BAKALÁŘSKÝ SEMINÁŘ Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D.
CÍLE SEMINÁŘE Metodická pomoc ČASOVÝ HARMONOGRAM BP ČASOVÝ HARMONOGRAM BP JAK STANOVIT CÍLE A STRUKTURU JAK STANOVIT CÍLE A STRUKTURU ÚVOD A ZÁVĚR PRÁCE ÚVOD A ZÁVĚR PRÁCE OBSAHOVÁ NÁPLŇ OBSAHOVÁ NÁPLŇ JAK PRACOVAT S LITERATUROU JAK PRACOVAT S LITERATUROU PŘÍPRAVA NA OBHAJOBU PRÁCE PŘÍPRAVA NA OBHAJOBU PRÁCE
Požadavky na zápočet Odevzdání 7-10 stran textu=úvod práce+část textu práce Odevzdání 7-10 stran textu=úvod práce+část textu práce - Téma - Důvod výběru tématu= proč je téma aktuální - Cíle práce - Předpokládaná struktura práce - Metodika zpracování - Jedna část vybrané kapitoly Formální úprava! Formální úprava! Termíny zápočtů v průběhu května a června na základě písemné práce Termíny zápočtů v průběhu května a června na základě písemné práce Nejpozdější termín Nejpozdější termín 15.7.
ZADÁNÍ A VÝBĚR TÉMATU PRÁCE Výběr BP: dle daných témat Výběr BP: dle daných témat Vlastní téma – schválí vedoucí katedry mailem + odevzdat žádost společně se zadáním práce Vlastní téma – schválí vedoucí katedry mailem + odevzdat žádost společně se zadáním práce Téma přizpůsobit vlastním zkušenostem a dostupnosti literatury Téma přizpůsobit vlastním zkušenostem a dostupnosti literatury Kontakt se školitelem!, nutnost potvrdit Vaše přihlášení do 5 dnů v is Kontakt se školitelem!, nutnost potvrdit Vaše přihlášení do 5 dnů v is poslední termín pro přihlášení k tématu poslední termín pro přihlášení k tématu – odevzdání zadání – odevzdání zadání Možnost posunu odevzdání zadání témat Možnost posunu odevzdání zadání témat
ZADÁNÍ A VÝBĚR TÉMATU PRÁCE Vypracovat zadání! Vypracovat zadání! Dvě podoby zadání – metodické listy v pokynu rektorky + pokyny prorektora pro pedagogiku Dvě podoby zadání – metodické listy v pokynu rektorky + pokyny prorektora pro pedagogiku Nutnost nastavení dat konzultací! Nutnost nastavení dat konzultací! - Osnova práce (5 bodů, obecně! – úvod, hlavní řešená problematika, závěr) - Literatura – 5 titulů MATES, P., eds. (2007): Reforma veřejné správy. ASPI, Praha, 378 s. BLAŽEK, J., UHLÍŘ, D., (2002): Teorie regionálního rozvoje. Praha, Karolinum, 211 s. - Podepsat třikrát školitel a VY, předat na studijní oddělení do
ZADÁNÍ A VÝBĚR TÉMATU PRÁCE Při strukturaci zadání stanovit si ČASOVÝ HARMONOGRAM BP Při strukturaci zadání stanovit si ČASOVÝ HARMONOGRAM BP - Závěrečné fáze min 6 týdnů před termínem odevzdání BP - Věnovat se psaní průběžně !!! - Metodika psaní BP – podpisem sdělujte, že ji respektujete + elektronická skripta+další pokyny prorektorů a rektora
Úvod práce Spolu se závěrem práce nejčtenější část BP Spolu se závěrem práce nejčtenější část BP Cca 2 stránky Cca 2 stránky Jasně definovaná struktura: Jasně definovaná struktura: - Vymezení problému - Cíl práce, popř. dílčí cíle - Hypotézy - Obecná strukturace - Metodika psaní práce Případová studie – představení regionu, základní ekonomické a demografické charakteristiky, poloha, velikost Případová studie – představení regionu, základní ekonomické a demografické charakteristiky, poloha, velikost
Úvod práce - Vymezení problému (malá sídla, neexistence RRA, CR jako významné ekonomické odvětví, dopad E integrace apod.): 2-3 odstavce - Cíl práce, popř. dílčí cíle: 1 odstavec - Hypotézy - Obecná strukturace – jak budete popisovat při psaní práce - Metodika psaní práce (jaký typ literatury jsem využil, z jakých zdrojů, popř. empirická šetření) - Případová studie – představení regionu, základní ekonomické a demografické charakteristiky, poloha, velikost
Cíle a struktura práce V úvodu práce V úvodu práce Nejdůležitější první krok Nejdůležitější první krok Vydefinovat si co chci a proč na základě rešerše literatury a zdrojových pramenů Vydefinovat si co chci a proč na základě rešerše literatury a zdrojových pramenů Relativně stručný ale jasný cíl a záměr – odvíjí se od něj další části práce Relativně stručný ale jasný cíl a záměr – odvíjí se od něj další části práce
Cíle a struktura práce Nevhodný cíl Nevhodný cíl téma bakalářské práce jsem si zvolila, abych se podrobněji seznámila s regionální politikou České republiky a prohloubila si tak znalosti o této problematice. téma bakalářské práce jsem si zvolila, abych se podrobněji seznámila s regionální politikou České republiky a prohloubila si tak znalosti o této problematice.
Cíle a struktura práce ŠPATNĚ „Jakým způsobem lze uskutečňovat financování vlastních rozvojových projektů? Je sdružování menších obcí do mikroregionů tím správným směrem?“ LÉPE Cílem předkládané BP je studium malých obcí a jejich schopnosti financovat z vlastních zdrojů rozvojové projekty v území. Záměrem práce je analyzovat význam meziobecní spolupráce z hlediska omezených zdrojů malých obcí“.
Práce s literaturou Zpracováním BP student prokazuje: - - schopnost samostatně se orientovat v oboru, směru, který studuje, - - získání a schopnost uplatnit v praxi získané poznatky a metody, - - dovednost využívat poznatky z dostupné literatury, včetně cizojazyčné, - - zvládnutí základních postupů a etiky tvůrčí práce
Práce s literaturou Zpracování stručné literární rešerše: - - stručný přehled významných literárních pramenů souvisejících s vybranými problémy Jak vyhledat literaturu: - - Internetový vyhledávač - - Seznamy publikací jednotlivých nakladatelství - - Národní knihovna, regionální odborné knihovny - - Dokumenty institucí veřejné správy, MV, Mspr., Parlamentní knihovna, krajské zdroje, EK, hospodářské komory, městské archívy … - - Zdroje u publikací, které vyšly – z čeho autor vycházel, - - Odborné časopisy - moderní obec …, u článků vztahujících se k tématu dohledat další publikace autora - - Školitel – sborníky z konferencí, výzkumných zpráv apod.
CITACE Antiplagiátorské programy (lze ověřit již před odevzdáním práce) Antiplagiátorské programy (lze ověřit již před odevzdáním práce) nový word nový word Předloha odborných publikací Předloha odborných publikací V seznamu literatury oddělit odborné knihy a další zprávy internet – min 5 odborných titulů, internet nestačí!!! V seznamu literatury oddělit odborné knihy a další zprávy internet – min 5 odborných titulů, internet nestačí!!! Zdroje z internetu datovat: „staženo k “ Zdroje z internetu datovat: „staženo k “
ODBORNÁ LITERATURA [ 1] PŘÍJMENÍ, K.: Název díla Kde, kdo a kdy vydal, ISBN [2] PŘÍJMENÍ, K.: Název článku in: Moderní obec, č. x/rok, s. y až z [3] Stanovy – název instituce Kde, kdo a kdy vydal [4] Název zákona (vyhlášky) Zákon č. xxx/rok Sb., [5] PŘÍJMENÍ, K.: Název článku Dostupné na: www: internetová adresa
Jak správně citovat Citace v úvodu a závěru práce Citace v úvodu a závěru práce Přímá citace Přímá citace Nepřímá citace Nepřímá citace
Přímá citace „Cestovní ruch se stal v posledních padesáti letech velmi významným růstovým faktorem pro většinu vyspělých světových ekonomik. Rozvoj CR a jeho zvyšující se dynamika byla způsobena především mnohými technologickými změnami, zvláště pak zvýšením dostupnosti přepravních prostředků pro širší vrstvy obyvatelstva a relativním snížením přepravních nákladů.“ [4] „Cestovní ruch se stal v posledních padesáti letech velmi významným růstovým faktorem pro většinu vyspělých světových ekonomik. Rozvoj CR a jeho zvyšující se dynamika byla způsobena především mnohými technologickými změnami, zvláště pak zvýšením dostupnosti přepravních prostředků pro širší vrstvy obyvatelstva a relativním snížením přepravních nákladů.“ [4] „Cestovní ruch se stal ….. prostředků pro širší vrstvy obyvatelstva a relativním snížením přepravních nákladů.“ (Indrová, 2006:45) „Cestovní ruch se stal ….. prostředků pro širší vrstvy obyvatelstva a relativním snížením přepravních nákladů.“ (Indrová, 2006:45) Význam CR v ekonomice je hodnocen z mnoha úhlů pohledu. Např. podle Indrové se cestovní ruch stal ….. prostředků pro širší vrstvy obyvatelstva a relativním snížením přepravních nákladů.“ (Indrová, 2006:45) Význam CR v ekonomice je hodnocen z mnoha úhlů pohledu. Např. podle Indrové se cestovní ruch stal ….. prostředků pro širší vrstvy obyvatelstva a relativním snížením přepravních nákladů.“ (Indrová, 2006:45) „Cestovní ruch se stal ….. prostředků pro širší vrstvy obyvatelstva a relativním snížením přepravních nákladů.“ 1 (poznámka pod čarou…) „Cestovní ruch se stal ….. prostředků pro širší vrstvy obyvatelstva a relativním snížením přepravních nákladů.“ 1 (poznámka pod čarou…) Poznámka pod čarou: citace stejná jako v bibliografii!!! Poznámka pod čarou: citace stejná jako v bibliografii!!!
Nepřímá citace Cestovní ruch je považován za …. Aktivity související s CR mohou přinášet významné multiplikační efekty… 1 (poznámka pod čarou…) Cestovní ruch je považován za …. Aktivity související s CR mohou přinášet významné multiplikační efekty… 1 (poznámka pod čarou…) V pozn. Pod čarou bude: Blíže k přínosu CR v ekonomice srov. Viz. Indrová….., Blažek a další V pozn. Pod čarou bude: Blíže k přínosu CR v ekonomice srov. Viz. Indrová….., Blažek a další Citace grafů, map, tabulek!!! – přímo nebo zdroj dat: vlastní úpravy Citace grafů, map, tabulek!!! – přímo nebo zdroj dat: vlastní úpravy
ZÁVĚR PRÁCE 1-2 stránky 1-2 stránky Reaguje na stanovené cíle a záměry, popř. hypotézy práce a hodnotí, jak se podařilo cílů dosáhnout Reaguje na stanovené cíle a záměry, popř. hypotézy práce a hodnotí, jak se podařilo cílů dosáhnout I negativní zjištění je zjištění! Pokud se nepotvrdí výchozí předpoklady je třeba zdůvodnit proč a proč by se tomu měla věnovat pozornost (např. neexistují data, ale bylo by třeba je mít) I negativní zjištění je zjištění! Pokud se nepotvrdí výchozí předpoklady je třeba zdůvodnit proč a proč by se tomu měla věnovat pozornost (např. neexistují data, ale bylo by třeba je mít) Obecný charakter – shrnuje hlavní zjištění a zobecňuje je ! Obecný charakter – shrnuje hlavní zjištění a zobecňuje je !
Struktura práce Počet stránek (40) Počet stránek (40) Odsazení a formální úprava (viz metodika) Odsazení a formální úprava (viz metodika) Přílohy – 4-6 příloh, nejsou nutné Přílohy – 4-6 příloh, nejsou nutné Jazyková a stylistická úroveň Jazyková a stylistická úroveň Vnější vzhled! Vnější vzhled! Vyváženost rozsahu kapitol (cca 5 kap) Vyváženost rozsahu kapitol (cca 5 kap) Odborný jazyk – jasné vyjadřování Odborný jazyk – jasné vyjadřování Teoretický rámec – aplikace v praxi Teoretický rámec – aplikace v praxi Komparační práce (srovnat legislativu) x analytické práce (obsáhnout problém a návrhy řešení) Komparační práce (srovnat legislativu) x analytické práce (obsáhnout problém a návrhy řešení)
Přechod mezi kapitolami Dílčí závěry – shrnutí stavu, ke kterému jsem dospěl(a) a kam a proč budu pokračovat
Psaní textu „Dle mého názoru jsou programy EIF (zejména záruky) pro zprostředkující instituce méně administrativně náročné než programy EIB“. … „Dle mého názoru jsou programy EIF (zejména záruky) pro zprostředkující instituce méně administrativně náročné než programy EIB“. …
Abstrakt a klíčová slova Vystihnout o čem je v práci psáno! Vystihnout o čem je v práci psáno! Slova, která se nejčastěji opakují, řeší, jsou jádrem problému Slova, která se nejčastěji opakují, řeší, jsou jádrem problému Po přečtení klíčových slov vím, co v práci najdu a co ne Po přečtení klíčových slov vím, co v práci najdu a co ne „ Malý a střední podnik, skupina EIB, Evropská investiční banka, Evropský investiční fond, Globální úvěr, rizikový kapitál, portfoliová garance“
Příprava na obhajobu Nepodceňovat – vystupování, chování Nepodceňovat – vystupování, chování Znalost práce Znalost práce Studium posudků – příprava na otázky Studium posudků – příprava na otázky PPT prezentace PPT prezentace Jasné teze Jasné teze Výsledná klasifikace – soubor mnoha faktorů Výsledná klasifikace – soubor mnoha faktorů