KŘÍŽOVÉ VÝPRAVY Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o křížových výpravách.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Alfréd Veliký Ničivé nájezdy Vikingů ve velkých skupinách připluli na jaře, přezimovali na pobřežích Odolávala jen část Anglie WESSEX pod vedením krále.
Advertisements

Křížové výpravy století
Číslo a název šablony klíčové aktivity
RANÝ STŘEDOVĚK.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_22_07 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Jan Hus a jeho doba Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí.
Křížové výpravy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Pitronová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Rytířské řády.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_13-14_Křížové výpravy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Středověká společnost
Vznik Španělska.
CÍRKEV VE STŘEDOVĚKU.
VZNIK STÁTŮ VE STŘEDNÍ EVROPĚ
Palestina – svatá země pro křesťany, odtud pocházel Ježíš
Křížové výpravy.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Křížové výpravy.
Křížové výpravy Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
= VÝPRAVY DO SVATÉ ZEMĚ = Palestiny
Co si představíš pod tímto pojmem?
Křižáci.
Středověká Anglie, Svatá říše římská
Doba husitská v Čechách (Období po Husově smrti)
Saladin – křížové výpravy
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D.
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Vznik Svaté říše římské
Křížové výpravy (kruciáty)
Křížové výpravy Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Arabové a Turci, islám uč
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Francká říše.
DĚJINY VÝZNAMNÝCH STÁTŮ A NÁRODŮ V EVROPĚ
Křížové výpravy.
Křížové výpravy.
Vpád Mongolů do Evropy Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o vpádu Mongolských kočovníků.
Křížové výpravy.
Etruskové a založení Říma
Stoletá válka Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o situaci v Evropě v době stoleté války.
Vznik jednotných monarchií v Anglii a Francii II
Slované.
Jméno autora: Jitka Hegerová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): říjen 2012 Ročník: sedmý Tematická oblast: Dějepis - středověk Téma: První středověké.
Vrcholný středověk VY_32_Inovace_03SJ - 4 Mgr. Jana Šenkeříková ZŠ A MŠ Nedašov.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Jiří Lux Datum/období: 22. října 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
ARABSKÁ ŘÍŠE Učebnice od s. 40. ISLÁM Monoteistické náboženství Bůh ALLÁH Zakladatel -prorok MUHAMMAD Posvátná kniha KORÁN Vznik na Arabském poloostrově.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
Svatá říše římská a křížové výpravy
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
Templáři a jiné rytířské řády
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785.
Křížové výpravy (kruciáty)
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_20
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_13
VY_32_INOVACE_D8.15 Autor: Eva Žárová Datum vytvoření: listopad 2011
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.04_krizove_vypravy Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Arabové, Turci, islám Označení materiálu:
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_05
Křížové výpravy a Rytířské řády
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Husitství VY_32_Inovace_04SJ - 4
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Francká říše.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

KŘÍŽOVÉ VÝPRAVY Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o křížových výpravách.

Základní pojmy věřící nevěřící křesťan pohan křížové tažení křižák Svatá země Jeruzalém Akkon rytířský řád templáři johanité kacíř inkvizice žebravý řád almužna

Křížové výpravy křížovými výpravami rozumíme vojenská tažení křesťanů proti „nevěřícím“ za účelem jejich pokřtění, později získání kořisti, nové půdy apod. vyhlašovali je papežové ve jménu křesťanství jejich původním cílem bylo dobytí Jeruzaléma a Svaté země obr. 1

Křížové výpravy křížové výpravy směřovaly: 1) na Pyrenejský poloostrov, obsazený od počátku 8. stol. muslimskými Araby 2) proti pohanským Polabským Slovanům (boje probíhaly ve 12. stol.) 3) do Palestiny proti Turkům obr. 2

Zápis do sešitu Křížové výpravy vojenská tažení křesťanů proti „nevěřícím“ za účelem jejich pokřtění, získání kořisti, nové půdy apod. vyhlašovali je papežové původním cílem bylo dobytí Jeruzaléma a Svaté země směřovaly: 1) na Pyrenejský poloostrov, proti muslimským Arabům 2) proti pohanským Polabským Slovanům a Prusům 3) do Palestiny proti Turkům

Křížové výpravy první křížovou výpravu vyhlásil papež Urban II. účastníkům bylo slíbeno prominutí hříchů, zisk půdy a cesta do nebe v prvních dvou případech byl křesťanští bojovníci (též zvaní křižáci – název podle vyobrazení kříže na zbroji) úspěšní Pyrenejský poloostrov byl od 11. stol. postupně zbavován arabské vlády a navrácen do rukou křesťanů, stejně tak byli poraženi i Pobaltští Slované v Palestině byla situace složitější

Křížové výpravy podnět pro křížová tažení do Svaté země (tak se nazývala Palestina), kde se ve městě Jeruzalémě před mnoha lety narodil zakladatel křesťanství Ježíš Kristus, zavdal byzantský císař, který žádal evropské panovníky o pomoc v boji proti útočícím muslimským Turkům evropští panovníci souhlasili, a tak začal boj o Byzanc a zároveň boj „o vysvobození hrobu Ježíše Krista z rukou nevěřících (tedy Turků)“ křížových výprav bylo celkem devět (v letech 1096-1291) křižáci byli zprvu úspěšní, ovládli východní oblasti Palestiny, kde založili vlastní křižácké státečky

Křížové výpravy dokonce byla zorganizována dětská křížová výprava pod myšlenkou, že úspěšné mohou být jen děti, které ještě nejsou hříšné skončila naprosto nemorálně – děti byly v Marseille prodány do otroctví muslimům úspěchu dosáhl císař Fridrich II., který politikou vyjednávání Jeruzalém získal bez boje i tento úspěch však byl dočasný – roku 1291 padla poslední pevnost (hrad) křižáků Akkon během výprav vzniklo několik rytířských řádů, jejichž členové měli za úkol chránit poutníky na cestě do Jeruzaléma k nejznámějším patří templáři a johanité

Zápis do sešitu křesťanští bojovníci = křižáci – název podle vyobrazení kříže na zbroji dětská křížová výprava – děti byly prodány do otroctví císař Fridrich II. vyjednáváním Jeruzalém získal bez boje roku 1291 padla poslední pevnost křižáků Akkon – konec křižáckých válek vzniklo několik rytířských řádů, měli chránit poutníky na cestě do Jeruzaléma (templáři, johanité)

Důsledky křížových výprav vzrůst papežské moci rozvoj měst a dálkového obchodu nové plodiny (mák, rýže, broskve, citrony, koření, rýže...) zdokonalení výroby a nové materiály – větrné mlýny, zavodňování, znalost hedvábí, bavlny, sametu... příchod byzantské a arabské vzdělanosti do Evropy postupné zvyšování kulturní úrovně (už jen třeba zaváděním spodního prádla a pravidelnou hygienou...) přes všechny krutosti tedy křížové výpravy přispěly i k vzájemnému poznání odlišných kultur a způsobu života křesťanů a muslimů

Zápis do sešitu Důsledky křížových výprav rozvoj měst a obchodu nové plodiny zdokonalení výroby a nové materiály příchod vzdělanosti zvyšování kulturní úrovně  vzájemné poznání odlišných kultur

Zbožnost a kacířství každý věřící byl svázán souborem pravidel a povinností: povinnost navštěvovat nedělní mše, povinnost účastnit se církevních svátků, povinnost platit církevní daň (desátky) kdo měl odlišný názor, byl prohlášen za kacíře jako prostředek k vypořádání se s kacíři byla vytvořena inkvizice (církevní vyšetřovací instituce) trestem pro kacíře bylo nejčastěji upálení na hranici někdy byli za kacíře prohlášeni i lidé z politických, popřípadě majetkových důvodů (např. templáři byli prohlášeni za kacíře Filipem IV. Sličným, aby se mohl zmocnit jejich majetku)

Zbožnost a kacířství vzhledem k tomu, že církev stále bohatla, důvěra lidí v ni postupně klesala vytvořily se proto skupiny lidí, kteří hlásali původní myšlenky křesťanství – chudobu a pomoc bližním a všemu živému vytvořily se tzv. žebravé řády mniši těchto řádů prosili o almužnu – žebrali, byl to jejich jediný zdroj příjmů první z nich založil sv. František z Assisi – františkány sv. Klára založila řád klarisek a sv. Dominik řád dominikánů obr. 3

Zápis do sešitu Zbožnost a kacířství věřící museli dodržovat pravidla a povinnosti: navštěvovat nedělní mše, účastnit se církevních svátků, platit církevní daň (desátky) za odlišné názory – prohlášení za kacíře → inkvizice (církevní vyšetřovací instituce) trestem bylo upálení vznik žebravých řádů které hlásaly původní myšlenky křesťanství mniši prosili o almužnu – žebrali sv. František z Assisi – františkáni sv. Klára – klarisky sv. Dominik – dominikáni

OPAKOVÁNÍ Křížové výpravy Důsledky křížových výprav vojenská tažení křesťanů proti „nevěřícím“ za účelem jejich pokřtění, získání kořisti, nové půdy apod. vyhlašovali je papežové původním cílem bylo dobytí Jeruzaléma a Svaté země směřovaly: 1) na Pyrenejský poloostrov, proti muslimským Arabům 2) proti pohanským Polabským Slovanům 3) do Palestiny proti Turkům křesťanští bojovníci = křižáci – název podle vyobrazení kříže na zbroji dětská křížová výprava – děti byly prodány do otroctví císař Fridrich II. vyjednáváním Jeruzalém získal bez boje roku 1291 padla poslední pevnost křižáků Akkon – konec křižáckých válek vzniklo několik rytířských řádů, měli chránit poutníky na cestě do Jeruzaléma (templáři, johanité) Důsledky křížových výprav rozvoj měst a obchodu nové plodiny zdokonalení výroby a nové materiály příchod vzdělanosti zvyšování kulturní úrovně  vzájemné poznání odlišných kultur

OPAKOVÁNÍ Zbožnost a kacířství věřící museli dodržovat pravidla a povinnosti: navštěvovat nedělní mše, účastnit se církevních svátků, platit církevní daň (desátky) za odlišné názory – prohlášení za kacíře → inkvizice (církevní vyšetřovací instituce) trestem bylo upálení vznik žebravých řádů které hlásaly původní myšlenky křesťanství mniši prosili o almužnu – žebrali sv. František z Assisi – františkáni sv. Klára – klarisky sv. Dominik – dominikáni

Otázky a úkoly Jaká byla záminka pro křížové výpravy? Co bylo skutečným důvodem? Jak byli lidé motivováni pro účast na křížových výpravách? Na která místa výpravy křižáků směřovaly? Co křížové výpravy přinesly dobrého? Co bylo povinností křesťana? Jak skončil, když svým povinnostem nedostál? Kdo byl sv. František z Assisi?

Zdroje Webová stránka: MIKOLÁŠ, David. Web pro podporu výuky a poskytování informací [online]. Roudnice nad Labem, 2006, 26. 7. 2014 [cit. 2014-08-02]. Dostupné z: http://www.davidmikolas.cz Použitá literatura: kolektiv autorů. Dějepis 7 pro základní školy a víceletá gymnázia: učebnice. 1. vydání. Redaktor Václav Fronk. Plzeň: Fraus, 2009, 160 s. ISBN 978-807-2385-584. [2014-08-02] obr. 1 – mapa křížových výprav http://www.dejepis.com/wp-content/uploads/2013/02/Kriz_vyprava_1.png obr. 2 – křižáci http://leccos.com/pics/pic/krizove_vypravy-_antiocheia.jpg obr. 3 – sv. František z Assisi http://pms.ofm.cz/pics/mucednici/frant_giotto.jpg