Změny zásad a pravidel financování VŠ na období od roku zasedání P RVŠ Karolinum, Jakub Fischer, předseda EK
Kontext Jedná se o materiál sk. III MŠMT ČR Materiál je 2. pracovní verzí, navazující na verzi ze Zapracovány připomínky z Repre komise písemné připomínky od RVŠ písemné připomínky od IPn RTV podněty z diskuse nad přípravou DZ VŠ ČKR členové pracovní komise pro přípravu DZ VŠ Tato verze bude hlavním bodem příštího jednání Repre komise ( )
Základní východiska Od kvantity ke kvalitě Diverzifikace Hlavní zásady Návaznost na DZ VŠ (nástroj řízení strategických cílů) Potřeba výraznějších změn, které nicméně nemají být skokové Zavedení 5% „záklopky“ Potřeba modelování variant, zpracování studií proveditelnosti není součástí předloženého materiálu Úpravy koeficientů ekonomické náročnosti zatím nejsou řešeny Velmi obecná zmínka o kontraktovém financování vyžaduje změnu zákona o VŠ i změnu zákona o rozpočtových pravidlech
Příspěvek na studenta (1) Kontext Potřeba vyrovnat se s demografickým propadem 2012 – 2016 (čtvrtina kohorty) Potřeba omezení prostupnosti do NMgr. Omezení nemá být plošné Zásadní změny Započítání SDS a nikoli SDS+1 Celkem 31,5 tis. studentů (10,6 %), velmi se liší podle škol, nicméně se změnami vyvolanými jinými parametry se dle MŠMT kompenzuje Zavedení parametru VKM
Příspěvek na studenta (2) Parametr VKM Vědecký výkon, kvalifikační zajištění, mezinárodní zaměření Tříletý vážený průměr (50 %, 30 %, 20 %), kromě bodů VaV V body VaV dle Metodiky hodnocení VaV za rok 2009 „kafemlejnek“ objem účelových neinv. prostředků na VaV K počet prof. a doc. (2,5:1,5) počet studentů PhD – pro NMgr počet absolventů PhD – pro PhD M (zestručněno) počet cizích studentů počet samoplátců vyjíždějící a přijíždějící studenti (člověkodny) prostředky získané ze zahraničí
Příspěvek na studenta (3) Navrhované změny PhD omezení kvóty nově zapsaných na 80 % průměru minulých let a dalších 20 % kvóty rozdělit dle VKM (se stropem) NMgr omezení kvóty nově zapsaných na 90 % průměru minulých let a dalších 10 % kvóty rozdělit dle VKM (se stropem) Bc a 5Mgr omezení kvóty nově zapsaných na 95 % průměru minulých let s tím, že školy postižené omezením PhD a NMgr mohou toto využít pro zvýšení kvóty v Bc a 5Mgr
Příspěvek na absolventa (1) Hlavní změny Koeficienty pro různé stupně studijních programů Bc: 1,0 2Mgr: 0,5 5Mgr: 1,5 PhD: 0 až 2 Vše pouze při nepřekročení SDS+2 Multiplikativní koeficient 1,5 při nepokračování absolventa Bc do 2 let na NMgr Zohlednění délky doktorského studia koeficient klesá po půl roce ze 2 (do SDS+0,5) na 0 (při SDS+2 a více) Zohlednění zaměstnatelnosti absolventů vychází z tzv. standardizované nezaměstnanosti zohledňuje frikční nezaměstnanost i regionální rozdíly
Příspěvek na absolventa (2) Konkrétní návrhy Bc zohlednění zaměstnatelnosti (1-0,01p) zohlednění nepokračování v NMgr (1,5) nezaplacení při překročení SDS+2 Mgr zohlednění zaměstnatelnosti nemluví se o SDS+2, není jasné proč PhD zohlednění zaměstnatelnosti a délky studia
Financování dalších činností U3V přechod z RP na běžné financování, spoluúčast školy, bude hrazeno z F včetně rozvoje Handicapovaní 2011 z RP od 2012 z F na základě žádosti VVŠ, slíbeno vytvoření metodiky
Rozvojové programy a fondy RP zachování stávajícího podílu (7 %) zachování FRVŠ změna poměru mezi decentralizovanými a centralizovanými projekty ze 78:22 postupně na 40:60 Fondy spíše náznak internacionalizace, VaVaI spolupráce, regionalizace, inovace, CŽV, vstřícné financování
Dosavadní připomínky členů P RVŠ a členů EK RVŠ (všem děkuji!!!) Otázky stanovení vah proč je prof:doc zrovna 5:3? nadhodnocení váhy počtu studentů PhD pro NMgr studium nadhodnocení váhy počtu samoplátců (5 + 5) % dává stejnou váhu jako kvalifikace! Prostupnost Nevyváženost posuzování 5Mgr a 2Mgr, problém učitelských oborů Technické obory (velká úmrtnost během Bc) Ekonomické obory – chceme přechod Bc z VVŠ na 2Mgr SVŠ? Škola nemůže ovlivnit, zda student bude či nebude přijat na jinou VŠ Ne všechny nově povinně strukturované programy již doběhly do NMgr fáze Zásadní: redukce SDS+1 na SDS vyžaduje změnu zákona (změna pravidel pro vybírání poplatků) – uplatňuje řada připomínkujících mimochodem: jak je to s financováním souběžných studií? nevadí? VKM co se započítává do neúčelových prostředků? je FP7 ve V, nebo v M? chybí citovanost kvalifikace mohou vést k inflaci titulů proč jsou samoplátci? co jsou dary ze zahraničí? nebylo by lepší zahrnout do V? disproporce mezi zahraničními a českými oborová náročnost u kritéria příspěvku z VaV – má se zohlednit? Otázka oborové optimalizace na školách při redukci počtu zapsaných Absolventi PhD dle délky – tlak na rychlostudium Vztah centralizovaných a decentralizovaných programů nesouhlas s razantní změnou vah zatímco decentralizované programy jsou nástrojem diverzifikace, centralizované mohou být nástrojem unifikace (řídí je MŠMT) Nejasnosti u fondů Záklopka nejen na pokles, ale i na růst? Dílčí návrhy na technické a terminologické úpravy včetně nejasnosti pořadí redukce u absolventů
Děkuji za pozornost a vítám další připomínky a postřehy. Jakub Fischer