Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Plánování sociálních služeb krajů

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Plánování sociálních služeb krajů"— Transkript prezentace:

1 Střednědobé plánování rozvoje sociálních služeb v Moravskoslezském kraji

2 Plánování sociálních služeb krajů
Povinnost krajů zpracovat střednědobý plán rozvoje sociálních služeb –v rámci zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb je povinnou přílohou k souhrnné žádosti kraje o dotaci Ministerstva práce a sociálních věcí na podporu poskytování sociálních služeb

3 Plánování sociálních služeb krajů
Plán je výsledek procesu aktivního zjišťování potřeb osob ve stanoveném území Výsledek hledání způsobů jejich uspokojení Popis a analýza existujících zdrojů a potřeb včetně ekonomického vyhodnocení Strategie zajišťování a rozvoje sociálních služeb Povinnosti zúčastněných subjektů Způsob sledování a vyhodnocování plnění plánu Způsob, jakým lze provést změny v poskytování sociálních služeb

4 Faktory ovlivňující poskytování sociálních služeb v MSK v návaznosti na střednědobé plánování rozvoje sociálních služeb Počet obyvatel v nepříznivé sociální situaci → síť sociálních služeb Zapojení obcí, poskytovatelů a uživatelů do střednědobého plánování sociálních služeb na úrovni kraje Financování sociálních služeb → optimalizace sítě → přechod financování sociálních služeb na kraje MSK je vymezen okresy – Bruntál, Frýdek-Místek, Karviná, Nový Jičín, Opava a Ostrava-město a je rozdělen na 22 správních obvodů obcí s rozšířenou působností, do kterých spadá celkem 300 obcí, z toho je 42 měst. Moravskoslezský kraj je počtem přes tis. obyvatel třetí nejlidnatější v ČR, se svými 300 obcemi však patří k regionům s nejmenším počtem sídel. Většina obyvatel kraje (téměř 60 %), což je v rámci ČR výjimečné, žije ve městech nad 20 tisíc obyvatel.

5 Obce v procesu plánování soc. služeb v kraji
Obcím stanoví působnost při plánování zákon o sociálních službách Obtíže spojené s plánováním (sociální jevy, hustota osídlení, počet obcí na území obce s POÚ, realizace sociálních politik…) Zapojování obcí s OU do procesu střednědobého plánování rozvoje sociálních služeb prostřednictvím pracovní skupiny i jednotlivých IP projektů Setkávání se zástupci samospráv obcí v rámci plánování Posilování zadavatelské role u obcí s OU Stávající legislativní úprava předpokládá přechod financování sociálních služeb na kraje od roku 2015

6 Organizační struktura procesu střednědobého plánování sociálních služeb v MSK
Zastupitelstvo kraje Rada kraje Řídící skupina Koordinátor PS obcí PS pro kvalitu PS financování PS transformace PS protidrogové prevence PS - strategie integrace PS - tr. péče o děti PS zapojených organizací

7 Společná témata

8 Strategické dokumenty kraje, které jsou propojeny se střednědobým plánováním
Koncepce sociálních služeb v Moravskoslezském kraji“, která byla přijata v roce 2004. Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje na léta Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Moravskoslezském kraji na léta 2010 – 2014 →v současnosti se připravuje navazující dokument Koncepce kvality sociálních služeb v MS kraji ( včetně transformace pobytových sociálních služeb) + Akční plán Moravskoslezský krajský plán vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením (KPVP) na léta Strategie protidrogové politiky MS kraje na léta 2010 – 2014 → v současnosti příprava navazujícího dokumentu Strategie integrace romské komunity MSK na období 2011 – 2014, včetně Akčního plánu → v současnosti příprava navazujícího dokumentu Koncepce prevence kriminality Moravskoslezského kraje na období 2012 – 2016 Aktuální lze nalézt

9 Realizace individuálních projektů kraje v návaznosti na zjištěné potřeby
Optimalizace služeb sociální prevence v MSK ( – ), 219 mil. Kč Projekt probíhá, podporovány jsou služby sociální prevence – azylové domy, domy na půl cesty, SAS pro rodiny s dětmi, terénní programy, NZDM, nízkoprahová denní centra, soc. rehabilitace, sociálně terapeutické dílny, podpora samostatného bydlení (dle požadavku obcí, vyžadovaná udržitelnost na další dva roky) Podpora soc. služeb v soc. vyloučených lokalitách v MSK II. (1. 9. – ), 33mil. Podporovány jsou služby SAS, NZDM, terénní programy na území Ostravy, Opavy, Bruntálu, Osoblahy Trvání do konce května 2015 Podpora vzdělávání a supervize v soc. oblasti v MSK II. ( – ), 12,5 mil. Kč Zahájena realizace projektu – konference; vyhlášeny veřejné zakázky, příprava dalšího kola vyhlášení veřejné zakázky na dodavatele Podpora procesu transformace pobytových soc. služeb v MSK II. ( – ), 13, 1 mil.

10 Realizace individuálních projektů kraje v návaznosti na zjištěné potřeby
Podpora soc. služeb v soc. vyloučených lokalitách v MSK III. - 14  ,- Vyhlášeny veřejné zakázky, byla zahájena realizace některých aktivit - březen 2014 Podpora služeb SAS, NZDM, terénní programy, odborné soc. poradenství (Bruntál, Ostrava, F-M, Krnov, Odry); podpora terénních mobilních týmů – Vítkovsko a Rýmařovsko, podpora komunitní práce Podpora vzdělávání v sociální oblasti v MSK III. – předpokl. realizace od června 2014), 8 931 187,- Před podpisy smluv s dodavateli, část aktivit – znovu vyhlášení veřejných zakázek Plánování II. ( realizace leden 2014 – červen 2015) ,- Zahájena realizace projektu Evaluace poskytování soc.služeb v MSK – (realizace leden 2014 – červen 2015) - 7 581 920,- Kč

11 Současnost v plánování na léta 2015 - 2020
Návrh Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Moravskoslezském kraji na léta 2015 – 2020 byl dne schválen řídící skupinou Materiál bude v srpnu předložen Radě kraje, v září bude předložen Zastupitelstvu kraje Vize Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Moravskoslezském kraji na léta 2015 – 2020: Motto: „Zajímají nás potřeby občanů v nepříznivé sociální situaci, na které reagujeme.“ Síť sociálních služeb v Moravskoslezském kraji odpovídá zjištěným potřebám občanů v daném území a současně pružně reaguje na změny potřeb. Služby zařazené v síti mají veřejného zadavatele a jsou poskytovány v souladu s požadavky na zajištění kvality, odbornosti a efektivity; působí aktivně a spolupracují s veřejnými zadavateli na řešení nepříznivé sociální situace, předcházejí a brání sociálnímu vyloučení občanů, kteří potřebují poradenství, podporu a péči při řešení své situace.

12 Financování sítě sociálních služeb
V Moravskoslezském kraji je v současné době poskytováno téměř 700 registrovaných sociálních služeb. Ročně hospodaří s přibližně 3,8 miliardovým rozpočtem. Financování těchto služeb je založeno na principu vícezdrojového financování, přičemž výrazný zdroj financování tvoří rozpočty obcí, rozpočet kraje a rozpočet České republiky.

13 Současný střednědobý plán rozvoje sociálních služeb
Podmínky financování nových sociálních služeb ze SR deklarace potřebnosti dané služby – soulad se SPRSS a KP obcí minimální míra spoluúčasti na financování sociální služby ze strany obce - u služeb odborné sociální poradenství minimálně 30% - u služeb pobytových minimálně 30 % - u služeb ambulantních minimálně 25 % - u služeb terénních minimálně 20 % z tzv. oprávněné provozní ztráty Oprávněná provozní ztráta = rozdíl mezi celkovými rozpočtovanými náklady služby a rozpočtovanými úhradami uživatelů vč. rozpočtovaných jiných zdrojů (např. dotace ÚP, tržby z vlastní činnosti, dary) vyjma dotací ze SR Zpracoval(a): , Datum:

14 Financování sociálních služeb v MSK
Finanční prostředky (v tis. Kč) 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 Státní rozpočet Individuální projekty --- 15 400 90 300 CELKEM

15 Výhled financování v dalších letech
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v § 101a stanoví způsob financování sociálních služeb, podle kterého má kraj rozhodovat o poskytnutí finančních prostředků z dotace, která bude kraji poskytnuta ze státního rozpočtu k financování běžných výdajů souvisejících s poskytováním sociálních služeb. Byl projednán a schválen zákon, který novelizuje ustanovení § 101a a odsouvá přechod dotačního řízení ze státu na kraje k

16 „Naděje není optimismus
„Naděje není optimismus. Není to přesvědčení, že něco dobře dopadne, ale jistota, že něco má smysl, bez ohledu na to, jak to skutečně dopadne.“ (Václav Havel)

17 Děkuji za Vaši pozornost.
Mgr. Jaroslava Krömerová, odbor sociálních věcí KÚ MSK, oddělení rozvoje sociálních služeb koordinátor střednědobého plánování rozvoje sociálních služeb tel


Stáhnout ppt "Plánování sociálních služeb krajů"

Podobné prezentace


Reklamy Google