Pedagogická komunikace neverbální komunikace-gestika, mimika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
neverbální komunikace
Advertisements

Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
Vztahy mezi lidmi 7. ročník - září.
1 Týmová práce TYMP1/ C4 Verbální a neverbální komunikace - 1 Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Dramatické a pohybové činnosti v Mš
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Praktické poznámky Pro obchod a život. KAŽDÉ OBCHODNÍ JEDNÁNÍ JE CITOVÁ ZÁLEŽITOST Lidský mozek je tvořen „nižšími“ oblasty, které zpracovávaji přicházejicí.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
PSYCHICKÉ STAVY.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Seminář pracovní parta Komunikace. To podstatné Jak jste hodnoceni pro následující výběr pracovníků – docházka (dochvilnost), plnění úkolů, aktivity,
Emoce (city).
Neverbální komunikace
Ústřední pilíř sociální psychologie
Komunikace.
ČLOVĚK STAVBA TĚLA.
Souhrn mimoslovních sdělení, která jsou vědomě nebo nevědomě předávána člověkem k jiné osobě nebo lidem.
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Komunikace – neverbální komunikace
Cíle pozorování, kategorie a jednotky pozorovaného chování
Komunikace a její využití v řízení
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Komunikace a informace „Schopnost prezentace, představí sebe a oddíl“ Zásady kvalitní prezentace Jan-Iáček-Konečný , Vídeň.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_29_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
KOMUNIKACE V..
NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE
Obecné poučení o řeči a jazyce
Co je to komunikace Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
POSTURIKA – SDĚLOVÁNÍ DRŽENÍM TĚLA
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
VY_32_INOVACE_PSYM24160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Představování. Free Template from Představování partnera Trvání: asi 30 min. Skupina: 8-20 členů Materiál: šňůrky (provázky stejné.
Neverbální komunikace
Zásady efektivní komunikace
Absolventi na trhu práce
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov45 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Informace a společnost – neverbální (nonverbální) komunikace Hana Slámová VOŠIS 2014.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Komunikace – základní pojmy: Communicare (lat.) - pracovat na něčem společném - být účasten - sdílet se - oznámit, radit se - domlouvat se - sjednotit.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ II. 1)Slovní a mimoslovní prostředky 2)Typologie osobnosti – a komunikace.
Rozpoznání a předvedení 6-ti základních emocí z mimických výrazů ve tváři i změnou tělesného postoje. Pohybová hra Nomen Omen. Jemný dotek obličeje (peříčkem,
Komise TMK ČLS Komunikace a jednání Hana Šípková.
Název projektu: Moderní škola
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Neverbální komunikace Mimika, proxemika, gestika
Společenská výchova – Neverbální komunikace
Neverbální komunikace „řeč očí“, posturologie, komunikace dotykem
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Předsudky a stereotypy
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Transkript prezentace:

Pedagogická komunikace neverbální komunikace-gestika, mimika Medvedová Hana

Gestika =řeč gest Gesta-pohyby, které mají výrazný sdělovací účel, doprovázejí slovní projevy nebo je zastupují. Jde o pohyby kterékoli části těla-nejen rukou, i když většina gest je záležitostí právě rukou. Gesta patří do kineziky a jsou ze pohybů nejvýraznjěší.

Gesto (z lat. gerere, jednat, konat) znamená posunek, tělesný pohyb, který něco vyjadřuje nebo dává najevo. Gesta spolu s mimikou jsou hlavními prostředky neverbální komunikace u živočichů i člověka. U člověka gesta často doprovázejí řeč a tvoří gestikulaci, zejména u herců, řečníků a politiků. Pevně stanovená gesta jsou také součástí náboženských obřadů a liturgie. Mlčenlivá gesta Nepřibližuj se! Ahoj Doprovodná gesta

Funkce gest: Gesta naznačují určitou ideu. Např. sdělení významu ,,jestli mě neposlechneš, budu se chovat jinak“ je doprovázeno celým souborem pohybů Gesta obrazně naunačují to, co by bylo možno říci slovem, ale co je přece jen srozumitelnější, když se to ukáže. Např. učitel v hlučné třídě: ,,Tady bude tucho.“ A uhodí pěstí do stolu-gestem srozumitelně naznačí, co je ochoten udělat, aby své přání prosadil. Gesta zvyšují názornost řečeného. Gesta mohou za určitých okolností vyjadřovat pravý opak toho, co je slovy sdělováno. Např. ve škole při výchovném konfliktu žák-učitel, kdy učitel přistihne žáka házejícího křídou po spolužácích: ,,Klidně hoď ještě jednou.“ Gesta však naznačí, co se stane jestli žák hodí-potrestání, pokárání. Která řeč je zde hlavní a která vedlejší? Vztah mezi řečí a gesty je velmi složitý.

Vědomé a nevědomé používání gest Řadu gest používáme záměrně. Častokrát se však stává, že uděláme určité gesto, aniž bychom si toho byli vědomi. (vyjadřují např. rozpaky či cit nebo emoci, kterou chceme skrýt - Jsou někdy dokonce v rozporu s tím, co vyjadřujeme slovně). Vyjadřují např. opak slovního výroku (nedělejte si škodu a při tom nastavuje ruku). Samostatnou problematiku tvoří Znaková řeč, která je v principu systémem gest. I když dnes zahrnuje mnoho dialektů, je mezinárodně srozumitelná a podle UNESCO se uznává za hlavní řeč hluchoněmých. Gesta tvoří celek s dalšími projevy komunikace. Dochází k synchronizaci gest, intonace řeči, sémantickou strukturou projevu a celou oblastí paralingvistiky apod..

Nejčastější gesta jděte tamhle pojďte sem sedněte si tam buďte zticha zůstaňte v klidu pojďte za mnou je mi horko (zima) je to blázen svezte mne peníze prosím dejte mi najíst

Mimika „ Lidská tvář má velice bohatý komunikační potenciál. Je prvořadě důležitým sdělovačem emocionálních stavů. Odráží vzájemné postoje lidí, kteří spolu jednají, poskytuje zpětnou vazbu v rozhovoru. Někteří badatelé se domnívají, že z hlediska sociální komunikace je tvář vedle slova druhým nejdůležitějším sdělovacím prostředkem mezilidském styku. " M. L. Knappe z řeckého mimeomai, napodobovat, představovat Výraz tváře Vyjádření vnitropsychických stavů, postojů a názorů Více jak 100 rozličných stavů Modelování sdělovaných informací

Projevy mimiky nejsou typicky lidské projevy, o zkoumání zákonitostí mimiky a gestiky u zvířat se zajímalo mnoho biologů. Nejznámějším je Charles Darwin, který publikoval již v roce 1872 studii Vyjadřování emocí u zvířat. Paul Ekman konstatuje, že lidský obličej dovoluje vyjádřit až 1000 emocí. Druhy emocí vyjádřené mimikou: A) pravé a hrané B) primární emocionální mimické výrazyŠtěstí - neštěstí Neočekávané překvapení - splněné očekávání Strach a bázeň - pocit jistoty Radost - smutek Klid - rozčilení Spokojenost - nespokojenost Zájem - nezájem C) sekundární (složené) mimické výrazyVznikají střídáním základních emocí nebo splynutím. Zvláštní druh mimických projevů nastává, jestliže jedna část obličeje vyjadřuje jinou emoci nežli druhá (Schizofrenikové, vliv LSD). Hlavní obličejové zónyOblast čela a obočí Oblast očí a víček Dolní část obličeje (tváře, nos, ústa) Podle metody nazvané FACS bylo zjištěno, že emoce jsou rozloženy do celé části lidského obličeje zhruba takto: překvapení (čelo) strach (oči) smutek (oči) štěstí (nos)

Čím mluví naše oči? zaměřením pohledu dobou výdrže četností sledem pohledů (na koho první) objemem pohledů díváním se „po očku " či přímo pohyby očí vráskami u kořene nosu Např. se v této souvislosti hovoří o vytváření určitých terčů tj.. místa na kterého konkrétního člověka či část jeho těla nebo oblečení se zaměřujeme. Platí také zásada, že déle se díváme na osobu, které si vážíme, na autority, na ty, ke kterým chováme úctu. Nejdelší pohledy pak věnujeme lidem, o jejichž kladný vztah stojíme a u nichž si nejsme jisti, že k nám tento kladný vztah chovají. Pohledy příjemné a nepříjemné. V případě, že pohled trvá příliš dlouho, nebo se na nás patřičná osoba nedívá, nebo se dívá málo. (Přiměřené je to v poměru asi 50%). Velkou roli tu samozřejmě hraje ten fakt, kdo je osoba, která se na nás dívá. Rozšiřování zornic - Zornice se rozšiřují v závislosti na emocionálním stavu pozorovatele. Citově vzrušené oči mají velké zornice, vztek se projevu jejich stažením. Zajímavé je, že tento proces se nedá ovládat naší vůlí.

Pokusy G. Duchenne s mimikou tváře (1862)

Šest studií emocí: Odmítavost, Opovržení, Rozhořčení, Dobrá pohoda, Šibalství, Přemýšlení (model: Jan Evangelista Purkyně, foto: Emanuel Lokaj)

Mimika =výrazy obličeje, které jsou tvořeny činností obličejových svalů a zobrazují řečníkovi emoce Sděluje pocity, emoce nálady Oči-radost, smutek, pláč, nenávist, údiv… Obočí-úlek, zamračení, pochybnosti… Ústa-úsměv…

Mimika a gestika Mimika a gesta jsou vnějším prožitkem role. Pro děti je cvičení mimiky i gest zajímavé a zábavné, menší děti se nestydí výrazy (gesta) přehánět, což někdy může sloužit jako zpestření . Ruce a tělo-hráči utvoří dvojice, ve kterých se domluví na krátkém příběhu nebo textu, který budou vyprávět ostatním. Během vypravování se však oba hráči budou snažit splynout do jedné osoby. Hráč, který bude hlavou a tělem vytvořené postavy, bude zároveň vyprávět. V podpaží mu druhý z hráčské dvojice prostrčí paže a bude řeč doplňovat pohyby rukou.

Pexeso-Hra probíhá na principu karetní hry pexeso Pexeso-Hra probíhá na principu karetní hry pexeso. Skupina hráčů se rozdělí do dvojic. Jedna dvojice odejde za dveře. Všechny dvojice stojící v místnosti se domluví nějaké krátké gesto, které doprovodí zvukem. Pak se všichni promíchají a rovnoměrně se rozmístí do prostoru. Hráči, kteří stáli za dveřmi, se po návratu do místnosti snaží odhalit utvořené dvojice-stejně jako při pexesu, pouze s tím rozdílem, že místo otáčení kartiček určují dvojice hráčů, které předvádí secvičená gesta.

Cvičení pro děti Mrkaná Věk: bez omezení Velikost skupiny: 11 - 21 (lichý počet) Cíle: využití mimiky k navazování kontaktu Polovina účastníků sedí v kruhu - jedna židle je prázdná. Za každou židlí stojí hráč s rukama založenýma za zády. Hráč stojící za prázdnou židlí se snaží navázat očima kontakt s některým sedícím hráčem. Ten se snaží co nejrychleji vstát a sednout si na prázdnou židli. Spoluhráč stojící za ním se pokouší mu v tom zabránit. V průběhu hry se sedící a stojící hráči vymění. Kritéria pozorování: Jaká je výchozí pozice - kdo dává přednost tomu být volen (sedící) či volit? Rozdělí se skupina na dívky a chlapce? Je oční kontakt jednoznačný? Kdo je častěji vyvoláván? Vytvářejí se dvojice? Úskalí: snadno se stává, že někdo není vtažen do hry. Je dobře, aby se vedoucí účastnil hry