PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvíjející větné členy
Advertisements

SKLADBA PŘEDMĚT.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
SKLADBA PŘÍVLASTEK 2. část.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Větné členy.
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
VĚTNÉ ČLENY V PŘÍSTAVKOVÉM VZTAHU
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Přívlastek (Pk).
Přívlastek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0111 Název sady:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Barbora Doležalová Základní škola Kolín III., Masarykova 412 Dostupné na
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
Přívlastek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÝ EKVIVALENT
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘÍVLASTEK, DOPLNĚK
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
PŘÍVLASTEK A JEHO DRUHY 8. ročník.
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ druhy přívlastku Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ přívlastek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_14_SKLADBA.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Přívlastek Mgr. Renata Pospiechová
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Přívlastek Rozvíjí podstatné jméno Ptáme se: jaký, který, čí? Je vyjádřen: podst. jménem, příd. jménem, zájmenem, číslovkou, popř. infinitivem.
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
Rozvíjející větné členy
VY_32_INOVACE_65_Přívlastek několikanásobný a postupně rozvíjející
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk

PŘÍVLASTEK rozvíjející větný člen blíže určuje nebo omezuje význam podstatného jména rozvíjí PODSTATNÉ JMÉNO ptáme se JAKÝ? KTERÝ? ČÍ? základní druhy: SHODNÝ – shoduje se s podstatným jménem v rodě, čísle a pádě, většinou stojí před podstatným jménem, bývá vyjádřen PŘÍDAVNÝM JMÉNEM, ZÁJMENEM nebo ČÍSLOVKOU – teplý večer, cizí taška, naše rodina, první místo, Tylovo náměstí, otakárek fenyklový,… NESHODNÝ – neshoduje se s podstatným jménem, stojí za podstatným jménem, bývá vyjádřen PODSTATNÝM JMÉNEM, PŘÍSLOVCEM nebo INFINITIVEM – výstavba dálnice, cesta ze školy, návrat domů, snaha vyniknout,…

DRUHY PŘÍVLASTKU POSTUPNĚ ROZVÍJEJÍCÍ – spojení jména a PKS je blíže určeno dalším přívlastkem, neoddělujeme čárkami, např. ty dva mohutné stromy, moderní železniční doprava, všichni mí kamarádi,… NĚKOLIKANÁSOBNÝ – skládá se z několika souřadně spojených přívlastků, pořadí členů lze měnit, oddělujeme čárkou, např. zatažená, olověná obloha, moje a tvoje sestra, obtížná, ale zajímavá práce,… TĚSNÝ – rozvitý PKS, stojí za podstatným jménem, nemůžeme ho z věty vypustit, bez čárek, např. Žáci přihlášení do klubu půjdou se mnou. VOLNÝ – rozvitý PKS, stojí za podstatným jménem, můžeme ho z věty vypustit, oddělujeme čárkami, např. Dlouhý stůl, obklopený židlemi, byl zaplněn nádobím. PŘÍSTAVEK – shodný přívlastek volně připojený, základem je podstatné jméno (stojí za ním), oddělen čárkami, např. Aleš Pavlas, žák 9. třídy, hraje za místní fotbalový klub.

DOPLNĚK rozvíjející větný člen vyjadřuje vlastnost nebo stav, které má jev označený jménem během děje nebo které během děje nabývá rozvíjí SLOVESO a zároveň PODSTATNÉ JMÉNO/ZÁJMENO může být shodný nebo neshodný ptáme se JAKÝ? JAK? JAKO KDO? JAKO CO? ZA KOHO? KÝM? bývá vyjádřen PODSTATNÝM JMÉNEM, PŘÍDAVNÝM JMÉNEM (RÁD), ZÁJMENEM (SÁM), ČÍSLOVKOU, INFINITIVEM nebo PŘECHODNÍKEM Monika se ráda směje. Vrátil se opálený. Udělám to sama. Viděli nás bruslit. Jmenovali ho ředitelem. Doběhl do cíle jako první.