Veřejné finance Daňová soustava

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Struktura daní v ČR.
Advertisements

DPH Nepřímá daň Všeobecná daň ze spotřeby
THEME 7 Taxation – an Introduction Theories of Taxation
Poptávka na trhu zboží a služeb
Struktura daní v ČR.
Struktura daní v ČR.
DAŇOVÝ SYSTÉM České republiky. Daňový systém České republiky je ve svých hlavních znacích podobný systémům většiny vyspělých zemí Daňový systém České.
Agregátní poptávka a nabídka
Vize daňové reformy doc. Ing. Alena Vančurová, Ph.D. Vysoká škola ekonomická v Praze Fakulta financí a účetnictví Katedra veřejných financí
VY_32_INOVACE_ Daňová soustava.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Daňová teorie a politika
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Daňový dopad a přesun „Žádný daňový subjekt netouží být zdaněn a vždy se bude pokoušet přenést daň na někoho jiného.“
Daňový systém Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
DANĚ Seznámení se základními typy daní VY_32_INOVACE_7A18 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Karel Hübner.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Daňová teorie a politika
5. téma: Veřejné příjmy – charakteristika, druhy a členění
Základy daní úvod do českého daňového systému
Zdanění subjektů terciárního sektoru
Teoretická doporučení k optimálnímu designu daní a daňových soustav
MARKETINGOVÝ MIX.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Finanční a rozpočtové právo
Daňová teorie a politika
Stabilizace veřejných rozpočtů – novely daňových předpisů Michal Radvan Za využití Kalousek, M. Návrhy změn právních předpisů. Daňová reforma 2008 – 2010.
Veřejné finance Daňová soustava
Základní prvky daňové techniky
1. téma Úvod do daňové teorie.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Veřejné finance Daňová soustava Eva Tomášková Konzultační hodiny: St 9:30 – 10:30 Čt 12:00 – 13:00.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_DAŇOVÁ.
DANĚ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kamila Tkáčová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
DAŇOVÁ SOUSTAVA. Daňová soustava  Členění na přímé (z příjmu a majetkové) a nepřímé  Kdo je plátce a poplatník?  Daně přímé  Daň z příjmu FO a PO.
E K O N O M I K A Daně, daňová soustava. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
DANĚ a jak na ně. daň odvody do veřejných rozpočtů (státu a obce) odvody do veřejných rozpočtů (státu a obce) daň: přímá z příjmů z příjmů z nemovitostí,
PŘÍMÉ A NEPŘÍMÉ DANĚ Kristýna Nevolová Lucie Krausová C2A.
Daňová soustava v ČR Daně tvoří významnou část příjmů státního rozpočtu a jsou významným nástrojem ovlivňování ekonomiky státem Daně tvoří významnou část.
Osnova: 1.Význam daňové soustavy 2.Definice daně 3.Právní úprava daní 4.Rozdělení daní v ČR 5.Základní pojmy 6.Otázky k opakování s řešením 7.Zdroje Daňová.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
Daně a jejich funkce Základy finančního práva Olga Sovová.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E18.13 Ročníktřetí.
 Daň – je zákonem stanovená a zpravidla pravidelně se opakující platba do státního rozpočtu  Využití daní – pro financování potřeb státu – školství,
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
FINANČNÍ GRAMOTNOST DANĚ ZŠ HejniceZ. Hyxa. DANĚ Daně a veřejné rozpočty daně jsou jedním ze zdrojů příjmů veřejných rozpočtů. Veřejné rozpočty jsou státní,
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
DAŇOVÁ SOUSTAVA.
SPOTŘEBNÍ DANĚ zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních
DAŇOVÁ SOUSTAVA CHARAKTERISTIKA DANÍ.
Soustava veřejných rozpočtů
VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÉ PŘÍJMY.
Základní pojmy daňové teorie
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_44_890 Projekt.
Veřejné finance a fiskální právo Příjmy SR
Řízení pohledávek Ing. Gabriela Dlasková.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
DAŇOVÁ SOUSTAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Teorie fiskálního federalismu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 30. října 2017
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Daňová soustava v ČR Daňová soustava v ČR Musí odpovídat soustavám EU
Transkript prezentace:

Veřejné finance Daňová soustava Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Katedra národního hospodářství Veřejné finance Daňová soustava 5. přednáška 11. dubna 2008

Daň povinná nenávratná neekvivalentní pravidelně se opakující zákonem stanovená platba do veřejného rozpočtu Daňová pravomoc Celková daňová povinnost Daňová kvóta

Daňová kvóta v zemích OECD Pramen: Eurostat a OECD

Daňová soustava důchodové daně spotřební daně majetkové daně nejmladší daně obsahují sociální prvky, od kterých je postupně upouštěno záporná důchodová daň spotřební daně nerespektují důchodovou situaci dlužníka v současné době jsou zařazeny především z fiskálních důvodů – jsou stabilním příjmem majetkové daně jsou historicky nejdéle využívaným typem daní využívají se z důvodu stabilnosti jejich výnosu, ačkoliv výnos je minimální nerespektují důchodovou situaci poplatníka daně u majetkových daní je zpravidla nemožný daňový únik

Náležitosti daně zdaňovací období subjekt daně (poplatník daně, plátce daně) předmět daně (příjem, majetek, spotřeba výrobků a služeb) způsob výpočtu základu daně sazba daně (pevná, procentní – lineární, progresivní, degresivní) nezdanitelné minimum ze základu daně (např. daň z příjmů FO) co není předmětem daně osvobození od daně slevy na dani způsob placení daně (jednorázově, zálohami s následným vyrovnáním, splátkami již vyměřené daně ) splatnost daně místo výběru daně

Lafferova křivka Vztah mezi mírou zdanění a daňovým výnosem Daňový výnos Míra zdanění Lafferův bod Zakázaná zóna

Společné rysy daňových reforem princip spravedlnosti, efektivnosti daní a jednoduchosti a průhlednosti daňového systému snižovat daňové zatížení, snížit daňovou kvótu zároveň zajistit, aby neklesal daňový výnos snížit intenzitu zdanění podnikové sféry u individuální důchodové daně snížit počet pásem progrese posílit využívání nepřímých spotřebních daní přejít na využívání univerzálních daní omezit přerozdělování v rozpočtové soustavě omezovat možnosti daňových úniků a obcházení daňových zákonů

Daňové příjmy v ČR Přímé Nepřímé Další platby mající charakter daní z příjmů DPFO DPPO majetkové z nemovitostí silniční dědická darovací z převodu nemovitostí Nepřímé univerzální DPH specifické spotřební daně Další platby mající charakter daní

Daňové principy Spravedlnost Efektivnost Perfektnost a průhlednost Daňová jistota

Spravedlnost v daňové teorii schopnost platit daň každý subjekt by měl přispívat k financování veřejných statků podle své platební schopnosti užitek ze zdanění jednotlivec má platit takovou daň, která je rovna užitku ze zdanění v podobě různých veřejných statků, které pro něj stát zabezpečuje

Spravedlnost v daňové teorii Vertikální spravedlnost poplatník s větší schopností platit daň by měl platit vyšší daň než poplatník s nižší schopností platit daň. mírně progresivní sazby daně Horizontální spravedlnost poplatníci se stejnou schopností platit daň by měli platit stejně velkou daň bez ohledu na pohlaví, rasu, věk

Distribuční důsledky daní Lorenzova křivka měří rozdělování příjmů před zdaněním a po něm Kumulativní podíl důchodů (%) Procento obyvatel (kvantity domácností) 100 % Linie rovné distribuce Absolutní rovnost Důchod před zdaněním Důchod po zdanění Zmenšení nerovnoměrnosti v rozdělení důchodu Absolutní nerovnost Čím je křivka blíže ose kvadrantu 0C, tím je systém daní progresivnější C Odchylka od absolutní nerovnosti

Efektivnost daní maximalizace daňových výnosů, při pevně daných nákladech (alokační) efektivnost ve významu minimalizace nákladů při pevně daných daňových výnosech (technická)

Daňové břemeno Daňové břemeno = daň + nadměrné daňové břemeno + administrativní náklady nedistorzní daně paušální daně - nedochází k substituci, má pouze důchodový efekt (např. DPH) daně distorzní snižují disponibilní důchod poplatníků – tzn. způsobují důchodový efekt, ovlivňují i jednání poplatníka a způsobují i substituční efekt. Změnou chování je možné se vyhnout dani, ne však nákladům daně.

Důchodový a substituční efekt Důchodový efekt má za následek rozpočtové omezení poplatníka Substituční efekt změna preferencí poplatníka daně ve vztahu se změnou mezního užitku způsobuje újmu: poplatníku daně – ztráta času, pocit menšího užitku z výrobku, finanční ztrátu apod. státu –vybere menší objem daňového výnosu = nadměrné daňové břemeno škoda privátního sektoru > přínos veřejného sektoru

Přímé administrativní náklady přímo spojené se správou a výběrem daní jsou snadno zjistitelné rostou se složitostí daňového systému současný stav: ve vyspělých zemích obvykle mezi 0,5 % až 1,5 % zpráva OECD (2000): ČR 2,5-krát více daňových úředníků než je průměr OECD zpráva OECD (2005): ČR náklady českého „daňového“ systému jsou 2,5 %

Nepřímé administrativní náklady náklady soukromého sektoru, které souvisejí s vypočtením daňové povinnosti a zaplacením daně náklady zvané též „vyvolané“ a jako takové hůře vyčíslitelné několikanásobně vyšší než přímé administrativní náklady rostou se složitostí daně

Daňové úniky legální nelegální existence děr v daňových zákonech poplatník se snaží optimalizovat svou ekonomickou aktivitu a daňovou povinnost (přenést své sídlo do „daňového ráje“) nelegální porušení zákonů (chtěné i nechtěné), za účelem nižší daňové povinnosti míra daňových úniků závisí na „zisku“, pravděpodobnosti odhalení a výši trestu

Způsoby nelegálních daňových úniků pašování zboží Na Slovensku tvořily nelegální cigarety cca 50 % všech prodejů, v Polsku a Maďarsku představuje asi 1/3, v ČR 10 %. nízká cena celně deklarovaného zboží např. džíny za 8 Kč vydávání dováženého či vyváženého zboží za jiné zboží s nižší sazbou dovoz lulkového a dýmkového tabáku - použití jako cigaretový dodávka služeb za vyšší ceny než je cena skutečná (Transfer Pricing)

Nejvýznamnější daňové úniky v ČR LTO odhadovaný nezákonný zisk - 60 mld. Kč „rumová aféra“ - rum pro vývoz odhadovaný nezákonný zisk - 12 mld. Kč „obchody“ s alfafetoproteinem odhadovaný nezákonný zisk - 12 mld. Kč)

Vývoj daňových úniků v ČR Pramen: www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/P03_doc.doc

Internetové obchody rok 2004 od 1. 9. 2005 Singapur dani z příjmů bylo vyměřeno či dodatečně vyměřeno 6,7 mil. Kč, ztráta na dani z příjmů byla snížena o 2,2 mil. Kč dodatečný výměr pohyboval v řádu desítek milionů Kč od 1. 9. 2005 je do klasifikace OKEČ doplněna podtřída 52.61 1 - Maloobchod prostřednictvím internetu Singapur pokud hodnota dováženého zboží převýší přibližně 245 eur, je stanovena a vyměřena daň. Pokud e-mailová adresa zákazníka končí ".sg", pak je považován za singapurský subjekt. U adres, které nekončí ".sg", bude zákazník vyzván, aby deklaroval, že není singapurským rezidentem.

Švarcsystém Regionální asistenti poslanců a senátorů pracují pro "své" politiky jako živnostníci Parlament České republiky vyplácí přes 7 mil. Kč/měsíc Zákon o jednacím řádu „Kdyby se asistenti stali zaměstnanci parlamentu, zvýšil by se počet úředníků“. Gongol (2005)

Biopaliva Fiktivní evidence Cisterny bez kontroly nezdaněný biolíh využít pro výrobu lihovin Cisterny bez kontroly společný elektronický systém, který by sledoval pohyb jednotlivých cisteren s biopalivy bude spuštěn v červenci 2009 chybí celníci, kteří by mohli sledovat, zda je biolíh skutečně "znehodnocován" denaturací

Další oblasti vhodné pro daňové úniky fiktivní nákupy mobilní telefony počítačové součástky kovový i nekovový odpad např. Tomáš Pitr a a kol. (cca 51 mil. Kč) poskytování reklamních či marketingových služeb nadhodnocování poskytnutých služeb (únik na přímých daních i DPH) neoprávněné uplatnění odpočtů daně zboží nebo služby byly využity pro soukromou spotřebu uplatnění odpočtu na základě daňového dokladu od neplátce daně krácení deklarovaného DPH na výstupu neoprávněné použití nižší sazby DPH

Daňový přesun dopředu dozadu dopředu i dozadu na odběratele, spotřebitele (vyšší prodejní cena) dozadu na dodavatele, výrobce (nižší dohodnuté nákupní ceny) dopředu i dozadu

Daňový přesun dopředu E1 E St S Q1 Q P1 P Daň t Cena P Množství Q Daňový přesun u absolutně elastické nabídky (S) Q1 =Q D neelastické poptávky (D)

Daňový přesun dozadu E1 E D Q1 Q P=P1 Daň t Cena P Množství Q Daňový přesun u absolutně elastické poptávky (D) Q1 =Q E1=E St=S Daňový přesun u absolutně neelastické nabídky (S) St S

Výše daňového přesunu Ramseyovo daňové pravidlo poměrná (částečná) plná (100 %) nulová více než 100 % (např. při monopolní struktuře) Ramseyovo daňové pravidlo největší daně na co nejméně elastickou nabídku a poptávku

Děkuji za Vaši pozornost!