A) Determinanty poptávky po produktech a službách
a) Determinanty poptávky Cena statku Příjem spotřebitele Ceny ostatních statků Individuální preference Dostupnost volného času Dopravní dostupnost Sezónní faktory
Cena statku = nejdůležitější faktor Spotřebitel je zpravidla ‚price takers‘ – ten, který přijímá cenu statku (‚take it or leave it‘) Obecně: Čím nižší je cena statku, Tím vyšší je poptávané množství. - „zákon klesající poptávky“
Příjem spotřebitele Příjem garantovaný pro určité období se nazývá permanentní příjem. Příjem determinuje, které kombinace statků si spotřebitel může dovolit koupit při určitých cenách těchto statků. Obecně: S růstem příjmu roste možnost zvyšování nakupovaného množství statku.
Ceny ostatních statků 2 typy statků vzhledem k jejich nezbytnosti ve spotřebě: statky nezbytné – potraviny, odívání a bydlení statky luxusní – např. divadelní představení nebo dovolená v zahraničí Při růstu relativní ceny nezbytného statku lze očekávat pokles výdajů na volnočasové aktivity, resp. na luxusní statky.
Individuální preference Každý člověk, který vybírá z velkého množství statků má svou představu o prospěchu, který mu p=řinese spotřeba konkrétního statku. Budeme předpokládat konstantní preference spotřebitelů, ale zohledníme, že preference mohou být ovlivněny medii masivní tlak na ovlivnění preferencí představuje reklama
Dostupnost volného času Vynaložit peníze na pořízení určitého statku by při nedostatku času na jeho využití bylo neracionální. Některé aktivity, které zabírají volný čas mohou u některých jedinců : evokovat nákup zařízení, která mohou šetřit jejich volný čas (např. pračky, myčky) vést k najmutí člověka, který za ně bude vykonávat domácí práce
Dopravní dostupnost V rámci světa, země či obce je nutné překonávat určité vzdálenosti tak, aby měl spotřebitel možnost využívat určitá zařízení, resp. věnovat se určitým aktivitám: růst mobility veřejnosti: rostoucí dostupnost automobilů, rozvoj veřejné dopravy
Sezónní faktory Často hrají velmi důležitou úlohu při určení množství volnočasových aktivit: Poptávka po potápěčských kurzech bude kulminovat v letních měsících Poptávka po službách lyžařských škol a ubytování v lyžařských střediscích bude nejvyšší v zimě