Didaktika informatiky II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

METODIKA VÝUKY IAS/IFRS NA VŠ EKONOMICKÉHO ZAMĚŘENÍ
Příběh ZKUŠENÉHO ???? podnikatele
Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2012 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Připomínky k přípravě učitelů na VŠ Zdeněk Bergman Konference AŘG Přerov 2013.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
NĚKTERÉ ZKUŠENOSTI ZE ZAVÁDĚNÍ ISO 27001
Úvod – něco málo o škole DRA je tříletý,denní obor, ukončený absolutoriem podmínkou přijetí je úspěšně vykonaná maturitní zkouška absolvent studia nachází.
Osnovy pro výuku informatiky na SŠ
Co by rodiče měli udělat před podáním žádosti o vyšetření v poradně. Několik rad rodičům.
RNDr. Eva Zelendová PaedDr. Karel Tomek VÚP Praha září 2008
Mechatronika v okresu Plzeň-sever (a nejen tam) Ing. Jiří Prantner, Klastr Mechatronika o.s., prezident Tel: Mail:
RVP ZUV: VZDĚLÁVACÍ OBSAH UM. OBORŮ
Využij všechny dostupné informace. Nikdy nevíš, co se může cestou přihodit.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
UMĚNÍ UČIT SE Mgr. Michal Oblouk. UČENÍ  měli bychom: a)zjistit, jaký způsob učení nám nejvíce vyhovuje a používat ho b)uvědomit si, že je důležité procvičování.
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Struktura výuky.
2. setkání metodiků škol okresu Vsetín Základní a střední školy
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Bc. Jitka Hošková. pomáhá určit, který uchazeč bude pro firmu tím nejlepším zaměstnancem, a zároveň která firma bude tou nejlepší pro uchazeče. Nalézt.
(komentovaný přehled)
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Název projektu:
Masarykovo gymnázium, SZŠ a VOŠZ Vsetín
Teorie motivace Adéla Furiková.
Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Odborný růst a celoživotní učení Další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Přístupnost v praxi aneb jaký smysl mají testy, provedené handicapovanými uživateli Mgr. Radek Pavlíček, RNDr. Hana Bubeníčková, duben 2007.
Diplomový seminář 3. Company LOGO "Analýza problému" jako typ textu něco se tam venku děje nějaký pohyb(nebo ticho), trend, jev (fenomén)... my na to.
Spolupráce s rodiči a absolventy při tvorbě ŠVP RNDr. Jiří Herman, Ph.D. Gymnázium, Brno třída Kapitána Jaroše 14.
Výuka databází v tabulkovém procesoru Martin Kubát.
Metodická doporučení (10) Práce na hranicích možností je vždy zajímavá: –jedná se o zásadu, jak zaměstnat vynikající žáky a rovněž o zá- kladní metodické.
Jak učit tvorbu www stránek Filip Procházka. Úvodem HTML není programovací jazyk, neobsahuje žádné programovací ani datové struktury, jejichž pochopení.
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Mgr. Kateřina Lojdová - nejčastější organizační forma výuky - učitel souběžně a přímo vyučuje větší skupinu žáků (třídu, skupinu,
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
Vzdělávání, výzkum a praxe územního rozvoje K možnostem vzájemné spolupráce.
Plánování hodiny pozpátku Text: Ivan Klíma, Jak daleko je slunce Příprava hodiny literární výchovy pro žáky 4. a 5. ročníku ZŠ A. Studentka vyhledá text.
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
ČÍM CHCI BÝT, AŽ VYROSTU? Václav Pfleger.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Projev a image prezentujícího
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
Měření rychlosti zvuku
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
Strukturace učiva Příprava učitelova.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Škola SOŠ a SOU Hustopeče, Masarykovo nám. 1 Autor
Cisco Networking Academy
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Motivační dopis Většinou se přikládá k životopisu
IB999 Vstupní test z programování
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
využití digitalizace ve vzdělávání
UA104 – Didaktika informatiky I
Transkript prezentace:

Didaktika informatiky II RNDr. Jaroslav PELIKÁN, Ph.D. katedra počítačových systémů a komunikací Fakulta informatiky Masarykovy univerzity Botanická 68a, 602 00 BRNO  + 420 - 549 495 751 E-mail: pelikan@fi.muni.cz http://www.fi.muni.cz/usr/pelikan

Osnova Metodická doporučení pro výuku předmětu informatika a VT na SŠ Osnovy a standardy pro výuku informatiky a VT na SŠ Rámcové vzdělávací programy pro střední školy: gymnázia SOŠ SOU

Metodická doporučení (1) Nesvádějte své případné ne-úspěchy na: špatné vybavení školy vstupní úroveň znalostí žáků Starejte se o to jací jsou a jací by měli být vaši absolventi: je přirozený jev, že: žáci na počátku studia ještě mnoho věci neznají většina z nich by sama od sebe nestudovala Tato skutečnost byla jedním z důvodů pro vznik vašeho povolání Neměla by Vás překvapovat ani depri- movat a nemůže omluvit horší výsled- ky Vaší práce

Metodická doporučení (2) Nebojte se: učitel se může od žáků dočkat mnoha věcí dočká se většiny toho čeho se bojí přehnaně dokonalá preventivní opatření proti „špatnostem“ ze strany žáků mohou být příčinou malé efektivity vyučovacího pro-cesu zabírají čas učiteli i žákům stávají se intelektuální výzvou jak je překonávat orientují úsilí žáků špatným směrem

Metodická doporučení (3) Nemůžete-li naučit, snažte se alespoň nezprotivit: každý žák by měl odcházet ale-spoň s takovou úrovní vědomostí i chutí do práce s jakou k vám přišel týká se zejména vynikajících žáků patří k velkému umění učitele, aby dokázal svým předmět vyvo-lat u žáků zájem látku vysvětlujte vždy s nadšením snažte se žáky vhodným způso-bem motivovat motivací předejdete otázkám typu „K čemu nám to bude?“

Metodická doporučení (4) Pamatujte, že první mohou být posledními a poslední prvními: na vaši školu budou přicházet žáci, kteří již mají s výpočetní technikou jisté zkušenosti (základní škola, zájmové kroužky) vznikají tak velké rozdíly v šíři i hloubce vstupních vědomostí žáků tato skutečnost vnáší do kolektivu jis-té napětí a má na některé žáky nega-tivní psychologický vliv jen velmi málo žáků má takové znalosti, že by výuku vašeho před-mětu nepotřebovali

Metodická doporučení (5) bývá však více žáků, kteří si to o sobě myslí: tito žáci mívají jen povrchní znalos-ti, nezdravé sebevědomí a nedosta-tek sebekritiky tyto žáky je nutné včas odlišit a usměrnit může se stát, že tito žáci sami ne-postřehnou rozdíl v požadované hloubce vědomostí a stanou se nako-nec horšími než jejich spolužáci další „rizikovou“ skupinu tvoří žáci s malými (nebo žádnými) vstupními vědomostmi je nutné tyto žáky chránit před působením žáků předešlé skupiny

Metodická doporučení (6) jejich povýšené projevy mohou slabším žákům zcela vzít chuť do práce a radost z ní zkušenosti ukazují, že při správ-ném vedení výuky se nakonec smazávají rozdíly způsobené před-běžnými znalostmi a žáci jsou rozvrstveni tak, jak to odpovídá jejich intelektuální úrovni, zájmu o věc a pracovitosti Při práci u tabule mohou žáci používat jen to, co již bylo probíráno: použití dosud neprobíraných technik činí žákovu práci nesro-zumitelnou pro ostatní

Metodická doporučení (7) Nesnažte se ve výuce působit jako velcí odborníci, ale snažte se, aby se velcí odborníci stali z vašich žáků: vyučovací hodina má být vždy koncipována pro určitý okruh posluchačů a nikdy by neměla zastrašit vyučovací hodiny, kde vyučující myslí více na to, co jim řeknou jeho kolegové, než na to co dají žákům, jsou špatné podobně zavrženíhodné jsou i takovéto učební materiály

Metodická doporučení (8) srozumitelnost však nesmí být nahrazena přílišným popularizo-váním a tím i velkou nepřesností Co nedokážete vysvětlit dobré-mu žákovi, to jste sami nepo-chopili: není mnohdy nutné budovat slo-žitý formální aparát platí, že skutečně důležité výsled-ky a metody (vyučované na střed-ní škole) mají základní myšlenku, u které jsme schopni se obejít bez budování složitých teorií

Metodická doporučení (9) Nechť je vašim cílem, aby vaši žáci zvládli práci s výpočetní technikou lépe než vy: tohoto cíle asi v globále nikdy nedosáhnete v předmětu, kde jde spíše o řešení vcelku snadno formulovatelných úloh a o samu metodiku řešení, než o budování složité teorie, se velmi často objeví žák, který úlo-hu v nějakém ohledu vyřeší lépe než učitel dobrý učitel se takové situace ne-bojí, ale snaží se ji naopak navo-zovat