Prezentace a pilotáž finální verze posuzovacího nástroje vybraných komponent a charakteristik kvality výuky cizího jazyka GA ČR P407/11/0262 Podpořeno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Problémy spojené se zaváděním CLIL do škol:
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Strukturované učení PROJEKT EU
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE ŠKOLY AUTOEVALUACE UČITELE Může to být cesta ke kvalitě?
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Vzájemná hospitační činnost
Projekt „Učíme digitálně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.3.00/ Profil Škola 21.
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
Zdravá škola.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Modely mentální retardace
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Kraslice, – Úvod – několik slov o projektu … – Naladíme se … – Nadané děti – Ing. Petr Čavojský / Mgr.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
na Slovanském gymnáziu
Projekt Impuls / Seminář
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
Projekt Impuls / Seminář
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Komplexní systém hodnocení
Standardy pro základní vzdělávání
ANALÝZA VNITROPONIKOVÉHO KOMUNIKAČNÍHO SYSTÉMU VE VYBRANÉM PODNIKU
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
První zkušenosti s evaluací
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
ANALÝZA PORADENSKÝCH SLUŽEB A PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ PRO ŽÁKA S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ V ZÁKLADNÍ ŠKOLE Pavla Sychrová MU, 2011.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola a mateřská škola ANGEL V Praze 12
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Prezentace a pilotáž finální verze posuzovacího nástroje vybraných komponent a charakteristik kvality výuky cizího jazyka GA ČR P407/11/0262 Podpořeno stipendijním fondem Pdf MU Pavel Zlatníček, Karolína Pešková

Obsah prezentace 1.Cíle výzkumu 2.Vymezení základních pojmů 3.Prezentace posuzovacího nástroje vybraných komponent a charakteristik kvality výuky cizího jazyka 4.Pilotáž posuzovacího nástroje

1. Cíle výzkumu

Cíle výzkumu a) vznik a vývoj nástroje pro posuzování vybraných komponent a charakteristik kvality výuky cizího jazyka: (a) motivování; (b) podpůrné učební klima; (c) práce s časem; (d) orientace na cíle; (e) učitelův projev. b) pilotáž posuzovacího nástroje na vybraném vzorku hodin a jeho postupné zdokonalování.

2. Vymezení základních pojmů

Kvalita výuky Kvalita ve vzdělávání (Helmke, 2003, s. 41): – kvalita jako vlastnost či zvláštnost předmětu nebo fenoménu (ve smyslu kvalitativních komponent a charakteristik)

Oborově obecné komponenty a charakteristiky kvality výuky (I) Helmke (2009): (a) efektivní řízení třídy a využívání času; (b) jasnost a strukturovanost; (c) konsolidace/upevňování; (d) aktivizace; (e) motivování; (f) podpůrné učební klima; (g) orientace na žáka; (h) orientace na kompetence; (i) zacházení s heterogenitou; (j) různorodost nabídky metod. Meyer (2004) (a) jasné strukturování výuky; (b) efektivní využívání času; (c) podpůrné učební klima; (d) obsahová jasnost; (e) ohleduplná komunikace; (f) rozmanitost metod; (g) individuální podpora; (h) podpora žáka; (i) přiměřené očekávání výkonu; (j) prostředí výuky.

Oborově specifické komponenty a charakteristiky kvality výuky (II) Brown (2005): (a) zautomatizování pravidel cizího jazyka; (b) efektivní učení; (c) automatizace odměňování; (d) vnitřní motivace; (e) reflexe vlastního učení; (f) identifikace s cizím jazykem; (g) sebedůvěra; (h) odvaha; (i) jednojazyčnost; (j) tolerance chyb; (k) komunikativní kompetence; (l) interkulturní kompetence. Elsnerová (2010): (a) komunikace; (b) aktivní učení; (c) jazykové povědomí; (d) interkulturní porozumění; (e) zábava; (f) orientace; (g) opakování; (h) sounáležitost/zapojení; (i) integrace; (j) autenticita.

Oborově specifické komponenty a charakteristiky kvality výuky (III) Fritz & Faistauerová (2008): – komponenty a charakteristiky kvalitní výuky cizího jazyka z didaktického hlediska – komponenty a charakteristiky kvalitní výuky cizího jazyka z metodického hlediska – komponenty a charakteristiky kvalitní výuky cizího jazyka z hlediska osvojení si jazyka

3. Nástroj pro posuzování vybraných komponent a charakteristik kvality výuky cizího jazyka

Hledání vhodného nástroje Hugenerová (2006) a Helmke (2007) doporučují pro posuzování kvality výuky využívat pozorovací nástroje s ratingovým systémem.

Oborově obecné komponenty a charakteristiky I. Komponenty a charakteristiky Indikátory 1. Motivování1.1 Učitelův zájem o předmět 1.2 Zájem žáků o dění ve výuce 1.3 Využití zájmu žáků 1.4 Návaznost na praxi, život 1.5 Povzbuzování žáků k aktivnímu zapojení ve výuce 1.6 Poukázání ve výuce na souvislosti němčiny s jinými cizími jazyky (vícejazyčnost) 2. Klima2.1 Učitelovo chování k žákům (zájem, srdečnost, vřelost) 2.2 Učitelův přístup k chybám žáků 2.3 Přístup k chybám ze strany žáků 2.4 Kultivace vztahů mezi žáky a učitelem 2.5 Příležitost žáků k vyjadřování se během výuky 2.6 Navozování příjemné učební atmosféry

Oborově obecné komponenty a charakteristiky II. Komponenty a charakteristiky Indikátory 3. Práce s časem3.1 Využití času pro předmět 3.2 Časový management 3.3 Nerušená výuka 4. Orientace na cíle4.1 Oznámení cílů na začátku hodiny 4.2 Navázání na cíle v průběhu hodiny 4.3 Shrnutí cílů jednotlivých fází hodiny 4.4 Shrnutí obsahu hodiny na konci výuky s ohledem na vytyčené cíle.

Oborově specifické komponenty a charakteristiky Komponenty a charakteristiky Indikátory 5. Učitelův projev 5.1 Jasnost – cizí jazyk5.1.1 Obsahová jasnost výkladů učiva v cizím jazyce (koherence) Odborná jasnost výkladů učiva v cizím jazyce (korektnost) Výstižnost učitelova projevu při komunikaci s žáky 5.2 Výslovnost 5.3 Slovní zásoba 5.4 Gramatická správnost 5.5 Zvláštní vyjadřovací návyky

Škála a její kvantifikace N 43210

Slovní vymezení hodnot indikátorů na škále 1.2 Zájem žáků o dění ve výuce ++ Všichni žáci se zajímají o dění ve výuce (spolupracují, často a spontánně se hlásí o slovo). + Většina žáků se zajímá o dění ve výuce (spolupracují, často a spontánně se hlásí o slovo). - Jen málo žáků se zajímá o dění ve výuce, zbytek působí znuděně či bez zájmu. -- Skoro všichni nebo všichni žáci se o dění ve výuce nezajímají nebo působí znuděně (malá spolupráce s učitelem, nízká spontaneita). NNelze zaškrtnout.

5. Pilotáž posuzovacího nástroje

Výsledky pilotáže Hodina Absolutní shoda (%) mezi posuzovateli (1) a (2) Cohenova Kappa (1) a (2) Zkušební A 920,848 Zkušební B 920,899 Zkušební C 920,949 Zkušební D960,949

Plány do budoucna analýza videomateriálu (28 hodin výuky cizího jazyka)

Děkuji za pozornost