A) Determinanty poptávky po produktech a službách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

Mikroekonomie II – přednáška č. 2: Analýza spotřebitelské poptávky
Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
C) Engelovy křivky.
Mikroekonomie I Domácí produkt
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
D) Substituční a důchodový efekt
D) Užitek a optimální rozhodnutí
B) Křivka poptávky.
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
A) Determinanty poptávky po volném čase
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Agregátní poptávka a nabídka
Agregátní poptávka a nabídka Martina Hedvičáková
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Teorie chování spotřebitele
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Je plán finan č ního hospoda ř ení státu, obvykle na jeden rok. Má formu zákona, který navrhuje vláda a schvaluje parlament.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Elasticity poptávky a nabídky
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Základy ekonomie Téma č. 3: Spotřebitelská rovnováha
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Teorie mezního užitku Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Teorie chování spotřebitele
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Poptávka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EKONOMIKA OA KUBELÍKOVA. ELASTICITA POPTÁVKY [ing. Jaromír TIŠER]
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Základní předpoklady lidského jednání
 Kapitál je proti jiným výrobním faktorům považován za faktor již vyrobený. Kapitál se skládá z takových vyrobených statků dlouhodobé spotřeby, které.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Poptávka a poptávané množství
Struktura přednášky Analýza poptávky
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
2 JAK FUNGUJE TRH.
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Dopady demografických změn Autor prezentace Název organizace Název události (mítingu) | Kde se koná | Datum konání.
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Seminář 3. Trh a tržní mechanismus
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Poptávka po volném čase
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

A) Determinanty poptávky po produktech a službách

a) Determinanty poptávky Cena statku Příjem spotřebitele Ceny ostatních statků Individuální preference Dostupnost volného času Dopravní dostupnost Sezónní faktory

Cena statku = nejdůležitější faktor Spotřebitel je zpravidla ‚price takers‘ – ten, který přijímá cenu statku (‚take it or leave it‘) Obecně: Čím nižší je cena statku, Tím vyšší je poptávané množství. - „zákon klesající poptávky“

Příjem spotřebitele Příjem garantovaný pro určité období se nazývá permanentní příjem. Příjem determinuje, které kombinace statků si spotřebitel může dovolit koupit při určitých cenách těchto statků. Obecně: S růstem příjmu roste možnost zvyšování nakupovaného množství statku.

Ceny ostatních statků 2 typy statků vzhledem k jejich nezbytnosti ve spotřebě: statky nezbytné – potraviny, odívání a bydlení statky luxusní – např. divadelní představení nebo dovolená v zahraničí Při růstu relativní ceny nezbytného statku lze očekávat pokles výdajů na volnočasové aktivity, resp. na luxusní statky.

Individuální preference Každý člověk, který vybírá z velkého množství statků má svou představu o prospěchu, který mu p=řinese spotřeba konkrétního statku. Budeme předpokládat konstantní preference spotřebitelů, ale zohledníme, že preference mohou být ovlivněny medii masivní tlak na ovlivnění preferencí představuje reklama

Dostupnost volného času Vynaložit peníze na pořízení určitého statku by při nedostatku času na jeho využití bylo neracionální. Některé aktivity, které zabírají volný čas mohou u některých jedinců : evokovat nákup zařízení, která mohou šetřit jejich volný čas (např. pračky, myčky) vést k najmutí člověka, který za ně bude vykonávat domácí práce

Dopravní dostupnost V rámci světa, země či obce je nutné překonávat určité vzdálenosti tak, aby měl spotřebitel možnost využívat určitá zařízení, resp. věnovat se určitým aktivitám: růst mobility veřejnosti: rostoucí dostupnost automobilů, rozvoj veřejné dopravy

Sezónní faktory Často hrají velmi důležitou úlohu při určení množství volnočasových aktivit: Poptávka po potápěčských kurzech bude kulminovat v letních měsících Poptávka po službách lyžařských škol a ubytování v lyžařských střediscích bude nejvyšší v zimě