Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb a podmínky podpory nově vznikajících sociálních služeb Leden 2015 Mgr. Daniel Rychlik
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb Moravskoslezský kraj - třetím největším krajem v ČR dle počtu obyvatel – více než 1,2 miliónu v kraji poskytováno přibližně 750 registrovaných sociálních služeb; cca 240 poskytovatelů roční rozpočet poskytovatelů sociálních služeb v kraji - cca 3,8 miliardy Kč financování sociálních služeb založeno na principu vícezdrojového financování – zvl. rozpočty obcí, rozpočet kraje a státní rozpočet České republiky
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Historie financování sociálních služeb sociální služby do r zajišťovány státem, zejména prostřednictvím okresních ústavů sociálních služeb po r převzetí některých zařízení sociálních služeb od státu obcemi převedení zařízení sociálních služeb zřizovaných státem na kraj v souvislosti s reformou veřejné správy a zánikem okresních úřadů v r vznik nových moderních druhů služeb, reagujících na potřeby uživatelů, poskytovaných převážně nestátními neziskovými subjekty do konce r financování sociálních služeb odlišně dle jejich zřizovatele: příspěvkové organizace kraje - kraji poskytována dotace ze státního rozpočtu na provoz zařízení v rámci tzv. souhrnného dotačního vztahu obce – poskytování dotace ze státního rozpočtu na místo v zařízení sociální péče nestátní neziskové subjekty – dotační programy Ministerstva práce a sociálních věcí
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Historie financování sociálních služeb přijetí zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách - zásadní změna celého systému sociálních služeb, vč. jejich financování formální sjednocení financování sociálních služeb zřizovaných krajem, obcemi a nestátními neziskovými organizacemi přetrvání velkých rozdílů ve financování jednotlivých sociálních služeb v závislosti na zřizovateli při stanovení rozpočtového určení daní nepřidělení prostředků pro financování sociálních služeb kraji s odůvodněním, že je v souladu s § 101 zákona o sociálních službách bude financovat MPSV prostřednictvím dotačního řízení výše finančních prostředků alokovaná pro MSK každoročně nepokrývá potřebu k zajištění celé sítě poskytovaných sociálních služeb objem finančních prostředků pro MSK popisuje níže uvedená tabulka
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Přehled finančních prostředků k poskytování sociálních služeb v MSK v letech 2008 – 2015 ze státního rozpočtu a IP MSK
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb Zákon o sociálních službách stanoví v § 101a způsob financování sociálních služeb do rozhodnutí o dotacích v kompetenci MPSV s účinností od kraj rozhoduje o poskytnutí finančních prostředků z dotace, která bude kraji poskytnuta ze státního rozpočtu k financování běžných výdajů souvisejících s poskytováním sociálních služeb schválení „Podmínek Programu na podporu poskytování sociálních služeb pro rok 2015 a způsob rozdělení a čerpání dotace z kapitoly 313 – MPSV státního rozpočtu“ Zastupitelstvem Moravskoslezského kraje dne
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Program na podporu poskytování sociálních služeb pro r určen pro všechny registrované poskytovatele sociálních služeb; podpora sociálních služeb v souladu se SPRSS MSK rozhodnutí zastupitelstva dotace poskytnuta na základě uzavřené smlouvy o dotaci dotace poskytnuta ve dvou splátkách po obdržení z MPSV v průběhu roku možnost podání žádosti o dofinancování a žádosti o dotaci pro nové sociální služby v termínech stanovených orgány kraje; povinnost hlášení změn a vyúčtování změna ve vyúčtování dotací - vyúčtování vůči rozpočtu MSK - vratky PO obcí přes účty zřizovatele
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Program na podporu poskytování sociálních služeb pro r listopad podána žádost kraje na MPSV o dotaci ze státního rozpočtu v objemu Kč leden Rozhodnutí č. 1 o poskytnutí dotace z kapitoly MPSV státního rozpočtu na rok > přiděleny finanční prostředky v celkové výši Kč, z této částky minimálně Kč určeno na platy, mzdy a jejich navýšení návrh na poskytnutí dotací v objemu Kč, ponechána rezerva ve výši Kč - určena k: a) financování nově vzniklých sociálních služeb b) služeb s kapacitou navýšenou během roku c) služeb, které nepodaly žádost v řádném kole dotačního řízení, d) dofinancování sociálních služeb, e) řešení specifických potřeb
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Program na podporu poskytování sociálních služeb pro r podáno celkem 205 žádostí na 668 sociálních služeb v celkovém objemu Kč podpořené sociální služby: 638 nepodpořené sociální služby: 30 možnost podání žádosti o podporu nových služeb včetně dofinancování stávajících služeb v rámci dotačního programu „Program na podporu poskytování sociálních služeb pro rok 2015“ bude v termínu stanoveném Radou Moravskoslezského kraje o podpoře nových služeb včetně dofinancování stávajících služeb rozhodne Zastupitelstvo Moravskoslezského kraje v září 2015.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Program zajištění dostupnosti vybraných sociálních služeb v Moravskoslezském kraji na r určen poskytovatelům sociálních služeb, financovaných v letech 2013 – 2014 z Individuálního projektu Optimalizace sítě služeb sociální prevence v Moravskoslezském kraji (např. azylové domy, terénní programy) dotace budou poskytnuty na financování běžných výdajů souvisejících s poskytováním vybraných sociálních služeb při stanovení výše dotace zohlednění výsledků „Programu na podporu poskytování sociálních služeb pro r. 2015“ a dlouhodobou udržitelnost služby alokace ve výši 82 mil. Kč; z toho 41 mil. Kč tvořeno příjmy od obcí na základě smluv uzavřených mezi obcemi a MSK podání žádostí o dotaci do rozhodnutí zastupitelstva kraje o poskytnutí dotace
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb financování sociálních služeb bude směřovat k vyrovnávací platbě přiměřený zisk, předpoklad pro příští dotační řízení ve výši 1,45 % z výnosů/příjmů dle jednotlivých sociálních služeb (NE dle poskytovatele) v návaznosti na přiměřený zisk nutnost v roce 2015 narovnat jednotlivé sociální služby tak, aby se navzájem nefinancovaly stanovení maximální výše nájemného předpoklad stanovení dalších limitů v nákladových položkách (například poměr osobních nákladů nepřímých úvazků k celkovým osobním nákladům) předpoklad povinnosti hlásit změny počtu úvazků
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Podmínky podpory nově vznikajících sociálních služeb podmínky stanoveny schváleným Střednědobým plánem rozvoje sociálních služeb v MSK na léta financovány sociální služby, které splňují registrační podmínky, jsou vedeny v Registru poskytovatelů sociálních služeb MPSV a jejich působnost je dána územím MSK SPRSS MSK stanoví podmínky pro financování nových sociálních služeb deklarace potřebnosti dané sociální služby minimální míra spoluúčasti na financování oprávněné provozní ztráty ze strany obce - u pobytových sociálních služeb min. 30 % -u ambulantních sociálních služeb min. 25 % -u terénních sociálních služeb min. 20 % -u odborného sociálního poradenstvímin. 30 % místní dostupnost služby - vznik v primárně nepokrytých oblastech výjimky – např. transformace, převod zřizovatelských funkcí uplatnění principu nepodkročitelnosti podílu obcí na spolufinancování sociálních služeb
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Děkuji za pozornost.