Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Univerzita Jana Amose Komenského Praha

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Univerzita Jana Amose Komenského Praha"— Transkript prezentace:

1 Univerzita Jana Amose Komenského Praha
PhDr. Albína Měchurová Univerzita Jana Amose Komenského Praha

2 Nové trendy výuky na vysokých školách

3 vysokoškolskÁ DidaktiKa
Na vysokých školách se studijní obory odvíjejí od oborů vědních. Je tomu tak i v případě věd humanitních, které jsou součástí vysokoškolského studia učitelství, např. pedagogika psychologie politologie etika komunikace sociologie filozofie

4 vysokoškolskÁ DidaktiKa v uvedených oborech dosud vychází především
z pamětného osvojování tezí a definic jejich examinační reprodukci ulpívání examinátorů na jedné, předem dané pravdě

5 I zde platí, že rozvoj vědních oborů nemá účel sám v sobě
slouží prvořadě výukovým aplikacím učitel je zde prvořadě pedagogem

6 U vysokoškolské didaktiky
je nutno si přiznat, že větší akcent se klade na složku odbornou didaktikum věcí se podceňuje ve výuce převládá tradicionalismus

7 vysokoškolskÁ DidaktiKa
K čemu to vede? zanedbává se modernizace osvojování se ponechává na studentovi podvazuje se pedagogická účinnost

8 Didaktické perspektivy
teorie – odvrácení se od deskriptivních popisů pedagogických dějů pochopení interakcí mezi učitelem a žákem směřování ke komunikativní dimenzi vyučování

9 CO DĚLAT ? Rekonstruovat vysokoškolskou didaktiku
a jejím prostřednictvím oborové didaktiky i předmětové metodiky

10 V přípravě učitelů (lektorů, prezentátorů)
přetrvává akademismus transmisivní postupy pedagog je připravován jako malý vědec

11 vysokoškolskÁ DidaktiKa
Příčinou je absence rozpracování teorie terciárního vzdělávání metodického vedení vyučujících novodobých prostředků a postupů

12 A jak? Konstruováním nových poznatků na základě vlastních poznatků (sebeobjevování v roli učitele); uplatňováním projektových metod kooperativních a konstruktivistických přístupů; utvářením sociálně emočního klimatu ve skupině.

13 Rozvíjení sociálních interaktivních dovedností
KOOPERACE ODPOVĚDNOSTI ZA VLASTNÍ VÝKON SEBEKÁZNĚ SEBENALEZENÍ SEBEUPLATNĚNÍ ORIGINALITY KREATIVITY

14 Rozvoj myšlenkových procesů
ANALÝZY SYNTÉZY SROVNÁVÁNÍ KRITICKÉHO MYŠLENÍ SAMOSTATNÉHO ÚSUDKU


Stáhnout ppt "Univerzita Jana Amose Komenského Praha"

Podobné prezentace


Reklamy Google