ZAMĚSTNANCŮ VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Registrační číslo projektu: VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_11
Pracovněprávní vztahy v organizaci
Rozmisťování, propouštění a penzionování pracovníků
Personální řízení a jeho úloha v podniku
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
Úvodní pojmy Mobilita – typy a kritéria 3. Uvolňování pracovníků
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Personální informační systém
Analýza a popis pracovního místa
 Stanovení a upřesnění potřeby a to v množství, kvalitě i čase  Profil pracovního místa a profil personálu  Zmapování zdrojů uchazečů  Volba dokumentů.
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
P ŘIJÍMÁNÍ PRACOVNÍKŮ Přijímání pracovníků představuje řadu procedur, které následují poté, co vybraný uchazeč o zaměstnání je informován o tom, že byl.
Pracovní vztahy.
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Taktická příprava Michal Lehnert.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
ZAMĚSTNANCŮ VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s.
Vypracovali: Marcela Kučerová Martina Ševců Radka Šebková
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Struktura personální směrnice
Personální práce ( kap. 14)
Podniková ekonomika Personální činnost.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava – Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 5. května 2012 Název: VY_32_INOVACE_
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Personální funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa.
Předmět: Řízení lidských zdrojů Téma 5: MOTIVACE A ANGAŽOVANOST
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
ZAMĚSTNANCŮ VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s.
Řízení kariéry PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Odvolání z funkce a další zvláštnosti postavení vedoucího zaměstnance
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR PRACOVNÍKŮ
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Personální plán pro podnikatelský plán
Řízení a plánování kariéry
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Název opory – Řízení BOZP, instituce BOZP, jejich místo, úloha a pravomoci Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
Vybrané otázky nového ZÁKONÍKU PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Didaktické prostředky
Nábor a výběr zaměstnanců
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Assessment centrum.
Management. Management Management Způsoby a metody řízení podnikatelských i nepodnikatelských celků tak, aby dosahovaly určených cílů Společenská věda.
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Transkript prezentace:

ZAMĚSTNANCŮ VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s. Fakulta ekonomických studií Katedra řízení podniku Předmět: PERSONÁLNÍ ŘÍZENÍ (B-PR) Téma 5: ORIENTACE, ADAPTACE, UVOLŇOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ

PO PŘIJETÍ – uvedení na pracoviště: Personální pracovník: doprovodí přijatého zaměstnance na nové pracoviště a předá jeho bezprostřednímu nadřízenému. ústně s jeho právy a povinnostmi, se všeobecnými i podnikovými předpisy BOZP, s ostatními zaměstnanci dané organizační jednotky, s nejbližšími spolupracovníky, se sociálně hygienickými podmínkami práce, určí místo přímého výkonu povinností, předá nezbytné zařízení a pomůcky, přidělí první pracovní úkoly, Je vhodné zaměstnance povzbudit, vyjádřit mu důvěru a popřít úspěch v práci. Bezprostřední nadřízený seznámí zaměstnance U nově příchozího zaměstnance: Je přidělen instruktor – pro jednorázovou instruktáž Školitel – zaškolení a kontrola v průběhu adaptace na novou práci.

VSTUPNÍ ROZHOVOR Bezprostřední nadřízený v orientačním rozhovoru: 1. Seznámí zaměstnance s jeho právy a povinnostmi, a to bez ohledu na to, že tak již předtím učinil zaměstnanec personálního útvaru; 2. Zaměří se přitom spíše na detailnější informace bezprostředně související s příslušnou organizační jednotkou a pracovním místem. 3. Zodpoví případné dotazy a je přístupný otevřené diskusi. 4. Současně by měl být zaměstnanec seznámen s všeobecnými i podnikovými předpisy týkajícími se bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci. Cíle orientačního pohovoru: Zaměstnanec má mít jasno o své úloze, povinnostech, kompetencích a nutných odborných znalostech; Společně je třeba dospět k tomu, jaké školení či trénink bude nový zaměstnanec potřebovat k osvojení si nových dovedností; Manažer má poznat (alespoň rámcově), kde zaměstnanec potřebuje jeho podporu a jak často budou v prvních fázích adaptačního procesu muset komunikovat; Projednat základní směr dalšího kariérního rozvoje zaměstnance.

ORIENTACE ZAMĚSTNANCŮ - ADAPTACE Specifický program adaptačních a vzdělávacích aktivit k usnadnění a urychlení: procesu seznámení s novými pracovními úkoly, pracovními podmínkami, pracovním a sociálním prostředím, potřebnými znalostmi a dovednostmi. Oblasti orientace Celopodniková orientace: informace obecného rázu, společná pro všechny zaměstnance podniku bez ohledu na charakter a obsah jejich práce, Útvarová (skupinová, týmová) orientace: postihuje detaily, zvláštnosti jimiž se práce v útvaru vyznačuje, seznámení se zvláštními předpisy, speciálními pomůckami, stroji a zařízeními Orientace na konkrétní pracovní pozici: diferencovaná podle charakteru a obsahu pracovních činností Formy orientace po oficiální linii = plánovitý proces zajišťovaný především personálním útvarem a přímým nadřízeným; neformálním způsobem= spontánní aktivity spolupracovníků

INFORMAČNÍ MATERIÁLY pro nové zaměstnance informace o činnosti podniku, o postavení na trhu, tradicích a vizích; organizační struktura firmy, umístění organizačních složek; kontakty na zaměstnance, pravidla komunikace ve firmě; základní organizační normy (pracovní řád, technologické normy apod.; pracovní podmínky = pracovní doba, udělování volna, čerpání dovolené, BOZP ; zásady a podmínky odměňování; možnosti vzdělávání a osobního rozvoje; postupy při povyšování pracovníků; odborové záležitosti – pokud odborová organizace v podniku je; služební cesty, diety – zásady vysílání na služební cesty; vzory hlavních formulářů ; ukázka podnikového časopisu, popř. jiných resortních periodik.

CÍLE ORIENTACE PRACOVNÍKA Důkladně promyšlený, pro každý druh práce, každé pracovní místo, každé pracoviště specifický program adaptačních a vzdělávacích aktivit , které mají usnadnit a zrychlit proces seznamování nových pracovníků s novým pracovištěm seznámit pracovníka s aktivitami a činnostmi typickými preo den nástupu, seznámit s informacemi, které jsou potřebné k rychlé a správným způsobem provedené orientaci v firmě pomoci pracovníkovi překonat komplikace počáteční fáze po nástupu (vše je pro něj cizí, neobvyklé, neznámé) ovlivnit příznivý postoj a vztah zaměstnance k organizaci (předpoklad vyšší pravděpodobnosti jeho stabilizace v zaměstnání) dosáhnout toho, aby pracovník podával žádoucí pracovní výkon v čase co nejkratším po nástupu, snížit pravděpodobnost brzkého odchodu pracovníka. Základní cíle zmírnění střesu zaměstnance z nového pracovního působení; minimalizace zátěže spolupracovníků z přítomnosti nového kolegy, a požadavků na jeho „uvedení“ do života pracovní skupiny. Další cíle opustí-li pracovník místo záhy po nástupu nebo stáhne-li se do pasivity = nové a značné náklady pro firmu při získávání nového pracovníka; nejdůležitější je dojem pracovníka z prvních čtyřech týdnů, uvádí se, že ještě do šesti měsíců po nástupu je riziko jeho odchodu velké Důvody

ADAPTACE PRACOVNÍKŮ Adaptabilita člověka je předpokladem: a) zvládnutí pracovní uvažované činnosti. b) schopnost začlenění se do příslušného sociálního prostředí, do skupiny a do organizace. Adaptace = Schopnost přizpůsobit se prostředí odlišné předpoklady člověka zvládnout změny; závislost na osobnostních předpokladech (tréma); míra uspokojení sociální potřeby Adaptace na určité pracovní místo,, tj. vyrovnání se s prací a vlivy okolí závisí na: na osobní profesní úrovni, na pracovních zkušenostech, splněných očekáváních, Na podmínkách adaptace ze strany firmy Adaptovaný člověk je identifikovaný: a) s přidělenou prací b) se sociálním prostředím, spolupracovníky, c) příslušným způsobem respektuje vedoucího, Lze předpokládat, že bude na přidělené pracovní pozici spokojenější. Lze očekávat kvalitnější a stabilizovaný pracovní výkon.

ADAPTAČNÍ PROGRAM Vzdělávací aspekt Reorientace Adaptační Souhrn formalizovaných opatření na podporu odborné a sociáoní adaptace nových pracovníků v podniku. Zpravidla obsahuje: adaptační akce v širším rámci (setkání nových pracovníků); písemné informační materiály (příručka pro nového zaměstnance); „seznamovací“ služební cesty nových pracovníků do detašovaných prvků; kvalifikační opatření – zapojení nových pracovníků do tréninkových programů (seznámení s novými úkoly, formami spolupráce, apod. Vzdělávací aspekt formování pracovních schopností nového zaměstnance v souladu s požadavky pracovního místa i organizace; získávání odborných informací o pracovních postupech, zvláštnostech techniky a technologie. Reorientace používá se v případě přechodu zaměstnance na jinou pracovní pozici; v případě adaptace na novou techniku, technologii či výrobky

OBDOBÍ ORIENTACE – ČASOVÉ ČLENĚNÍ Forma: ústní i písemná = účelnost a časové sladění Orientace o podniku = převaha písemných informací Orientace v útvaru, týmu = převaha ústních informací Nutnost: systematické a formální vyhodnocování průběhu procesu orientace Podílí se: bezprostřední nadřízený nového zaměstnance, personální útvar Důležité informace: přímo od účastníka nebo skupiny nových zaměstnanců, forma: - anonymní dotazník, - pohovor s vybranými zaměstnanci Součástí procesu orientace musí být soustavné hodnocení nového zaměstnance.

MOŽNÝ PRŮBĚH AKTIVIT V PLÁNU ADAPTACE 1. den předání základních informací o firmě, písemných materiálů; rozhovor s přímým nadřízeným = základní informace; seznámení pracovníka s kolegy a „patronem“; školení BOZP a vstupní školení pro nové pracovníky V 1. týdnu individuální prostudování základních informací a písemných materiálů; rozhovor s patronem o dosavadním průběhu adaptace – řešení problémů; kontakt pověřeného personalisty s novým pracovníkem; Ve 2. týdnu rozhovor s nadřízeným o průběhu adaptace – hodnocení průběhu; kontakt pověřeného personalisty – řešení případných problémů; rozhovor s nadřízeným o průběhu adaptace – hodnocení průběhu; průběžný kontakt s „patronem“ = řešení vzniklých pracovních problémů individuální rozhovory se spolupracovníky; Ve 3. týdnu V průběhu 3 až 4 měsíců další kontakty s personalistou, i „patronem\“; závěrečné písemné hodnocení průběhu adaptace pracovníkem; závěrečné písemné hodnocení průběhu adaptace nadřízeným, „patronem“; podklady pro tvorbu individuáního plánu osobního rozvoje

INDIVIDUÁLNÍ PLÁN OSOBNÍHO ROZVOJE nadřízeného adaptovaného pracovníka; další pracovníky, kteří se na řízení adaptace podílejí, i pro samotného adaptovaného se pracovníka. Je vodítkem pro postup po ukončení adaptace pro: významná opatření procesu po adaptaci na dané pracovní pozici v časovém sledu; základní akce směřující k rozvoji individuálních schopností na úrovni podniku; individualizované aktivity pro daného pracovníka v průběhu pracovního procesu; aspekty pracovní i sociální adaptace. Obsahuje: Odpovědnost za další průběh aktivit zaměstnance bezprostřední nadřízený: řeší případné problémy, kontroluje a hodnotí průběh; personalista: tvoří podklady pro plány rozvoje pro jednotlivá pracovní místa obecně a pro konkrétního pracovníka zvlášť mentoring může mít funkci: a) vzorovou = vzor chování, činnosti, b) psychosociální podpůrnou = poradenství v problémových situacích, přátelské vztahy, c) kariérní = podnětné úkoly, podpora při povýšení, zajištění ochrany proti „třetímu“.

ANGAŽOVANOST A VEDENÍ LIDÍ Průzkum v oblasti motivace a angažovanosti zaměstnanců: 30% 70% 100% 30% plná angažovanost a aktivita 40% částečná angažovanost 30% neangažovanost Družstvo kopané = 11 hráčů: 2 až 3 hráči hrají naplno 5 až 6 hráčů hraje sem - tam 3 až 4 hráči dostávají peníze za pouhé pobíhání po hříšti

! SLABÉ VEDENÍ LIDÍ ?? Předchozí údaj: ?? celkově 34% manažerů se zajímá o spokojenost svých podřízených; 39% manažerů komunikuje otevřeně a upřímně; 47% vyšších manažerů se snaží být podřízeným k dispozici; 42% TOP manažerů zdůvodňuje svá rozhodnutí; 51% TOP manažerů řeší problémy odpovídající hodnotám podniku a jeho zaměstnanců. Poznatky z DP: (subjektivní odhad) 30% plná angažovanost a aktivita ?? Předchozí údaj: ?? celkově procentuální podíl: 0,34 * 0,39 * 0,47 * 0,42 * 0,51 *100% = 31,78 % Komentář: ! Pouze 31,78% vedoucích zaměstnanců dobře vede své podřízené.

UKONČENÍ PRACOVNÍHO POMĚRU Trvalé ukončení pracovního poměru Propouštění zaměstnanců je plně k kompetenci podniku, organizace (při respektování planých zákonů). Penzionování zaměstnanců může podnik do jisté míry ovlivnit pouze z hlediska jeho načasování – dohody se zaměstnancem předčasné či odložené penzionování. Splnění kriterií pro přiznání starobního důchodu nemůže být legálním důvodem výpovědi zaměstnanci. Rozhodnutí zaměstnance odejít z podniku (rezignace na zastávanou pracovní pozici) podnik zpravidla nemůže ovlivnit – snad vyjednávání, odložení odchodu. Jedinou možností je trvat na sjednané výpovědní lhůtě. Ukončení pracovního poměru úmrtím Nezákonné je smluvně zavázat ženu že ne- otěhotní, odloží sňatek o xxx let. Odchod na mateřskou dovolenou. Dočasný odchod zaměstnance Odchod do veřejných funkcí – může být sice dočasné, ale zpravidla vede k ukončení pracovního poměru Odchod do škol, na dlouhodobé stáže – zpravidla na základě plánu osobního rozvoje, který podnik může ovlivnit

NADBYTEČNOST ZAMĚSTNANCŮ Propouštění z důvodu nadbytečnosti: postihuje ty, kteří se ničím neprovinili, jsou schopni dále pracovat a podávat optimální výkon ; ALE: podnik nepotřebuje jejich práci, nepotřebuje pracovní místo, které dosud zastávali. Snižování počtu zaměstnanců = Organizace v důsledku: změn svých podnikatelských aktivit, zastaralých technologií, technického vybavení, v důsledku špatného řízení a neschopnost vedoucích zaměstnanců změn tržního prostředí a vlivu konkurence neumí zajistit práci pro své dosavadní zaměstnance a má potřebu snížit jejich počet – propustit z důvodu nadbytečnosti. Nadbytečnost zaměstnanců = neobsazování pracovních pozic, uvolněných: = přirozeným odchodem zaměstnanců (úmrtí, odchod do starobního či invalidního důchodu); = rezignace zaměstnanců na pracovní pozici; zastavit přijímání zaměstnanců z vnějších zdrojů; omezení rozsahu přesčasové práce, kratší pracovní doba; omezit nebo zrušit krátkodobé zaměstnávání nabídka lukrativního odstupného při rozvázání pracovní smlouvy; stimulace odchodu do starobního důchodu Způsoby snižování počtu zaměstnanců =

Úloha vedoucích zaměstnanců a personálního útvaru Rozhodující úlohu v praktické části orientace nových zaměstnanců mají jejich bezprostřední nadřízení: řídí a kontrolují zejména útvarovou a týmovou orientaci; orientaci na konkrétní pracovní místo a konkrétní pracovní náplň; pomáhají novým zaměstnancům řešit běžné problémy; vyhodnocují průběh orientace Významná je rovněž pomoc nových spolupracovníků. Personální útvar: vypracovává koncepci orientace nových zaměstnanců na podnikové úrovni; zpracovává obsah a časový plán orientace pro jednotlivé kategorie pracovních míst; vytváří soubory písemných materiálů sloužících zejména v počáteční fázi orientace; koordinuje a metodicky řídí a školí vedoucí zaměstnance všech úrovní. Nutnost: Úzká spolupráce vedoucích zaměstnanců (bezprostředních nadřízených) s personálním útvarem v průběhu i při vyhodnocování etapy orientace.