S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Základy redakční práce
Jak psát SOČ Seminář DDM Praha 6. ledna 2010 Lenka Krejčová Doplnil poznámkami: Č.Kodejška -Ne pouze kompilát -Vlastní projekt,
Redukce textů, obsahová analýza, anotace
Jak má vypadat článek i pro zkoušku. Název (Title) stručný, výstižný Autoři Adresy Affiliation (Při více autorech bývá označen Corresponding author) Abstract:
Jak vytvářet studijní texty SPŠ Olomouc, Cíle  Objasnit pojem studijní text;  Uvést charakteristické rysy studijního textu;  Navrhnout strukturu.
Bibliografické odkazy a citace změny oproti starší verzi normy ISO ČSN 690 Mgr. Zdeňka Firstová Univerzitní knihovna ZČU v Plzni
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Elektronické prezentace Jiří Fejfar Brno Prezentace obsahuje Úvodní snímek Obsah - může být na druhém snímku Snímky Shrnutí - na závěr (pokud je nutno.
METODIKA TVORBY ODBORNÉHO TEXTU
NÁZEV PRÁCE (musí být stručný, výstižný, měl by obsahovat jednoznačné výrazy a slovní spojení) Název školy Jméno autora, třída, místo a rok zpracování.
Co má obsahovat prezentace
Závěrečná fáze výzkumu
Jak psát seminární práci
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Tomáš Doseděl, Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
2005 Šablona eVŠKP - titulní list ÚVOD  Definice doporučené šablony  Soubor s přednastavenými styly, strukturou, designem  NEREÁLNÉ problémy.
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
Jak napsat odbornou práci?
KEG Použití vzorů při vyhledávání na webu Václav Snášel.
Zpracování VŠKP práce Doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. Prof. Ing. Radim Farana, CSc.
VY_32_INOVACE_4.3.IVT1.12/Oc Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jaroslav Ochodek CZ.1.07/1.5.00/ Tvorba webových.
PPíšeme vědecký článek. Jaký článek – domácí úkol o dvou brožurách o jaderné fyzice a zkušenostech z jejich použití (ověření použitelnosti, expertní posouzení)
 Hlavním smyslem citování je zachytit myšlenkové vazby mezi originálním textem a použitými myšlenkami z jiných zdrojů [Boldiš, 2002].  dokázat vlastní.
Struktura obchodního dopisu
Vedoucí práce: doc. PhDr. Ing. Mgr. PhD.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Zásady správné prezentace
Úvod do studia.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Diplomový seminář pro studenty ITaM B. Miniberger LS 2013.
Název ročníkové práce Vaše Jméno Vedoucí práce: doc. PhDr. Ing. Mgr. Jméno Příjmení, PhD., CSc.
Elektronická prezentace Alžběta Srnová Brno Prezentace obsahuje Úvodní snímek Obsah - může být na druhém snímku Snímky Shrnutí– na závěr (pokud je nutno.
Absolventská práce.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Zásady tvorby prezentace
Diplomový seminář 3. Company LOGO "Analýza problému" jako typ textu něco se tam venku děje nějaký pohyb(nebo ticho), trend, jev (fenomén)... my na to.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Disertační práce MPA Michal Radvan
Odborné a vědecké práce Brno 12. března Odborné a vědecké práce Zpráva o semestrálním projektu Závěrečná práce Bakalářská a diplomová práce Disertační.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-18 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Případová studie Seminář 2014.
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
Struktura bakalářské práce
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Jak napsat zprávu z praxe
6. FORMÁLNÍ ÚPRAVA ODBORNÝCH TEXTŮ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Vědecká komunikace - PSY475 ( ) Mgr. Michaela Širůčková
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
Absolventské práce. Titulní strana ZŠ Fr. Plamínkové s RVJ ABSOLVENTSKÁ PRÁCE Téma práce Jméno autora Vedoucí práce: Mgr. Xxx xxxxxx květen 2015.
Inf Normy pro citování knih a dalších zdrojů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Vzor individuální prezentace
Dotazník. Dotazník Může být v písemné nebo elektronické podobě Může být předán osobně Může být součástí balení výrobku, v obchodě, příloha novin, časopisů.
Citační a bibliografické databáze:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Tvorba obchodních dopisů – sloh, způsob stylizace
Pravidla citování v absolventské práci
Vzor individuální prezentace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Osm dobrých rad, jak dělat doktorský výzkum
Název vědeckého projektu
Školní vědecký projekt
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Praktické dovednosti při psaní bakalářské práce
Transkript prezentace:

S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu

 je zprávou o bádání, z níž bychom se měli dozvědět: - jaké cíle si autor vytkl, - jak probíhala jeho badatelská činnost, - k jakým výsledkům autor dospěl, - o jaké argumenty své odpovědi opírá, - na jaké překážky narazil a jak se s nimi vyrovnal, - případně další významné okolnosti, s nimiž se na cestě k řešení daného problému setkal.

 model IMRD (Introduction – Methods – Results – Discussion)  obsahuje základní odpovědi na otázky: - jaký problém byl studován a proč? (úvod), - jak byl studován? (metody, materiály), - co se zjistilo? (výsledky), - co tato zjištění znamenají? (diskuse)  výhoda: jednoduchost, přehlednost, logičnost  objevuje se často v přírodních vědách jako zpráva o výsledcích nějakého původního základního výzkumu

 Specifické zaměření textu (na většinou úzce vymezené téma)  Odborný přínos, řešení problému  Stručné a věcné vyjadřování  Neosobní přístup autora a objektivnost  Styl psaní bez emocí  Odborná terminologie  Logická výstavba textu  Citace nebo odkazy na jiné autory

 Název článku, jméno autora (autorů)  Abstrakt (popř. klíčová slova)  Úvodní část  Metody a data  Výsledky  Diskuse  Závěr  Poděkování  Použitá literatura  Přílohy (nepovinné)

 Jasně a přesně vystihuje obsah článku  Délka max. 1-2 řádky  NE: zkratky, žargon  Je „reklamou“ na celý článek  Měl by upoutat (přilákat čtenáře časopisu k přečtení článku)  Může být gramaticky pestřejší (např. otázka)

 Stručné shrnutí celého článku ( slov): Mělo by z něho být patrné, jakému tématu či problému je práce věnovaná a k jakým základním závěrům autor došel)  Slouží čtenáři k rozhodnutí, zda číst celý článek  Většinou se tvoří až po dokončení hlavního textu (lépe potom reflektuje obsah článku)  Bez zkratek, citací, tabulek, obrázků, odrážek

 1. část – Jaký se řeší problém? Jaký je cíl textu?  2. část – Jakými metodami je problém řešen?  3. část - Jaké jsou konkrétní výsledky?  4. část – Co je přínosem této práce? Co umožňují výsledky této práce?

 2-4 hesla  Specifikují předmět výzkumu a hlavní téma článku  Důležité pro vyhledávání dokumentů, které se týkají vybraného tématu

1) Název článku v obsahu sborníku, časopisu 2) Název + abstrakt rozhoduje o tom, zda čtenář přečte článek celý 3) Název + abstrakt + celý text téma článku čtenáře zajímá cílem je hlubší porozumění 4) Název + abstrakt + celý text několikrát kompletní porozumění, např. pro replikaci experimentů

 Jasně specifikovat téma práce (řešenou úlohu).  Uvést odkazy na jiné práce se stejnou tematikou.  Uvést cíle práce.  Jaké jsou otázky, na které hledáme odpověď, a hypotézy, které se snažíme ověřit?  Závěrem uvést stručný popis navrhovaného přístupu k řešeným otázkám a provedených experimentů

 Popis jednotlivých dílčích kroků, jak budeme při výzkumu postupovat – od přípravné fáze, přes samotný výzkum po práci na zpracování výsledků výzkumu a forem jejich prezentace

 Podrobný popis, jak jsme postupovali při samotném výzkumu, při získávání dat  Popis by měl být natolik detailní, aby čtenáři umožňoval zopakovat všechny experimenty  Dílčí kroky udáváme v chronologickém pořadí

 Objektivně prezentované výsledky experimentů ( výkladový postup )  Zatím bez jejich interpretace  Vhodné použít přehledné tabulky, grafy a obrázky atd.

 Interpretace získaných výsledků  Vyjádření k hypotézám (potvrzení, zamítnutí)  Veškeré závěry musí přímo plynout z dosažených výsledků  Diskuse nad případnými omezeními experimentů

 Shrnutí hlavních výsledků práce v kontextu celé problematiky (oblasti) a dříve dosažených výsledků: Splnili jste všechny vytčené cíle? Jak přispěla práce ke zkoumání problematiky a poznání v dané oblasti? Jaké budou/by měly být další kroky výzkumu?

Grafy, tabulky, nákresy, obrázky, fotografie  Neprezentujte stejná data tabulkou i obrázkem  Neopakujte informace z popisků obrázku v textu článku  Na každou tabulku/obrázek nutno v textu odkázat  Číslujte všechny grafické prvky dohromady  Uvádějte zdroj použitých grafických prvků  U vlastních grafických prvků jako zdroj uveďte „vlastní zpracování“

 Místo pro uvedení dodatečných informací – rozsáhlejší tabulky – detailnější/kompletnější výsledky – ukázky dat a výstupů apod.  Do příloh přesuňte vše, co by jinak narušovalo strukturu článku a zhoršovalo jeho přehlednost

 Po obsahové stránce je odstavec „skupina vět, která rozvíjí jednu hlavní myšlenku/téma“.  Odstavec vyznačuje myšlenkový posun v tématu.  Pravidla orientována na čtenáře - čte výběrovým způsobem: v první fázi celý text zběžně přelétne očima, aby získal povědomí o obsahu materiálu, nebo aby v něm cíleně vyhledal předpokládané informace = při tom postupuje po odstavcích. Odstavce umožňují čtenáři, aby se v textu rychleji orientoval očima. Na grafickém členění textu závisí, jak rychle a dobře ho čtenář bude interpretovat.

 Osoba: 1.os. mn.č. (j.č. - jen pokud je jeden autor)  Čas: minulý nebo přítomný  Věc osobní preference, minulý čas - spíše pro popis provedených experimentů, přítomný čas – spíše obecné závěry  Použití musí být konzistentní  Rod: činný - příliš časté použití pasiva ztěžuje pochopení: Rybník byl zkoumán a analyzován… x Pozorovali jsme a zkoumali jsme rybník …)  Věty: ne zbytečně dlouhé (lépe dlouhou větu rozdělit do kratších celků); smysluplné, jednoznačné  Zkratky: při prvním použití rozepsat, napsat zkratku, dále používat zkratku: např. index ekologické stability (IES)

 publikované výsledky musí být původní  pozor na plagiátorství  dostatečné citování použité literatury (převzatých výsledků)  použití převzatých obrázků a grafiky (a jejich úprava) – uvádění zdrojů  uvedení zdrojů financování (grantů)  poděkování těm, kteří si to zaslouží (a nevešli se mezi autory :=)

Zdroj: Knihy: Tvůrce. Název publikace. Vydání. Místo: nakladatel, rok. Počet stran. Edice, číslo edice. ISBN. DOLEČEK, J. Moderní učebnice elektroniky. 6. díl, Kmitočtové filtry, generátory signálu a převodníky dat. Praha: BEN, ISBN 978 ‑ 80 ‑ 7300 ‑ 240 ‑ 4. Článek v časopise: Tvůrce. Název článku. Název časopisu. Místo: nakladatel, rok, číslování (ročník, číslo), strany. ISSN. SVOBODOVÁ, Kamila. Genderové aspekty stárnutí: rodina a péče o seniory. Demografie. 2006, 48(4), 256 ‑ 261. ISSN 0011 ‑ Elektronický zdroj: Tvůrce. Název příspěvku. In: Název webové stránky [typ nosiče]. Datum aktualizace [cit. datum citování]. Dostupné z: www adresa. TICHÁ, Jana a TICHÝ, Miloš. Jméno Zdeňka Milera nese jedna z planetek obíhajících kolem Slunce. In Věda.cz [online] [cit ]. Dostupné z:

 (Doleček 2009)  (Doleček 2009, s. 241), (Doleček 2009: 241)

 ČMEJRKOVÁ, S. - DANEŠ, F. – SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Vyd. 1. Voznice: Leda, ISBN  MAZÁČOVÁ, P. Jak napsat dobrý odborný článek. [online] [cit ]. Dostupné z: textu ?related=2.  MAZÁČOVÁ, P. Tvorba odborného textu. [online] [cit ]. Dostupné z: clanek?related=3.  ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, ISBN