Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Glukóza C H O Dýchání a přeměny glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Advertisements

29.1 Cukry a jiné příbuzné látky
VY_32_INOVACE_CHK MK Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
OLIGOSACHARIDY A POLYSACHARIDY
„EU peníze středním školám“
Cukry = Sacharidy = Uhlovodany = Uhlovodany = Glycidy
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Eva Vojířová Číslo materiálu 4_2_CH_15 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.ročník.
Chemická stavba buněk Září 2009.
Cukry Sacharidy SŠZePř Rožnov p. R PaedDr.Lenka Těžká Modernizace výuky odborných předmětů CZ.1.07/1.1.08/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_CHK MK Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
SACHARIDY.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Sacharidy - cukry nejrozšířenější přírodní látky
Cukry (sacharidy, glycidy) - Jsou to nejrozšířenější organické látky, tvoří největší podíl organické hmoty na Zemi. Funkce: zásobní látky v organismu.
Polysacharidy.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_02.
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Sacharidy Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Vypracoval Miloslav Čunek
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH07/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PŘÍRODNÍ LÁTKY Autor:
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-9-04.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se vznikem a tříděním sacharidů,
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Sacharidy.
SACHARIDY. SACHARIDY - CUKRY jsou přírodní látky většinou rostlinného původu v molekulách jsou obsaženy atomy C, H, O obsahují jednu karbonylovou skupinu.
Cukry Sacharidy, glycidy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_119_Cukry AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 9.,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Sacharidy a jejich význam ve výživě člověka
VY_32_INOVACE_CHK MK Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Sloučeniny v organismech
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
SACHARIDY II.
SACHARIDY CUKRY RZ
Sacharidy (Cukry) VY_32_INOVACE_G2 - 18
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Mgr. Richard Horký.  Patří mezi přírodní látky látky (jako také Tuky, Bílkoviny, NK)  jsou nejpohotovějším zdrojem energie  1 gram sacharidu = 17kJ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sacharidy glycidy karbohydráty, uhlohydráty, uhlovodany
Sacharidy Mgr. Lenka Fasorová.
Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák Sacharidy (z latiny saccharrum =„cukr“) Škrob Celulosa Glukosa Glykogen.
Ch_051_Sacharidy - monosacharidy Ch_051_Přírodní látky_Sacharidy - monosacharidy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 20 Cukry TEMA: Chemie - cukry.
Sacharidy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
SACHARIDY - nejrozšířenější přírodní látky přítomné ve všech rostlinných a živočišných buňkách - jejich molekuly se skládají z atomů C,H a O.
CUKRY = SACHARIDY.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
 Sacharidy patří mezi nejvýznamnější přírodní sloučeniny  Sacharidy vznikají fotosyntézou – pomocí slunečního záření vznikají z oxidu uhličitého.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Přírodní látky 1. Sacharidy.
VY_32_INOVACE_475 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
CHEMIE - Polysacharidy
Chemie 9. třída Vytvořil : Mgr. Tomáš Kordula
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Buňka  organismy Látkové složení.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Sacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Polysacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Název prezentace (DUMu): Chemické složení rostlinného těla
PRÍRODNÉ LÁTKY CUKRY TUKY BIELKOVINY.
Název vzdělávacího materiálu Cukry
KVÍZ - SACHARIDY.
Význam a výskyt sacharidů
Transkript prezentace:

Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: Autor:PaedDr. Věra Mojáková Určeno pro předmět: Chemie Tematická oblast: Přírodní látky - chemické složení živých Sacharidy I organismů Obor vzdělání:Kosmetické služby (69-41-l/01) 4. ročník Název výukového materiálu: Sacharidy I Popis využití: Výukový materiál pro žáky s úkoly s využitím dataprojektoru, notebooku Čas: 25 minut VY_32_INOVACE_CHK MK

Sacharidy I 1

Charakteristika  významné organické látky přítomné ve všech rostlinných a živočišných buňkách  obsahují atomy uhlíku, vodíku, kyslíku  zelené rostliny je produkují při fotosyntéze  v rostlinách tvoří buněčné stěny  živočichové je musí přijímat v potravě  funkce – zdroj energie, zásobní látka, stavební materiál  využití v průmyslu

Vznik  FOTOSYNTÉZA FOTOSYNTÉZA  biochemický proces  biochemický proces  energie světelného záření se mění na energii chemických vazeb  fotosyntéza má zásadní význam pro život na Zemi 6 CO H 2 O → C 6 H 12 O O 2 6 CO H 2 O → C 6 H 12 O O 2 2

Dělení  Dle počtu tzv. monosacharidových jednotek:  Monosacharidy  obsahují pouze jednu monosacharidovou jednotku  glukóza  Oligosacharidy  obsahují více monosacharidových jednotek (2- 10)  sacharóza  Polysacharidy  obsahují mnoho monosacharidových jednotek (více než 10, často stovky až tisíce)  glykogen, škrob

Vlastnosti Monosacharidy a oligosacharidy  rozpustné ve vodě  sladká chuť Polysacharidy  většinou ve vodě nerozpustné  nemají sladkou chuť  nemají redukční vlastnosti cukry 3

Monosacharidy  základní stavební jednotka oligosacharidů a polysacharidů  nedají se štěpit na jednodušší sacharidy  z chemického hlediska je považujeme za polyhydroxyketony polyhydroxyketony  KETÓZY -C=O polyhydroxyaldehydy polyhydroxyaldehydy  ALDÓZY -CHO

 podle počtu atomů uhlíku v molekule je dělíme na triózy (3 atomy C), tetrózy (4 atomy C), pentózy (5 atomů C) a hexózy (6 atomů C). Oba systémy se pak kombinují: např. aldohexózy jsou odvozeny od aldehydů se 6 atomy C  nejrozšířeněšjší v přírodě jsou pentózy a hexózy hexózy

Význam  zdroj a krátkodobá zásoba energie (glukóza, fruktóza)  zásobní látky (škrob, glykogen, inulin)  stavební materiál (celulóza, chitin)  složka některých složitějších látek (nukleových kyselin, hormonů)  průmyslový význam – v potravinářském průmyslu, pro výrobu papíru, textilních vláken, výbušnin

Úkoly 1.Charakterizuj chemické složení: A) disacharidů A) disacharidů B) ketopentóz B) ketopentóz 2.A) Které sacharidy v běžném životě označujeme jako cukry? B) Jaké mají typické vlastnosti? B) Jaké mají typické vlastnosti? 3.A) Jak nazýváme nejdůležitější biochemický proces na Zemi? B) Zapiš danou chemickou reakci B) Zapiš danou chemickou reakci 4. Jaké jsou funkce sacharidů?

Zdroje  1 Kliparty Office [online] [cit ]. Dostupné z www:     kace_sacharid.C5.AF kace_sacharid.C5.AF kace_sacharid.C5.AF  Benešová, Marika; Satrapová, Hana.Odmaturuj z chemie.1. vyd. Brno: Didaktis, 2002,