Metoda hodnocení pracovníků - 360º zpětná vazba

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TALENTI V DHL SUPPLY CHAIN
Advertisements

Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Management Ing. Jan Pivoňka.
Registrační číslo projektu: VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_11
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Ing. Miroslav Pivovarčík, MBA
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Nabídka personálních služeb
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
1 Hodnocení zaměstnanců v DT – Výhybkárna a strojírna, a.s. Manažerská snídaně – Fórum personalistů.
Audit administrativních činností
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Personální informační systém
Analýza a popis pracovního místa
SEBEHODNOCENÍ jako nástroj k trvalému rozvoji organizace Kořenov, 10
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
Didaktické prostředky
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Firemní kultura - změna motivační strategie
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Hodnocení zaměstnanců ve výrobních firmách
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
Zkušenosti se zavedením hodnocení zaměstnanců Vetropack Moravia Glass a.s. Kyjov Ing. Křižková Lenka Vedoucí mezd a personalistiky Ostrava
Každá (základní) škola má mít přehled o svých vzdělávacích výsledcích.
Podniková ekonomika Personální činnost. Personální řízení Proces, ve kterém se přijímají rozhodnutí v oblasti zaměstnaneckých vztahů a který ovlivňuje.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Systém 360° zpětné vazby v Cabot Corp.
Systém hodnocení v ČSOB
Personální funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa.
TÉMA: VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
1 HODNOCENÍ PRACOVNÍKŮ Hodnocení:  míra naplnění určitých kritérií v oblastech: a)pracovním výkonu b)pracovním chování Účel hodnocení:  získání informací.
marketingové poradenství
Hodnocení a řízení výkonu. Adaptace pracovní, sociální, kulturní.
Hodnocení pracovníků.
Moderní personalistika DS 2009/
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
360° zpětná vazba Workshop
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Analýzy v projektu „Ohrožené děti a mládež ve Zlínském kraji“
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
Assessment centrum.
aneb Assessment Centre a Development Centre
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Personální plán pro podnikatelský plán
AUDIT ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ V MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNICÍCH Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
IS jako nástroj moderního personálního managementu Vít Červinka
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Didaktické prostředky
Nábor a výběr zaměstnanců
Assessment centrum.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
První zkušenosti s evaluací
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Assessment centrum.
Transkript prezentace:

Metoda hodnocení pracovníků - 360º zpětná vazba Eliška Nenádlová

Úvod MH patří k základním manažerským nástrojům Vedení, motivace a rozvoj zaměstnanců, podpora jejich výkonů, ovlivnění jejich chování neodpovídající vnitřním normám firmy a prostředek vzájemné komunikace MH jsou podkladem pro odměňování, rozvoj a kariérní postup pracovníka Důležitá personální činnost, má se zabývat třemi oblastmi: zjišťování výkonu zaměstnance, plnění jeho úkolů a vztahy na pracovišti i s vnějším okolím; poskytování potřebné zpětné vazby, sdělování zjištěných výsledků zaměstnancům; hodnocení jako hledání cest a tvorbu opatření ke zlepšování výkonu (Koubek, 2007)

Cíle hodnocení Stanovení stávající úrovně pracovního výkonu Rozpoznání silných stránek zaměstnance a jeho oblastí k rozvoji Zmapování možností, jak zlepšit výkon zaměstnance Vytvoření podkladů pro odměňování Motivace zaměstnance Zmapování potřeb v oblasti vzdělávání a rozvoje Rozpoznání potenciálu pracovního výkonu Vytvoření podkladů pro kariérní plány

Předmět hodnocení Tři hlavní oblasti: výstupy (výkony a výsledky), vstupy (co hodnocená osoba vkládá do práce) a procesy (přístup zaměstnance k úkolům)

Metody hodnocení dle času: Průběžné hodnocení Pravidelné hodnocení Během každodenní práce, bývá neformální Pravidelné hodnocení Předem plánované, bývá formální Hodnocení při ukončení projektu Formální, provádí ho projektový manažer Hodnocení pracovníků ve zkušební době Specifický, ověřit průběh adaptace a srovnání s požadavky

Metody hodnocení Formální – plánované, systematické, výstupem dokument Neformální – v průběhu výkonu práce nadřízeným, příležitostné a ovlivněné aktuální situací a pouze jedním pohledem - podoba pochvaly či výtky Volba metody záleží na tom, kterou oblast chceme sledovat (vstup, proces, výstup), časový horizont (minulost, budoucnost, přítomnost)

360º zpětná vazba Zaměřená na přítomnost, hodnocení procesu Vícezdrojové anonymní hodnocení Hodnocení pracovníků z více stran (podřízení, kolegové, nadřízení, vnější zákazníci), sebehodnocení

Užití metody Mapování rozvojových potřeb zaměstnanců Podpora dosažení strategie organizace Doplnění hodnotícího systému Součást rozvojového centra Vyhodnocení efektu školení a tréninků

Historie metody Novým rysem řízení pracovního výkonu V roce 1998 ji na území USA používalo jen 11% organizací Některé prameny uvádí, že vznikla již v USA v armádě při 2. sv. v., jiné zase uvádí vznik v 80. letech v indických korporacích Metoda získala na oblibě svojí relativní objektivitou

Popis metody Fáze: Komunikace – důležité sdělit důvod a cíl procesu, vysvětlit, jakou roli v něm budou zaměstnanci hrát Nominace hodnotitelů – stanovení podskupin hodnotitelů Kompetenční dotazník – na jeho základě se budou hodnocení posuzovat, skládá se z frekvenční stupnice (četnosti požadovaného chování) a hodnotící stupnice (jak dobře chování rozvinuto) Sběr dat – vyplnění a odevzdání dotazníku

Popis metody Fáze: Výsledné zprávy – zpracování výsledných dat Práce s výstupy – práce s výsledky hodnocení, feedback, rozhovor, přijetí výsledků Opakování celého procesu – zjišťuje se, zda došlo k nějakému posunu, nedoporučuje se dříve než po roce

Výhody metody Více zdrojů -> kvalitnější Rozvoj týmů -> efektivnější spolupráce Individuální rozvoj i rozvoj celé organizace Snižuje se riziko diskriminace Zlepšení péče o zákazníky Přehled o vzdělávacích a rozvojových potřebách zaměstnance

Nevýhody metody Nejasný účel zavedení metody Neúspěšná integrace procesu – pouze tzn. nalepení procesu na stávající procesy Nedostatečný výcvik a malé porozumění procesu Zaměření pouze na slabé stránky -> demotivace zaměstnance Časová a administrativní náročnost

Faktory ovlivňující hodnocení Chyba mírnosti – hodnotitel má tendenci hodnotit podle některého kritéria lépe než odpovídá skutečnosti. Chyba favoritismu - vědomé nebo nevědomé dávání přednosti či vyzdvihování hodnocené osoby Chyba kontrastu - hodnocený není oceňován na základě určitého kritéria, ale na základě srovnání s hodnotitelem samotným „Haló“ efekt – hodnotitel je ovlivněn celkovým dojmem nebo jedním dominujícím hlediskem

Faktory ovlivňující hodnocení Chyba centrální tendence – obava z používání výrazně kladných nebo záporných stupňů hodnocení -> zprůměrování hodnocení Sériový efekt – tendence ke snižování rozdílů Efekt novosti – nejnovější informace ovlivňují celkový názor Předsudky - podvědomé tendence pramenící z předchozí zkušenosti promítající se do hodnocení

Literatura KUBEŠ, Marián. 360stupňová zpětná vazba jako nástroj rozvoje lidí. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 147 s. ISBN 978-80-247-2314-3 HRONÍK, František. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 233 s. ISBN 978-80-247-1457-8 HRONÍK, František. Hodnocení pracovníků. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 126 s. ISBN 80-247-1458-2 FOLWARCZNÁ, Ivana. Rozvoj a vzdělávání manažerů. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 238 s. Manažer. ISBN 978-80-247-3067-7

Literatura KOCIANOVÁ, Renata. Personální činnosti a metody personální práce. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2010, 215 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2497-3 WAGNEROVÁ, Irena. Psychologie práce a organizace: nové poznatky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 155 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3701-0 KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů: základy moderní personalistiky. 4. rozš. a dopl. vyd. Praha: Management Press, 2007, 399 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-7261-168-3