Vliv poruch plynulosti řeči, zejména breptavosti, na fungování rodiny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Advertisements

Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Řeč, jazyk, mluva.
Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Narušená komunikační schopnost
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Brebtavost - Breptavost
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Komunikace mezi generacemi
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
Příčiny SPU.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu
Alternativní a augmentativní komunikace
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Logopedická třída MOTÝLCI
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Vývojová dysfázie.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
centrální porucha zpracování řečového signálu
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
Základy speciální pedagogiky
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
,,BROUSÍME SI JAZÝČEK S EMILKOU A EMILEM“
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
9. Tvorba individuálního plánu
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Seminář ke speciální pedagogice 1
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
Logopedie Zdravotnický obor, zabývající se fyziologií a patologií mezilidské komunikace (rozvoj různých forem komunikace, výzkum, diagnostika, terapie,
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
ANALÝZA PORADENSKÝCH SLUŽEB A PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ PRO ŽÁKA S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ V ZÁKLADNÍ ŠKOLE Pavla Sychrová MU, 2011.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Rodičovství biologické a pěstounské
Narušená komunikační schopnost
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Vliv poruch plynulosti řeči, zejména breptavosti, na fungování rodiny Mgr. Monika Weilová Ústav speciálněpedagogických studií Pedagogická fakulta UP Olomouc

Řeč Řeč je mluvený zvukový projev člověka sloužící především ke komunikaci. má pro každého člověka obrovskou důležitost, její včasné a správné tvoření ovlivňuje rozvoj vnímání, paměti, představivosti a myšlení, také ovlivňuje naši socializaci a přijetí společností. Velký podíl na vývoj řeči má genetika a prostředí, ve kterém člověk vyrůstá, zejména mluvní vzor dítěte ovlivňuje jeho expresi. Řeč jako taková není člověku vrozena, během života se ji učí a zdokonaluje ji.

Breptavost Diagnóza breptavost (lat. tumultus sermonis) spadá do okruhu narušení plynulosti řeči. Lechta (2010) definuje breptavost jako narušenou komunikační schopnost, která je charakteristická zejména interverbální a intraverbální akcelerací, vynecháváním hlásek, způsobené zrychlenou expresí, převažují také repetice. Dříve platilo, že osoba s breptavostí si svou narušenou komunikační schopnost neuvědomuje. Dnes již víme, že tento člověk si je vědom problému ve své expresi kvůli tomu, že je okolím upozorňován na svůj mluvní projev. Ve společnosti může mít jedinec s breptavostí obtíže dorozumět se kvůli zrychlenému tempu řeči a nesprávnému dýchání, kvůli čemuž musí posluchač vyvíjet mnohem větší úsilí na porozumění obsahu řečeného.

Důvod, proč je breptavost tak málo šetřena, můžeme spatřovat v jejím nižším výskytu v populaci v porovnání s jinou narušenou komunikační schopností. Podle psychologických vyšetření podávají děti s breptavostí horší výkony ve vnímání, v pravolevé orientaci, v senzomotorické orientaci, ale také v neverbálních zkouškách, ve čtení a psaní, které jsou ovlivněné i dědičností (Kutálková, 2005) V poslední době se odborníci přiklánějí spíše k názoru, že klinický obraz breptavosti je ve značné míře podobný symptomům ADHD

Symptomatologie breptavosti akcelerované anebo nepravidelné tempo řeči, nesprávné tvoření vět, repetici hlásek, dezorganizaci myšlení, slabik, slov a vět, jako přídavné pak chybnou artikulaci, neurologické poškození, dědičnost, poruchu motorické koordinace a poruchu školních dovedností

Mluvní projev Lechta (1995; 2010) udává, že u osob s breptavostí se v mluveném projevu vyskytují: Deformace obsahu – ty se manifestují vybočením z tématu, ztrátou dějové linie, vynecháním podstatných informací, přidáváním méně podstatných informací, absencí sémantické soudržnosti. Deformace formy – nepříslušná segmentace textu, konstrukce nepřiměřeně dlouhých vět, dysgramatismus, parafrázie. Deformace substance – nevhodně vložené přestávky, nesprávný přízvuk, arytmické nebo zrychlené tempo řeči, opakování části vět, monotónnost.

Rodina dítěte s breptavostí Prvním a nejdůležitějším životním prostředím dítěte je rodina. Žádné jiné prostředí mu nemůže poskytnout stejný pocit bezpečí, jistoty, emocionální stability ani stejné množství podnětů pro jeho další rozvoj (Pipeková, 2005). Rodina je pro dítě rovněž důležitým zdrojem hodnot, protože je mu emočně blízká. Rodiče potíže svého dítěte nějakým způsobem objasňují a prožívají. Na jejich názorech a postojích někdy závisí vznik a rozvoj aktuálních potíží, ale rodina je dost rozhodující i při jejich nápravě (Vágnerová, 2005).

Zásady pro práci s lidmi s breptavostí Rodiče si často neuvědomují, že nestačí jen terapie s logopedem, že je třeba cvičit i doma podle stanovených pokynů Kvůli tomu se také může změnit časový plán rodiny, je tedy třeba s touto situací počítat Také je vhodné vyhradit si na dítě čas a komunikovat s ním, jak se mělo, co dělalo, tato činnost se také počítá do logopedického cvičení Mnohdy rodiče posadí dítě k televizi a dostatečně se mu nevěnují, důsledkem je sice dobrá pasivní slovní zásoba, ale nízká aktivní.

Součástí terapie je: Rytmická cvičení Vokalizování mluvy Procvičování motoriky Pravidelné návštěvy logopedie

Použitá literatura Kutálková, D. (2005). Logopedická prevence. Praha: Portál. Lechta, V. (2010). Koktavost – integrativní přístup. Praha: Portál. Pipeková, J. (2005) Dítě s mentálním postižením v rodině. In BARTOŠOVÁ, M. (ed.) Edukace žákù se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MSD Vágnerová, M. (2005) Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum