Politika hospodářské a sociální soudržnosti Praha listopad, 2013 Radomír Špok Institut pro evropskou politiku www.europeum.org.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Strukturální fondy na MŠMT Setkání českých technologických platforem
Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Institut pro integraci České republiky do Evropské unie Jak na projekt spolufinancovaný ze SF EU Mgr. Marek Havrda, MA.
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor evropských fondů Výroční zpráva Rámce podpory Společenství.
Chci čerpat evropské fondy i v dalších letech Praha září, 2010 Radomír Špok Institut pro evropskou politiku
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
ESF V ČR OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
Program konkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Obsah prezentace I. Význam operačních programů a jejich klíčové postavení pro žadatele o podporu ze strukturálních fondů Proces tvorby a vyjednávání programových.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Operační programy pro ČR
PRAVIDLA Desatero OP LZZ.
1 Inovace 2007 Týden výzkumu, vývoje a inovací Operační programy na období Doc. Ing. Karel Šperlink, CSc.prosinec 2007.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Úvod do regionální politiky EU v ČR Eurocentrum Praha,
Krajský úřad Libereckého kraje SEMINÁŘ Možnosti spolufinancování projektů ze strukturálních fondů Evropské unie prostřednictvím operačních programů.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Strukturální politika
Řízení a koordinace politiky soudržnosti v České republice v období Ostravice Hotel Montér Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Způsoby podávání projektů na úrovni krajů Příprava financování projektů internetizace knihoven ze strukturálních fondů Havlíčkův Brod, 18. –
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
Kohezní politika EU v kontextu revize rozpočtu EU Ing
Členství ČR v EU II. Regionální politika EU března 2010.
Konference ke II. kolu Iniciativy Společenství EQUAL Konference k vyhlášení druhého kola výzvy Iniciativy Společenství EQUAL v ČR Iniciativa Společenství.
OEF/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor evropských fondů.
FONDY EU Programové období
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Podpora podnikání ze SF EU OP Podnikání inovace Globální cíl: zvýšit do konce programovacího období konkurenceschopnost české ekonomiky a.
FONDY EU Předvstupní podpora Programové období 2000 – 2006 a její plnění v ČR.
Regionální politika RP ČR.
Politika hospodářské a sociální soudržnosti Praha listopad, 2011 Radomír Špok Institut pro evropskou politiku
FONDY EU Programové období
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Členství ČR v EU I. Regionální politika EU a postavení ČR.
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
© Berman Group. Ex-ante hodnocení NRP Presentace na jednání ŘKV 18. října 2005.
Srovnání současného a budoucího programovacího období v ČR Ing. Jarmila Modrá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR 8. listopadu 2006.
Úvahy o budoucnosti koheze a teritoriální spolupráci Jan Březina, europoslanec.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
Kulatý stůl pro NNO k problematice přípravy NRP Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Národní rozvojový plán květen 2003 Ing. Drahomíra Vrbská ředitelka odboru integrace a strukturálních fondů, MMR.
Sektorový operační program ROZVOJ LIDSKÝCH ZDROJŮ Rozvoj regionu Jihomoravského kraje Znojmo 13. května 2003 Mgr. Pavel Vicherek, MPSV ČR.
Rozpočet Evropské Unie ING. DAVID SLAVATA, PH.D..
Informační setkání k přípravě Olomouckého kraje na kohezní politiku EU , Jeseník.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Strukturální politika Fondy. Cíle strukturální politiky Stírání strukturálních rozdílů - mezi odvětvími - Mezi regiony Dokážete určit, který region (stát)
Fondy EU programové období 2014 – 2020 Fakulta sportovních studií Projektový management ve sportu Mgr. Pavel Mrnuštík 1.
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika ČR
Regionální politika EU v období
ROP JV – informace o novém programovém období
Rozpočtová a fiskální politika
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Hospodářská a sociální soudržnost EU
Strukturální politika
Podpora podnikání ze SF
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová a fiskální politika
Transkript prezentace:

Politika hospodářské a sociální soudržnosti Praha listopad, 2013 Radomír Špok Institut pro evropskou politiku

Obsah I. Historický exkurs a postavení PHSS na úrovni EU II.Česká republika a využívání evropských fondů III. Stav čerpání a výhled do budoucna

Část I. Historický exkurs a postavení PHSS na úrovni EU

Rozpočet EU (výdaje)

Rozpočet EU (příjmy)

Saldo jednotlivých zemí EU na rozpočtu ( ) v mld.EUR

Saldo zemí EU na rozpočtu ( ) per capita

Hospodářská a sociální koheze Společenství za účelem posilování hospodářské a sociální soudržnosti zaměří na snižování rozdílů mezi úrovní rozvoje různých regionů s důrazem na zaostalost nejvíce znevýhodněných regionů Čl. 174 Smlouvy o fungování EU, bývalý čl. 158 Smlouvy o EU. Politika hospodářské a sociální soudržnosti regionální politika sociální politika (částečně) Výzkum a inovace (částečně) sdílená politika - kompetence jak na úrovni EU tak na národní úrovni úroveň EU vs. národní úroveň

Historické pozadí Strukturálních fondů EU 50s belgický důlní průmysl první rozšíření EU Španělsko a Portugalsko vstupují do EU Hospodářská a měnová unie Kohezní fond východní rozšíření – ekonomicky slabší země

Porovnání výdajů na Zemědělskou politiku a SF EU

Principy Strukturálních fondů EU programování (několikaleté plánování) koncentrace (regionální/funkční) partnerství (vertikální/horizotální) adicionalita (k národním zdrojům) monitorování a evaluace (ex-ante, interim, ex-post) solidarita (s méně prosperujícími regiony a sociálními skupinami) subsidiarita (nejvhodnější úroveň)

Evropský sociální fond (1957) Evropský sociální fond přispívá k dosažení priorit Společenství prostřednictvím zlepšování pracovních příležitostí a celkovou podporou zvyšování zaměstnanosti. Podpora zaměstnanosti, vzdělávání a rovných šancí tak, aby bylo možné předvídat změny způsobené hospodářskou a sociální restrukturalizací, rozvojem znalostní ekonomiky a demografickým vývojem.

Evropský sociální fond (1957)

Evropský regionální rozvojový fond (1975) Evropský fond pro regionální rozvoj přispívá ke snižování rozdílů mezi úrovní rozvoje jednotlivých regionů, stejně tak jako zaostalosti znevýhodněných regionů, včetně venkovských a městských oblastí, upadajících průmyslových regionů a oblastí s geografickým či přírodním znevýhodněním.

Kohezní fond (1992) Pokrývá velké projekty infrastruktury v dopravě a ochraně životního prostředí, ale také v oblastech, které mají jasný environmentální rozměr, jako je energetická účinnost a obnovitelné zdroje energie nebo městská a veřejná doprava atd. U transevropských dopravních sítí se akce fondu budou zaměřovat především na prioritní projekty evropského významu.

Prioritní cíle ( ) Cíl 1 Konvergence Cíl 2 Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost Cíl 3 Evropská územní spolupráce

EU regions

Financování ( ) LEADE REQUAL INTERE G URBAN Iniciativ y x Cíl 3 xxxCíl 2 xxxxCíl 1 FIFGEAGGFESFERDF LEADE REQUAL INTERE G URBAN Iniciativ y x Cíl 3 xxxCíl 2 xxxxCíl 1 FIFGEAGGFESFERDF

Právní rámec LEADE REQUAL INTERE G URBAN Iniciativ y x Cíl 3 xxxCíl 2 xxxxCíl 1 FIFGEAGGFESFERDF LEADE REQUAL INTERE G URBAN Iniciativ y x Cíl 3 xxxCíl 2 xxxxCíl 1 FIFGEAGGFESFERDF Založeno na nařízeních EU - pro roky 2007 – 2013 se jedná o následující: Nařízení č. 1080/2006 Evropského parlamentu a Rady o Evropském regionálním rozvojovém fondu. Nařízení Rady č. 1083/2006 stanovující obecné podmínky Evropského regionálního rozvojového fondu, Evropského sociálního fondu a kohezního fondu. Nařízení Evropské Komise č. 1828/2006 stanovující pravidla pro implementaci Nařízení č. 1083/2006. Pozn. minulý týden nový rozpočtový rámec a pravidla PHSS

Část II. Česká republika a využívání evropských fondů

Co mělo být uděláno? Vyhnout se duplicitám v programech Stanovit klíčové priority a cíle Omezený počet priorit a cílů Zajistit spolufinancování Fiskální reforma - mandatorní výdaje

Regiony NUTS II v ČR

Programování Několikastupňový systém (Cíl 1) Národní rozvojový plán (NDP) Národní strategický referenční rámec (NSRR) Operační programy (OPs) Programové dodatky Zjednodušení od roku 2007 ?

Programování

Národní strategický referenční rámec Strategické priority vyjádřeny v jednotlivých OP 1. Konkurenceschopná česká ekonomika 2. Otevřená, flexibilní a soudržná společnost 3. Atraktivní prostředí 4. Vyvážený rozvoj území

Řízení

OP Integrovaný operační program OP Podnikání a inovace OP Doprava OP Životní prostředí OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost OP Výzkum a vývoj pro inovace OP Lidské zdroje a zaměstnanost ROP (7 NUTS II.) OP Technická pomoc

OP

Řízení Národní orgán pro koordinaci (MMR) Monitorovací výbor NSRR (koordinační výbory) Platební a certifikační orgán – Národní fond Auditní orgán – platební a certifikační orgán Řídicí orgány (ministerstva, regionální rady) Zprostředkující subjekty (odbory ministerstev, CzechInvest, SFŽP, kraje) Monitorovací výbor

Modelové skupiny konečných příjemců Veřejné subjekty kraje, obce, sdružení obcí, mikroregiony, univerzity Státní subjekty ministerstva, instituce přímo napojené na státní rozpočet, úřady práce a další Neziskový sektor občanská sdružení, o.p.s., nadace, nadační fondy, církevní instituce, zájmová a profesní sdružení Soukromý sektor malé a střední podniky, živnostníci, farmáři

Alokace pro Českou republiku ,5 mld EUR (předvstupní nástroje) ,8 mld EUR (nižší než ve starých zemích EU) from 2007 – až 4,2 mld. EUR za rok! Maximální alokace

Část III. Stav čerpání a výhled do budoucna

Průběh čerpání prostředků

Za období 2004 – 2006 vyčerpala ČR téměř 99% maximální alokace (SF) – N+2 pravidlo (N+3 pravidlo) Jaký bude výsledek za období 2007 – 2013? Jaké jsou parametry úspěchu? Kvantita vs. Kvalita? VÝSLEDEK ČERPÁNÍ

Stav čerpání k 9/2013 – část 1

Stav čerpání k 9/2013 – část 2

Stav čerpání k 9/2013 – část 3

Stav čerpání k 9/2013 – část 4

jednání o finanční perspektivě přechodné regiony (namísto phasing-in, -out) určité procento (25%, 40%, 52% z ESF) partnerské smlouvy namísto NSRR zúžení priorit – návaznost na Europe 2020 kondicionalita a výkonnostní rezerva finanční inženýrství do budoucna Výhled do budoucna

Kontakt: Radomír Špok