Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek"— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu 17 název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Autor Ing .Jana Tolarová Tematický celek Cizojazyčné písemnosti Ročník 3. Datum tvorby Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice

2 Anotace: Metodické pokyny:
Materiál obsahuje základní odlišnosti cizojazyčných dopisů – anglických, německých, francouzských a ruských. Je určený pro výuku korespondence oborů Gastronomie a Hotelnictví a turismus i jako doplněk při výuce jazyků. Metodické pokyny: Zpracovaný materiál lze použít jako výkladovou prezentaci, při probírání jiných druhů cizojazyčných písemností i při tematickém nebo souhrnném opakování.

3 Úprava cizojazyčných dopisů
Jednotná úprava obchodní korespondence neexistuje Převažuje bloková úprava levého kraje Používá se jednoduché řádkování, mezi odstavci se vynechává vždy jeden prázdný řádek Adresa ,datum, podpis a přílohy se zpravidla píšou od levé svislice

4 Úprava adres do ciziny Psaní adres se řídí mezinárodní normou ČSN ISO Poštovní adresování Před PSČ lze spojovníkem připojit mezinárodní značku státu (CZ, D, GB nebo UK) ,používanou u motorových vozidel Do předtištěných okének pro ruční vyplňování dresy se nepíše PSČ cizího státu Název adresní pošty se píše vždy velkými písmeny v původní podobě, nikoliv počeštěně (LONDON, nikoliv Londýn) V posledním řádku se píše velkými písmeny název státu(popř. světadílu) v jazyce země, do které je určen, nebo v jazyce mezinárodně známém (francouzském)

5 Anglické dopisy Obchodní a úřední dopisy (formal letters) se píšou převážně s blokovou úpravou Používá se otevřená interpunkce (tzn. v adrese, datu, oslovení a pozdravu se nepíšou interpunkční znaménka) V adrese, odvolacích údajích, ve věci a v oslovení se píšou S velkým počátečním písmenem slova kromě předložek Nikdy se nepoužívá současně titulu Mr a Esq. Za aristokratickými tituly Sir, Lord se vypisuje vždy plné jméno např. Sir John Green Text dopisu začíná velkým písmenem, i když je za oslovením čárka

6 Anglické dopisy – oslovení a zkratky
Titul inženýr se v anglicky mluvících zemích nepoužívá vůbec, v adresách ani v oslovení Tituly Dr, Prof se v oslovení užívají jen ve spojení se jménem Pod podpisem se píše strojem jméno a příjmení, nikoliv titul, rovněž vlastnoruční podpis je bez titulu Zkratky v adresách: Mr (pan), Ms (paní nebo slečna); Ltd (s. r. o.), Co (Company) = společnost, zpravidla akciová Oslovení: Dear Sir, Dear Madam; oslovení firmy: Dear Sirs (GB nebo Gentlemen (USA) Pozdrav v obchodním dopise: Best regards, Kind Regards

7 Německé dopisy Při psaní německých obchodních dopisů se používá nejčastěji bloková úprava levého kraje na čistý list formátu A4 s předtištěným záhlavím Titul Inženýr se uvádí pouze v adrese (Dipl.-Ing.), v dopise se nositel tohoto titulu osloví příjmením ;stejné je to i u titulu Mag (Mgr) Oslovení: Sehr geehrter Herr Heckel, geehrte Frau Bachmann; oslovení firmy: Sehr geehrte Damen und Herren Pozdrav: Mit freundlichen Grüßen Zkratky: GmbH( s. r. o.), AG( a. s.),z. H.(zu Händen)

8 Francouzské a ruské dopisy
Používá se rovněž bloková úprava U francouzské adresy se uvádí nejdříve číslo domu a pak teprve název ulice V případě, že francouzská firma obsahuje jméno vlastníka, uvádí se před toto jméno slovo Maison příjmení se píše velký- mi písmeny V adresách do Ruska je obrácené pořadí údajů: stát – město – ulice – název adresáta

9 Použité zdroje Kuldová, O., Fleischmannová, E.: Jak psát obchodní dopisy a jiné písemnosti, Fortuna 2007,ISBN ,počet stran 199 Fleischmannová, E., Kuldová, O., Šedý, R.: Obchodní korespondence pro střední školy, Fortuna 2005,ISBN X,počet stra 119 Vlastní archiv autorky


Stáhnout ppt "Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek"

Podobné prezentace


Reklamy Google