolventů středních škol na trh práce
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání
Stav a vývoj vzdělávacích systémů v Evropě: cíle, směřování, indikátory Simona Pikálková Ústav pro informace ve vzdělávání Lisabonské cíle vzdělávání v.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a.
Investiční výdaje. Podstata I = výdaje na kapitálové statky a změna stavu zásob Rozdíl mezi I a Ip. Ip = plánované investice, to co firmy chtějí vynaložit.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Pojetí lidského kapitálu a jeho formování
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Konference KVF DUBEN 2006 VZDĚLÁNÍ A LIDSKÝ KAPITÁL VÁCLAV URBÁNEK, KATEDRA VEŘEJNÝCH FINANCÍ VŠE.
Možnosti financování rozvoje zdravotnického IT a návratnost investic MUDr. Pavel Kubů.
Podniková ekonomika Personální činnost.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
1 Aktuální vývoj nabídky na trhu práce Smilovice, František Cvengroš.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Segmentace na trhu práce, dlouhodobá nezaměstnanost
Volba mezi současnou a budoucí spotřebou
VŠEOBECNĚ VZDĚLÁVACÍ FUNKCE EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing
F INANCOVÁNÍ VYBRANÝCH VEŘEJNÝCH SLUŽEB Vzdělávání.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006.
Lidský kapitál Vzdělávání a trh práce
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání
Téma 8 Mzdový systém podniku a jeho tvorba
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Vývoj nezaměstnanosti, segmentace pracovního trhu
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání 15. Března 2011.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
( vzdělanostní struktura obyvatel )
Vzdělávání a trh práce.
Vzdělání z hlediska teorie statků
1 SPP 728 Služby zaměstnanosti a práce s nezaměstnanými Diferencovaná rizika nezaměstnanosti Hana Pořízková.
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 8 Sociální výhody v nezaměstnanosti ve vybraných zemích EU.
Vzdělávání a trh práce.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Segmentace na trhu práce
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS)
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání 1. prosince 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
NEZAMĚSTNANOST ABSOLVENTŮ A POTŘEBY ZAMĚSTNAVATELŮ NA PRACOVNÍM TRHU Mgr. Martin Úlovec.
Postavení osob do 25 let, nad 50 let a absolventů a mladistvých na trhu práce 24. listopadu 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2008 Tisková konference.
Informace pro členy oborových skupin Analýzy a informace vytvářené v NÚV k přechodu a uplatnění absolventů škol na trhu práce Ing. Jiří Vojtěch vedoucí.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Aktualizace Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje (SRK) Jednání pracovní skupiny č. 2 Návrh nové struktury specifických strategických cílů
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Z0027 Geografická analýza trhu práce
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
Úvod do ekonomiky školství, vzdělávání a trh práce
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Vzdělávání a trh práce.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání
Důsledky oborově nerovnoměrné vzdělanostní expanze pro návratnost vzdělání na trhu práce Tomáš Doseděl, Tomáš Katrňák
Transkript prezentace:

Vzdělávání a trh práce

Lidský kapitál Různé formy investic do lidí: školní a další vzdělávání, výdaje na zdravotní péči a výživu (zejména v rozvojových zemích). Ekonomické vymezení: „souhrn znalostí a dovedností člověka, které jsou vytvářeny školním vzděláváním, dalším vzděláváním v průběhu života a praxí“.

Tři hlavní komponenty LK Všeobecné znalosti – jazyková a kvantitativní gramotnost, schopnost zpracovávat a používat informace k řešení problémů a k dalšímu studiu Specifické znalosti – vztahují se k fungování a činnosti jednotlivých technologických a výrobních procesů Technické a vědecké znalosti – specifické znalosti důležité pro produkci nebo pro vývoj nových technologií.

Lidský kapitál v ekonomické teorii Termín pro označení znalostí a schopností pracovníka. Merkantelisté, William Pety – vzdělání za jeden z důležitých faktorů pro ekonomický rozvoj Adam Smith – vzdělání – investice, která zvyšuje produktivní schopnost člověka a jeho celoživotní příjem. John Stuart Mill – vzdělání jednotlivců zvyšuje produktivitu práce a přináší kompenzaci za investice do vzdělání. Schultz a Becker – první pokus o změření míry návratnosti investic do vzdělání. Gary Becker – nejen na trhu, ale ve všech oblastech člověk porovnává výnosy a náklady každého rozhodnutí specifický charakter – vázán na člověka, utváří se v průběhu života (vzdělání, zkušenosti, osobní vlastnosti, ale i např. oblékání).

Lidský versus fyzický kapitál (Schultz 1987) Lidský kapitál je nepřenosný, zaniká se smrtí jednotlivce a k jeho využití je třeba jeho nositele osobně Lidský kapitál nemůže sloužit jako předmět zástavy, nelze jej prodat ani nikomu věnovat Jednotlivec nemůže rozprostřít své riziko jako vlastníci fyzického kapitálu Je efektivní investovat do zisku lidského kapitálu v mládí, protože zde je třeba nejméně času k jeho získávání.

Původní teorie lidského kapitálu Výška příjmů jednotlivce se odvíjí výhradně od jeho schopností a dovedností, ty zase od výše dosaženého vzdělání. Vzdělání – lepší schopnosti a dovednosti – vyšší příjmy.

Kritika původního modelu Schopnosti a dovednosti – vliv genetiky, kulturních a sociálních faktorů. Vzdělání + další faktory – lepší schopnosti a dovednosti – vyšší příjmy. - Rozdíly v příjmech: alfa koeficient (0,6 - 0,8)

Kritici teorie LK (třídící hypotéza) Vzdělání nezvyšuje produktivitu jednotlivce Ale: formálně označuje již dané rozdíly mezi lidmi. Vzdělání – prostředek k třídění a filtrování lidí. Lepší dovednosti a schopnosti + specifické osobní vlastnosti – vzdělání – vyšší příjmy. Obecně (měkčí verze) zaměstnavatelé užívají dosažené vzdělání a kvalifikaci jako jeden z nepřímých indikátorů schopností a vlastností uchazeče o zaměstnání. Vzdělání – nemá vliv na produktivitu – zamítnuto.

Definice LK LK – znalosti, dovednosti a vlastnosti jednotlivců, které přispívají k vytváření osobní spokojenosti, společenského blaha a ekonomické prosperity.(OECD) přestává být výhradně ekonomickým pojmem Koncept LK by měl zahrnovat: - Základní lidský kapitál – produktivní schopnosti a dovednosti v širokém slova smyslu - Širší lidský kapitál – charakteristiky, které umožňují jednotlivcům vytvořit, spravovat a dále rozvíjet základní lidský kapitál

Kvantifikovatelnost LK –přístupy 1) nejvyšší dokončené vzdělání (ISCED) (osoby ve věku 25-64 let, kteří dosáhli vyšší střední nebo vysokoškolské vzdělání/celkový počet osob ekonomicky aktivního věku) Nevýhody: Délka vzdělávání je v jednotlivých zemích různá Neměří žádné specifické znalosti a dovednosti – nezaměřuje se na obsah vzdělání Někdy: počet let studia (Průměrná délka studia)

Omezení prvního přístupu Požadavky na dosažení určitého stupně vzdělání se v jednotlivých zemích liší, není tedy zaručena totožná úroveň LK Nezahrnuje neformální formy vzdělání, kurzy, školení, atd. Nebere v úvahu opotřebení lidského kapitálu

2. Přístup – přímé testování dovedností IALS (International Adult Literacy Survey) Interview, testování je rozděleno na 3 části: literární gramotnost, dokumentová gramotnost, numerická gramotnost Alternativa PISA (Programme for International

Přístupy.. 3. Přístup - Ocenění schopností a dovedností na trhu práce prostřednictvím mzdy, umožňuje vypočítat průměrnou zásobu lidského kapitálu 4. Přístup – náklad na vytvoření lidského kapitálu

Lidský kapitál – makroekonomický přístup Produkce lidského kapitálu může být alternativou technologického pokroku jako mechanismu, který generuje dlouhodobý ekonomický růst.

Lidský kapitál a produktivita – mikroekonomický přístup Vyšší úroveň vzdělání je doprovázena Vyšší mzdou Vyšší mírou ekonomické aktivity Nižší pravděpodobností nezaměstnanosti

Vliv vzdělání na produktivitu pracovníka Čím vyšší investice do lidského kapitálu, tím vyšší může být jejich zhodnocení. Mzda (odměna za práci samotnou + výnos z lidského kapitálu – čím vyšší investice do lidského kapitálu, tím vyšší může být jejich zhodnocení) Vztah investic do vzdělání a produktivitou práce – zvyšuje se množství statků a služeb, které je schopen průměrný pracovník vyprodukovat. Rostou mzdové sazby Ochota nést náklady na vzdělávání Pozitivní externalita

Vztah mezi kvalifikovaným a nekvalifikovaným pracovním trhem

Investice do vzdělání Optimální investice – prostřednictvím cost-benefit analýzy Srovnání návratnosti investic do různých typů vzdělání, v různém čase, v různých zemích.. Individuální versus společenská návratnost investic do vzdělání

Náklady na vysokoškolské vzdělání - individuální Přímé (pouze náklady související s návštěvou školy, částečně náklady na jídlo a ubytování jen jsou-li vyšší) Náklady obětovaných příležitostí (ušlé příjmy) Externality

Výnosy z investic do vzdělání - individuální Vyšší očekávané příjmy Příjemnější práce Nižší očekávaná míra nezaměstnanosti Psychický přínos – studentské prostředí

Faktory ovlivňující investice do lidského kapitálu Úroková míra Věk Náklady na vzdělání Mzdová diferenciace SŠ a VŠ absolventy

PROBLÉMY PŘI ROZHODOVÁNÍ O INVESTICI DO LIDSKÉHO KAPITÁLU (Problémy financování vysokého školství jsou zde výrazně zastoupeny) Měření (odhady) nákladů na vzdělání Měření (odhady) výnosů – mnohem složitější, mnoho typů výnosů Externality Výpočty návratnosti – problém s dobou využití lidského kapitálu, diskontní mírou a s mírou rizika Asymetrie informací Porovnání investičních možností – jiné finanční možnosti, jiné vzdělávací dráhy atd.

ASYMETRIE INFORMACÍ – různé projevy - obtížné získávání informací o kvalitě vzdělávací instituce, o uplatnění – vzhledem k obvyklému vyhýbání se riziku může poptávka po vzdělání být suboptimální signaling a screening – vzdělání slouží jen jako signál pro zaměstnavatele o schopnostech jeho nositele. V extrémní podobě to může znamenat, že vzdělání vůbec nepřineslo růst produktivity. sheepskin efekt – signálem není vzdělání třeba i neukončené, ale jen diplom

Průběh výdělků v závislosti na věku a vzdělání

Mzdová diferenciace mezi SŠ a VŠ absolventy

Míra návratnosti investice do vzdělání Soukromá N – soukromé náklady na studenta na vzdělání V – výdělky po zdanění Společenská N – všechny náklady na vzdělání V – hrubé výdělky + externality Fiskální N a V – vznikají v státu v souvislosti s podporou vysokoškolského vzdělání

MĚŘENÍ NÁVRATNOSTI INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ - plná metoda (někdy redukovaná vzhledem k nedostatku dat na "zkrácenou" metodu) regresní Mincerova rovnice

Zkrácená metoda

Náklady na vzdělání Přímé – provoz vzdělávacích institucí, studijní literatura a pomůcky, zvýšené životní náklady během studia Nepřímé – odřeknuté výdělky během studia Externality během studia – pozitivní (univerzita je kulturním centrem) a negativní (studenti mohou obtěžovat okolí např. hlukem…)

Výnosy vzdělání mnohem složitější problém – soukromé výnosy zahrnují jednak zvýšené výdělky, jednak řadu nepeněžních soukromých výnosů (prestiž, kulturní orientace…) Výnosy jsou věcí budoucnosti, relativně dosti vzdálené – v řádu desítek let Společenské výnosy jsou rovněž peněžní a nepeněžní, řada výnosů má charakter externalit

EXTERNALITY VZDĚLÁNÍ zahrnují kvalitní občanství, politickou stabilitu, komunikační dovednosti, právní chování, rozvoj kulturní úrovně, kvalitní trávení volného času a určitý zdravotní standard. Mezi dalšími externalitami lze jmenovat úspory veřejných výdajů , zejména v oblasti sociálního zabezpečení a zdravotní péče. DOBA VYUŽITÍ LIDSKÉHO KAPITÁLU – lidský kapitál se opotřebovává jako každý jiný technické opotřebení (stárnutí lidí, nemoc, nepoužívání získaných dovedností) ekonomické opotřebení – je dáno např. technickým pokrokem, kdy dovednosti dříve získané se stanou nepotřebnými; změna struktury hospodářství zmenší potřebu některých typů lidského kapitálu

The World Bank 2002 – úplná metoda Autoři Psacharopoulos, Patrinos

Míra návratnosti investic

Mezinárodní srovnání – obecné závěry (Psacharopoulos a Woodhall 1985, Psacharopoulos 1994, Woodhall 2001) Individuální míra návratnosti do vzdělání je vyšší než společenská míra návratnosti, zejména u terciárního vzdělávání Ze všech vzdělávacích stupňů je nejvyšší míra návratnosti do základního školství Míra návratnosti do vzdělání je vyšší v rozvojových zemích Míra návratnosti do lidského kapitálu je v rozvojových zemích, nikoli však nutně v zemích rozvinutých, vyšší než průměrná míra návratnosti do fyzického kapitálu

Lidský kapitál v ČR Vzdělanostní úroveň populace v ČR Počty škol, studentů a absolventů

Vzdělanostní struktura populace ČR

Mezinárodní srovnání

Výdaje na vzdělání Výdaje na studenta terciárního vzdělávání jsou v OECD ve všech zemích vyšší než výdaje na studenta základního, sekundárního a postsekundárního neterciárního vzdělávání Nejvyšší podíl tvoří výdaje související s výukou (výdaje do výzkumu a vývoje – 2.) Mezi nejdůležitější faktory ovlivňující tvorbu a akumulaci kapitálu patří bezesporu výdaje na v

Z jakých zdrojů pocházejí finanční prostředky na vzdělávání a za co jsou utráceny? běžné výdaje tvoří v zemích OECD v průměru 92 % výdajů na primární, sekundární a postsekundární neterciární vzdělávání, výdaje na mzdy činí 90 % běžných výdajů v ČR se jedná o 93 % výdajů, výdaje na mzdy činí 62 % běžných výdajů v terciárním vzdělávání tvoří běžné výdaje v zemích OECD 90 % výdajů, výdaje na platy tvoří 68 % běžných výdajů v ČR jde o 90 % výdajů na tuto vzdělávací úroveň, výdaje na platy tvoří 60 % běžných výdajů

Mzda pedagogických pracovníků Důležitý ukazatel z hlediska kvality poskytovaného vzdělání

Porovnání mezd ve školství s ostatními odvětvími

Mzdy podle vzdělání

Uplatnitelnost na trhu práce v závislosti na vzdělání Míra nezaměstnanosti

Využití lidského kapitálu a faktory, které jej ovlivňují Podíl osob s dosaženým alespoň vyšším středním vzdělání na celkovém počtu obyvatel nebo pracovní síle. Podíl ekonomicky aktivních Zaměstnanost obyvatel s VŠ vzděláním – 78 % SŠ – 64 % ZŠ – 20-30 % V mezinárodním srovnání na předních místech. Ukazatel shody oboru a stupně vzdělání s vykonávanou profesí – neexistují data.

Faktory ovlivňující efektivní využití lidského kapitálu Flexibilní fungování trhu práce (dlouhodobá nezaměstnanost, rozsah a efekt zdanění, najímání a propouštění, flexibilita mzdové determinace, spolupráce v zaměstnavatelsko-zaměstnaneckých vztazích – ČR, 38. Místo/104 zemí) Flexibilní školský systém – míra nezaměstnanosti absolventů, absolvent vykonávající profesi neodpovídající jeho stupni či oboru vzdělání, délka hledání prvního zaměstnání, kvalita vzdělávacího systému a výzkumná spolupráce univerzit a podniků Fungující celoživotní vzdělávání

Flexibilita trhu práce

Flexibilita trhu práce Dlouhodobá nezaměstnanost

Doba hledání zaměstnání dle vzdělání (v tis.) 2006

Celoživotní vzdělávání Podíl populace ve věku 25-64 let účastnící se v posledních 4 týdnech před provedeným šetřením nějaké formy vzdělávání.