Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
Přednáška Obsah: Úvod Ústavní základy ochrany ŽP Právo na příznivé životní prostředí Zkouška z PŽP
Ústavní základy Co je to ústava? Jaký je její význam? Co jsou to ústavní základy?
Ústavní základy ochrany ŽP Ústava ČR preambule čl. 7 čl. 10, 10a, 49 Hlava II. (moc zákonodárná) Hlava III. (moc výkonná) Hlava IV. (moc soudní) Hlava VII. (územní samospráva)
Specifické ústavní základy Preambule – odhodlání společně střežit a rozvíjet zděděné přírodní a kulturní, hmotné a duchovní bohatství Čl. 7 – Stát dbá o šetrné zacházení s přírodními zdroji a ochranu přírodního bohatství. → princip odpovědnosti státu
Obecné ústavní základy Čl. 10, 10a, 49 PŽP významně ovlivněno závazky vyplývajícími z MS a z členství ČR v EU Kategorizace MS: z hlediska orgánu, který MS přijímá z hlediska právního účinku z hlediska obsahového zaměření
ParlamentSoudy Vláda Ministerstva samospráva státní správa Dělba moci v ČR
Ústavní základy ochrany ŽP LZPS Čl. 6 (Právo na život) Čl. 11 (Vlastnické právo) Čl (Politická práva) Čl. 35 (Právo na příznivé ŽP) Čl. 36 (Právo na soudní ochranu)
Právo na život nelze je realizovat bez kvality prostředí, které poskytuje podmínky pro život viz definice ŽP (§ 2 zákona č. 17/1992 Sb.) srov. systematické zařazení práva na příznivé ŽP !
Vlastnické právo ŽP jako předmět vlastnictví Čl. 11 odst. 2 – výhradní vlastnictví Čl. 11 odst. 3: vlastnictví nesmí být zneužito v rozporu se zájmem na ochranu ŽP výkon vlastnického práva nesmí poškozovat ŽP nad míru stanovenou zákonem = princip přípustné míry znečištění ŽP
Právo shromažďovací Svoboda projevu ochrana ŽP a veřejného zdraví je častým důvodem pro realizaci těchto práv politický tlak ve spojení s medializací zákon č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím
Právo sdružovací nejčastější formou je občanské sdružení zákon č. 83/1990 Sb. registrace na MV ČR účel OS – účast ve správních řízeních zákon č. 114/1992 Sb. zákon č. 254/2001 Sb.
Petiční právo Čl. 18 LZPS Zákon č. 85/1990 Sb. jednotlivec nebo skupina státním orgánům nebo orgánům ÚS povinnost petici přijmout, ale ne jí vyhovět I.ÚS 21/94, II. ÚS 20/98
Právo na příznivé ŽP
Podmínky vzniku tohoto práva: závažná devastace ŽP, která ohrožuje existenci lidstva společenské, kulturní, ústavní a mezinárodněprávní podmínky pro realizaci tohoto práva
Právo na příznivé ŽP čl. 35 odst. 1 LZPS hospodářská, sociální a kulturní práva subjekt: „každý“ příznivé ŽP pozor na čl. 41 odst. 1 LZPS
Právo na příznivé ŽP Judikatura I. ÚS 282/97 III. ÚS 70/97 Pl. ÚS 17/1995 SJS 619/ A 95/94 SJS 192/ A 100/2001 SJS 379/ A 139/2001 Guerrová a další v. Itálie (ESLP)
I. ÚS 282/97 Čl. 35 LZPS nelze vztahovat na PO práva vztahující se k ŽP přísluší pouze FO, jelikož se jedná o biologické organismy, které - na rozdíl od PO - podléhají eventuálním negativním vlivům životního prostředí.
Guerrová a další v. Itálie (ESLP) Porušení čl. 8 EÚLP (právo na respektování rodinného a soukromého života) ESLP: Vážné zásahy do životního prostředí mohou mít dopad na blaho osob a mohou je zbavit možnosti pokojného užívání obydlí, čímž poškozují jejich rodinný a soukromý život. Žalovaný stát neposkytnutím informací o možných rizicích porušil svůj závazek zajistit občanům právo na respektování soukromého a rodinného života
Právo na informace o ŽP čl. 35 odst. 2 LZPS Pozor na čl. 41 odst. 1 LZPS zákon o právu na informace o ŽP informace o ŽP
Odpovědnost za ŽP čl. 35 odst. 3 LZPS Při výkonu svých práv nikdo nesmí ohrožovat ani poškozovat ŽP, přírodní zdroje, druhové bohatství přírody a kulturní památky nad míru stanovenou zákonem. čl. 11 odst. 3 LZPS Vlastnictví zavazuje. Nesmí být zneužito na újmu práv druhých anebo v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy. Jeho výkon nesmí poškozovat lidské zdraví, přírodu a ŽP nad míru stanovenou zákonem.