PRINCIPY PRÁVNÍHO MYŠLENÍ PRÁVNÍ A PRÁVNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ PRÁVNÍ A PRÁVNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Obecná východiska, zdroje ►Mezinárodní soustavy kvalifikací ►Národní soustava kvalifikací pro terciární sféru ►Projekt Q-RAM/ Národní kvalifikační rámec.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
POZNATKY Z ETNOGRAFICKÉHO VÝZKUMU NA ČESKÝCH VYSOKÝCH ŠKOLÁCH JAK VYPADÁ VZDĚLÁVÁNÍ, KTERÉ SE SNAŽÍME ZLEPŠIT? JANA DVOŘÁČKOVÁ (FSS MU) PETR PABIAN (KSV.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Přijímací řízení 2006/20007 Obor: Studium humanitní vzdělanosti.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Osvícenství.
Seminář NSKTV Praha , Brno Návrh národních deskriptorů Mgr., Ph.D.
B i o D a t G r o u p BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝSTVÍ V KONTEXTU NOVÉ LEGISLATIVY Jaromír Cmíral a), Lenka Lhotská b) a) Společnost biomedicínského inženýrství.
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Zdravá škola.
Komplementarita zájmového a profesního vzdělávání dospělých
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
SO – studijní opora podpora výuky BSe a DSe LS2012
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Fakulta zdravotnických studií
DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ 24. ledna Co u nás můžete studovat? Studijní obory na KBO 1.Bakalářské (bc.) 1.1. Učitelské1.2. Neučitelské 2. Magisterské.
MANAGEMENT V PODMÍNKÁCH ZEMÍ VÝCHODNÍ EVROPY A RUSKA. Dle strategií České republiky jsou oblasti působení českých podniků na mezinárodních trzích jednou.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Aspekty seniorského vzdělávání na MZLU v Brně Konference AU3V, Kostelec u Zlína, 26. – Veronika Vejrostová, ICV MZLU v Brně.
CHARAKTERISTIKA FINANČNÍHO PRÁVA
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Postavení pedagogiky mezi vědami
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta.
Seminář k doktorskému studijnímu programu Zlín.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
SŮVOVÁ, COUFALOVÁ C3B. DEFINICE právní odvětví veřejného práva, zabývá se ústavou a vykládá ji na ochranu ústavnosti dohlížejí ústavní soudy souhrn právních.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.11_lidska_prava _II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Požadavky na průběžné vzdělávání zaměstnanců zdravotnických zařízení
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Fakulta zdravotnických studií
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Ostravská univerzita (1991 → )
Pedagogické disciplíny
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Univerzita Jana Amose Komenského Praha
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Pedagogika jako vědecká disciplína
PRINCIPY PRÁVNÍHO MYŠLENÍ
Práva a svobody a veřejná moc
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
Studijní program Ošetřovatelství
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
Studijní obory Speciální edukace bezpečnostních složek Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek.
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

PRINCIPY PRÁVNÍHO MYŠLENÍ PRÁVNÍ A PRÁVNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ PRÁVNÍ A PRÁVNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ

2 Snímky slouží k orientaci posluchačů přednášek a k činění si poznámek. Nenahrazují přednášky, učebnice ani cvičebnice. Nenahrazují přednášky, učebnice ani cvičebnice. verze 1.2 (2007) © Ivo Telec, 2007

3 „Učitele kanonických knih snadno potkáš, učitele života potkáš ztěží.“ učitele života potkáš ztěží.“ Kronika C’-č’ tchung-ťien od S’-ma Kuana Kronika C’-č’ tchung-ťien od S’-ma Kuana (1017 – 1086). Lexikon čínského mudrosloví. (1017 – 1086). Lexikon čínského mudrosloví. Praha 1999, s Překl. Hejzlarových. Praha 1999, s Překl. Hejzlarových.

4

5 TEMATICKÝ OBSAH 1. filozofie vzdělávání 2. právní průprava 3. východiska a cíle vzdělávání v právu 4. studijní programy a struktura 5. právně didaktické metody 6. vady právního a právnického vzdělávání

6 FILOZOFIE VZDĚLÁVÁNÍ duchovní zrání prožitím dějů duchovní zrání prožitím dějů osobnostní vlastnosti výchovou osobnostní vlastnosti výchovou rozumové znalosti výukou rozumové znalosti výukou profesní návyky tréninkem profesní návyky tréninkem  filozofie vzdělávání

7 „lidská důstojnost vyžaduje, aby se šířily „lidská důstojnost vyžaduje, aby se šířily kultura a vzdělání ke spravedlnosti, svobodě kultura a vzdělání ke spravedlnosti, svobodě a míru“ a míru“ preambule Úmluvy, jíž se zřizuje Organisace Spojených národů pro výchovu, vědu a osvětu (1945) preambule Úmluvy, jíž se zřizuje Organisace Spojených národů pro výchovu, vědu a osvětu (1945) (č. 196/47 Sb.)

8 CO SE MÁ PRÁVNĚ UMĚT?  vzdělávací priorita:  vyřešit různé životní situace, osobní nebo majetkové, z hlediska osobní nebo majetkové, z hlediska spravedlivého uspořádání poměrů (práva) spravedlivého uspořádání poměrů (práva)

9 KDO TO MÁ UMĚT? 1. právník 2. právní laik (i právník): a. rozhodce (arbitr) b. prostředník (mediátor) c. insolvenční správce d. likvidátor právnické osoby e. správce dědictví f. jiný člověk, např. úředník - neprávník

10 VÝZNAM PRÁVNÍHO MYŠLENÍ Právní filozofie Právní filozofie Právní věda Právní věda Právní a právnické vzdělávání Právní a právnické vzdělávání

11 PRÁVNÍ PRŮPRAVA 1. právní filozofie  cit spravedlnosti; životní hodnotový postoj a etika právnických povolání a etika právnických povolání 2. právní věda  metodika, topika, systematika argumentace: logika a rétorika argumentace: logika a rétorika 3. právní a právnické vzdělání  odbornost a profesní zdatnost (um)

12 JAK VZDĚLÁVAT V PRÁVU? 1. důraz na právní metodologii a argumentační strukturu a argumentační strukturu  pouze dogmatika abstraktních pojmů  pouze dogmatika abstraktních pojmů a pouze legální definice a pouze legální definice 2. soustředění na právo hmotné srv. komunitární právo hmotné srv. komunitární právo hmotné  právo procesní (formální)  právo procesní (formální)

13  3. soustředění na právo srovnávací  uzavírání jen na právo vnitrostátní  uzavírání jen na právo vnitrostátní  obecně uznávané trvalé právní principy  světově ustálená právní metodologie  detaily pomíjivých legálních úprav  detaily pomíjivých legálních úprav

14

15 VÝCHODISKA  VÝCHODISKA  1. filozoficko-hodnotový (životní) základ 2. účeloslovně-hodnotová právní věda 3. obecná a právní metodologie

16 VÝCHOVNĚ FILOZOFICKÝ CÍL Světonázorové přesvědčení Světonázorové přesvědčení 1. životní vůbec 2. právní (o spravedlnosti), založené na vědění o působení objektivních založené na vědění o působení objektivních přirozených zákonitostí a na jeho věcném přirozených zákonitostí a na jeho věcném zkoumání zkoumání  pouhá slepá víra v něco nebo někoho  pouhá slepá víra v něco nebo někoho Změna přesvědčení, srv. a. z. Změna přesvědčení, srv. a. z.

17  Životní zdatnost Životní zdatnost  právní zdatnost jako dílčí výchovně filozofický cíl = schopnost obstát při nalézání = schopnost obstát při nalézání spravedlnosti a jejím uplatňování spravedlnosti a jejím uplatňování

18 VZDĚLÁVACÍ CÍL 1. rozvoj vlastního ducha věcným zkoumáním dějů a míry věcí; zkoumáním dějů a míry věcí; prožíváním dobra spravedlnosti prožíváním dobra spravedlnosti  poměr práva v lidském životě  spravedlnostní význam životní situace konkrétního člověka situace konkrétního člověka

19  2. světový profesní standard právní zdatnosti  schopnosti a dovednosti (hlavní výsledek): např. chápavost, argumentace, eristika, např. chápavost, argumentace, eristika, metodika (technika), rétorika, přesvědčivost, metodika (technika), rétorika, přesvědčivost, obhajitelnost, srozumitelnost, tvůrčí psaní, obhajitelnost, srozumitelnost, tvůrčí psaní, vědecká rozprava (racionální diskurs) vědecká rozprava (racionální diskurs) právní paměťové vědomosti (vedlejší výsledek)

20  3. ochrana před nadbytkem právních informací jejich vlastním výběrem  vyhledání a třídění právních informací (údajů)  ochrana před zahlcením informacemi, před „právně informačním smogem“ před „právně informačním smogem“  výběr profesně významných informací

21

22  OSOBNOSTNÍ PROFIL Vlastnosti: Vlastnosti: 1. spravedlivost 2. přirozenost 3. smysluplnost 4. svědomitost, srv. nejlepší vědomí a svědomí 5. věcnost, srv. vystižení podstatného 6. rozhodnost 7. nezávislost a nestrannost, srv. soudce

23  Schopnosti: Schopnosti: 1. vnímavost, srv. životní situaci 2. vcítěnost; srv. u osoby blízké 3. chápavost 4. schopnost metodického dosažení odůvodněného a přezkoumatelného názoru odůvodněného a přezkoumatelného názoru Naučenosti: Naučenosti: 1. dovednosti, např. právně tvůrčí psaní 2. znalosti, např. právně pojmové

24 „Die Schulen sollen nicht nur Wissen und Können vermitteln, sonderch auch Herz und Charakter bilden.“ „Školy nemají zprostředkovat pouze vědění a znalosti, ale obzvlášť mají zušlechťovat srdce a charakter.“ čl. 131/1 Ústavy Svobodného státu Bavorsko (1946).

25 TEORETICKÝ ZÁKLAD 1. světový a evropský výzkum práva srv. evropský výzkumný prostor srv. evropský výzkumný prostor 2. vědecké poznatky světové právní vědy 3. formulace a obhájení vlastního názoru  mechanické učení se nazpaměť  mechanické učení se nazpaměť bez pochopení podstaty a smyslu bez pochopení podstaty a smyslu práva práva

26 OTEVŘENÝ PŘÍSTUP KE VZDĚLÁVACÍ SLUŽBĚ Tradiční otevřenost vysokých škol Tradiční otevřenost vysokých škol v českých zemích a Československu v českých zemích a Československu do ak. roku 1948/1949 do ak. roku 1948/1949 Event. talentová přijímací zkouška Event. talentová přijímací zkouška srv. Law School Admission Test (LSAT) srv. Law School Admission Test (LSAT)

27 PRÁVNICKÉ STUDIJNÍ PROGRAMY Bakalářský studijní program Bakalářský studijní program Právní základ nebo Právní specializace Právní základ nebo Právní specializace Magisterský studijní program Magisterský studijní program Právo a právní věda; navazující Právo a právní věda; navazující Doktorský studijní program Doktorský studijní program Teoretické právní vědy; navazující Teoretické právní vědy; navazující

28 STRUKTURA PRÁVNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ Prostupnost: Prostupnost: tříletý studijní program Bc. Právní základ „tvrdé jádro“ platného práva „tvrdé jádro“ platného práva 2. dvouletý studijní program Mgr. Právo a právní věda doplnění a rozvinutí + mimoprávní aplikace doplnění a rozvinutí + mimoprávní aplikace 3. tříletý studijní program Ph.D. Teoretické právní vědy Samostatnost: Samostatnost: dvou až tříletý studijní program Bc. Právní specializace

29 PROGRAMY CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V PRÁVU a. profesní (výkon povolání) např. právo průmyslového vlastnictví např. právo průmyslového vlastnictví b. zájmové, např. U3V i. v rámci akreditovaných studijních programů ii. jiné  osvědčení o absolvování studia účastníka  diplom studenta vysoké školy  diplom studenta vysoké školy

30  „Insolvenční správce je povinen se soustavně „Insolvenční správce je povinen se soustavně vzdělávat a prohlubovat své odborné znalosti vzdělávat a prohlubovat své odborné znalosti pro řádný výkon činnosti insolvenčního správce.“ pro řádný výkon činnosti insolvenčního správce.“ § 23 z. č. 312/06 Sb.

31 METODY PRÁVNĚ DIDAKTICKÉ 1. metoda řešení modelových situací, (řešení fiktivního případu), (moot) (řešení fiktivního případu), (moot) 2. metoda případových studií, řešení skutečného případu (case study) řešení skutečného případu (case study) 3. právně klinická metoda 4. metoda procesní simulace (právnické divadlo), ( moot court) 5. metoda odborných stáží 6. metoda právně tvůrčího psaní 7. doktrinárně paměťová metoda

32 KONTROLA A ODPOVĚDNOST Kontrola Kontrola vypracování klausurních právně situačních řešení  zkouška paměti vypracování klausurních právně situačních řešení  zkouška paměti Odpovědnost za vzdělávání Odpovědnost za vzdělávání 1. právní: a. soukromoprávní, zejm. pracovní b. veřejnoprávní, zejm. akademická

33  2. morální za obecnou úroveň právní kultury a právnické, kupř. soudcovské, vzdělanosti 3. politická, srv. školskou a vědní politiku

34

35

36 VADY PRÁVNÍHO A PRÁVNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ 1. C horobný (přepjatý) formalismus  a. upřednostnění formy práva před jeho účelem a obsahem před jeho účelem a obsahem např. důraz na procesní formalismus, např. důraz na procesní formalismus, nežli na hmotněprávní argumentaci nežli na hmotněprávní argumentaci o podstatě sporu a o jeho spravedlivém o podstatě sporu a o jeho spravedlivém vyřešení vyřešení

37  b. upřednostnění pouhého slovního znění (literárního vyjádření, textového sdělení) (literárního vyjádření, textového sdělení) právní normy před všestranným výkladem její podstaty a smyslu  právní normy před všestranným výkladem její podstaty a smyslu  = záměna nosiče právní normy = záměna nosiče právní normy za normu samu za normu samu

38   právní dogmatismus = uzavřená myšlenková soustava s předem = uzavřená myšlenková soustava s předem danou „kanonizovanou“ (mocensky danou „kanonizovanou“ (mocensky chtěnou) jedinou odpovědí chtěnou) jedinou odpovědí  právní pozitivismus = statické převyprávění politicko (mocensko) = statické převyprávění politicko (mocensko) volní právní normy bez ohledu na její volní právní normy bez ohledu na její životní (přirozený) smysl pro lidi životní (přirozený) smysl pro lidi

39   právní formalismus = např. posedlost formálně bezvadným = např. posedlost formálně bezvadným označením smluvních stran označením smluvních stran či účastníků řízení bez ohledu na možný či účastníků řízení bez ohledu na možný jiný způsob ztotožnění osob jiný způsob ztotožnění osob srv. město  městský úřad srv. město  městský úřad

40   Vadná právní výchova k otrocké víře v nutnost poslušnosti státní moci za každou v nutnost poslušnosti státní moci za každou cenu a v nutnost formální bezchybnosti cenu a v nutnost formální bezchybnosti bez ohledu na podstatu a smysl spravedlnosti bez ohledu na podstatu a smysl spravedlnosti (viz Malý). (viz Malý).  Politická výchova studentů práva aj. oborů v Československu 1948 – 1989 v Československu 1948 – 1989

41  2. Didaktické vady metodické  např. záměna forem výuky, např. záměna forem výuky, nejasnost dosažení vzdělávacího cíle nejasnost dosažení vzdělávacího cíle z hlediska použitých metod z hlediska použitých metod

42

43 LITERATURA VŠEOBECNÁ Brezinka, Filozofické základy výchovy. Praha Dawson, Krize západní vzdělanosti. Praha Chlup, Pedagogika. Praha Palouš, Čas výchovy. Praha Vízdal, Případová studie jako metoda výuky. In: Humanitní vědy v období globalizace. Brno In: Humanitní vědy v období globalizace. Brno 2002.

44 LITERATURA ZVLÁŠTNÍ Bejček, K obsahovým otázkám právnického studia. Práv. rádce, 1996/11. Práv. rádce, 1996/11. Bobek, O (ne)reformovatelnosti studia práv v Čechách. Práv. rozhl., 2005/10, 12, 14, 16. Práv. rozhl., 2005/10, 12, 14, 16. Bystřina, K otázkám zlepšení vysokoškolské výchovy právnických kádrů v SSSR a u nás. Právník, 1956, s. právnických kádrů v SSSR a u nás. Právník, 1956, s. 139 an. Za novou socialistickou výchovu právníků. Právník, 1949, s. 428 an. 139 an. Za novou socialistickou výchovu právníků. Právník, 1949, s. 428 an. Cepl, Jaká společnost, taková práva. MF Dnes, , příl. příl. Dohnal, Právní kliniky – vzdělávací model pro 21. století? Práv. fórum, 2005/2. Práv. fórum, 2005/2. Fiala, Týč (eds.), Výuka práva na počátku 21. století. Brno

45  Hajn, K přípravě právníků pro podnikovou sféru. Vysoká škola, 1978/79/4. Poznámky k rozvoji právních škola, 1978/79/4. Poznámky k rozvoji právních dovedností. Socialist. zákonn., 1982/8. dovedností. Socialist. zákonn., 1982/8. Hurdík, Ad: O didaktice českého občanského práva. Čas. pro práv. vědu a praxi, 1998/4. K reformě studia právnického. Hovorna. Právník, 1927, passim. Kalab, Katedry, hlavní článek přestavby našich vysokých škol. Právník, 1951, s. 193 an. škol. Právník, 1951, s. 193 an.

46  Klokočka, Koncepce právnické fakulty v Brně. Právník, 1969, s. 684 an. 1969, s. 684 an. Kroupa (ed.), Aktuální problémy vysokoškolského právnického vzdělávání v České republice. Brno právnického vzdělávání v České republice. Brno Machalová, Ohlas na to, co bylo jen něčím navíc. Čas. pro práv. vědu a praxi 1999/2. pro práv. vědu a praxi 1999/2. Malý, Poznámky ke stavu studia na právnické fakultě a potřebě jeho reformy. Právník 2003/7. a potřebě jeho reformy. Právník 2003/7.

47  Patakyová et al., Itinerár budúceho právnika - profesionála. Bratislava Bratislava Pavlíček, Koncepce reformy vzdělávání na Právnické fakultě Univerzity Karlovy ve společenských fakultě Univerzity Karlovy ve společenských souvislostech. Právník 1991/2. souvislostech. Právník 1991/2. Posluch (ed.), Právna kultúra a význam právnického vzdelávania na Slovensku. Bratislava vzdelávania na Slovensku. Bratislava Salyková, Koncepce vysokoškolského právního vzdělání. [Diplomová práce.] Praha: Univ. Karlova 2004.

48  Staša, Vysokoškolské vzdělávání jako předmět činnosti právnických osob soukromého práva. Právo a podnik., 1999/2. Ráth, Slávnostná reč profesora Dr. Augustína Rátha. In: Právníci na Univerzite Komenského v Bratislave. In: Právníci na Univerzite Komenského v Bratislave. Bratislava Bratislava Schorm, Právnická fakulta Burgundské univerzity v Dijonu. Práv. praxe,1993/10. Práv. praxe,1993/10.

49  Telec, Jak studovat právo a uchovat si zdraví? Univerzit. nov., 2001/11. Ještě o didaktice českého Univerzit. nov., 2001/11. Ještě o didaktice českého občanského práva. Čas. pro práv. vědu a praxi 1999/1. občanského práva. Čas. pro práv. vědu a praxi 1999/1. O didaktice českého občanského práva. Čas. pro práv. O didaktice českého občanského práva. Čas. pro práv. vědu a praxi, 1998/1. vědu a praxi, 1998/1. Tomsa, O filosofické výchově právníka. Bratislava, 1927, s. 394 an. s. 394 an. Týč, Právnické studium: potřeba dalších změn. Čas. pro práv. vědu a praxi 1994/6. pro práv. vědu a praxi 1994/6. Zitta, Úvahy o novém studijním řádu právnického diplomového studia v Rakousku. Praha 1996.

50 

51 Foto: Sloní ostrov, Siamský záliv, Thajsko 2549 (2006)