Matematické znalosti a dovednosti předškoláků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

David Greger a Jana Straková Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Asociace ředitelů.
V PŘEDŠKOLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
VII. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Školní zpráva s výsledky z hlavního šetření PIRLS 2011 a TIMSS 2011.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
PROJEKT NAŠÍ ŠKOLY PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Školní zralost PhDr. Pavel Beňo Tel n
Lidé kolem nás…….. Speciální mateřská škola Blanická 16 Olomouc
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC MŠMT, Tento.
vlastní hodnocení školy
Metody pedagogické diagnostiky
Gymnázia v kontextu systému středního školství v ČR Jana Straková, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Proč potřebujeme informace o rodinném zázemí Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Logopedická třída MOTÝLCI
Průzkum sebehodnocení zdravotního stavu a disability Popis metody průzkumu Datum: 13. června 2006 Číslo projektu: Připravil: Petr Hrala.
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Vývoj vzdělávacích aspirací žáků Popelář nebo doktor?
Faktory ovlivňující přechod žáků 5. ročníků na víceleté gymnázium Poznatky z longitudinálního výzkumu CLoSE Jana Straková, David Greger.
Inkluze a integrace v ČR v kontextu nerovností v celém vzdělávacím systému Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Strukturální a sociální podmíněnost výsledků českých žáků David Greger, Hana Voňková, (Martin Chvál) Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 4.
Diagnostika a reedukace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Kdo studuje na víceletých gymnáziích (a proč)? Petr Soukup, PedF a FSV UK
Kompetence I Příprava a realizace mezinárodních výzkumů v počátečním vzdělávání a jejich zveřejnění CZ.1.07/4.1.00/ Výsledky mezinárodního šetření.
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Pedagogická diagnostika
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Informace pro členy oborových skupin Analýzy a informace vytvářené v NÚV k přechodu a uplatnění absolventů škol na trhu práce Ing. Jiří Vojtěch vedoucí.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
Testování žáků (státní) – dosavadní zkušenosti
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Organizace předškolního vzdělávání
7. Diagnostika školní zralosti
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání
Hra na barevná auta I. Jaroslava Růžičková.
7. Diagnostika školní zralosti
Druháci a matematika 3 Opakujeme si sčítání, odčítání do 20
Specifické poruchy učení
Diagnostické metody.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
dne 5. dubna 2018 ve třech skupinách v 15 hodin, 15:30 a v 16 hodin
PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU
MOŽNOSTI PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
David Greger Tisková zpráva o přidané hodnotě víceletých gymnázií na základě zjištění longitudinálního výzkumu ClOse.
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Matematické znalosti a dovednosti předškoláků Martin Chvál Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání, PedF UK Testováním ke kvalitě vzdělávání, 22.5.2015, Praha

Výzkum CLoSE Longitudinální výzkum CLoSE (Czech Longitudinal Study of Education) financovaný GAČR (NHÚ AV, NVF) 2012 – 2018 3 kohorty: 2000 předškolních dětí – vstup do povinného vzdělávání 5000 žáků, kteří se účastnili v roce 2011 ve 4. ročníku ZŠ výzkumu IEA TIMSS a PIRLS 2011 – přechod na 2. stupeň ZŠ, respektive VG, dále přechod na střední školu 2000 dospělých, kteří se účastnili v roce 2011 výzkumu OECD PIAAC – sledování po dobu 4 let

Kvantitativní šetření v kohortě předškoláků (jaro 2014) Dotazníkové šetření rodičů předškoláků v době zápisů do první třídy (a následně na konci prvního roku školní docházky či před vstupem do ZŠ u dětí s odkladem – léto 2015) Diagnostické šetření kognitivních a nekognitivních dovedností žáků Dotazníkové šetření ředitelek mateřských škol

Dotazníkové šetření rodičů Reprezentativní soubor dětí navštěvujících mateřskou školu, které by měly na základě věku v následujícím školním roce zahájit povinnou školní docházku Administrace tištěného dotazníku agentura STEM/MARK prostřednictvím učitelek Data získána od 2008 rodičů dětí z 95 MŠ z celé ČR (návratnost 49,1%) 1252 rodičů poskytlo souhlas s dalším sledováním

Diagnostické šetření dětí Zraková percepce Předmatematické představy Posouzení sociálních dovedností učitelkami Administrace pečlivě proškolenými administrátorkami (9 studentek KSP a PP, 2 učitelky, 2 doktorandky ÚVRV) 1084 rodičů dalo souhlas s diagnostikováním dítěte Diagnostika proběhla u 795 dětí

Test zrakové percepce Standardizovaný test Autorka: Lenka Felcmanová, KSP PedF UK Test je určen pro děti staršího předškolního věku (5,0 až 7,0 let) Autorka čerpala z Vývojového testu zrakového vnímaní (Frostig), Reverzního testu (Edfeld) a Testu obkreslování (Matějček). 6 subtestů, celkem 46 položek, v CLOSE vypuštěn jeden subtest s nejnižší vnitřní konsistencí a vyšší časovou náročností. V CLOSE celkem 35 položek. Test obsahuje úlohy zaměřené na následující složky zrakové percepce: zraková diferenciace, zraková syntéza a analýza, vnímání konstantnosti tvaru, rozlišování figury a pozadí, vizuomotorická koordinace Cronbachovo alfa: 0,840; 0,820 (v projektu CLOSE) Určen k individuální i skupinkové administraci Čas administrace: 15 minut

Sociální dovednosti dětí 9 posuzovacích škál Posuzovali učitelky MŠ, které děti dobře znají 5-ti stupňové škály s popsanými krajními póly, umožněna volba „nemohu posoudit“ (výskyt méně než v 1 % případů) Škály: vztahy s ostatními dětmi, respektování autority, emoční samostatnost, vytrvalost u samostatné práce, sebeobsluha, spoléhání na vlastní síly, úroveň jemné motoriky, úroveň vývoje řeči, připravenost na školní docházku Cronbachovo alfa: 0,872

Test matematických dovedností (předmatematických představ předškoláků) Autoři testu: Martin Chvál, Michaela Kaslová (KMDM PedF UK) Pomůcky: 25 shodných dřevěných kostek, kartičky s čísly od 0 do 10, 16 barevných obrazců vyrobených z tvrdého papíru, dva pracovní listy s řadami, tužky Květen – červen 2014, dle individuální domluvy tazatelky se školkou Administrace rozprostřena během celého dne, z 95 % do 14 hodin (čas administrace měl na výsledky vliv minimální) Časová náročnost: doba trvání testu % dětí 5 až 9 min 7% 10 až 14 min 61% 15 až 19 min 27% 20 až 25 min 5%

Obsahová specifikace testu A: věk – nehodnoceno, zahájení rozhovoru B: slovo – „do kolika umíš počítat“ C: počet D: porovnání E: odčítání bez zrakové opory F: řady G: čísla – znalost čísel od 0 do 10 H: úkol – nehodnoceno, ukončení rozhovoru I: struktura – zadáno s testem zrakové percepce

Číslo jako slovo „Do kolika umíš počítat?“ „Zkus to.“ Dítě bylo případně zastaveno u 32. 40 % dětí umí odříkávat číselnou řadu minimálně do 30 9 % dětí uvedlo číslo vyšší než 100 (zde se chybovost takřka nevyskytovala) 5 % dětí neumělo odříkat číselnou řadu ani do 10

Slovo – vybrané výsledky Vyhodnocení: 6 bodových kategorií

POČET 3 varianty podnětů: Dřevěné neobarvené kostky Rovinné obrazce různě velké i různě barevné Zvuky Počet kostek volen podle výsledku v úloze SLOVO, max 17 Počty obrazců: 4 a 6 Zvuky: 3krát viditelné tlesknutí, 4krát ťuknutí zespodu stolu v pravidelném rytmu, 5krát ťuknutí zespodu stolu, mezi 3 a 4. ťuknutím byla krátká pauza.

Počet – vybrané výsledky Úspěšnosti: kostky: 77 % rovinné obrazce: 4: 96 % 6: 98 % zvuky: 3: 91 % 4: 80 % 3 plus 2: 59 %

Odčítání bez zrakové opory Před dítětem bylo 5 kostek a dítě se nechalo přesvědčit spočítáním, že jich je skutečně 5. „Za chvíli zavřeš oči, já některé kostky schovám a ty mi řekneš, kolik jsem jich schovala. Zavři oči.“ Případně po chvilce zazněla nápověda, že si to může zkusit spočítat na prstech. 5 – 2, další příklad zadán jen těm, kteří toto zvládli. Podobně zadáno 7 – 4, ale bez dodatečné nápovědy 6 – 2: Představ si, že máš 6 bonbonů. „Dva jsi snědl(a). Kolik ti jich zbývá?“ Případně po chvilce zazněla nápověda, že může využít buď prsty nebo kostky.

Odčítání – vybrané výsledky 5 – 2: zvládlo 63 % dětí bez nápovědy a 7 % s nápovědou. 30 % dětí tuto úlohu nezvládlo ani s nápovědou. Těmto dětem tedy nebyly zadány následující dvě úlohy. 7 – 4: zvládlo 53 % z těch, kterým byla úloha zadána (tj. 37 % ze všech) 6 – 2: zvládlo 54 % dětí bez nápovědy a 25 % s nápovědou z těch, kterým byla úloha zadána Vše správně bez nápovědy zvládlo 24 % dětí!

Znalost čísel od 0 do 10 Dětem byly předloženy na kartičkách napsané číslice od 0 do 10 náhodně rozprostřené po stole. Úkolem dítěte bylo tyto číslice uspořádat do pořadí. Následně bylo ukázáno na jedno z čísel (8) s dotazem: „Co je tohle za číslo?“ 65 % zná číslice od 0 do 10 a umí je uspořádat do řady! 4 % dětí nepoznají žádné z těchto čísel!

Souhrnné charakteristiky testu Úloha věk slovo počet porovnání bez zraku řady číslice úkol struktura max bodů - 5 7 2 4 průměrný počet bodů   3,27 5,73 1,26 2,64 1,33 4,13 4,09 průměrná úspěšnost 65 % 82 % 63 % 53 % 33 % 83 % 58 % CELKEM_M NE ANO korelace se zbytkem škály 0,619 0,448 0,386 0,510 0,382 0,571 0,323 CELKEM_M_cislo 0,611 0,432 0,502 0,567 Cronbachovo alfa CELKEM_M: 0,742 CELKEM_M_číslo: 0,729

Závislost výsledků úloh na rodinném zázemí   koeficient determinace Jaké je Vaše nejvyšší ukončené školní vzdělání? Jaké je nejvyšší školní vzdělání druhého rodiče Vašeho dítěte? Máte ve Vaší domácnosti více než 200 knih? CELKEM_M_steny 0,135 0,405*** 0,455*** 0,354* CELKEM_ZP_steny 0,071 0,382*** 0,210* 0,442** MB_body (slovo) 0,097 0,263** 0,359*** 0,369** MC_body (počet) 0,030 0,138 0,170* 0,126 MD_body (porovnání) 0,037 0,074 0,094* 0,208** ME_body (bez zraku) 0,075 0,357*** 0,309*** 0,302* MF_body (řady) 0,044 0,265** 0,218** -0,056 MG_body (číslice) 0,093 0,157* 0,351*** 0,250* MI_body (struktura) 0,029 0,231** 0,158 CELKEM_M 0,137 1,497*** 1,581*** 1,354** CELKEM_M_cislo 0,127 0,915*** 1,189*** 1,048** * p<0,05, ** p<0,01, *** p<0,001

Testování v roce 1972 prof. Kořínek z PedF UK Administrace testu: Září na počátku 1. třídy Testovaly učitelky podle zaslaných pokynů Cca 5 000 dětí Některé úlohy podobné: Odříkání číselné řady Rozpoznání čísel od 1 do 9 (v přeházeném pořadí) Odčítání bez zrakové opory (3 – 1; 2 – 1; 4 – 2; 5 – 2)

Shrnutí hlavních výsledků

Výsledky dětí v testu a uvažování rodičů o odkladu Počítáte s tím, že Vaše dítě nastoupí v příštím školním roce do první třídy? Ano Steny zraková percepce CELKEM 1 - 4 5 - 10 Steny M 56   147 584 493 134 506 640 (85 %) Ne, uvažujeme o odkladu 84 65 25 44 63 46  109 (15 %) Korelace sociálních dovedností s M je 0,34, s testem ZP 0,37. 19 % dětí bylo učitelkami hodnoceno na všech škálách sociálních dovedností stupněm 1, tedy zcela bezproblémové. Z dětí, jejichž rodiče uvažovali o odkladu, takto byla hodnocena pouze 4 % dětí.

Plán vydání 2015, pravděpodobně nakl. Karolinum. Podrobnější výsledky zde prezentovaných analýz budou v publikaci: David Greger, Jaroslava Simonová, Jana Straková (Eds.) Spravedlivý start (prozatimní pracovní název) Plán vydání 2015, pravděpodobně nakl. Karolinum.