PSYCHOLOGIE PRÁCE A ORGANIZACE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Jištění kvality technologických procesů
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Systém včasného varování pro odhalení symptomů krize stavebního projektu Ing. Michal Vondruška K126.
Faktory prosperity Tvrdé a měkké faktory.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Vývoj teorií řízení. Vědecké průmyslové řízení Hospodárná příprava a následné provádění výrobních a obslužných procesů A.W. Taylor, H.L. Gant, A.B. Gilbreth,
Charakteristika řízení
Organizační struktury
Řídící struktury.
Efektivnost řídící práce
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Řídící struktury : malé a velké organizace
MANAGEMENT - Pojetí managementu
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Historické etapy vývoje managementu
Koncepce pracovníka a pracovní skupiny v řídicích strategiích Borek Bernard.
Pavel Pánek MaM FAPPZ Pavel Pánek
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Personální management
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Koncepce marketingového řízení
Zdravá škola.
1.Základy managementu 1.1 Základní pojmy 1.2 Pojetí managementu
Z Á K L A D Y P O D N I K O V É H O M A N A G E M E N T U 3
Jako součást informačního systému podniku
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Řídící struktury, malé a velké organizace
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Definice managementu.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Základní principy geografického výzkumu
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Úvod Přednášející: Ing. Eva Švandová Literatura:
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Obor Podniková ekonomika Ústav podnikové ekonomiky.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Zdravotnický management
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Principy inovace.
POJEM A VÝVOJ MANAGEMENTU
Transkript prezentace:

PSYCHOLOGIE PRÁCE A ORGANIZACE HISTORICKÝ EXKURZ

Vznik a vývoj teorií managementu souvisejících s psychologií práce a organizace se odvíjí od rozvoje podnikání a rozvoje průmyslové výroby. V okamžiku, kdy se lidé rozhodli dosáhnout nějakých cílů prostřednictvím skupinové práce, vznikla potřeba jejich koordinování a řízení.

JAKÉ ZPŮSOBY ŘÍZENÍ TEDY BYLY V HISTORICKÉM KONTEXTU PRO DANOU SPOLEČNOST TYPICKÉ ???

OTROKÁŘSTVÍ Člověk má hodnotu dobytka Je snadno nahraditelný Motivace k výkonu – bití a ponižování Chytřejší otroci mohou dělat dozorce Nejchytřejší otroci mohou provádět duševní činnosti

NEVOLNICTVÍ Lidé jsou stále vlastnictvím pána Bez jeho svolení se nesměli ženit či vdávat Nesměli mít děti Nesměli se stěhovat Nesměli nic…téměř vše, jako u otroků

POČÁTKY KAPITALISMU V podstatě šlo o lepší nevolnictví Tvrdé vykořisťování lidí Řada styčných bodů s dnešní komunistickou Čínou Práce 13 hodin denně – až 7 dní v týdnu Na vládních stavbách bez výplaty – jen za stravu Žádné sociální a zdravotní pojištění

Všechny postupně vznikající teorie managementu, z nichž řada je současně i teoriemi psychologie práce a organizace, byly vždy praktickým prostředkem ponaučení a přenosu poznatků z jedné nebo mnoha situací do situace jiné, konkrétní – vždy proto byly prostředkem hledání nejvhodnějšího řešení.

KLASICKÉ TEORIE MANAGEMENTU   Klasické teorie managementu vznikaly v období prvních třiceti let dvacátého století. Jsou často označovány, s ohledem na dříve používanou terminologii, jako školy řízení. Tyto školy (teorie) vznikaly v období rozvíjejícího se průmyslu, v období nadbytku nekvalifikovaných pracovních sil a v období převahy poptávky nad nabídkou.

Organizace v té době byly uzavřenými jednotkami a vznikaly a rozvíjely se v relativně stabilním prostředí. Cílem managementu organizací bylo zvyšování výroby, a za tím účelem se  používala tzv. tvrdá opatření a metody, např. normování práce, pásová výroba aj.

Klasické teorie managementu jsou reprezentovány čtyřmi školami: ŠKOLA VĚDECKÉHO ŘÍZENÍ (F. W. Taylor, H. L. Gantt, H. Emerson, F. B. Gilbreth, L. Gilbrethová, H. Ford a T. Baťa) ŠKOLA LIDSKÝCH VZTAHŮ (H. Münsterberg, E. Mayo, V. Pareta, M. P. Folletová a CH. Barnard) ŠKOLA SPRÁVNÍHO ŘÍZENÍ ŠKOLA BYROKRATICKÉHO ŘÍZENÍ (Max Weber)

ŠKOLA VĚDECKÉHO ŘÍZENÍ Škola vědecké organizace práce byla obsahově zaměřena na vědeckou organizaci a racionalizaci pracovních a výrobních postupů na základě exaktních metod. Vědeckost a exaktní metody spočívaly v měření času spotřebovaného při práci a v analýze a měření pracovních pohybů.

Preferováno bylo uspořádání a standardní vybavení pracoviště jako výchozí faktor pro požadovaný výkon, jemuž je třeba se přizpůsobit. Nejvýznamnější představitelé této školy byli F. W. Taylor, H. L. Gantt, H. Emerson, F. B. Gilbreth, L. Gilbrethová, H. Ford a T. Baťa. Za zakladatele této školy je považován F. W. Taylor, podle něhož vědecké řízení práce v každé organizaci musí zahrnovat vytvoření skutečné vědy o organizaci a řízení práce.           

ŠKOLA LIDSKÝCH VZTAHŮ Zaměřovala se primárně na zlepšování vztahů mezi lidmi. Vznik této školy je spojován se jmény: H. Münsterberga, E. Maya, V. Pareta, M. P. Folletové a CH. Barnarda. Představitelé školy lidských vztahů, psychologové a sociologové, zdůrazňovali význam psychologických a sociálních faktorů a jejich pozitivní vliv na výsledky práce jednotlivců a celé organizace.

Vypracovali metody vedení lidí, motivace, způsoby řešení konfliktů a doporučovali zlepšování pracovních podmínek. Škola lidských vztahů preferovala člověka jako ústřední prvek organizace a objekt řízení a stala se jedním z prvních východisek pro současný management lidských zdrojů.

ŠKOLA SPRÁVNÍHO ŘÍZENÍ je charakteristická celistvým, komplexním přístupem k řízení organizací. oproti předchozím školám se zaměřila na řízení organizace jako celku a na úlohu řídících pracovníků při řízení organizace. rozlišuje funkce neboli činnosti organizace (podniku) a funkce řízení.

ŠKOLA BYROKRATICKÉHO ŘÍZENÍ Zakladatelem této školy řízení je Němec Max Weber, který prosazoval  názor, že nejúčinnější forma organizace připomíná stroj. Je charakterizovaná přímými pravidly, kontrolou, hierarchií a je poháněna byrokracií.

Taková organizace je schopná zajistit nejvyšší efektivnost. Vyznačuje se precizností, stabilitou, přísnou disciplinou a spolehlivostí. Nejdůležitější částí každé organizace je spravedlivý správní štáb.

POSTKLASICKÉ TEORIE MANAGEMENTU Všechny teorie managementu, které vznikaly a dosud vznikají po těchto školách se označují jako postklasické přístupy k managementu. V určitém zjednodušení je lze rozdělit na několik skupin, přičemž každá skupina má více zastánců a často je poměrně obtížné nově vznikající teorie do některé z těchto skupin zařadit: PROCESNÍ PŘÍSTUPY PSYCHOLOGICKO-SOCIÁLNÍ PŘÍSTUPY *** SYSTÉMOVÉ PŘÍSTUPY *** KVANTITATIVNÍ PŘÍSTUPY EMPIRICKÉ PŘÍSTUPY ***

PSYCHOLOGICKO-SOCIÁLNÍ PŘÍSTUPY vycházejí ze školy lidských vztahů Tato oblast teorií managementu je velmi rozsáhlá a zaměřuje se na: studium požadavků na osobnost řídících pracovníků, na komunikaci a jednání s lidmi, na vedení skupin a vztahy uvnitř skupin, na motivaci pracovníků aj.

K rozvoji psychologicko-sociálních přístupů přispěly zejména teorie motivace vycházející z koncepce uspokojování potřeb. Východiskem této koncepce je názor, že člověk vždy reaguje v souladu s uspokojováním svých vnitřních potřeb - pracuje tedy proto, aby tyto své potřeby uspokojil. Potřeby každého jednotlivce jsou individuální a závislé na mnoha faktorech.

Manažer, který musí plnit úkoly ve spolupráci s podřízenými, by měl znát jaké mají potřeby, a podle toho s nimi jednat. Hlavní představitelé těchto teorií jsou A. Maslow, F. Herzberg, s. McGregor a další.

Komplexní psychologicko sociální přístupy předpokládá teorie organizačního chování, která zkoumá, analyzuje a interpretuje chování lidí v organizacích, které je jiné než mimo ni. Psychologicko-sociální přístupy k managementu se stále rozvíjejí a jejich význam roste. Dílčí prvky těchto  přístupů uplatňuje každý manažer s větším či menším úspěchem v každodenní práci.

Výsledkem tohoto přístupu je teorie kontingence. SYSTÉMOVÉ PŘÍSTUPY Vychází z obecné teorie systémů, zdůrazňují nezbytnost komplexního chápání dílčích manažerských procesů a jejich sladění v cílové fungování organizace jako celku. Jedno z pojetí systémových přístupů chápe organizaci jako socio-technický systém, v němž chování jejích členů je ovlivňováno především technologickými změnami. Výsledkem tohoto přístupu je teorie kontingence.

organizace mechanistické (systematické) a organizace organické, Teorie kontingence rozlišuje 2 krajní typy organizací: organizace mechanistické (systematické) a organizace organické, a v návaznosti na to 2 systémy řízení: mechanistický a organický.

Mechanistický systém řízení aplikuje byrokratické a direktivní principy, používá podrobná pravidla, směrnice a způsoby řízení, přímé hierarchické vymezení pravomoci a odpovědnosti aj. Uplatňuje prvky teorie X. Obtížně se mění, protože manažeři nejsou ochotni vzdát se vysokých pravomocí.

Organický systém řízení je přizpůsobivý, pružně reagující na změny Organický systém řízení je přizpůsobivý, pružně reagující na změny. Podporuje rozvoj, samostatnou práci a iniciativu pracovníků. Spoléhá více na motivaci a uplatňování prvků teorie Y. Snadno se přizpůsobuje změnám prostředí.

Oblastí aplikace systémového přístupu je jeho propojení s psychologicko-sociálními přístupy v oblasti lidských zdrojů, manažerských a pracovních funkcí a rolí.

Systémový přístup v této oblasti zdůrazňuje, že uvnitř subsystému řídícího a subsystému řízeného je nutno respektovat ještě dva podsystémy a to podsystémy formálních a neformálních vztahů mezi lidmi, které výrazně ovlivňují výsledné chování celé organizace.

EMPIRICKÉ PŘÍSTUPY jsou založeny na analýze a vyhodnocování kladných a záporných zkušeností úspěšných i neúspěšných manažerů a organizací. Informace získané průzkumy, rozhovory s manažery, výsledky a závěry poradenských a konzultačních firem jsou zobecňovány a předkládány odborné veřejnosti ve formě návodů, doporučení a pokynů pro manažery.

Předpokládá se, že management je spíše umění než věda Předpokládá se, že management je spíše umění než věda. Doporučení mají často charakter zobecněných zkušeností a nejsou většinou teoreticky zdůvodňována. Empirické přístupy nejen pasivně integrují, ale aktivně se přizpůsobují změnám prostředí a rychle reagují v nových situacích. Zastánců empirických přístupů jsou desítky a mezi nejznámější patří např. P. F. Drucker, H. Mintzberg, T. J. Peters, R. H. Waterman, P. Kotler, Ch. Handy, J. Kotler, W. Bennis, P. Senge, J. Champy, M. Hammer, M. Porter, E. Goldrath aj.