Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 1 Projekt VĚŽ řešený v rámci programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, prioritní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Hodnocení škol a školských zařízení
Stáže ve firmách - vzdělávání praxí Kulatý stůl s odbornou veřejností FOND DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Stroupežnického 30, Praha
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Evropský sociální fond v ČR
1 Školy jako centra celoživotního učení a uznávání Jana Bydžovská KONFERENCE MŠMT K VYUŽÍVÁNÍ ESF VE VZDĚLÁVÁNÍ
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
S POLUPRÁCE SE SOCIÁLNÍMI PARTNERY OTROKOVICE,
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Spolupráce se zaměstnavateli v oblasti vzdělávání Pardubickém kraji Mgr. Bc. Jana Smetanová Členka Rady Pardubického kraje pro rozvoj lidských zdrojů,
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Organizační struktura
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Lednice,  vzdělávání dospělých je velmi důležité (je mu však věnována menší pozornost než v zahraničí)  nabídka je dostatečná, kvalita je.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor fondů EU, oddělení pro implementaci.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Regionální inovační struktura Karlovarského kraje Brno URBIS 2010.
PROJEKT „Integrace sociálně znevýhodněných občanů mikroregionu Prachaticko se zaměřením na začlenění klientů smíšeného Azylového domu v Husinci na trh.
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
Gymnázium Cheb, duben 2015 VĚŽ - OP VK1 Projekt VĚŽ řešený v rámci programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, prioritní osa Terciární vzdělávání, výzkum.
Řízené rozhovory s učiteli, duben 2015 VĚŽ - OP VK1 Projekt VĚŽ řešený v rámci programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, prioritní osa Terciární vzdělávání,
Personální plán pro podnikatelský plán
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
1 Podpora odborného vzdělávání Petr BANNERT ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy Ministerstvo školství, mládeže.
NEZAMĚSTNANOST ABSOLVENTŮ A POTŘEBY ZAMĚSTNAVATELŮ NA PRACOVNÍM TRHU Mgr. Martin Úlovec.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Most, 24. ledna 2008 Univerzita půl třetího věku Závěrečný seminář Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
PaedDr. Věra Kolmerová vedoucí oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT konference projektu UNIV 3 Nesuchyně, Aktuální situace.
1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Ústí nad Labem Současnost a budoucnost dalšího vzdělávání.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Projekt „Rozvoj místního partnerství a trhu práce“. CZ.1.04/5.1.01/ realizováno O.S. „Rozkvět zahrady jižních Čech – místní akční skupina“ a partnery.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
SWOT 3 analýza - MAP pro ORP Kladno Verze Název projektu: Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Kladno Projekt je spolufinancován Evropskou.
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Most Role a zapojení sociálních partnerů do tvorby programů DV.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Integrovaný regionální operační program
Nový model tvorby trhu práce budovaný partnerstvím zaměstnavatelů – škol a jejich zřizovatelů a úřadů práce Ing. Jiří Herodes.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Škola jako partner firmy
Analýza potřeb škol Hlavní zjištění
Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Bc. Magdalena Zábranská
Úvodní konference projektu UNIV 2 KRAJE, PRAHA
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Tisková konference
Vyhlášení 3. výzvy předkladatelům grantových projektů k předkládání projektových žádostí o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Polytechnické vzdělávání v praxi
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Setkání kariérových poradců
Model intenzivní podpory
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
Transkript prezentace:

Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 1 Projekt VĚŽ řešený v rámci programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, prioritní osa Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj, v období březen 2014 až červen 2015 Řízené rozhovory na partnerských středních školách, dokumenty krajů Vladimír Roskovec, Helena Šebková CSVŠ, v.v.i.

Věda pro život, život pro vědu Cíl projektu systematická příprava lidských zdrojů na středních a vysokých školách pro cílenou a metodickou podporu vzdělávání v přírodovědných a technických oborech v Ústeckém a Karlovarském kraji Partneři projektu České vysoké učení technické v Praze, Fakulta dopravní Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta výrobních technologií a managementu Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola strojní, stavební a dopravní, Děčín Střední škola technická, gastronomická a automobilní, Chomutov Gymnázium Děčín Gymnázium Cheb Integrovaná střední škola technická a ekonomická Sokolov Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 2

Věda pro život, život pro vědu Dokumenty kraje Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v Ústeckém kraji 2012/2016 (DZ) Výroční zprávy (VZ) struktura dokumentů  v některých částech podobná, někde zcela rozdílná DZ  strategické záměry, cíle, úkoly stručný popis a zhodnocení dosažených výsledků DZ za období 2008/2011 VZ  plnění cílů DZ  úvodní část, komentovaná statistická data a změny, samostatná část  volnočasové aktivity, poradenství, podrobný rozbor všech typů projektů oba dokumenty poskytují možnost, jak posuzovat reálný rozvoj vzdělávací soustavy, údaje z dalších dokumentů jsou nutné (Páteřní školy – vyhlášení programu, Dobrá škola apod. ) Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 3

Věda pro život, život pro vědu Situace ve středním školství DZ: nutnost vyrovnat se s velkým počtem středních a vyšších odborných škol, které ÚK převzal prostřednictvím delimitace v roce 2001 (jeden z krajů s nejvyšším počtem malých středních škol) projekt intenzivní optimalizace snižování počtu škol a zvyšování počtu jejich žáků vyladění vzdělávací nabídky s podmínkami a potřebou lokalit dopravní dostupnost a nabídka školských služeb Vliv na celkovou situaci demografický vývoj ekonomická krize měnící se zájem o různé obory studia Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 4

Věda pro život, život pro vědu P áteřní školy Postup na vytvoření soustavy páteřních škol v ÚK ( ): zřizovat páteřní školy v tradičních sídlech s větším počtem a širší škálou škol v návaznosti na požadavky trhu práce akceptovat vývoj počtu žáků a ekonomičnost provozu jako určující parametry zachovat především školy polyfunkční vytvořit jednu větší krajskou školu v ostatních lokalitách optimalizovat počet žáků v jednom samostatném právním subjektu (600 a více) udržovat dostatečný průměrný počet žáků na obor vzdělání zajistit spolupráci ředitelů, vycházet z DZ ÚK a strategických materiálů škol, maximálně využít aktivity škol zapojit zaměstnavatelské subjekty do tvorby projektů páteřních škol vycházet z platné legislativy a platných rozhodnutí MŠMT SWOT analýza členěná na oblasti: lidé (učitelé, žáci, školní management, rodiče), ekonomika, vzdělávání Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 5

Věda pro život, život pro vědu Rozvoj středního školství DZ: Rozvoj středního školství v ÚK bude postaven na následujících principech: Nepředpokládá se vznik nových středních škol v kraji Nové obory vzdělávání budou zařazovány pouze na základě projednání na odboru školství KÚÚK, po provedení analýzy existující oborové nabídky a uplatnitelnosti absolventů (poptávky na trhu práce) Nepředpokládá se zvyšování kapacity oborů vzdělávání včetně gymnázií, bude dodržováno pravidlo jedna prima na jednom gymnáziu (od ) Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 6

Věda pro život, život pro vědu Plnění cílů DZ ÚK VZ (2012/13) konstatuje, že dlouhodobé cíle se plní postupně v souladu s prioritami a finančními možnostmi kraje, plnění konkrétních cílů vede k optimalizaci struktury středních škol Páteřní školy: celkem působilo v ÚK 16 páteřních škol program byl završen společnou závěrečnou konferencí (2012) efektivita procesu je průběžně sledována certifikované školy opakovaně dosahují lepšího náboru žáků do prvních ročníků dosahují lepších výsledků absolventů při závěrečný zkouškách po dokončení cílů programu jsou realizovány postupně dílčí kroky, které jsou reakcí na podněty škol Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 7

Věda pro život, život pro vědu Dobrá škola, projekty VZ uvádí: říjen 2012 – vyhlášení soutěže Dobrá škola ÚK ověřovací kolo 20 škol, další kolo 35 škol Hodnotí se: výsledky vzdělávání, účast v soutěžích, spolupráce s VŠ a jinými vzdělávacími institucemi, spolupráce se zaměstnavateli a sociálními partnery, zajištění vzdělávacích kurzů a exkurzí, vydavatelská činnost, doplňková činnost, vyrovnaný rozpočet, projektová činnost, vnitřní motivační nástroj pro pedagogy, Finanční ocenění: místo (1 mil Kč – Kč) Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 8

Věda pro život, život pro vědu Dobrá škola, projekty Informace o projektech všech typů Stipendijní program ÚK pro studenty vysokých škol (kteří chtějí po dokončení studia žít a pracovat v ÚK) program Absolvent (zahájen na podnět ČVUT v roce 2007, účastní se VOŠ Děčín) Stipendium pro žáky středních škol ve vybraných oborech vzdělání Příspěvek na dojíždění UNIV2 a UNIV3 – popis a (očekávané) výstupy Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 9

Věda pro život, život pro vědu Dokumenty kraje Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Karlovarského kraje (2012) (DZ) Výroční zprávy (VZ) struktura dokumentů  v některých částech podobná, někde zcela rozdílná DZ  strategické záměry, cíle, úkoly (problém návaznosti na DZ za minulé období, analýza splnění cílů) VZ  popisný dokument, neobsahuje žádnou analýzu problém  sledovat z dokumentů plnění záměrů a cílů v kraji oba dokumenty poskytují řadu možností, jak posuzovat reálný rozvoj vzdělávací soustavy, nikoliv však jednoduše a bez pomoci dalších dokumentů (vlastní plány rozvoje jednotlivých škol, jejich VZ apod.) Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 10

Věda pro život, život pro vědu D emografický vývoj DZ: Nepříznivý demografický vývoj ovlivní rozvoj středního školství, DZ proto předpokládá/žádá optimalizaci kapacity a sítě středních škol nabídku oborů vzdělání, která by měla zohlednit reálné potřeby trhu práce v kraji využití uvolněných prostor a kapacity pro rozvoj vzdělávání dospělých podporu zapojení škol do uznávání výsledků dalšího vzdělávání (UNIV2, UNIV3) zavedení některých „tvrdých“ opatření – například: 1 třída osmiletého gymnázia na škole Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 11

Věda pro život, život pro vědu D emografický vývoj Karlovarský kraj nebude optimalizaci v nabídce vzdělávání prosazovat plošně jako zřizovatel převážné většiny středních škol v kraji „bude muset nalézat přiměřený kompromis mezi nabídkou vzdělávacích služeb na straně jedné a následnou uplatnitelností absolventů škol na straně druhé“ a bude přitom posuzovat existenci každé jednotlivé školy Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 12

Věda pro život, život pro vědu Školní vzdělávací program DZ: „ŠVP přinášejí pro práci učitelů větší svobodu, ale zároveň větší odpovědnost za její výsledky“. ČŠI k zavádění ŠVP: silné stránky: zpracování profilu absolventa, vymezení strategických priorit, schopnost aktivní spolupráce s partnery a mezinárodní spolupráce, zabezpečení výuky mimořádně nadaných žáků (zejména na gymnáziích). slabé stránky: zabezpečení výuky žáků se sociálním a zdravotním znevýhodněním, rámcové stanovení vzdělávacího obsahu předmětů, nesoulad vymezení očekávaných výstupů ŠVP s RVP, konkretizace činností v ročníku apod. Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 13

Věda pro život, život pro vědu Školní vzdělávací program Cíle DZ: poskytovat metodickou podporu při zavádění ŠVP do praxe poskytovat příklady dobré praxe odborných škol podporovat technické a přírodovědné odborné vzdělávání využíváním tzv. šablon, (typizované projekty s cílenou metodickou a didaktickou podporou) využít výsledky výzkumu OECD a zlepšit kvalitu všeobecného vzdělání v programech odborného vzdělávání a přípravy Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 14

Věda pro život, život pro vědu Z aměstnanost absolventů DZ uvádí zaměstnanost absolventů je v KK velký problém nové požadavky zaměstnavatelů na profil absolventů  měkké kompetence  flexibilita a adaptabilita, týmová práce, samostatnost a zodpovědnost, komunikační dovednosti, jazykové znalosti, ochota dále se vzdělávat aj. nutnost posílit prestiž odborného vzdělávání, propagovat technické obory a zapojit zaměstnavatele do vzdělávacího procesu Reakce na informace a požadavky DZ  různá na gymnáziu a na střední odborné škole DZ i VZ uvádějí nejčastější zájem dětí ve volnočasových aktivitách směřuje do oblasti techniky a přírodovědy jak to souvisí se školním vzděláváním ? ani DZ ani VZ nijak neanalyzuje a neřeší Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 15

Věda pro život, život pro vědu Kvalifikace učitelů DZ: Učitelská kvalifikace je další slabou stránkou středního školství v KK Příčiny dlouhodobě nepříznivého stavu: absence vysoké školy s pedagogickým zaměřením v KK omezená nabídka pedagogických fakult studia v kombinované nebo distanční formě umožňující doplnění odborné kvalifikace stále se zvyšující náročnost učitelského povolání (povaha práce zásadně změnila, požadavky na učitele jsou daleko vyšší) významné změny podmínek života a chování žáků, stále obtížnější motivace k učení skladba obyvatelstva a jeho vzdělanostní úroveň Gymnázia - střední odborné školy  důsledky příčin různě silné Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 16

Věda pro život, život pro vědu Kvalifikace učitelů VZ: Nedostatečná pedagogická kvalifikace se týká zejména učitelů odborných předmětů, praktického vyučování a odborného výcviku Problémy zkušení odborníci z praxe bez pedagogického vzdělání  posuzováni jako nekvalifikovaní (externí pracovníky s malým úvazkem – např. lékaři, psychologové, inženýři, a další odborníci) nevhodná věková struktura učitelů (zejména v oborech, jejichž absolventi snadno nacházejí atraktivní a dobře placená místa mimo školství) sami ředitelé škol mnohdy „nemají zájem nahradit schopného nekvalifikovaného učitele někým novým s příslušnou odbornou kvalifikací“. Řešení: očekává se od ukončení výjimky ze zákona, která by měla platit od roku 2015 Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 17

Věda pro život, život pro vědu Kvalifikace učitelů Nové možnosti získání kvalifikace DZ: „V rámci nového přístupu přecházet od konzervativního systému získávání stupňů vzdělání k novým možnostem jak získat kvalifikaci v rámci celoživotního učení“. „Dílčí kvalifikace, které se skládají do kvalifikace úplné, tak umožní složit závěrečnou nebo maturitní zkoušku a získat stupeň vzdělání bez nutnosti splnění předchozí docházky“. Role individuálního projektu MŠMT UNIV: UNIV2 KRAJE podpora vytváření otevřených center dalšího vzdělávání na středních školách UNIV3 (DZ nezmiňuje)  zaměření na uznávání neformálního a informálního vzdělávání Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 18

Věda pro život, život pro vědu Nabídka terciárního vzdělávání Karlovarský kraj  jediný kraj bez veřejné vysoké školy pobočky veřejných vysokých škol Fakulta ekonomická - pracoviště Cheb, ZČU Fakulta strojní - pracoviště Sokolov, ZČU Provozně ekonomická fakulta - konzultační středisko, ČZU Fakulta životního prostředí - konzultační středisko, ČZU soukromá Vysoká škola Karlovy Vary o.p.s. pracoviště soukromých vysokých škol Vysoká škola manažerské informatiky a ekonomiky, a.s. – pracoviště Sokolov Bankovní institut vysoká škola, a.s. – regionální pracoviště Karlovy Vary Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 19

Věda pro život, život pro vědu Nabídka terciárního vzdělávání nedostatečná nabídka pro absolventy gymnázií  nutnost odchodu z kraje za studiem malá/nedostatečná poptávka zaměstnavatelů po absolventech vysoké školy  absolventi se nevracejí Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 20

Věda pro život, život pro vědu Program rozvoje Karlovarského kraje Program rozvoje Karlovarského kraje Autor: Cassia Development & Consulting, s.r.o. „Realizace Programu rozvoje Karlovarského kraje proto bude možná jen tehdy, pokud kraj vyčlení finanční prostředky (a bude tak opakovaně činit každý rok) na jeho realizaci a pokud budou mít příslušné odbory k dispozici nutné kapacity personální a organizační. Pokud nebudou na Program rozvoje kraje vázány prostředky kraje, zůstane PRKK jen dokumentem bez reálného dopadu na zlepšení situace kraje a úsilí desítek členů pracovních skupin, kteří se do zpracování PRKK zapojili, bude zmařeno.“ Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 21

Věda pro život, život pro vědu Program rozvoje Karlovarského kraje Struktura dokumentu ÚVOD 2 VIZE, CÍLE A PRIORITY PROGRAMU ROZVOJE KARLOVARSKÉHO KRAJE PRO OBDOBÍ PRIORITY, SPECIFICKÉ CÍLE A OPATŘENÍ PROGRAMU ROZVOJE KARLOVARSKÉHO KRAJE * Prioritní oblast 1: Konkurenceschopnost * Prioritní oblast 2: Cestovní ruch a lázeňství * Prioritní oblast 3: Sociální oblast a zdravotnictví * Prioritní oblast 4: Životní prostředí * Prioritní oblast 5: Doprava * Prioritní oblast 6: Veřejná správa a systém řízení bezpečnosti INDIKÁTORY VÝSTUPŮ A VÝSLEDKŮ REALIZACE PRKK IMPLEMENTACE PROGRAMU ROZVOJE KARLOVARSKÉHO KRAJE Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 22

Věda pro život, život pro vědu Program rozvoje Karlovarského kraje Pilíř 1.B Lidské zdroje a vzdělávání pro konkurenceschopnost Specifický cíl 1. B.1: Spolupráce v oblasti rozvoje lidských zdrojů * Opatření „Specialisté“ ** systém spolupráce firem podnikajících v Karlovarském kraji se studenty VŠ ** vytvoření zvláštního fondu na financování zvyšování vzdělanosti místních obyvatel – Fondu vzdělanostní společnosti Karlovarského kraje (FVS) * Opatření „Výzkumníci“ ** Vyhlásit a realizovat program financující spolupráci místních firem a studentů doktorských programů VŠ * Opatření „Spolupráce firmy-školy (SŠ i VŠ)“ Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 23

Věda pro život, život pro vědu Program rozvoje Karlovarského kraje Specifický cíl 1. B.3: Rozvoj vzdělávacích kapacit kraje * Opatření 1. B.3.1 „Síť následného a celoživotního vzdělávání v kraji ** regionální síť institucí poskytujících celoživotní vzdělávání (obdoba VOŠ) pro středoškolské absolventy a další osoby, kteří se nemohou uplatnit na trhu práce. * Opatření 1. B.3.2 „Infrastruktura pro terciérní vzdělávání (univerzitní kampus)“ ** Identifikovat možné oblasti dalšího rozvoje terciárního vzdělávání v Karlovarském kraji v návaznosti na klíčové obory/odvětví. ** Podpořit rozvoj (kvantitativní/kvalitativní hledisko) existujícího terciérního vzdělávání v Chebu, Mariánských Lázních a Karlových Varech. ** Připravit studii proveditelnosti vzniku vysokoškolského kampusu (nebo instituce technického terciérního vzdělávání) v Karlových Varech nebo v Sokolově. Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 24

Věda pro život, život pro vědu Řízené rozhovory s učiteli - Otázky 1.Co se při výuce a výchově žáků nebo studentů na Vaší škole nejlépe daří? 2.Co je na Vaší škole základní vzdělávací problém? 3.Co je na Vaší škole základní výchovný problém? 4.Co je potřeba především udělat, aby se zvýšila aktivita žáků/studentů na Vaší škole? 5.Jak by mělo fungovat poradenství při výběru dalšího studia a uplatnění žáků/studentů z Vaší školy? 6.Jak lépe spolupracovat s firmami v regionu? 7.Co doporučujete doplnit do projektu VĚŽ? Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 25

Věda pro život, život pro vědu Charakteristika žáků/studentů obecně gymnázium připravuje ke studiu na vysokou školu % žáků ve studiu pokračuje střední odborná škola, vyšší odborná škola další studium je minimální zájem absolventi jsou velmi dobře uplatnitelní, i na lokálním pracovním trhu  skupina dětí vstupující na gymnázium a na střední odbornou školu spojenou s učilištěm (resp. na VOŠ) je od počátku odlišná Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 26

Věda pro život, život pro vědu Charakteristika žáků/studentů obecně střední školu absolvuje velká skupina dětí z populačního ročníku  úplně jiný vzorek skupiny dětí  lze ukázat na Gaussově křivce situace vyvolaná celosvětovým vývojem jde o „objednávku“ státu  je třeba se naučit s touto situací pracovat mění se přístup k informacím: * děti méně čtou, ale využívají internet, jsou chytré, schopné nalézat informace * nejsou ochotné přijímat „dril“ a systematickou práci Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 27

Věda pro život, život pro vědu Charakteristika žáků/studentů role rodiny velké pracovní vytížení rodičů  málo času na děti v některých lokalitách velké procento neúplných rodin zmatek a rychlý životní styl s vlivem na život rodiny nepodporuje zakořenit návyky nedostává se pečovatelské povinnosti rodičů rodiče nenutí (nemotivují) k práci sociální zázemí gymnázium  převážně dobré („horní třetina“ populace), děti dostávají všechno, co potřebují střední odborná škola  sociální zázemí je diversifikované, včetně sociálně velmi slabých rodin Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 28

Věda pro život, život pro vědu Charakteristika žáků/studentů role rodiny chování dětí často nesouvisí s ekonomickou situací rodiny děti úspěšných podnikatelů či politiků mají hodně vysoké sebevědomí, často zcela neoprávněné časté absence, které rodiče omlouvají vágní přístup dětí i k volnočasovým aktivitám, o nabízené možnosti (příklad: lyžařský kurz) mají děti tím menší zájem, čím jsou starší; zájmy se mění zejména kolem 15. roku výjimkou jsou sportovci  zvyklí na systematickou práci, nemají však čas na učení Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 29

Věda pro život, život pro vědu Charakteristika žáků/studentů vliv ICT ICT (sociální sítě) mají negativní vliv na vztahy mezi žáky, snadněji se hrubě napadnou na facebooku, než z očí do očí šikanu a agresivitu podporují „šílené“ hry na počítačích + další problémy: děti málo čtou; dávají přednost počítači před sportem a jinou volnočasovou aktivitou; snadno získávají informace, ale neumí je třídit; informace přejímají bez náležitého porozumění Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 30

Věda pro život, život pro vědu Charakteristika žáků/studentů vzdělávání žáci mají jiné znalosti, než dříve, ale základní znalosti jim chybí, spoléhají na to, že všechno někde najdou; neradí řeší problémy žáky nebaví teorie, uvítali by víc praktických předmětů nejsou hloupí, ale jsou nesoustředění žáci nemají zažité znalosti a návyky dříve běžné, nerozumí přečtenému textu zájem je především o biologii a chemii, přetlak na semináře trestání dětí moc nezmůže (důtka nic neřeší) vs. obava z trestu za špatný prospěch výhoda malého města – učitel zná většinu rodičů, komunikace je snazší, může být častější, dá se hodně věcí vyřešit učitel musí chtít dětem rozumět; PedF vzdělává v didaktice a v psychologii a zvládání situace na modelu Posláním školy je proto žáky kultivovat, získat je pro obor a pro studium obecně. To je úloha učitele a neměla by se zaměnit ve stížnosti na úroveň žáků Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 31

Věda pro život, život pro vědu Odpovědi a získané poznatky 1. Co se při výuce a výchově žáků nebo studentů na Vaší škole nejlépe daří? Gymnázia úspěšná účast v soutěžích a olympiádách velká nabídka předmětů a seminářů, dobře fungující kroužky, je zájem o přírodovědné a technické předměty Střední odborné školy, VOŠ dobré technické vybavení škol (pořízené z projektů) zájem o odborné předměty Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 32

Věda pro život, život pro vědu Odpovědi a získané poznatky 2. Co je na Vaší škole základní vzdělávací a výchovný problém? spolupráce s rodiči * rodiče hájí žáka proti učiteli * omlouvají absence, aby se vyhnuli problémům * pozitivní vliv dobré spolupráce s rodiči problém dospělých žáků  vlastní omluva absence Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 33

Věda pro život, život pro vědu Odpovědi a získané poznatky 5. Poradenství obecně funguje dobře příklad dobré praxe: * spolupráce s Úřadem práce * žáci se často radí i s učitelem * výchovný poradce/poradkyně spolupracuje s rodiči * výchovný poradce je k dispozici (většinou učitel s částečným úvazkem) * psychologické poradenství na škole  spíše chybí, ale je potřeba Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 34

Věda pro život, život pro vědu Odpovědi a získané poznatky 6. Spolupráce s firmami v regionu Gymnázia „zaměstnavatelem“ absolventů jsou převážně vysoké školy různé formy spolupráce (stáže pro studenty, exkurze, přednášky, laboratorní práce) významná je kulturní spolupráce s městem (sbor, recitační soutěž) spolupráce s jinými gymnázii, s Domem dětí, s lékárnami …. letní školy (pořádají VŠ) Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 35

Věda pro život, život pro vědu Odpovědi a získané poznatky 6. Spolupráce s firmami v regionu Střední odborné školy spolupráce v zásadě funguje, závisí významně na osobních vztazích a kontaktech důležitá je spolupráce s absolventy možné problémy: * rizika praxe u malých firem (kdy si žák sám zajistí praxi) * riziko je menší u velkých firem, mají personální/vzdělávací oddělení není vhodné podléhat tlaku firem, připravit úzce kvalifikované pracovníky (povolání se mění v průběhu 5-7 let spolupráce VOŠ s VŠ (VUT) Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 36

Věda pro život, život pro vědu D alší poznatky Zaměstnanost absolventů gymnázia nemají problém, až 95 % absolventů je přijato na vysoké školy střední odborné školy absolvent s výučním listem * v rozhovorech nebylo poukázáno na problém s uplatněním, zájem zejména o absolventy strojnických profesí (obrábění apod.) * mohou vydělat slušné peníze, prakticky všichni jsou zaměstnaní (13% nezaměstnaných v kraji tvoří zejména lidé se základním vzděláním) absolvent s maturitou * nebyly zmíněny žádné významné problémy Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 37

Věda pro život, život pro vědu D alší poznatky Zaměstnanost absolventů VOŠ  velký zájem o absolventy! Zájem o technické a přírodovědné obory z obou šetření (studenti, rozhovory s učiteli) vyplývá, že zájem je obecně poměrně velký; rozdíly však jsou mezi konkrétními obory rostoucí zájem o přírodovědné a technické obory je patrně vyvolán zájmem trhu Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 38

Věda pro život, život pro vědu Další poznatky RVP-ŠVP obecně konstatován jejich minimální vliv připomínány přednosti jednotných osnov (výhoda při přechodu žáků ze školy na školu) možnost profilace školy prostřednictvím volitelných předmětů a seminářů; profilace předmětu volbou učebnic ŠVP  legalizace profilace školy, která byla možná již dříve Státní maturita obecně sdílený názor, že stejná maturita pro všechny typy středních škol je velký problém matematika by měla být povinnou součástí státní maturity Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 39

Věda pro život, život pro vědu D alší poznatky Čtyřletá vs. osmiletá gymnázia názory nejsou jednotné rozdíly nejsou velké vs. rozdíly jsou významné významné rozdíly Žáci čtyřletých gymnázií * mají šanci „začít znovu“ po ukončení základní školy Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 40

Věda pro život, život pro vědu D alší poznatky Čtyřletá vs. osmiletá gymnázia Žáci osmiletých gymnázií * mají lepší vyjadřovací schopnosti * ale studium příliš dlouhé („ponorková nemoc“) * složitější začlenění mezi vrstevníky * rychleji dospívají * děti v prvních třídách zlobí, nemají návyky z ukončené základní školy * nejsou ochotné pracovat doma, nemají zažitý systém práce * je větší čas např. na praktickou výuku, ale učitelé nejsou vždy schopní předmět dělit na nižší a vyšší stupeň (hrozí opakování téhož) Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 41

Věda pro život, život pro vědu Další poznatky Praxe, exkurze žáky je potřeba vyvézt do reality, ukázat jim běžný provoz odborná exkurze doplňuje látku příslušného předmětu/předmětů exkurze by vhodně měly sledovat výuku žákům lze v realitě prezentovat poznatky, které nenajdou v žádné literatuře žáky je potřeba při práci sledovat, vnímat, že jde o děti, nikoliv o dospělé kolegy (z pohledu požadavků na pracovní výkon a kvalitu), zároveň je potřeba je při práci vychovávat některé děti již pracují ve firmách rodičů  výhoda vs. potenciální problémy Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 42

Věda pro život, život pro vědu Další poznatky Praxe, exkurze Metodika nemůže být vždy stejná, záleží na typu exkurze, všeobecná exkurze bude probíhat jinak než exkurze specializovaná k určitému předmětu Motivace možnost studovat v Německu, zdokonalit jazykové znalosti práce ve dvojicích, pracovní listy připraví učitel (žáci je dostanou cestou na exkurzi); Techmánie, Národní technické muzeum  pracovní listy jsou pro žáky připravené dotazník s otázkami, které musí po exkurzi zodpovědět, výběr lokality tak, aby bylo možné spojit exkurzi s výletem podle výběru žáků spojení exkurze se soutěží a odměnou vítěze Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 43

Věda pro život, život pro vědu Další poznatky Způsob výuky frontální vyučování moc nefunguje, skupinové také ne (jen někdo pracuje, ostatní se vezou), důležité jsou prezentace propojené s internetem, zajímavé ukázky, snadno se diskutuje o tom, co žáci vidí učebnice nejsou (odborné předměty), sjednocení by prospělo roste množství poznatků, které by si měly děti osvojit, ale není čas na odpovídající změny v metodách učení vlastní prezentace učitelů jsou pro výuku dobré, žáci je oceňují třída je homogenní (na rozdíl od minulé doby, kdy byla třída složena z různých skupinek studentů), dobře se s ní pracuje, i když jsou děti spíš průměrné a práce je namáhavá učitel musí jasně prosazovat svou autoritu, ale na druhé straně jednat se studenty jako s dospělými Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 44

Věda pro život, život pro vědu Další poznatky Projekty projekty podporují exkurze  velmi důležité byrokracie v projektech je velká, komerční důsledek však pro školu důležitý EU přebujelou byrokracii nepožaduje, pravidla jsou nejednotná, na každou drobnost se musí dělat výběrové řízení administrativa projektů je ukázkou absolutní nedůvěry k lidem, kteří projekty realizují fluktuace úředníků (na kraji) se projevuje špatnou znalostí pravidel a jejich nejasným výkladem proč projekty, stát by se měl starat a dát peníze školám rovnou problém je administrativa, výkazy práce, svědčí o tom, že úředníci si neumějí představit, co se v projektu řeší (co je cílem) téměř výhradně se sledují monitorovací indikátory, bez ohledu na to, o čem vypovídají Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 45

Věda pro život, život pro vědu Další poznatky Slučování, páteřní školy slučování je hluboký zásah, přináší spoustu problémů (SWOT) má smysl, pokud jsou školy oborově příbuzné a je možné prokázat smysluplné úspory; jsou-li školy zcela různé, zůstanou i po sloučení jako dva subjekty, učitelé mohou mít pocit, že odbíhají od jednoho ke druhému a nic nedělají dobře slučování škol je potřeba zvažovat případ od případu spojení je/může být lepší řešení, než zrušit jednu nebo druhou školu Problémy - příklady: sloučením se dosáhlo toho, že jedna ze dvou budov původních dvou škol je využívána jen zčásti, obě školy se ani do jedné z budov nevejdou; chybí koncept celkového zaměření školy je-li slučování motivováno jen nedostatkem žáků, je třeba počítat s tím, že přijdou zase silnější ročníky (viz nedostatek mateřských školek) Sokolov, duben 2015VĚŽ - OP VK, Dokumenty kraje, řízené rozhovory s učiteli 46