Kvalita v českém zdravotnictví MUDr. Markéta Hellerová Praha, ČVUT 6.5.2010
Základní vazby v prostředí standardů Indikátory kvality Věcné a technické vybavení Standardy odb. zdravotní péče KVALITA efektivita HTA Standardy peníze Spokojenost pacientů Standardy bezpečí Úhradové mechanismy Zdravotníci → vzdělávání
ZDRAVOTNIČTÍ PRACOVNÍCI Hlavní účastníci ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY MZ ZDRAVOTNIČTÍ PRACOVNÍCI POSKYTOVATELÉ PACIENTI
Postavení regulátora segmentu zdravotnictví Standardy a MZ Postavení regulátora segmentu zdravotnictví - odpovědnost za kvalitní a bezpečnou péči - odpovědnost za udržitelnost systému - sjednocení standardů - vliv na legislativu - možnost nastavení práv a povinností ostatním subjektům - iniciativa v implementaci HTA - spolupráce
Standardy a ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY Postavení plátců téměř 100% poskytované zdravotní péče v ČR - zájem na zohlednění ekonomické stránky standardů - zájem na poskytování zdravotní péče pro své pojištěnce v maximální kvalitě odpovídající disponibilním zdrojům (zvýšení kvality = snížení nákladů) - stanovení objemu péče za poskytnutou úhradu - možný základ pro určení úhradového standardu a nadstandardu
Standardy a POSKYTOVATELÉ ZDRAVOTNÍ PÉČE Postavení nositele odpovědnosti za dodržování standardů - nastavení/doplnění požadavků na personální, věcné a technické vybavení ZZ důraz na kvalitu a bezpečnost (zvýšení kvality = snížení nákladů) - možná návaznost péče poskytované dle standardu na úhradu - srozumitelnější posuzování zda péče byla poskytnuta lege či non lege artis
Standardy a ZDRAVOTNIČTÍ PRACOVNÍCI Postavení TVŮRCŮ a současně KONZUMENTŮ standardů - lege artis - standardy součástí vzdělávání - podílí se na jejich tvorbě a aktualizacích - postup v souladu se standardy = vyšší míra bezpečnosti a právní jistoty zdravotnického pracovníka - sledování vývoje standardů je de facto kontinuálním vzděláváním se ve svém oboru
Standardy a PACIENTI Postavení konzumentů péče, kteří díky pacientské části standardů mohou porozumět poskytované péči a poznat, na co mají nárok - veřejně dostupné standardy obsahující laickou informaci - iniciace partnerského postavení pacienta vůči lékaři - umožnění podílet se na způsobu léčby v závislosti na vlastním rozhodnutí
Dnešní stav v oblasti standardizace Existence množství doporučených postupů, standardů, guidelines apod. na webových stránkách MZ, odborných společností, odborně zaměřených sdružení zdravotníků atd. ALE Jsou ještě platné, když se nezměnily např. 5 let? Pro stejnou nemoc existují dva různé dokumenty? Který z nich je ten správný ? Proč je jeden velmi stručný a druhý čítá desítky stránek textu? Rozumí jim pacient? Ví zdravotník, kam se podívat, potřebuje-li standard? Zohledňují ekonomické aspekty zdravotní péče? ...
RŮZNÉ MOTIVACE PRO STANDARDIZACI SPOLEČNÝ ZÁJEM NA REALIZACI
Děkuji za pozornost