Evropský platební rozkaz

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽALOBA NA OBNOVU ŘÍZENÍ A ŽALOBA PRO ZMATEČNOST
Advertisements

PRACOVNÍ PRÁVO ZÁKONÍK PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb., účinný od
Dozor Dozor nad výkonem samostatné působnosti obce krajský úřad MV
Doc. Ing. Eva Čáslavová, CSc.
Nařízení Brusel II Příslušnost (pravomoc) soudů
Vedení správního řízení
Doručování soudních a mimosoudních písemnosti v Evropské unii
Doručování soudních a mimosoudních písemnosti v Evropské unii
Mezinárodní insolvenční právo– základní principy v EU
DOVOLÁNÍ.
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 2042/2003 ze dne 20. listopadu 2003.
Základní nařízení komise (ES) 1592/2002
Vzájemné uznávání výrobků v neharmonizované sféře
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Občanské soudní řízení II.
Život na dluh...aneb zadluženost českých domácností, Praxe českých soudů s „hromadnými“ žalobami. JUDr. Stanislav Sviták Okresní soud Chomutov.
BRUSEL Ia Tomáš Břicháček Seminář ČAK Uznávání a výkon.
EXEKUCE X VÝKON ROZHODNUTÍ. EXEKUCE (VÝKON ROZHODNUTÍ) Právní předpisy:  zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činností (exekuční.
Nařízení Brusel II Nařízení Rady č. 2201/2003 o příslušnosti a uznávání a výkonu rozhodnutí ve věcech manželských a ve věcech rodičovské zodpovědnosti.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Žádost rozhodnutí odvolání
Výkon rozhodnutí – obecná část II
Daňové doklady Správnost DPH se prokazuje pomocí daňových dokladů vystavovaných podle § 26 – 35a ZDPH a následně též podle § 45 – 46 ZDPH (opravy), Daňové.
Výkon rozhodnutí – obecná část I.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část Právnická fakulta MU Brno říjen 2011 zpracoval: Petr Průcha.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Poplatkové právo Petr Mrkývka © 2011.
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Procesní subjekty.
Občanské právo procesní
Řízení o drobných nárocích Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 861/2007 ze dne 11. července 2007, kterým se zavádí evropské řízení o drobných.
Nařízení Brusel IIbis Nařízení Rady č. 2201/2003 o příslušnosti a uznávání a výkonu rozhodnutí ve věcech manželských a ve věcech rodičovské zodpovědnosti.
Daňové doklady DPH se vyčísluje na daňových dokladech vystavovaných podle § 26 – 35 ZDPH a následně též podle § 42 – 46 ZDPH (opravy), Daňové doklady nejčastěji.
Úprava civilního soudnictví J. Kožiak. Občanský soudní řád Z.č. 99/1963 Sb. Z.č. 99/1963 Sb. Okolo stovky novelizací (jen 5 do 1989) Okolo stovky novelizací.
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží, poskytnutí.
ŽALOBA NA OBNOVU ŘÍZENÍ A ŽALOBA PRO ZMATEČNOST
1 Dáky v nemoci, mateřství a rovnocenné otcovské dávky.
Hospodaření s majetkem obcí a krajů. Úvodem právní úprava obsažená v OZř a KZř je velmi kusá široký prostor pro uplatnění obecných předpisů (občanský.
Evropský exekuční titul pro nesporné nároky
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží nebo.
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží, poskytnutí.
Občanské právo procesní
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH
Občanské právo procesní
Rovné zacházení a zákaz diskriminace v zaměstnání a povolání BEV802K přednáška č JUDr. Jana Komendová, Ph.D.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES Sociální ochrana zaměstnanců Přednáška č. 6.
Evidence obyvatel Zderaz – Metodické školení.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA ČR Obecná část Pravidel – změny oproti Pravidlům období
N AŘÍZENÍ O EVROPSKÉM PLATEBNÍM ROZKAZU (EPR) Prezentace 2016.
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS) Lucie.
Uznání a výkon cizího rozhodnutí JUDr. Tereza Kyselovská.
Uznání a výkon cizího rozhodnutí JUDr. Tereza Kyselovská.
Elektronické podávání v rámci daňového řízení; dopady nařízení eIDAS 9
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH
Sociální politika EU Dávky v nemoci.
Rozhodčí řízení Přednáška 10 VŠFS 2016.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Charakteristika veřejné obchodní společnosti
PRÁVA VÝKONNÝCH UMĚLCŮ
Evropský exekuční titul, evropský platební rozkaz, řízení o drobných pohledávkách Tereza Kyselovská.
Tereza Kyselovská Rozhodnutí soudu v MPS.
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Občanské soudní řízení I.
EXEKUCE X VÝKON ROZHODNUTÍ.
Transkript prezentace:

Evropský platební rozkaz Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1896/2006 ze dne 12. prosince 2006, kterým se zavádí řízení o evropském platebním rozkazu

Obecná charakteristika Rozkazní řízení – v rámci národního práva civilního procesu je chápáno jako zkrácené řízení – řízení bez nařízení jednání. Právní moc rozhodnutí je závislá na „neexistující“ reakci ze strany žalovaného.

Historicko-právní souvislosti V roce 1999 v Tampere vyjádřily členské státy svůj zájem na harmonizaci právní úpravy řízení zabývajících se nespornými peněžitými nároky. V roce 2000 byl přijat společný program Rady a Komise. V roce 2002 vznikla Zelená kniha. Nařízení bylo přijato v roce 2006, aplikuje se od 12.12.2008.

Účel právní úpravy Účelem tohoto nařízení je: a) zavedením řízení o evropském platebním rozkazu zjednodušit a urychlit soudní řízení týkající se nesporných peněžních nároků v přeshraničních případech a snížit náklady na ně; a b) umožnit volný pohyb evropských platebních rozkazů ve všech členských státech stanovením minimálních norem, díky jejichž dodržování je zbytečné zahajovat v členském státě výkonu jakékoli mezitímní řízení před uznáním a výkonem. Toto nařízení nebrání žalobci uplatňovat relevantní nárok s využitím jiného řízení, které je k dispozici podle práva členského státu nebo práva Společenství.

Nařízení oblast působnosti Toto nařízení se vztahuje na občanské a obchodní věci v přeshraničních případech, bez ohledu na povahu soudu. Nevztahuje se zejména na daňové, celní či správní věci ani na odpovědnost státu za jednání a opominutí při výkonu státní moci ("acta iure imperii").

Nařízení-oblast působnosti Negativní vymezení: a) majetková práva vyplývající z manželských vztahů, závětí a dědictví; b) úpadky, vyrovnání a podobná řízení; c) sociální zabezpečení; d) nároky z mimosmluvních závazků, pokud: i) nejsou předmětem dohody mezi stranami nebo nedošlo k uznání dluhu, nebo ii) se nevztahují na peněžité pohledávky ze spoluvlastnictví.

Nařízení – oblast působnosti Přeshraniční případ Přeshraničním případem se rozumí případ, ve kterém má alespoň jedna ze stran bydliště nebo místo obvyklého pobytu v jiném členském státě, než je členský stát soudu, u něhož byl podán návrh na vydání platebního rozkazu. Bydliště - Domicile – se vykládá s ohledem na ustanovení nařízení Brusel I. Působnost terioriální – všechny členské státy s výjimkou Dánska.

Řízení o evropském platebním rozkazu Řízení o evropském platebním rozkazu se zavádí za účelem vymáhání peněžitých pohledávek na určitou částku, jež jsou splatné v době, kdy je podán návrh na vydání evropského platebního rozkazu.

Řízení o evropském platebním rozkazu Žalobce podá svůj návrh u příslušného soudu – příslušný soud je určen v souladu s ustanoveními nařízení Brusel I, nebo dle čl. 6/2 nařízení o evropském platebním rozkazu. Žalobce použije formulář v příloze nařízení obsahující všechny informace dle čl. 7 nařízení. Návrh se podává v listinné podobě nebo prostřednictvím jiných komunikačních prostředků včetně elektronických, které členský stát původu přijímá a které jsou k dispozici i pro soud původu.

Řízení o evropském platebním rozkazu Článek 7 odst. 6 stanovuje podmínky, za kterých je možné podání učinit elektronicky, podepsané elektronickým podpisem. – Směrnice 1999/93/EC – o zásadách Společenství pro elektronické podpisy. Podpis se uzná v členském státě původu a nesmí podléhat dodatečným požadavkům. Žalobce může v návrhu uvést vyjádření, že v případě podání odporu ze strany žalovaného si přeje, aby věc byla nadále řešena v „klasickém“ civilním soudním řízení.

Řízení o evropském platebním rozkazu Článek 11 důvody, pro které je možné návrh odmítnout. (nejsou splněny požadavky stanovené ve vymezených článcích nařízení, nárok je zjevně neopodstatněný,žalobce neodpoví ve lhůtě stanovené soudem podle čl. 9 odst. 2, žalobce neodpoví ve lhůtě stanovené soudem nebo odmítne návrh soudu podle článku 10). Jsou-li splněny požadavky stanovené v článku 8, vydá soud evropský platební rozkaz co nejdříve, obvykle do 30 dnů od podání návrhu, a použije k tomu vzorový formulář E uvedený v příloze V.

Řízení o evropském platebním rozkazu V evropském platebním rozkazu bude žalovaný poučen, že má možnost a) zaplatit žalobci částku uvedenou v rozkazu, nebo b) napadnout rozkaz podáním odporu u soudu původu do 30 dnů ode dne, kdy mu byl rozkaz doručen. V evropském platebním rozkazu bude žalovaný informován o tom, že: a) rozkaz byl vydán pouze na základě informací poskytnutých žalobcem, které nebyly soudem ověřovány; b) rozkaz se stane vykonatelným, pokud nebude u soudu podán odpor; c) pokud bude podán odpor, bude řízení pokračovat před příslušnými soudy členského státu původu v souladu s pravidly běžného občanského soudního řízení, pokud žalobce výslovně nepožádal, aby v takovém případě řízení skončilo.

Řízení o evropském platebním rozkazu Nařízení se zabývá rovněž doručením evropského platebního rozkazu. Článek 13 – s dokladem o přijetí žalovaným. Článek 14 – bez dokladu o přijetí žalovaným.

Řízení o evropském platebním rozkazu Odpor proti platebnímu rozkazu Proti evropskému platebnímu rozkazu může žalovaný podat odpor u soudu původu za použití vzorového formuláře F uvedeného v příloze VI, který obdrží spolu s evropským platebním rozkazem. Odpor musí být odeslán do 30 dnů od doručení rozkazu žalovanému. Žalovaný v odporu uvede, že nárok popírá, aniž by musel uvádět důvody. Odpor se podává v listinné podobě nebo pomocí jiných komunikačních prostředků včetně elektronických, které členský stát původu uznává a které má soud původu k dispozici.

Řízení o evropském platebním rozkazu Důsledky podání odporu Je-li odpor podán ve lhůtě, pokračuje řízení před příslušnými soudy členského státu původu podle pravidel běžného občanského soudního řízení, pokud žalobce výslovně nepožádal, aby v takovém případě řízení skončilo. Pokud žalobce uplatnil svůj nárok pomocí řízení o evropském platebním rozkazu, není tím dotčeno jeho postavení podle vnitrostátního práva v následném běžném občanském soudním řízení. Žalobce je informován o tom, zda žalovaný podal odpor, a o převodu do běžného občanského soudního řízení.

Řízení o evropském platebním rozkazu Nebyl-li podán odpor, prohlásí soud evropský platební rozkaz za vykonatelný. Není třeba řízení o exequatur. Výkon rozhodnutí se řídí národním právem příslušného členského státu.

Řízení o evropském platebním rozkazu Přezkum ve výjimečných případech Po uplynutí lhůty stanovené v čl. 16 odst. 2 má žalovaný právo požádat o přezkum evropského platebního rozkazu u příslušného soudu v členském státě původu, pokud a) i) byl platební rozkaz doručen některým ze způsobů bez dokladu o přijetí, a ii) doručení nebylo provedeno dostatečně včas, aby bylo žalovanému umožněno připravit si obhajobu, a to bez jakéhokoli zavinění z jeho strany, nebo b) žalovaný nemohl popřít nárok z důvodu vyšší moci nebo mimořádných okolností, které nezavinil, pokud v obou případech jedná neprodleně. Po uplynutí lhůty stanovené v čl. 16 odst. 2 má žalovaný rovněž právo požádat o přezkum evropského platebního rozkazu u příslušného soudu v členském státě původu, pokud byl platební rozkaz s ohledem na požadavky stanovené tímto nařízením zjevně vydán chybně nebo z důvodu jiných výjimečných okolností.

Řízení o evropském platebním rozkazu Článek 22 – odepření výkonu. Článek 23 – zastavení nebo odklad výkonu rozhodnutí. Článek 25 - úprava nákladů řízení. Soudní poplatky za řízení o evropském platebním rozkazu a za běžné občanské soudní řízení, které následuje v případě podání odporu proti evropskému platebnímu rozkazu v členském státě, dohromady nepřevýší soudní poplatky běžného občanského soudního řízení bez předchozího řízení o evropském platebním rozkazu v tomto členském státě.