Veřejné zdravotnictví založené na důkazech a jeho implementace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Zohlednění genderu jako dlouhodobého cíle projektu Prevence obchodování s dětmi v Etiopii a jejich rehabilitace Inka Píbilová.
Středisko podpory poradenských služeb
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
SPOLUPRÁCE ZDRAVÝCH MĚST A ZDRAVÝCH ŠKOL Chrudim, 17. května 2005.
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
Analýza a popis pracovního místa
Příprava koncepce kvality zdravotnických zařízení –aktuální stav
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Možnosti financování rozvoje zdravotnického IT a návratnost investic MUDr. Pavel Kubů.
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
PPP projekty v ČR Šance nebo riziko? Ing. Jan Pavel, Ph.D. katedra veřejných financí Vysoká škola ekonomická v Praze Transparency International – Česká.
Klinické doporučené postupy v Německu od roku 1993 MUDr. Michaela Špačková Centrum pro klinické doporučené postupy Ústav sociálního lékařství a zdravotní.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Místní Agenda 21 Hodnocení místní udržitelnosti v ČR Ing. arch. Marie Petrová Hradec Králové, 18. února 2014.
Koncepce ošetřovatelství
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Komunitní sociální práce
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Adaptace klinických doporučených postupů Radim Líčeník Ústav sociálního lékařství a zdravotní.
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
ESF – JPD 3 Grantové schéma 4.1
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Nový obor - počítače v medicíně a biologii  Proč je management informací ústřední otázkou v biomedicínském výzkumu.
Moderní personalistika Úvod
C K D P Veřejné zdravotnictví založené na důkazech a doporučené postupy pro oblast veřejného zdravotnictví Michaela Špačková, Radim Líčeník Centrum pro.
Případová studie Seminář 2014.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Struktura bakalářské práce
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
. Výuka pediatrie u lůžka pacienta Kazuistika založená na důkazu
Intervenční programy, poradny podpory zdraví
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Personální plán pro podnikatelský plán
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
KONTAKTNÍ SEMINÁŘ Programu CZ11 Public Health Inititatives Iniciativy v oblasti veřejného zdraví Fond bilaterální spolupráce Opatření A.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Zkušenosti s transformací sociálních služeb v Maďarsku Miklós Szentkatolnay Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha.
Globální akční plán WHO pro zdraví pracovníků na období Pavel Urban Státní zdravotní ústav WHO spolupracující centrum pro pracovní lékařství.
Epidemiologie Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, Praha 2 Transformace a deinstitucionalizace Karel Vít Konference.
Personální práce v malé organizaci Milada Matyšková.
Mezinárodní den sester květen 2009
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Zdravotnický management
Strategie regionu, obce
Zdravotnický management
Zdravotnický management
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Zdravotnický management
Model intenzivní podpory
Transkript prezentace:

Veřejné zdravotnictví založené na důkazech a jeho implementace MUDr. Michaela Špačková, MUDr. Radim Líčeník Centrum pro klinické doporučené postupy Ústav sociálního lékařství a zdravotní politiky LFUP

Veřejné zdravotnictví multidisciplinární obor jehož úkolem je vyhodnotit civilizační rizika v populaci a zabezpečit jejich minimální vliv na zdraví pomocí preventivních intervencí epidemiologická a sociologická data Public health encompasses: “the efforts, science, art, and approaches used by all sectors of society to assure, maintain, protect, promote, and improve the health of the people.”

VZ založené na důkazech Evidence-Based Public Health (EBPH) proces rozhodování založený na syntéze: nejlepších dostupných vědeckých důkazů aplikovatelných teoretických modelů profesionálních zkušeností znalosti specifické populace Obory, které se na tomto procesu podílejí jsou: použití vědeckých důkazů při tvorbě, zavádění a hodnocení programů zdravotní politiky ve veřejném zdravotnictví. Vědecká argumentace využívá systematické práce s údaji a informačními systémy.

Definice EBPH Jenicek 1997: svědomité, jednoznačné a uvážlivé použití současných nejlepších důkazů v rozhodování o péči o zdraví jednotlivých komunit i celé populace Brownson 1999: rozvoj, implementace a vyhodnocení efektivních programů a plánování VZ za použití vědeckých důkazů, včetně systematického použití dat a informačních systémů, modelů plánování a vhodných sociologických modelů Kohatsu 2004: proces integrace intervencí založených na vědeckých důkazech a preferencí komunity vedoucí k zlepšení zdraví populace

Proč EBPH? Zajišťuje efektivitu veřejně zdravotnických doporučení Cíle, kterých chceme dosáhnout, musí významně ovlivnit úroveň veřejného zdraví (zdravotní politika) Strategie (plán, program) musí být proveditelná, efektivní a založená na důkazu Rešerše nejnovější dostupné vědecké literatury  čas využit maximálně efektivně k nalezení nejlepšího potřebného důkazu pro konkrétní otázku /problém

Rozhodování ve VZ Mělo by působení veřejného zdravotnictví vést k řešení konkrétního problému veřejného zdraví? Jaké kroky je třeba učinit? Jak může být konkrétní program nebo politika co nejúčinněji prováděna a vyhodnocována?

Problémy v rozhodování Nedostatečné vedení ve stanovení jasné agendy zaměřené na evidence-based postupy Odpovědnost vedoucích pracovníků ve VZ zvyšovat použití efektivních intervencí Nedostatek dlouhodobých plánů pro implementaci a evaluaci evidence-based postupů Přijetí a zachování příčinných schémat a tvárných evaluačních plánů Externí tlak (vč. politického) vzdaluje proces od evidence-based přístupu Systematická komunikace a strategie šíření znalostí Nedostatečné školení pracovníků klíčových disciplín Rozšíření studijních programů s použitím prostředků dálkového studia Nedostatek času pro kompletní sběr informací, jejich analýzu a literární rešerši důkazů Rozšíření schopností pro efektivní analýzu, literární rešerši a vyhledávání informací Nedostatek souhrných dat a nejnovějších informací o efektivitě programů a nařízení Rozšíření doporučených postupů v rámci klinických a populačních strategií Nedostatek dat o efektivitě konkrétních intervencí ve VZ pro určitou populaci Navýšení nadací pro výzkum ve veřejném zdravotnictví, distribuce výsledků

Algoritmus EBPH Definice problému nebo řešené otázky Kvantifikace problému (nástroje: RR, OR…) Vyhledání literatury a uspořádání informací (nástroje: systematické přehledy, hodnocení rizika, ekonomické analýzy) Vytvoření programu a preference možností Vytvoření akčního plánu a implementace intervence Evaluace programu nebo politiky (podle výsledků evaluace Diseminace výsledků nebo přerušení programu

Vědecká argumentace využívá informační systémy Cochrane Collaboration Guide to Community Preventive Services metody k hodnocení dopadu EBPH intervencí Transparent Reporting of Evaluations with Non-randomised Designs (TREND) návod co by měly nerandomizované studie obsahovat GRADE (The Grading of Recommendations, Assessment, Development and Evaluation system) stanovení stupně síly doporučení a úrovně kvality důkazu TREND Vytvořeno podle Consolidate Standards of Reporting Trials (CONSORT) ke zlepšení kvality RCTs (randomizované kontrolované studie) 9

Hodnocení důkazů pro VZ Systematické přehledy a metaanalýzy Odhady rizika (risk assessment) Ekonomické studie (cost-effectiveness…) Surveillance (průběžný, systematický sběr dat, jejich analýza, vyhodnocení a sdílení) Konsenzuální konference Expertní komise (doporučené postupy pro VZ) 10

Pyramida důkazů Systematické přehledy a metaanalýzy Evidence Pyramid based on concepts of EBM. RCTs considered in clinical medicine to be the gold standard of evidence. For public health research, often observational or quasi-experimental studies (no randomization of who is exposed) are more appropriate than RCTs. B/c public health interventions often very complex; (Sometimes group-randomized trials are used in PH). For example, unethical and impractical to randomly assign individuals to smoke cigarettes for thirty years and another group to not smoke and observe who develops lung cancer Cohort and case-control studies are observational studies: comparison groups not assigned by the investigator. Provide information on the association of exposure and the risk of disease. Cohorts studies: Researchers categorize people with have been exposed and not exposed; Observe the two groups over time and compare rates of disease in exposed and unexposed group. Does the consumption of fish reduce the risk of stroke? Nurses Health Study and Framingham Heart Study. Case-control studies: Researchers identify cases who have a particular health outcome/ disease, controls w/out the disease; compare rates of exposure in both groups. Did people who have lung cancer smoke cigarettes? Case Series/ Case Reports: Descriptive Studies: no comparison groups: describe person, place & time. Use this type of study to identify problems: clustering of unusual cases can be a sign of an epidemic; offer clues to the cause of a disease; This type of study also provides baseline data on which to evaluate PH interventions. The Medical Research Library of Brooklyn, http://servers.medlib.hscbklyn.edu/ebm/2100.htm

Intervence VZ Individuální (znalost problému, postoje) Interpersonální (rodina, přátelé, významné osoby) Komunitní (sociální sítě, média) Organizační (agentury, pracoviště) Vládní (zákony, regulace) Cíle Znalost Postoje Chování Postupy Sociální podpora Sociální sítě Programy Politika Regulace Nařízení Legislativa Přístupy Výchova Školení Poradenství Vytvoření nových sociálních vazeb Poradci odborníci Sociální zmeny Pomoc médií Rozvoj komunity Organizační změny Vytvoření sítí Organizační rozvoj Politické akce Lobování Obhajoba politiky

Evaluace VZ ...evaluace je proces, který systematicky a objektivně hodnotí patřičnost a efektivitu projektu a jeho dopad ve smyslu stanovených cílů ...evaluace je jedna z hlavních náplní výzkumu v rámci veřejného zdravotnictví Proč je evaluace důležitá? zvyšuje význam práce institucí veřejného zdraví na základě evaluace je možno vybrat variantní řešení, pokud jsou prostředky omezené (pomůže zhodnotit náklady a prospěch) jsou získávány informace pro další zlepšování programů je vyžadována jako součást běžných žádostí o finanční pomoc poskytuje impulsy k řešení dalších výzkumných úkolů V USA je evaluace VZ součástí plánu Healthy People 2010 http://www.healthypeople.gov/state/toolkit/progress.htm

Hodnocení výzkumu VZ Zda jsou výsledky: Jsou výsledky platné?: Podobné mezi studiemi Souhrnné Jak přesné V příčinné souvislosti Jsou výsledky platné?: Byla jednoznačně vyslovena výzkumná otázka? Bylo hledání relevantní a důkladné (nebyly žádné relevantní studie opominuty?) Jednalo se o primární studie vysoké metodologické kvality? Opakovatelné? Jak mohou být výsledky uplatněny: Stanovit jak mohou být výsledky interpretovány a aplikovány Zdůraznit výsledky důležité pro VZ Zhodnotit zda výhody úměrně jejich ceně jsou větší než potenciální rizika (cost-benefit analysis)

Možnosti evaluace Hodnocení Předmět hodnocení Zaměřené na proces program obsah metody časové schéma materiál Zaměřené na dopad chování získávání znalostí změna přístupu změna habitu rozvoj dovedností Zaměřené na následek zdraví mortalita morbidita neschopnost kvalita života

EBPH v ČR Janout 2003: Manuál prevence v lékařské praxi X. Medicína založená na důkazu Rychlíková a spol. 2005: Příručka hodnocení vlivů na zdraví Health Impact Assessment (HIA) Líčeník 2009: Klinické doporučené postupy Špačková, Líčeník 2010: Veřejné zdravotnictví založené na důkazech a doporučené postupy pro oblast veřejného zdravotnictví (přednáška, NKDP II.) Švendová 2011: EBPH jako nástroj k řízení zdravotnické péče (diplomová práce) Convert problem into focused answerable questions. Develop an issue statement Statement of PH problem/issue, its significance, potential solution & outcomes Determine what is known Problem background: causes, populations affected. Possible interventions & their effectiveness. Find data to define the significance of the problem – often need to find statistical information to define the problem. Important to understand the problem, make sure all involved are on the same page. 16

Závěrem Principy EBPH je potřeba dále šířit a využít je v rozhodovacích procesech, při tvorbě zdravotních plánů, programů a nařízení pro VZ. Děkuji za pozornost 