Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/28.0080.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Účast veřejnosti ve veřejné správě Výkon ústavně zaručených práv II. 31. března 2014.
Advertisements

Správní právo Pojem správního práva.
Veřejná moc a veřejná správa
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Nástroje územního plánování
Ochrana práv ve veřejné správě
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Ochrana práv ve veřejné správě
Ochrana osobních údajů v České republice
TEST 1. Může Skrblík Ječmenovi proplatit pokutový blok jako výdaj tábora – střediska? Proč? 2. Byly splněny podmínky pro blokové řízení? 3. Může se Baghíra.
Finanční soudnictví Mgr. Michal Kozieł.
Právo pro podnikatele II
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Správní právo procesní
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Sdružování a shromažďování občanů Přednáška SVNIT M. Horáková.
Shromažďování občanů M. Horáková. Právo shromažďovací Ústavní vymezení Právní vymezení: z.č. 84/1990 Sb., v plat. znění.
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Ústavní soudnictví J.Kožiak. Ústava - čl. 83 a následující Ústava - čl. 83 a následující Zákon o ústavním soudu č. 182/1993 Zákon o ústavním soudu č.
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Právo na informace Tereza Danielisová,
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Kontrola veřejné správy I.
Územní samospráva Kraje
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Subjekty trestního řízení
Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Aneb právo shromažďovací a jiné trable neonacistů 
Územní samospráva Obce
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Subjekty trestního řízení prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
ZÁKON 83/1990 Sb. ze dne 27. března 1990 o sdružování občanů Změna: 300/1990 Sb. Změna: 513/1991 Sb. Změna: 68/1993 Sb.
Nevládní neziskové organizace pro HEN 4. Přednáška / seminář, Registrace občanského sdružení.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
Správní řád -vybrané instituty
Konference Městské kamerové dohlížecí systémy a ochrana osobních údajů, Praha 18. února 2011 PhDr. Miroslava Matoušová Úřad pro ochranu osobních údajů.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Právo na informace a ochrana osobních údajů ve veřejné správě- Vybrané otázky správního práva a veřejné správy III Jaro 2015 doc.JUDr. Soňa Skulová, Ph.D.
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Zákon o ochraně osobních údajů Miroslav Jurman Svobodný přístup k informacím
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí.
ORGÁNY PRÁVNÍ OCHRANY A SANKCE
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Vnější systémová charakteristika finančního práva
NAVAZUJÍCÍ STUDIUM Předmět : ČINNOST VEŘEJNÉ SPRÁVY
Právo na dobrou správu.
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí
ZÁKON 83/1990 Sb. ze dne 27. března 1990 o sdružování občanů
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
GDPR a budoucí redakční praxe
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY SPRÁVNÍ PRÁVO
Transkript prezentace:

Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/

Přednáška SP3,

Osnova  Shromažďování  Sdružování  Ochrana osobních údajů  Ochrana utajovaných informací

Shromažďování – právní základy  Čl. 19 LZPS  Čl. 11 Úmluvy  Čl. 12 Charty práv a svobod EU  Zákon č. 84/1990 Sb., o právu shormažďovacím

Zásady  Bez předchozího povolení státního orgánu (min. okruh zákonných povinností)  Souvislost s právem petičním a sdružovacím  Účel – vyjádření názoru  Výsledek (?)

Pojmy, řízení  Svolavatel  Princip oznamovací  Práva a povinnosti svolavatele a účastníků

 Omezení práva: - zákaz ze zákona(př. § 1/5) -zákaz úřadem obligatorní a fakultativní (§ 10, §11/1)  Rozpuštění

Organizace  Ministerstvo vnitra  Krajský úřad  Pověřený obecní úřad  Obecní úřad

Soudní ochrana  Správní žaloba – proti rozhodnutí o zákazu shromáždění (aktivně legitimován svolavatel)  Námitky – proti rozpuštění shromáždění (aktivně legitimován svolavatel nebo účastník, řízení dle sřs, zejména dle §§ 65-78)

Judikatura  Rozhodnutí NSS 2 As 104/ 2012 – 35 (k rozpuštění shromáždění; do práva shromažďovacího lze zasahovat, pakliže ono zasahovalo práv jiných osob, zde to byly děti a jejich ústavně zaručená práva; okolnost, že nešlo o přestupek proti veřejnému pořádku není rozhodná)

Sdružování – právní základy  Čl. 20 LZPS  Čl. 11 Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod  Čl. 12 Charty základních práv a svobod EU  Zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů

Zásady  Cíl: uspokojit a chránit zájmy členů/skupin  Právo nikoli povinnost  Bez povolení státního orgánu  Zák. o sdružování se týká jen institucionalizovaných sdružení - PO (ústavně zakotvené je ale sdružování jakékoli – i bez vzniku PO)  Registrační princip

Pojmy a průběh registrace sdružení  Negativní vymezení možných sdružení § 4  Návrh na registraci podávají min. 3 občané, z nichž jeden je starší 18 let = přípravný výbor (bez právní subjektivity)  K návrhu se připojí stanovy a označení zmocněnce  Registraci provádí Ministerstvo vnitra

Řízení o registraci  Řízení je zahájeno bezvadným návrhem  Rozhodnutí: 1.Odmítnutí registrace (do 10 dní od podání návrhu) 2.(Provedení registrace, do 10 dní, přípravnému výboru jsou odeslány stanovy s vyznačeným datem registrace, nejedná se o rozhodnutí ve správním řízení, jde o úkon osvědčovací) 3.Ministerstvo je nečinné, nerozhodlo do 40 dní, pak sdružení vzniká dnem následujícím po uplynutí lhůty

Zánik sdružení 1.Dobrovolné rozpuštění 2.Sloučení s jiným sdružením 3.Pravomocné rozhodnutí ministerstva o jeho rozpuštění 4.Zrušením dle jiných právních předpisů (dnes dle zákona č. 418/2011 Sb., o trestní odpovědnosti právnických osob)

Soudní ochrana  Správní žaloba proti odmítnutí registrace k Městskému soud v Praze  Správní žaloba proti rozhodnutí ministerstva o rozpuštění sdružení  Jednotlivec – žaloba k civilnímu soudu

Judikatura  Rozhodnutí NSS 7 As 29/2008 – 104 (ke zrušení Komunistického svazu mládeže; v souladu s čl. 20/3 LZPS je třeba při rozpuštění sdružení hodnotit 3 kritéria – zda má oporu v zákoně, sleduje legitimní cíl a je v demokratické společnosti nezbytná = tedy odpovídá naléhavé společenské potřebě a je přiměřený legitimním zájmům)

Ochrana osobních údajů - právní základ  Evropská úmluva o lidských právech (čl. 8)  Úmluva o ochraně osob se zřetelem na automatizované zpracování osobních dat (CETS No. 108) (Rada Evropy)  Směrnice 95/46/ES ze dne 24. října 1995, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů95/46/ES  LZPS – čl. 7, čl. 17/1, čl. 10/3  Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů

Působnost zákona § 3  vztahuje se na osobní údaje, které zpracovávají (automatizovaně nebo jinými prostředky) státní orgány, orgány územní samosprávy, jiné orgány veřejné moci, i FO a PO  nevztahuje se na nahodilé shromažďování osobních údajů, pokud tyto údaje nejsou dále zpracovávány  nevztahuje se na zpracování osobních údajů, které provádí FO výlučně pro osobní potřebu

Řízení při oznámení zpracování  Oznámení správce o zpracování osobních údajů Úřadu (náležitosti pís. návrhu)  Zápis do registru zpracovatelů (vede Úřad) – osvědčení o registraci  Zahájení řízení ex offo v případě podezření na rozpor se zákonem (zastavení, rozhodnutí)  Zrušení registrace

Postup v „ běžném“ řízení  kontrola inspektory Úřadu – zjištění nedostatků  rozhodnutím Úřadu je udělena pokuta za správní delikt  rozklad dle § 152 SŘ proti rozhodnutí Úřadu, o němž rozhoduje předseda Úřadu  žaloba ke krajskému soudu proti rozhodnutí předsedy Úřadu  kasační stížnost k NSS proti rozhodnutí krajského soudu

Organizace: Úřad pro ochranu osobních údajů  provádí správní dozor nad zpracováním osobních údajů  vede registr zpracování osobních údajů  přijímá podněty a stížnosti na porušení povinností  projednává přestupky a jiné správní delikty a uděluje pokuty  zjistí-li, že došlo k porušení povinností uložených tímto zákonem, uloží inspektor, jaká opatření je třeba učinit, aby byly zjištěné nedostatky odstraněny, a stanoví lhůtu pro jejich odstranění  v řízení ve věcech upravených tímto zákonem se postupuje podle správního řádu

Stanoviska ÚOOÚ  Použití kamerových systémů v bytových domech (posuzování proporcionality zásahu do práva na soukromí vůči právu chránit své majetkové zájmy)  Test proporcionality Pl.ÚS 40/08

Ochrana utajovaných informací – právní základ  Čl. 17/4 LZPS  Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR  Zákon č. 401/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a bezpečnostní způsobilosti  Nařízení vlády č. 522/2005 Sb., kterým se stanoví seznam utajovaných informací  Bezpečnostní předpisy Rady EU (rozhodnutím 2001/264/ES)

1. Utajovaná informace  informace v jakékoliv podobě zaznamenaná na jakémkoliv nosiči označená v souladu s tímto zákonem, jejíž vyzrazení nebo zneužití může způsobit újmu zájmu ČR nebo může být pro tento zájem nevýhodné, a která je uvedena v seznamu utajovaných informací  zájmem ČR je zachování její ústavnosti, svrchovanosti a územní celistvosti, zajištění vnitřního pořádku a bezpečnosti, mezinárodních závazků a obrany, ochrana ekonomiky a ochrana života nebo zdraví fyzických osob  informace ve stupni utajení přísně tajné, tajné, důvěrné, vyhrazené

2. Bezpečnostní způsobilost  Citlivé činnosti  Doklad/osvědčení FO/osvědčení podnikatele  Bezpečnostní řízení

Bezpečnostní řízení  Provádí NBÚ  Cílem je získání dokladu o bezpečnostní způsobilosti  V případě pozitivního stanoviska Úřadu – písemné rozhodnutí se nevydává, vydá se doklad  U negativního stanoviska – rozhodnutí o nevydání dokladu  Rozklad dle SŘ - ředitel Úřadu,  proti rozhodnutí ředitel je možná žaloba ve správním soudnictví

Národní bezpečnostní úřad  Tzv. jiný ústřední správní úřad  V čele – ředitel (jmenován a odvoláván vládou)  státní dozor v oblasti ochrany utajovaných informací a bezpečnostní způsobilosti,  plní úkoly v oblasti ochrany utajovaných informací v souladu se závazky vyplývajícími z členství České republiky v EU  Stálá komise PS pro kontrolu NBÚ