Komunikace..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
neverbální komunikace
Advertisements

Vztahy mezi lidmi 7. ročník - září.
1 Týmová práce TYMP1/ C4 Verbální a neverbální komunikace - 1 Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Komunikace Společenská kultura
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Lidská komunikace.
Seminář pracovní parta Komunikace. To podstatné Jak jste hodnoceni pro následující výběr pracovníků – docházka (dochvilnost), plnění úkolů, aktivity,
Neverbální komunikace
Ústřední pilíř sociální psychologie
Komunikace.
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
KOMUNIKACE
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Komunikace a její využití v řízení
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
VY_32_INOVACE_PSYM24760ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
KOMUNIKACE V..
Psychologie II Sociální psychologie
Prace : Alish Sarsenali Kontrol: Ingrid Matošková Praha 2014 Predmet : Psyhologia.
Komunikace s rodiči.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Alternativní a augmentativní komunikace
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Komunikace I. Petr Machala. KOMUNIKACE (z lat. učinit společným) přenos informací slovně – mimoslovně – činy (chováním a jednáním) Vážně jsi tam byla?
Neverbální komunikace
Zásady efektivní komunikace
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Pedagogická komunikace
KOMUNIKACE.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 8. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Informace a společnost – neverbální (nonverbální) komunikace Hana Slámová VOŠIS 2014.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Komunikace – základní pojmy: Communicare (lat.) - pracovat na něčem společném - být účasten - sdílet se - oznámit, radit se - domlouvat se - sjednotit.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Název projektu: Moderní škola
Empatie Z řeckých slov en + pathos (v + cítění) je schopnost vcítit se do pocitů a myšlenek druhého.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Sociologie pro SPP/SPR
Komunikace. Komunikace – neverbální „řeč těla“ zrakový kontakt mimika gesta pohyby doteky oblečení.
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Neverbální komunikace Mimika, proxemika, gestika
Společenská výchova – Neverbální komunikace
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Sociální psychologie.
Komunikace. Communicare – spolupodílet se, sdílet, mít podíl na něčem.
Témata kognitivní psychologie
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Transkript prezentace:

Komunikace.

Komunikace. Communicare – spolupodílet se, sdílet, mít podíl na něčem. Komunikace znamená schopnost dorozumět se. V lidské společnosti jde o mluvenou a psanou řeč. Komunikace činí lidský život praktickým, znamená organizaci a je sociálním jevem. Není komunikace bez systému znaků a pravidel operování s nimi. Znaky jsou symptomy, signály a symboly, které mají určitý sdílený význam, jsou nositeli informace.

Verbální komunikace. Jde o hlavní prostředek styku mezi lidmi. Rozhovor jako hlavní forma je způsob řečové komunikace mezi dvěma a více jedinci. Jde o specifický typ sociální interakce. Má vlastní dynamiku a průběh. Důležitá součást – indukce – jeden člen dyády vyvolává ve druhém vlastní pocity – názor (součást přesvědčování, přemlouvání)

Společné rysy rozhovorů. Záměr – čeho chceme dosáhnout Smysl sdělení pro mluvčího – jak mluvčí chápe obsah sdělení a slov, kterých užívá. Věcný obsah sdělení - povaha informace Smysl sdělení pro příjemce – jak nám rozumí posluchač, jak chápe smysl sdělení. Efekt sdělení pro příjemce zprávy – jaký výsledek mělo naše sdělení.

Společné rysy rozhovorů. Záměr – čeho chceme dosáhnout Smysl sdělení pro mluvčího – jak mluvčí chápe obsah sdělení a slov, kterých užívá. Věcný obsah sdělení - povaha informace Smysl sdělení pro příjemce – jak nám rozumí posluchač, jak chápe smysl sdělení. Efekt sdělení pro příjemce zprávy – jaký výsledek mělo naše sdělení.

Charakter rozhovoru. Věcný – získáváme nebo dodáváme informace, navozujeme určitou změnu v psychické stavu . Nedirektivní, empatický – atmosféra bezpečí a jistoty k vyjádření pocitů a problémů. Interpretující – taktně sděluje svůj názor na klientův problém Podpůrný a uklidňující – stavíme se na stranu klienta, sdílíme jeho očekávání. Přesvědčující – direktivní styl, ve kterém působíme hlavně na rozum a logiku myšlení.

Jaké otázky klademe? Otevřené – dávají prostor volnějšímu vyjádření. Doplňující a detailní – k získání bližších informací. Katalogové – anamnéza Alternativní – výběr odpovědi ze dvou možností Účastné – dáváme najevo soucit, chápavost situaci klienta Sugestivní – zakázané, vnucujeme určitou odpověď. Zákaz platí zejména pro děti, slabé, labilní, těžce nemocné, seniory a MR.

Naslouchání. Umění naslouchat znamená slyšet to, co se nám sděluje verbálně ale „slyšet“ i mimoslovní signály. Zaměřujeme se na: Řeč – verbální komunikace Na mimoslovní sdělení – neverbální komunikace Na řeč činů – chování klienta, pohyby, polohy apod.

Neverbální komunikace. Výraz obličeje Sociální prostor Doteky Polohy Pohyby Gesta Pohled očí Zevnějšek

Výraz obličeje. Mimické svaly umožňují až 1000 různých výrazů. Obličej dělíme na 3 pásma, ze kterých výrazy odvozujeme: Obočí a čelo Oblast očí - nejdůležitější Dolní část s dominancí úst.

Sociální prostor. Každý člověk má individuální tzv. příjemnou vzdálenost, na kterou snáší ostatní lidi. Lze si to představit jako soustavu soustředných kružnic, kde: Intimní zóna do 1 m Osobní zóna – 1-2m Sociální zóna – 2-5 m Veřejná zóna – 5 - nekonečno

Doteky. Hodnotíme nejen kterou částí se lidé dotýkají, ale i druh doteku: Přátelské: Pohlazení, poklepání, objetí, podání ruky Nepřátelské: uhození, štípnutí, strkání, políček Přímé – kůže na kůži Nepřímé – přes oděv

Polohy. Přátelské chování – náklon hlavy na bok, natažená ruka dlaní nahoru, úsměv. Hrozba – náklon těla a hlavy vpřed, vysunutá brada, otevírání úst dokořán, napřažený ukazovák, cenění zubů.. Agrese – strkání, pohlavky, bouchání pěstí, shození, tahání za vlasy… Úzkost – široce otevření oči, mrkání, chránění si rukou obličeje, zaklánění hlavy i těla, útěk nebo pláč. Uzavírání se – postávání stranou, posedávání v koutě či jiném chráněném místě odvracení se, tichý pláč.

Pohyby. Míra souhlasu nebo nesouhlasu pohybů s obsahem sdělení ho činí více či méně srozumitelným (mám čas a nenápadný pohled na hodinky). Mohou být klidné, plynulé, trhané, zbrklé, uspěchané…

Gesta. Jsou fylogeneticky nejstarší komunikační prostředek. Zdůrazňují obsah řeči a také nám pomáhají při vzpomínání. Rozeznáváme gesta Ukazovací – naznačuje prostorové umístění Zobrazovací – kreslení ve vzduchu tvaru předmětu, Metaforická – napodobování např. vážení jako zvažování Rytmická – zdůraznění rytmu řeči, důraz na důležité sdělení apod.

Pohledy. Kladně působí stejná úroveň očí. Pohled shora vyvolává pocit nadřazenost- podřízenost. Charakteristiky: Délka pohledu Příjemnost Kdo je pozorován Změny v průměru zornic Pohled z očí do očí Pozorování hovořícího

Zevnějšek. Zařazuje nás do určité role Do určité názorové skupiny Do určitého postavení Je významný komunikačním prostředkem a častým zdrojem laické psychologie.

Co si můžeme sdělovat. Informace Metakomunikační klíče Postoj k věci Postoj k posluchači Sebepojetí Kvalitu vzájemného vztahu Pravidla vzájemného styku Žádosti.

Omyly v komunikaci. Je možno nekomunikovat. Veškerá komunikace se děje jen slovy. Lidé říkají přesně to, co si myslí. Pokud mluvíme stejnou řečí, vždy si rozumíme. Umění mluvit je všemocné. Posluchač slyší přesně to, co řečník říká. Nejlépe je sdělovat holá fakta. Slova nemohou nic udělat. V mezilidském vztahu platí jen to, co se řekne.