Obecná limnologie - 08 vodní organismy adaptace, životní projevy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Potravní vztahy v ekosystémech
Advertisements

vysoce průtočná (HRT= ~21 dní) mělká, ale ± stabilně stratifikovaná
Současný stav rybníků a možné příčiny rozvoje planktonních sinic
Biomonitoring volných vod Nové Hrady. Biomonitoring vod -zkoumá se obsah ropných látek, film na hladině -přestup kyslíku z atmosféry do vody omezen emulze.
Koloběh uhlíku.
Digitalizace výuky Vztahy mezi organismy, rozmanitost organismů
Biotické podmínky života
Život na Zemi.
Populace Populace je skupina rostlin nebo živočichů určitého druhu, žijí v určitém prostoru Populaci můžeme také charakterizovat jako skupinu živočichů.
Uhlík - více než 1 mil. uhlíkových sloučenin
Vodní ekosystémy a jejich struktura - stojaté vody
Ekologie moří, oceánů a oceánobiologie
Obecná biologie.
Populace, společenstva
POTRAVA.
Základy hydrobiologie (limnologie, limnoekologie, limnobiologie)
EKOSYSTÉM Základní funkční jednotka přírody
VZTAHY ORGANISMŮ.
Úvod do ekologie Jan Douda (FŽP, L169)
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
PLANKTON.
Péče o biodiverzitu Jan Plesník Agentura ochrany přírody a krajiny ČR Praha
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Ekologie živočišných společenstev a populací
Ekologické aspekty liniových staveb
Charakteristika ekosystému
Populace.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Biologie 1.E
Biotické podmínky života
Predátor a kořist: jak to funguje u zooplanktonu
Abiotické faktory prostředí
Ekosystém.
SEDIMENTACE ŘAS A SINIC
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Ekosystém.
Interakce mezi organismy
Počítání mikroskopických objektů
ZDROJ látky, z nichž jsou složena těla, energie která pohání životní činnost a místa nebo prostory k prožívání životních cyklů ESENCIÁLNÍ ZDROJE nejsou.
jako společenstvo a funkční složka ekosystémů
Vztahy mezi organismy.
SLADKOVODNÍ EKOSYSTÉMY I
Ekologie živočišných společenstev a populací
Obecná limnologie - 10 vodní ekosystémy struktura a funkce
Potravní pyramida, potravní řetězec
POPULACE Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Co jsme již poznali.
Ekosystém lesa a rybníka
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Potravní (trofické) řetězce Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název prezentace (DUMu):
Název prezentace (DUMu): Společenstva
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
Mokřady II. Život v mokřadech Autoři: Doc. RNDr. Jan Pokorný, CSc.
Ekologie moří, oceánů a oceánobiologie
Ekologická stechiometrie
Ekologie živočišných společenstev a populací
Ekologie živočišných společenstev a populací
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
Vodní nádrže 2017 DYNAMIKA FYTOPLANKTONU VODÁRENSKÉ NÁDRŽE HAMRY V PRŮBĚHU BIOMANIPULAČNÍCH OPATŘENÍ Radovan Kopp, Tomáš Zapletal, Pavel Jurajda, Zdeněk.
Ekologie živočišných populací a společenstev
Společenstvo. Definice = soubor populací všech organismů v daném biotopu fytocenóza zoocenóza.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
VY-52-INOVACE-67_Vodní ekosystém - učební text
Transkript prezentace:

Obecná limnologie - 08 vodní organismy adaptace, životní projevy 1. Abiotický rámec Obecná limnologie - 08 2. Organismy vodní organismy  Teplota  Kyslík  Světlo adaptace, životní projevy 21 Fytoplankton 22 Bakterie 23 Zooplankton 24 Bentické rostliny 25 Zoobentos 26 Ryby a vodní ptáci zdroje populační dynamika

Hledisko velikostní, funkční, taxonomické konzumenti producenti Nekton Makroplankton >20 mm rozkladači Mesoplankton 200 µm–20 mm Mikroplankton (20)30–200(300) µm Nanoplankton 2–20(30) µm Pikoplankton ! 0,2–2 µm Femtoplankton <0,2 µm

Hledisko velikostní, funkční, taxonomické

Hlavní skupiny organismů (Lindemann 1942) potravní úrovně  1. řádu  2. řádu  3. řádu  4. řádu

Hlavní skupiny organismů (Lindemann 1942) producenti – fytoplankton, fytobentos, makrofyta (bakterie) konzumenti – zooplankton, zoobentos, ryby, ptáci… (herbivoři, omnivoři, karnivoři, vrcholoví predátoři = dravci) grazing (pastva) – „částečná predace“ filtrátoři, škrabači, lovci, paraziti, parazitoidi… rozkladači, detritovoři – bakterie, zoobentos drtiči, sběrači (filtrátoři, smetači) POTRAVNÍ ŘETĚZCE (PASTEVNÍ, DETRITOVÝ) tzv. mikrobiální smyčka – bakterie, bičíkovci, nálevníci…  koncepty POTRAVNÍCH SÍTÍ

Potravní sítě

Abiotický rámec výrazná sezonalita (mono-/dimiktické nádrže mírného pásma) určuje sezónní sukcesi planktonu adaptace vodních organismů určují jejich ekologickou niku

Výměna plynů, dýchání kyslík a CO2, N2, metan… – rozpustnost! (mikro)organismy – povrch:objem (buňky, těla) hemoglobin (Daphnia, Chironomus, Tubifex) žábry (ryby, hmyzí larvy, mlži, plži aj.) vzduch (bubliny = „fyzikální žábry“ – potápník, vodouch; sifon – splešťule, Diptera; plastron – vodomil; plži aj.) plíce (vyšší obratlovci) ventilace oddenků (rákos) supersaturace (fotosyntéza – až 200 %) anoxibiosa (Chironomus, Chaoborus, Tubifex)

Působení pH přímé (H+) = druhy acido-/alkalifilní /-tolerantní nepřímé účinky metabolismus vápníku (měkkýši, korýši) toxicita NH3 při pH > 9 toxicita Al3+ při pH < 5, sraženiny Al na žábrách

Salinita, osmoregulace mořské (poikilosmotické) organismy – izotonická rovnováha hypertonická osmoregulace (sladkovodní a brakické org.) hypotonická osmoregulace (Artemia salina) energeticky náročná regulace  snižuje zdatnost

Proudění, sedimentace hydrodynamický tvar přisedlé organismy (přísavky aj.), úkryty zpomalení sedimentace ( odolnost vůči predaci): snížení hustoty / zvýšení viskozity (výrůstky, sliz apod.) povrchové napětí (neuston) vertikální pohyb (bičíkovci, sinice, zooplankton) aktivní plavání (ryby aj.)

Průtok, míchání, živiny vyšší růst. rychlost = vodní květy

Fyziologická přestávka …15 minut

Primární zdroje – zastupitelné, nezastupitelné

1 populace – 2 zdroje Mechanistický model (Tilman): Nezastupitelné (esenciální) zdroje – u autotrofů se vyskytují odděleně: bez interakce (Liebigův zákon minima) interaktivní 1 populace – 2 zdroje ZNGI = Zero-Net-Growth-Isocline

1 populace – 2 zdroje Mechanistický model (Tilman): Nezastupitelné (esenciální) zdroje – u autotrofů se vyskytují odděleně: bez interakce (Liebigův zákon minima) interaktivní Zastupitelné zdroje – u živočichů je potrava zdrojem jak stavebních látek, tak energie (a je většinou zastupitelná): zcela (jejich kombinace nemá žádný +/- efekt) doplňkové (jejich kombinace je lepší než jen jeden z nich) antagonistické (jejich kombinace je horší než jen jeden z nich) ZNGI protíná osu, protože růst je možný, i když je jeden zdroj nulový ZNGI

Zdroj reguluje početnost a růst numerická odpověď limitující zdroj = Liebigův zákon minima Blackmanův model: v = vmax v = S ×  Monodův model: µ = µmax × S / (S + ks)

Spotřeba zdrojů v závislosti na hustotě funkční odpovědi (Holling) – doba vyhledávání kořisti – doba zpracování kořisti typ I – homogenní suspenze, filtrátoři, fotosyntéza typ II – vztah dravec-kořist, predátoři typ III – přizpůsobení („učení“), predátoři (hmyz, ryby)

Světlo jako zdroj, fotosyntéza omezený prostorově (eufotická vrstva) i časově 6 CO2 + 6 H2O  C6H12O6 + 6 O2 – 2802 kJ měření primární produkce – kyslíková a uhlíková metoda: O2: čistá (net, NPP = P – R) 14CO2: „hrubá“ (gross, GPP) nepřesné – podmínky?  kompenzační bod

Světlo jako zdroj, fotosyntéza vertikální zonace PP závisí na průhlednosti

Prostor jako zdroj, heterogenita distribuce homogenní, náhodná-pravidelná-ostrůvkovitá (mikro)agregace (patches) – shluky, vločky, konsorcia… horizontální distribuce podélná distribuce (toky, nádrže) vertikální distribuce, stratifikace příčiny „objektivní“ – např. (ne)míchání větrem, přítok živin, (teplotní) stratifikace příčiny „subjektivní“ – (ne)schopnost (aktivního) pohybu, úkryt, kompetice o zdroje (světlo, živiny, kyslík…), mutualismus / symbióza (mikrob. konsorcia)

Populační dynamika populace druhu v dané lokalitě (klon) sdílená genetická informace demografické parametry: hustota populace, import × export, růst = natalita – mortalita [čas -1] mikroplankton (protista) r = µ –  µ = (lnN2 – lnN1) / (t2 – t1)  = ztráty (žraní, fyziol. mortalita, paraziti, sedimentace, odtok) zooplankton (metazoa) r = b – d b = ln (E + 1) / D (Egg ratio, Development time) d = ztráty (žraní, fyziol. mortalita, paraziti, sedimentace, odtok)

Jedinec – zdatnost, optimální výživa výživa – nutriční hodnota (C:N, C:P, N:P) měřítkem „úspěšnosti genů“ je zdatnost jedince (fitness), jenž řeší dilema – do čeho investovat (omezené) zdroje: reprodukční potenciál nebo přežití? model optimální výživy (optimal foraging) zohledňuje – kvantitu i kvalitu zdroje – náklady na vyhledání i zpracování (kořisti) vyžírání – selektivní predace, přepínání (switching) interakce: kompetice, predace… – napříště

Optimální výživa selekce potravy podle náročnosti zpracování filtrace (Daphnia magna, různé řasy) filtrace predace

Optimální výživa selekce potravy podle kvality a kvantity (Chaoborus, Daphnia) A - doba vyhledávání (encounter rate) klesá s velikostí dafnie B - doba nutná k jejímu zpracování (handling time) naopak vzrůstá s její velikostí C - modelová předpověď nejvýhodnější kořisti D - výsledek experimentu  larvy IV. instaru koretry upřednostňují dafnie střední velikosti