Základní informace  Kontakt:  Kancelář Komárov 2.patro  Přednášky nepovinné, semináře povinné: povolena 1 neúčast  Zápočet : docházka,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

P ODNIKATELSKÉ DOVEDNOSTI PRO ROZVOJ MSP A NNO V K RÁLOVÉHRADECKÉM KRAJI Projekt CZ.1.07/3.2.10/ Společnost pro právní a ekonomické vzdělávání.
Podnikání Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Podnikatelem.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Hodnotový management Teorie rozhodování
Strategická podnikatelská jednotka Strategic Business Unit - SBU
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Systémové pojetí manažerské práce
Strategie podniku v globálním světě
Význam informací v podnikání
Historické etapy vývoje managementu
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Akademický rok 2011/12 1. ročník – LS 1. cvičení
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
NAUKA O PODNIKU I.
Ekonomika podniků garant Doc.Ing. Eva Rosochatecká, CSc.
Koncepce marketingového řízení
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
úvod pojetí a obsah marketingu
1.Základy managementu 1.1 Základní pojmy 1.2 Pojetí managementu
MARKETING.
Podnikatelský plán VEBER, Jaromír a kol. Management – základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2002, ISBN , str. 464 –
Prosperita organizace
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
P4 Analýza portfolia/ strategické plánování
Plánovací proces a druhy plánování
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Definice managementu.
POSTAVENÍ FIRMY - Rizika povolání FIRMA ORGANIZACE LIDSKÝ FAKTOR CÍLE Ekonomie Politika Ekologie Legislativa Trh Riziko v centrálně řízené ekonomice v.
ÚVOD, MANAGEMENT, STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
MANAGEMENT - Pojetí managementu
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
Podniková ekonomika Ing. Sylva Talpová KPH ESF MU Brno
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Podnikové finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Podnikové výrobní faktory a podnikové řízení jako výrobní faktor
Management.
Výrobní faktory v podniku
Struktura podnikatelského plánu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Podnikatelský plán Vzor a struktura.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
ÚVOD DO MANAGEMENTU Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  1. Proč a jak studovat management?  2. Základní pojmy a definice Definice organizace.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Podnik Ročník / obor studia: II. – III. r./ Hotelnictví.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
1. PODNIKÁNÍ Ing. Martina Kozáková.
MANAGEMENT PLÁNOVÁNÍ.
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Osobní management – modul č.4
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
POJEM A VÝVOJ MANAGEMENTU
Digitální učební materiál
Ekonomika malých a středních podniků
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

Základní informace  Kontakt:  Kancelář Komárov 2.patro  Přednášky nepovinné, semináře povinné: povolena 1 neúčast  Zápočet : docházka, prezentace sem. práce, test s informací získaných na seminářích  Zkouška ústní  Vysoké nároky

Literatura:  Bělohlávek, Košťan, Šuleř: Management, Olomouc 2001  Pošvář: Management I,II, Brno 2006  Veber a kol.: Management základy, prosperita, globalizace, Praha 2005  Další dostupná literatura  Přednášky  Semináře: Žídek: Historie světového hospodářství, Brno 1998

Pojem podnikání, podnikatel Podnikáním se rozumí soustavná výdělečná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní zodpovědnost za účelem spokojenosti zákazníků a na ní založeném dosažení zisku. Podnikání je projevem podnikavosti. Podnikavost je schopnost, umění a motivace nacházet, vytvářet a využívat příležitosti pro zabezpečení předpokládané (plánované) prosperity podniku. Podnik je praktickou realizací podnikavosti Cílem podnikání je maximalizace tržní hodnoty podniku, tj. uspokojování zájmů vlastníků (shareholders) během delšího období. Pro úspěšnou a dlouhotrvající existenci v podnikání je důležité uplatňovat strategické řízení a určit soustavu dílčích cílů dlouhodobých i krátkodobých, ekonomických, technických i sociálních cílů, cílů funkčních oblastí a cílů organizačních jednotek podniku.

Pojem podnikání, podnikatel Podnikatelská činnost probíhá nejintenzivněji v podnicích, v nichž jsou vyjasněné, relativně koncentrované a stabilní vztahy. Snahu po zvyšování tržní hodnoty majetku vlastníků nelze oddělit od společenského poslání podniku, které spočívá v systematickém zvyšování užitku pro zákazníky a ostatní tzv. interesanty (stakeholders) Podnikání obsahuje 1. Neustálé hledání, objevování a využívání podnikatelských příležitostí k vyplňování mezer na trhu 2. Neustálá podnikatelská rozhodnutí o použití disponibilních zdrojů 3. Neustálé překonávání tradičních stereotypů – iniciaci a zavádění nových řešení 4. Ochotu a připravenost podnikatele převzít nevyhnutelné podnikatelské riziko spojené s potenciálním ekonomickým úspěchem i neúspěchem

Podnikatel Vlastník podniku, člověk, který podnik vymyslel, financoval a rozjel, je první osobou v podniku. Rozhoduje s konečnou platností. Odpovídá za rozhodnutí o předmětu podnikání, proč a jaké produkty (výrobky, služby) pro koho vyrábět a na jakém trhu (jakým zákazníkům) prodávat, kolik a jakých produktů vyrábět (jen to co je možné prodat), s jakými zdroji a s jakou jejich alokací podnikat, a jak podnikat (jaké používat výrobní metody, postupy, pravidla a kritéria podnikání) Vzhledem k časovému posunu mezi jeho rozhodnutím o výrobě a uvedením vyráběného produktu na trh musí podnikatel prognózovat poptávku. Vlastnosti podnikatele: temperament, aktivita, dominance, jedinečnost, míra sebevědomí, psychická a fyzická odolnost vůči stresu, umění naslouchat druhým, adaptibilita, schopnost učit se, pozorovat, vyvozovat logické závěry, schopnost dovádět podnikatelské záměry do úspěšné tržní realizace, schopnost získat a vyškolit si vynikající schopné iniciativní a vysoce výkonné podřízené.

Management Vývoj managementu je spojen s rozvojem výroby, dělby práce, s růstem objemu činností související s řízením výrobních podniků. C9lem manažerské práce je na budoucnost zaměřeným řízením činností podniku (instituce) dosahovat úspěšných výsledků. Tj. dosahovat stanovených podnikatelských cílů efektivním (účelný a hospodárným) využíváním dostupných zdrojů (lidských, hmotných, finančních). Základem managementu je strategické řízení MANAGEMENT – je ucelený soubor ověřených přístupů, názorů, zkušeností, doporučení a metod, které mnažeři užívájí ke zvladnutí manažerských funkcí, jež jsou nezbytné k dosažení podnikatelských cílů podniku (instituce) v současných a budoucích podmínkách.

MANAGEMENT Management je proces: 1. Plánování 2. Organizování 3. Personálního zajištění 4. Vedení spolupracovníků 5. Kontrolování 6. Analyzování řešených problémů 7. Rozhodování 8. Komunikace při realizaci s důrazem na koordinaci ke stanovení a dosažení podnikatelských cílů podnik

MANAGEMENT Management se neustále vyvíjí. Vytváří se z názorů a zkušeností a příkladů celého podnikatelského světa. Bez managementu nelze úspěšně podnikat

Vznik, vývoj a myšlenkové směry managementu Chcete- li být úspěšní, poučte se z minulosti

Vývojové etapy řízení - managemntu 1. Předvojová etapa řízení – období do začátku 20. stol 2. První vývojová etapa řízení – klasická, tradiční teorie řízení s hlavními směry: vědecké řízení, správní řízení, byrokratický model 3. Druhá etapa – neoklasická teorie řízení – mezilidských vztahů 4. Třetí etapa – moderní teorie řízení s hl. směry: procesní přístupy, systémové přístupy, kvantitativní matematické přístupy 5. Čtvrtá etapa – pragmatický, empirický přístup k managementu 6. Pátá etapa – současnost a další vývojové směry managementu hl.směry: participační systémy, management 90. let, reengeneering

Předvojová etapa řízení Období do 20.stol charakterizováno pravidly: budovatelů velkých staveb – např. pyramidy řízení velkých států (Řecko, Řím) řízení armády a církví Přelom 19. a 20. stol vznik teorie řízení Hl. představitelé: D.C. Mc Callum H.V. Poor H.R. Towne

Předvojová etapa řízení Poor – považován za prvního autora, který se pokusil o definici řízení a tvrdil, že management je podmíněn správným fungováním tří komponent: organizace, komunikace a informovanosti.