Inflace www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Ukládání finančních prostředků  Valorizace příjmu  Valorizační spirála  Nákup hmotného majetku  Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost, obsah.
Advertisements

Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
7 Nezaměstnanost.
PENÍZE A BANKOVNICTVÍ.
Agregátní poptávka a nabídka
RŮST CENOVÉ HLADINY VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ JE INFLACE. DOCHÁZÍ-LI VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ K POKLESU CENOVÉ HLADINY, JDE O DEFLACI. DEFLACE JE VZÁCNÝM JEVEM. ČASTĚJŠÍ.
Předpisy na ochranu spotřebitele Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
Inflace.
Inflace Milena Tichá Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Pojištění Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A15 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec.
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Makroekonomické ukazatele
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Inflace VY_32_INOVACE_ Inflace = všeobecný růst cen, tedy růst tzv. cenové hladiny - inflace se zjišťuje (míra inflace) porovnáním cen vybraných.
Pojištění Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Obsah smluv Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Přebytek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
* INFLACE květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Cena Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Výpočet čisté mzdy Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Inflace Ing.Vojtěch Jindra
Rozpočet domácnosti Název školy
Příjmy a výdaje domácnosti
Majetek a závazky domácnosti
Produkty finančního trhu Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Rozvaha domácnosti Název školy
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Typy rozpočtů Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblast Peníze,
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Inflace.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Měnový kurz.
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Inflace. Inflace míra změny cenové hladiny míra změny cenové hladiny K inflaci dochází, roste-li celková cenová hladina. K inflaci dochází, roste-li celková.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace:Formou prezentace se žáci seznámí s druhy inflace. Prezentace je.
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Ukazatele vývoje ekonomiky - rozdělení inflace a její důsledky
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
DUM - Digitální Učební Materiál
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Název DUMInflace Označení DUMVY_62_INOVACE_01_1_04 AutorIng. Jana Starobová Datum Vzdělávací oblastFinanční gramotnost Vzdělávací oborFinanční gramotnost Tematický okruhPeníze Ročník4. ročník gymnázia

Inflace projevuje se růstem cenové hladiny cenová hladina vyjadřuje průměr cen více statků a služeb a pro její zjištění se využívají tzv. cenové indexy k měření inflace se nejčastěji používá index spotřebitelských cen (CPI - Consumer price index) a k jeho výpočtu se používá vybraný koš statků a služeb zjištěný na základě průzkumu (obsahuje cca 800 statků a služeb) míra inflace = (CPI t-1 – CPI t ) / CPI t × 100 [%], t=rok deflace je pokles cenové hladiny

Druhy inflace 1.podle výše: mírná – nárůst cenové hladiny do 10 % pádivá – nárůst cenové hladiny do 100 % hyperinflace – nárůst cenové hladiny více než 100 % 2. podle příčiny: poptávková – vyvolá ji růst poptávky nabídková – příčina je na straně nabídky, důvodem je např. růst nákladů

Příčiny poptávkové inflace: růst nominálních mezd, platů nízké úrokové sazby (roste spotřeba) snížení daní atd. Příčiny nabídkové inflace: nedokonalá konkurence růst cen surovin a energií růst mezd, platů (je to pro firmu náklad) atd.

Důsledky inflace Inflace je projevem nerovnováhy ekonomiky a svými důsledky postihuje všechny její části. 1.Přerozdělovací efekt 2.Sociální dopady 3.Vliv na rovnováhu ekonomiky

1. Přerozdělovací efekt klesá reálná kupní síla u příjemců fixních důchodů, např. u starobních důchodů, úroku ap. klesá reálná mzda, plat znehodnocují se vklady a úvěry, věřitelé „ztrácejí“ a dlužníci „získávají“, dochází k redistribuci bohatství od věřitelů k dlužníkům roste cena nemovitostí

2. Sociální dopady sociálně slabé skupiny obyvatel jsou nejvíce postiženy, hrozí chudoba sociální neklid, demonstrace hrozba politického převratu nárůst kriminality (černá ekonomika)

3. Vliv na rovnováhu ekonomiky mění se struktura spotřeby ve prospěch nezbytných statků útlum podnikání, dotkne se to zejména drobných podnikatelů při pádivé inflaci nastává recese mírná inflace stimuluje zaměstnanost a výrobu vliv na měnový kurz a zahraniční obchod

Reakce na inflaci 1.obyvatelé chtějí zvýšit mzdy, platy (valorizace = navyšování příjmů, obvykle státem, v důsledku růstu inflace, např. starobní důchody, sociální dávky atd.) v důsledku tlaku na zvyšování mezd se může roztočit inflační spirála obyvatelé při pádivé inflaci investují např. do nemovitostí, zlata ap.

2. banky zvyšují úrokové sazby u vkladů a úvěrů doporučení: ukládat si peníze do těch finančních produktů, které dosáhnou většího výnosu, než je míra inflace 3. podniky zdražují své výrobky a služby opět hrozí nebezpečí roztočení inflační spirály

Úkol č. 1 – Jak poznáte, že spoření na spořícím účtu u banky je pro vás výhodné? č. 2 – Dovedete si představit, jak probíhá směna v období hyperinflace? č. 3 – Jak byste vysvětlili to, že vysoká inflace má v konečném důsledku negativní dopad na naši planetu?

Řešení č. 1 – Pokud je výnos z vkladu vyšší než míra inflace (za dané období). č. 2 – Je to stav, kdy peníze nemají žádnou hodnotu, a proto lidé preferují naturální směnu (zboží za zboží). č. 3 – Sociálně slabé skupiny obyvatel si stěží opatřují věci nezbytné pro život (preferují krátkodobé cíle) a nemají sílu ani prostředky, aby řešily například ekologii.

Zdroje Klínský, P., Munch, O., Chromá, D. Ekonomika. Ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Třetí upravené vydání. Praha: EDUCO, s.r.o., ISBN