Ivana Francová, SOU Liběchov Zásady stylizace obchodního dopisu Datum V odvolacích údajích obchodních dopisů se den a měsíc vyjadřují dvoumístně arabskými číslicemi, a to sestupně. Mezi jednotlivé údaje se klade spojovník. Podle novelizované normy se připouští psát datum také vzestupně, den a měsíc dvoumístně, údaje oddělovat tečkami bez mezer. 6 – 10 - 2010 06. 10. 2010 Ivana Francová, SOU Liběchov
Ivana Francová, SOU Liběchov
Ivana Francová, SOU Liběchov Věc Pod posledním odvolacím údajem se po vynechání dvou řádků napíše heslovité vyjádření obsahu dopisu (věc). Začíná velkým písmenem a neukončuje se tečkou. Zvýrazní se podtržením nebo tučným tiskem. Místo vynechání řádků se před vyjádřením věci používá meziodstavcová mezera 24 b. (Formát - Odstavec - Mezery - Před:) Slovo Věc se nepíše Ivana Francová, SOU Liběchov
Ivana Francová, SOU Liběchov Oslovení Mezi heslovitým vyjádřením věci a oslovením se nastavuje meziodstavcová mezera 24 b. Oslovení začíná vždy od levé svislice a končí čárkou, vlastní text pak začíná malým písmenem. Mezi oslovením a textem se nastavuje meziodstavcová mezera 12 b. Oslovení náleží do každého dopisu. Úřad, firma, instituce se oslovuje např. takto (vypsáno z normy ČSN 01 6910): Vážení, Vážení zákazníci, Vážení klienti, Vážená paní, Vážený pane, Vážení obchodní přátelé, Vážení partneři, Vážení obchodní partneři ... Ivana Francová, SOU Liběchov
Ivana Francová, SOU Liběchov Text dopisu Pravopis obchodních dopisů a dopisů vůbec upravují Pravidla českého pravopisu. Důležitá je stránka stylistická. Je nezbytné vyjadřovat obsah obchodního dopisu vždy s maximální přesností, jasně, srozumitelně a úplně. Stať dopisu se formuluje výhradně v množném čísle. Jednotné číslo se používá pouze v případě, že pisatelem je majitel firmy. Ivana Francová, SOU Liběchov
Ivana Francová, SOU Liběchov Urgence zaplacení dluhu Vážení, dne 25. 9. 2009 jsme Vám zaslali dopis následujícího znění: „Dle sdělení naší účtárny jste do dnešního dne nezaplatili cenu díla ve smyslu článku 5.1 smlouvy o dílo ze dne 1. 1. 2009, která Vám byla vyfakturována dne 13. 3. 2009, přičemž splatnost ceny díla byla již dne 36. 3. 2009. Vyzýváme Vás k okamžitému zaplacení ceny díla, které jste bez výhrad přebrali do užívání.“ Na tuto výzvu jste do dnešního dne relevantně nereagovali. Proto Vám sdělujeme, že kauzu předáváme renomované advokátní kanceláři k dalšímu vymáhání. Ivana Francová, SOU Liběchov
Ivana Francová, SOU Liběchov Řádkování Pro obchodní a úřední dopisy se používá jednoduché řádkování. U osobních dopisů se používá řádkování 1,5. Ivana Francová, SOU Liběchov
Ivana Francová, SOU Liběchov