Skupinová dynamika III Doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Katedra společenských věd ve sportu Fakulta sportovních studií.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora meziobecní spolupráce
Advertisements

Zvládání stresu ve společnosti KEK INA IDEC SA Piraeus, Řecko
Martina Pastuchová klinický psycholog a terapeut, supervizor
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Základy chování,motivace Ing. Jan Pivoňka
CÍLE VE SPORTU Mgr. Eva Tomešová, Ph.D
PhDr. Eva Tomešová, Ph.D CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Kvalitativní výzkum.
Tisková konference Vzdělávací projekt „Zdravá nemocnice“
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
a jeho využití u klientů po CMP
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
CZ / /0037 Přímá komunikace mezi fakultami a průmyslem – Brána k výzkumu Žadatel: MEDICOMP s.r.o. Partneři: PřF UK Praha, MFF UK Praha,
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Konference projektu APSYS Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe ODBORNÁ JAZYKOVÁ.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
KOMPETENČNÍ MODEL DŮLEŽITÝ PRVEK ŘÍZENÍ LIDÍ
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Orientece v prostoru Romana Straussová Využití struktury u dětí s PAS.
ABC Professional, ředitel
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
Rozvoj a vedení týmu.
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY.
Vedení týmů a týmová práce Synergie. SYNERGIE SYN=SYNTÉZA ERGIE=ENERGIE Konečný výsledek je větší, než suma jeho částí.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Nikdo není schopen zahrát sám celou symfonii ...
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Moderní personalistika DS 2009/
Přibyslav Mgr. Marie Linhartová
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_REGULOVÁNÍ.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
ARTETERAPIE.
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Psychosociální učení ve skupině Doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Katedra společenských věd ve sportu Fakulta sportovních studií.
Skupinová dynamika.
1 Týmová práce TYMP 1/ C2 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ – INVESTICE DO BUDOUCNOSTI PaedDr. LUDVÍK ZIMČÍK, ředitel ZŠ A MŠ BŘEZOVÁ (ŠKOLA NA KONCI SVĚTA)
KVALITNÍ OBCHODNÍK... není prodavač
NKK Praha CAF-Externí zpětná vazba ověření efektivního fungování úřadu Mgr.Stanislav Loskot, MBA Mgr.Stanislav Loskot, MBA AQE advisors a.s.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE PRO MANAGEMENT BEZPEČNOSTNÍCH SLUŽEB TÉMA 3. ÚVOD DO KOGNITIVNÍHO MANAGEMENTU, PRINCIPY A SPECIFIKA KOMUNIKACE Operační program.
SUPERVIZE z Jak se učit ze zkušenosti svého týmu? Mgr. et Mgr. Veronika Víchová CACIO 8.září 2016
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
Assessment centrum.
Management. Management Management Způsoby a metody řízení podnikatelských i nepodnikatelských celků tak, aby dosahovaly určených cílů Společenská věda.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Síť Mateřských center o.s.
Náročné životní situace
kvalitní zákaznický servis
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Vedení týmu. Vedení týmu Teambuilding budování týmu vzdělávání a stmelování týmu prostřednictvím zážitků snaží se odpoutat pracovníky od pracovního.
Transkript prezentace:

Skupinová dynamika III Doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Katedra společenských věd ve sportu Fakulta sportovních studií

5. Fáze: Produktivita (performing) Procesy: Víme, kdy a proč fungujeme dobře Práce na projektu Maximální zaměření na cíl Práce dobře namazaného stroje Maximální využívání silných stránek jednotlivců i týmu Využívání různých úhlů pohledu a různých názorů

PRINCIPY POD POVRCHEM Rovnocennost Rovnocennost Pevný celek Pevný celek Využití potenciálu skupiny i jednotlivce Využití potenciálu skupiny i jednotlivce

Jak týmu pomoci ve zdravém vývoji Jasně stanovené cíle a úkoly, nebát se změny (zpětná vazba, otevřenost, time management) Rozvoj individuálních schopností a dovedností Vzájemná podpora v rozvoji Naplňování úkolů a cíle skupiny i jednotlivců Rovnováha pracovního a osobního života Osobní rozvoj jednotlivců i týmu, práce s motivací Zdravá fluktuace, odměna skupiny Možnost změny práce, podpora tvořivosti

Konzervace Vyčerpání úkolu a ztráta smyslu existence týmu Vyčerpání úkolu a ztráta smyslu existence týmu Vyhoření Vyhoření Změna na sociální klub Změna na sociální klub Změna na cíle a udržování stavu Změna na cíle a udržování stavu Ponorková nemoc Ponorková nemoc Skupinová představa o dokonalosti týmu Skupinová představa o dokonalosti týmu Neochota spolupráce s jinými skupinami Neochota spolupráce s jinými skupinami Vyčerpání skupiny Vyčerpání skupiny

Co působí destruktivně Stálé měnění cíle (znehodnocení práce týmu) Stálé měnění cíle (znehodnocení práce týmu) Nekonečné rozhodování na jiných místech Nekonečné rozhodování na jiných místech Workoholismus (lidé nevědí, kdy mají jít domů) Workoholismus (lidé nevědí, kdy mají jít domů) Zaplňování času týmu nesmyslnými úkoly (aby měli co dělat) Zaplňování času týmu nesmyslnými úkoly (aby měli co dělat) Závist (jsou moc dobří, musím tým změnit) Závist (jsou moc dobří, musím tým změnit) Ustrnutí v postupech a ztráta motivace Ustrnutí v postupech a ztráta motivace

Groupthinking = skupinové myšlení Je typický pro skupinu, která funguje delší dobu Je typický pro skupinu, která funguje delší dobu Je všeobecný nekritický souhlas skupiny s postupem nebo s cílem Je všeobecný nekritický souhlas skupiny s postupem nebo s cílem

Jak předcházet skupinovému myšlení Jasná koordinace práce Jasná koordinace práce Harmonogram Harmonogram Udržování povědomí cíle celku Udržování povědomí cíle celku Udržování kontextu v rámci firmy Udržování kontextu v rámci firmy Využívání expertů a expertíz Využívání expertů a expertíz Pomáhat vidět prostor ke zlepšení Pomáhat vidět prostor ke zlepšení

6. Fáze: Uzavírání (closing) Procesy: Dokončení projektu Hodnocení, závěry, odměna, oslava Loučení členů týmu, zakončení spolupráce Ukončování procesů Orientace mimo tento tým

Principy pod povrchem Rozvolňování vztahů Rozvolňování vztahů Opouštění smečky Opouštění smečky Potěšení z úlovku, oslava Potěšení z úlovku, oslava Přemýšlení, co dál Přemýšlení, co dál

Jak pomoci týmu ve zdravém vývoji Uvědomit si konec Uvědomit si konec Vyhodnocovací procesy Vyhodnocovací procesy Přeorientování se na další cíle a projekty Přeorientování se na další cíle a projekty

Konzervace Neochota dokončit projekt Neochota dokončit projekt Neprožití oslavy Neprožití oslavy Nekonečná oslava („my už nikdy nebudeme muset pracovat, už jsme šampioni…“) Nekonečná oslava („my už nikdy nebudeme muset pracovat, už jsme šampioni…“)

Co působí destruktivně Nerovnocenné hodnocení Nerovnocenné hodnocení Přeskočení této fáze,pouze kritika, ne pochvala Přeskočení této fáze,pouze kritika, ne pochvala Rovnovážné hodnocení kladů i neúspěchů Rovnovážné hodnocení kladů i neúspěchů Nekonečné rozbory úspěchů a neúspěchů Nekonečné rozbory úspěchů a neúspěchů Čekání na potvrzení konce z druhé strany (syndrom nezavěšeného telefonu) Čekání na potvrzení konce z druhé strany (syndrom nezavěšeného telefonu)

Kvalitní hodnocení projektu je základ projektu příštího

7. Fáze: Oživení (refresh) Procesy: Udržení produktivity skupiny Obměna skupiny Zlepšování, inovace i prohloubení stereotypů Řešení pracovních problémů, vylaďování vztahů Změny v procesech

Principy pod povrchem Pokračující práce Pokračující práce Průběžné úspěchy a neúspěchy Průběžné úspěchy a neúspěchy Únava z dlouhého trvání některých problémů Únava z dlouhého trvání některých problémů Ponorková nemoc Ponorková nemoc Stereotypy Stereotypy

Jak týmu pomoci ve zdravém vývoji Střídání odpočinku a intenzívní práce Střídání odpočinku a intenzívní práce Inovace a práce se stereotypy Inovace a práce se stereotypy Práce s motivací pracovníků při dlouhodobé činnosti Práce s motivací pracovníků při dlouhodobé činnosti

Konzervace Demotivace Demotivace Ztráta energie a chuti ke změnám a rozvoji Ztráta energie a chuti ke změnám a rozvoji Ztráta pracovního náboje a pocitu výzvy Ztráta pracovního náboje a pocitu výzvy Destrukce: Odmítání změn

Pracovní vyhoření Příliš rutiny Příliš rutiny Dlouhodobá nespokojenost se stávajícím stavem Dlouhodobá nespokojenost se stávajícím stavem Únava ze snahy pořád něco měnit Únava ze snahy pořád něco měnit Únava ze stálých změn Únava ze stálých změn Únava z náročné práce Únava z náročné práce Unavující a náročná vztahová atmosféra v týmu Unavující a náročná vztahová atmosféra v týmu