Ošetřovatelský proces

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
Advertisements

Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry Konference nadačního fondu Porozumění Mgr. Alena Šmídová.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Projekt Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně „Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe“ reg.č. CZ.1.07/1.1.00/
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Evropský sociální fond
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
Didaktické prostředky
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Další vývoj přiřazování kvalifikací k EQF v České republice Miroslav Kadlec, Praha,
Management a rozvoj obcí
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Sociální práce s rodinou 3
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Proces řízení rizik.
Péče o umírajícího dle vzoru LCP - zahraniční zkušenosti Anita Reda, Blanka Highfiel, Velká Británie.
Plánování ošetřovatelské péče
Ošetřovatelský proces
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Koncepce ošetřovatelství
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Pedagogická diagnostika
Ošetřovatelské diagnózy
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Případová studie Seminář 2014.
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
Model fungujícího zdraví
Struktura bakalářské práce
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
aneb Assessment Centre a Development Centre
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Věra Kernová Doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc. Státní zdravotní ústav Praha.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1.LF UK Mgr. Pavla Kordulová
G RANADA – E RASMUS + S PECIFIKA OŠETŘOVATELSKÉ A NUTRIČNÍ PÉČE U SENIORŮ V ZAHRANIČÍ Lucie Kenkušová a Kristýna Hypešová.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Zhodnocení II. zahraniční stáže Mgr. Petra Trtíková vedoucí zdravotního úseku.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Akční plán podpory zdraví Nemocnice Pelhřimov, p.o. Pavlína Fridrichovská, DiS. Podzimní škola WHO – HPH, 12. – , MZČR Praha.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání pro zdravý PředmětZdravověda Tematický.
Mezinárodní den sester květen 2009
Jiří Kabát Domácí péče 2017.
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Didaktické prostředky
Táňa Křížová Krajský úřad Kraje Vysočina
Spolupráce zdravotníků a sociálních pracovníků; možnosti následné péče
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina
OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina
Edukační standardy Beharková Natália.
Ošetřovatelský proces Mgr. Hana Kašparovská Září 2013
Jana Chrásková, Ivana Lamková
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
Snídaně s novináři, Účelná a bezpečná farmakoterapie v domovech pro seniory, výsledky tří let realizace projektu PhDr. Ivana Plechatá
Mezinárodní studie RN4CAST a proč je důležité se do ní zapojit
Budoucnost domácí péče
Revize standardů a inspekcí
Transkript prezentace:

Ošetřovatelský proces Jana Heřmanová

Sylabus předmětu Ošetřovatelský proces, úvod, historie, fáze Zhodnocení pacienta, posouzení potřeb, získávání informací, hodnoticí škály, uspořádání informací Stanovení ošetřovatelské diagnózy, NANDA klasifikace, kritéria oše dgn., formulace Plánování ošetřovatelské péče, formulace cílů, plánování intervencí Realizace ošetřovatelské péče, příprava, personál, organizace práce, prostředí, komunikace Hodnocení ošetřovatelské péče, hodnocení cílů, revize ošetřovatelského plánu

Doporučená literatura Doenges, M., Moorhouse, M. F.: Kapesní průvodce zdravotní sestry. 2. vydání. Praha: Grada Publishing, 2001. Kozierová, B. a kol.: Ošetrovatelstvo I.a 2.díl. Osveta, Martin 1995. ISBN 80-217-0528-0 Staňková, M.: Základy ošetřovatelství. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-234-5 Staňková, M: České ošetřovatelství 1: Koncepce českého ošetřovatelství. Brno: IDV PZ 1998. ISBN 7013-263-9 Staňková, M.: Jak provádět ošetřovatelský proces. České ošetřovatelství 4. Brno: IDV PZ 1999. ISBN 80-7013-283-3 Marečková, J.: Ošetřovatelské diagnózy v NANDA doménách. Praha: Grada 2006. ISBN 80-247-1399-3 Staňková, M. České ošetřovatelství č. 6, Hodnocení a měřicí techniky v ošetřovatelské praxi. 1. vydání. Brno: IDVPZ, 2001. 55 str. ISBN: 80-7013-323-6. Kolektiv autorů: Průvodce ošetřovatelskou dokumentací od A do Z. Praha: Grada 2003

Ošetřovatelský proces je… Systematický způsob posuzování zdravotního stavu klienta, specifikování problémů, které se označují jako změny nebo nedostatky v uspokojování lidských potřeb, vytváření plánů k jejich řešení, realizace plánovaných intervencí a hodnocení účinnosti plánu v podpoře optimálního blaha (wellness) a řešení stanovených problémů

… Ošetřovatelský proces je základ celého ošetřovatelství, je v centru všech ošetřovatelských činností – aplikovatelný ve všech různých zařízeních i v rámci různých teorií a modelů.

Co ošetřovatelský proces není Není to pouze dokumentace (papírování) Není to ošetřovatelský plán Neodvádí sestru od pacienta, naopak sestru k pacientovi přivádí, abychom mohli naplánovat a hodnotit péči, potřebujeme o pacientovi hodně vědět, vyšetřit, pozorovat, ptát se, provádět péči

Pohled do historie… Ošetřovatelský proces byl poprvé identifikován v roce 1967 v USA, předtím jen velmi málo odkazů v literatuře, kromě Peplau 1952, Hall 1955, Johnson 1959, Orlando 1961 Zpočátku důraz především na fázi posouzení stavu pacienta, které bylo ovšem především pro účely jiných zdravotníků, posuzování nevedlo ke stanovení ošetřovatelské diagnózy

… postupně docházelo k vyvíjení různých dotazníků a hodnotících instrumentů, na základě kterých mohly sestry posoudit systematicky stav pacienta a stanovit ošetřovatelské problémy (přijmový dotazník, škály, MNDS -Minimal Nursing Data System atd.)

Počátek ošetřovatelských diagnóz na počátku 70. let se ustanovila skupina odborníků, kteří zahájili práci na klasifikaci ošetřovatelských diagnóz, 1973 první národní konference v St. Louis, Missouri, od té doby se skupina schází každé dva roky

NANDA NANDA je nezisková organizace (od roku 1982), která pomáhá v otázkách klasifikace diagnóz sestrám ve Spojených státech a Kanadě, diagnózy mohou navrhovat sestry, jsou potom posuzovány odborníky, hledají se související faktory

Klasifikace ošetřovatelských činností nejdelší tradici má klasifikace ošetřovatelských diagnóz, problémy jsou zejména s diagnózami fyziologickými, např. snížený srdeční výdej – otázka je, zda může být sestra zodpovědná za výsledek u této diagnózy

NIC Nursing Interventions Classification Standardizovaný seznam přes 500 výkonů, které sestra provádí Seřazené do 3 úrovní – domény (6), třídy – intervence Příklad: Fyziologické základní – vylučování – cévkování 0580

NOC NOC nursing outcomes classification, první zmínky z roku 1962, ale rozvoj až v devadesátých letech, výsledky se definují jako výsledky péče, jsou indikátory vyřešení problému nebo posunu směrem k jeho vyřešení

Jaké jsou předpoklady ošetřovatelského procesu je zapotřebí minimálně dvou lidí – sestra a pacient, k tomu přistupují další: příbuzní, přátelé, komunita atd. pozitivní prostředí

Výhody ošetřovatelského procesu pro pacienta má možnost podílet se na rozhodování o vlastní péči posouvá se od podřízeného vztahu ke stavu partnerskému péče je individualizovaná, „šitá na míru“ kontinuita poskytované péče

…pro sestru jasně směřuje cíl její péče dává její práci určitý systematický rámec, kterým se může řídit při řešení problémů umožňuje jí být kreativní přináší pocit sounáležitosti s pracovním týmem

Fáze ošetřovatelského procesu posouzení pacienta - sběr informací, které se týkají tělesných, psychických, kognitivních, sociálních a spirituálních potřeb pacienta podle jeho psychomotorického vývoje.

Fáze ošetřovatelského procesu stanovení ošetřovatelské diagnózy na základě analýzy získaných informací. Informace se posuzují z ošetřovatelského hlediska, stanovená diagnóza je formulací aktuálního nebo potenciálního problému pacienta, který je reakcí na změnu ve zdravotním stavu.

Fáze ošetřovatelského procesu Plánování péče- stanovení cílů a plánování ošetřovatelských intervencí. Do plánování sestra zapojí podle možností i pacienta a jeho rodinu. Společně se radí, jak problémy pacienta vyřešit.

Fáze ošetřovatelského procesu Implementace (realizace)- provádění naplánovaných ošetřovatelských intervencí. Implementace zahrnuje přípravu pacienta, prostředí a pomůcek

Fáze ošetřovatelského procesu Hodnocení ošetřovatelské péče - zda byly splněny stanovené cíle a k jakým výsledkům u pacienta došlo. Pokud byly cíle splněny, proces se ukončí. Pokud se nepodařilo cíle splnit, celý proces se reaktivuje a plán se systematicky přehodnotí.