Budoucnost školy Ondřej Šteffl, Scio Hradec Králové

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

7. února 2013 RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D.. Ke změně musí dojít souběžně na všech úrovních systému Následující poznámky se týkají převážně makro (národní.
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Bořivoj Brdička – Zájem o poznání poznámky pro Kulatý stůl SKAV ovlivněné orientací na vzdělávací technologie 1.Co udělat proto, aby škola byla.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Hodnotová orientace svobodné generace
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
AUTOEVALUACE ŠKOLY AUTOEVALUACE UČITELE Může to být cesta ke kvalitě?
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Role asistenta v Montessori pedagogice
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Plošné testování 5. a 9. tříd v kontextu stavu českého školství Senát Parlamentu ČR
Potřeby jeslí Mgr. Martina Mandáková. Historické shrnutí Výchova, vzdělávání a péče o děti do tří let v institucionálních zařízeních má v našich podmínkách.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
P. SHRNUTÍ DOBRÉ PRAXE ZE ZAHRANIČÍ Lenka Hrkľová Odborný garant mezinárodního projektu Péče o děti jako mezigenerační most Nikola Křístek odborný expert.
(komentovaný přehled)
Zdravá škola.
Yeovil NEJMENŠÍ FOTBALOVÉ MĚSTO V BRITÁNII. Yeovil MĚSTO Malé, hezké město jihovýchodně od Londýna Malé, hezké město jihovýchodně od Londýna Městečko.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
Odborný růst a celoživotní učení Další vzdělávání pedagogických pracovníků.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Co by měla dát dítěti povinná školní docházka? Ondřej Šteffl, Scio Praha Testováním ke kvalitě vzdělávání? 22/05/2015.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Téma Hypotézy ve výzkumu
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Rodina na Vysočině výsledky empirických výzkumů uskutečněných v kraji Vysočina v letech 2005 – 2010 konference Rodinná politika v centru pozornosti krajů.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ – INVESTICE DO BUDOUCNOSTI PaedDr. LUDVÍK ZIMČÍK, ředitel ZŠ A MŠ BŘEZOVÁ (ŠKOLA NA KONCI SVĚTA)
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Standardy jako zrcadlo českého kurikula Mgr. Olga Bauerová Mgr. Marek Lauermann ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Minikonference Gymnázium Brno - Řečkovice 17.červen 2010
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Co se rozumí kvalitou vzdělávacích služeb Mgr. Pavel Říha
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Projekt Impuls / Seminář
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Projekt Impuls / Seminář
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Konflikt, koření života
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
STANOVISKO SKAV, o. s. K PROFESNÍMU STANDARDU KVALITY UČITELE
Polytechnické vzdělávání v praxi
Teorie a metodika výchovy Lekce 2: Alternativní školství
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Jak na jazyky.
využití digitalizace ve vzdělávání
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Váháte kam po maturitě? Podívejte se na 8 rad, jak si vybrat VŠ!
Váháte kam po maturitě?. Podívejte se na 8 rad, jak si vybrat VŠ!
Transkript prezentace:

Budoucnost školy Ondřej Šteffl, Scio steffl@scio.cz Hradec Králové 26/03/2040

Potřebujeme vizi? Vize nestačí! Školství: chaos * Inflace titulů * příliš snadné maturity * Špatná výchova v rodinách * Nízké platy učitelů * Nezodpovědný přístup žáků pramenící z rozkladu celé společnosti (demoralizace, korupce jako snazší cesta) * Systém financování na žáka * Snižující se nároky * Lenost žáků * Příliš mnoho vysokoškoláků, maturantů * Pokles autority učitelů * Přílišná liberalizace školy (zrušení osnov) * Dehonestace vzdělání v médiích * Špatní učitelé * Chybějící maturita z matematiky * Příliš velká práva žáků (a rodičů) * Zájem politiků, aby masa byla „nevzdělaná“ a manipulovatelná * Hloupí ministři * Málo domácích úkolů * Neustále reformy * Příliš málo inkluze * Příliš mnoho inkluze * Soukromé školy * Kapitalismus * Pozůstatky komunismu * Kariérní řád * Plošné přijímací zkoušky * Standardy * RVP * ŠVP * Novela zákona * Bezpečnost žáků * Jídlo v automatech * atd. atd. * Inflace titulů * příliš snadné maturity * Špatná výchova v rodinách * Nízké platy učitelů * Nezodpovědný přístup žáků pramenící z rozkladu celé společnosti (demoralizace, korupce jako snazší cesta) * Systém financování na žáka * Snižující se nároky * Lenost žáků * Příliš mnoho vysokoškoláků, maturantů * Pokles autority učitelů * Přílišná liberalizace školy (zrušení osnov) * Dehonestace vzdělání v médiích * Špatní učitelé * Chybějící maturita z matematiky * Příliš velká práva žáků (a rodičů) * Zájem politiků, aby masa byla „nevzdělaná“ a manipulovatelná * Hloupí ministři * Málo domácích úkolů * Neustále reformy * Příliš málo inkluze * Příliš mnoho inkluze * Soukromé školy * Kapitalismus * Pozůstatky komunismu * Kariérní řád * Plošné přijímací zkoušky * Standardy * RVP * ŠVP * Novela zákona * Bezpečnost žáků * Jídlo v automatech * atd. atd. Potřebujeme vizi? Vize nestačí!

Školství dnes Tři scénáře vývoje Rozvrat školy Škola 21. století Vzdělávání ze škol Škola 21. století

Svět vzdělává !

Školství ≠ vzdělávání ! Svět vzdělává! Každou zkušenost, která má formativní efekt na to, jak myslíme, cítíme a jednáme, můžeme považovat za vzdělání. Vzdělávání Školství … zabudka

Svět vzdělává Rozvrat školy

Škola pro 21. století *** Provést normativní rozhodnutí

Škola pro 21.s. - Normativní rozhodnutí Škola pro 21.století Cesta z chaosu = konec jednotné školy Školy se budou lišit mnohem zásadněji než jen sportovní či jazykové, výběrové či nevýběrové. Klíčový bude hodnotový rámec. Např. má žák především ovládat všechny předměty nebo má být autonomní. Rodiče si budou vybírat hodnotově vyhraněnou školu.

Škola pro 21.s. - Normativní rozhodnutí Normativní rozhodnutí = rozhodnutí založené na přesvědčení víře, které nelze empiricky vyvrátit ani dokázat. Osobní hodnotové rámce, světonázor. Západoevropská kultura x Islámský stát Volím Komunisty x Volím TOP09 Bohatství a individualismus x Skromnost a pomoc druhým Udržitelný rozvoj x Růst HDP Neoliberální přístup x Konzervativní přístup ke vzdělávání … konflikty a války

Škola pro 21.s. - Normativní rozhodnutí Právo na normativní rozhodnutí ve vzdělávání zaručuje ústava a Nový občanský zákon. To právo má rodič a později studující a částečně stát. Aktuálně zejména: Aktivní x Pasivní Charakterní x „Ne“charakterní Indvidualistické x Společenské Rychle x Dlouhodobě … řada dalších Příklady: Aktivní, „Ne“charakterní, Indvidualistické, Rychle – David Rath Pasivní, „Ne“charakterní, Indvidualistické – Kdo nekrade, okrádá svou rodinu … legitimní Pasivní, Charakterní, Společenské, Dlouhodobě – Nevyčnívat a pomáhat Pasivní, Charakterní, Indvidualistické, Rychle – Hanákův sen Pasivní, Charakterní, Indvidualistické, Dlouhodobě – Nevyčnívat a užívat si (většina) Aktivní, Charakterní, Společenské, Dlouhodobě – Měnit svět k lepšímu Aktivní, Charakterní, Indvidualistické, Dlouhodobě – Poctivě se prosadit

Škola pro 21.s. - Normativní rozhodnutí

Škola pro 21.s. - Normativní rozhodnutí

Škola pro 21.s. - Normativní rozhodnutí

Škola pro 21.s. - Normativní rozhodnutí

Škola pro 21.s. - Normativní rozhodnutí Dag Hrubý: Rizika neoliberálního přístupu ke vzdělávání (Rada neoliberalistům nebo jediný správný názor?) Zdeněk Somr: Má být kvalifikace součástí počátečního vzdělávání? (Pro všechny?) Robert Novák: Kam kráčíš české školství? (Celé?) Radek Špicar: Podmínky konkurecenschopnosti ČR v souvislostech (…)

Škola pro 21.s. - Normativní rozhodnutí Postmoderní společnost Hlavní problém: Vzdát se představy jednotné školy Podobně jako muslimové si mnozí (většina!) myslí, že jejich názor na vzdělávání je jediný správný a že mají právo ho nutit ostatním. Problém je s lidmi, kteří přesně ví, k čemu má škola být, a jsou připraveni vnucovat to ostatním. … konflikty a války???

Hodnotový rámec: Naším východiskem je svoboda, nezávislost, ta je ale omezena právě přijetím dalších hodnot, v první řadě morálkou, a hodnotových orientací: otevřeností (proti uzavřenosti, xenofobii, strachu z nového); pozitivitou, optimismem (přesvědčení, že lidé mohou dělat dobré věci a svět může být lepší); aktivitou, chutí a schopností měnit svět (proti pasivitě, jistotě, konformitě) a odvahou. Moudrost, porozumění, povinnost stále se učit pak lze chápat samostatně nebo už jako výsledek spojení otevřenosti a aktivity.

Škola pro 21.s. - Normativní rozhodnutí Nesouhlasím s tím, co říkáte, ale budu do smrti bránit vaše právo to říkat. Nelíbí se mi vaše pojetí školy, ale do smrti bránit, abyste do takové školy mohl/a posílat své děti.

Škola pro 21. století *** Respektovat poznatky kognitivních věd

Škola pro 21.s. – Kognitivní vědy Úžasný a stále rychlejší pokrok kognitivních věd v posledních letech. Popularizační knihy 5 let za výzkumem (USA -> ČR -> překlad) Příklady již akceptovaného: Pitný režim Polohování při učení Stres brání učení Negativní motivace Zóna nejbližšího rozvoje

Škola pro 21.s. – Kognitivní vědy Příklady: Carol Dweck, psycholožka ze Stanfordu http://mic.com/articles/89579/science-shows-how-the-brains-of-intelligent-successful-people-are-different-from-everyone-else D. Pink, kreslení, makakové D. Kahneman, nositel Nobelovy ceny, chyby v myšlení, učebnice

Čryři principy rozvoje a učení: 1. Všechny děti mají přirozenou, evolucí úžasně rozvinutou schopnost a potřebu se učit.     2. Každé dítě je jedinečné; různé jsou dosavadní zkušenosti, potřeby, možnosti i cíle a různé jsou i způsoby, jakými se děti učí.  3. Děti se učí pořád, nejen ve škole a nejen, když si to uvědomují – Svět vzdělává.    4. Učení probíhá dobře jen v prostředí, ve kterém se děti cítí bezpečně. 

Škola pro 21. století *** Najít nové formy organizace Odstranit staré nánosy

Staré nánosy John Medina: Co z těchto výzkumů celkově vyplývá? Převážně toto: Pokud byste chtěli vytvořit učební prostředí nevhodné pro využití schopností mozku, nejspíš byste navrhli něco podobného školní třídě. Medina is an affiliate Professor of Bioengineering at the University of Washington School of Medicine. Founding director of the Talaris Research Institute, a Seattle-based research center. Louis P. Bénézet: V roce 1929 v Manchesteru, New Hampshire se děti neučily žádnou aritmetiku až do 6. třídy. Během roku látku dohnaly a lépe jí rozuměly.

Staré nánosy 1774 2009

Staré nánosy

Staré nánosy Příklady: Frontální výuka Bez učitele to nejde Věkově homogenní třídy Vyučovací hodina trvá 45 minut Rozvrh hodin pro celou třídu stejný Rozdělení do předmětů (viz teď Finové http://www.independent.co.uk/news/world/europe/finland-schools-subjects-are-out-and-topics-are-in-as-country-reforms-its-education-system-10123911.html ) Matematika od 1. třídy (Benezet) Známkování – hodnocení žáka Cílem školy je známka, složení zkoušky, postup do dalšího ročníku Víme, co bude Děti (a pak dospělí) potřebují to, co se ve školách učí. Škola (sama) může dosáhnout toho, aby žák porozuměl světu kolem sebe Vzdělávání = škola

Staré nánosy

Škola pro 21.s. – Nové organizační formy Školství dnes

Škola pro 21.s. – Nové organizační formy

Škola pro 21.s. – Nové organizační formy Pro inspiraci – evoluce vyžaduje pokusy (i chyby) Nové možnosti pro staré modely: Daltonský plán (http://cs.wikipedia.org/wiki/Daltonsk%C3%BD_pl%C3%A1n) Jenský plán (http://cs.wikipedia.org/wiki/Jensk%C3%BD_pl%C3%A1n ) Montessori (http://cs.wikipedia.org/wiki/Montessoriovsk%C3%A1_%C5%A1kola) Nové možnosti ICT: Flipped classroom (http://en.wikipedia.org/wiki/Flipped_classroom) Gamifikace (http://cs.wikipedia.org/wiki/Gamifikace) AltSchool (https://www.altschool.com/ ) Hledejte pro své žáky vzdělávací možnosti mimo školu Seminář v Senátu 1/4/2015 13:00 hodin

Škola pro 21.s. – Nové organizační formy Příklad: Cisco: Učící se společnost (https://www.scio.cz/1_download/16806B_komplet_Cisco_CS_part_1_rev.pdf ) Zavádí kulturu vzdělávání po celý život. Přináší vzdělávání ke studujícímu, vidí vzdělávání jako aktivitu, ne jako místo. (definice školy?) Připouští, že se lidé učí různými způsoby, a snaží se těmto požadavkům vyhovět. Podporuje a přijímá nové poskytovatele vzdělávání z veřejného, soukromého a neziskového sektoru. Vytváří nové vztahy a nová propojení mezi studujícími, poskytovateli (novými i původními), investory a inovátory. Poskytuje univerzální infrastrukturu, kterou účastníci potřebují k dosažení úspěchu – v podobě zatím fyzické, ale stále více virtuální. Podporuje systémy neustálé inovace a zpětné vazby pro rozšíření vědomostí o tom, co funguje a za jakých podmínek.

Kanada provincie Alberta Pustit video

Škola pro 21. století *** Co dělat?

Co mohu udělat já? Mluvit o tom (což právě činím) Pomoci ostatním (na což jsem připraven) Ukázat v malém, že to jde (ScioŠkola)

Co můžete udělat vy? Normativní rozhodnutí: Vyjasněte si své hodnotové rámce pro vzdělávání. Zjistěte si hodnotové rámce: učitelů žáků rodičů Budeme zjišťovat v NSZ, připravíme dotazník (bude k dispozici). Pozor: Rodiče i žáci často ze setrvačnosti žádají vzdělávání v rozporu se svými hodnotami.

Co můžete udělat vy? (yers-Briggs Type Indicator) CSÍKSZENTMIHÁLYI, Mihály. Creativity: flow and the psychology of discovery and invention. EAGLEMAN, David. Inkognito, aneb, Tajný život mozku. GARDNER, Howard. Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. (tj. jazyková, hudební, logicko-matematická, prostorová, tělesně-pohybová a dvě formy personální inteligence) KAHNEMAN, Daniel. Myšlení: rychlé a pomalé. MEDINA, John. Pravidla mozku dítěte: [nejnovější vědecké objevy pro výchovu chytrých a šťastných dětí]. MEDINA, John. Pravidla mozku: nejnovější vědecké poznatky pro úspěch v práci, doma i ve škole. PINK, Daniel H. Pohon: překvapivá pravda o tom, co nás motivuje! RAMACHANDRAN, V. S. Mozek a jeho tajemství, aneb, Pátrání neurovědců po tom, co nás činí lidmi. (yers-Briggs Type Indicator)

Ancora (Brazílie)

Vittra (Švédsko)

Sudbury School (Kanada) Wolna Szkoła Harmonia  (Polsko) Sudbury School (Kanada) Demokratische Schule X (Německo) Summerhill (Velká Británie)

Ingunnarskoli (Island)

Altschool (USA)

Nový Zéland – oblast Waikato

Kanada - Alberta

Co můžete udělat vy? Odstraňování starých nánosů Seznamte se organizací škol, kde to dělají jinak. Základní škola da Vinci pro zvídavé děti www.zsdavinci.cz/ Přírodní škola http://www.prirodniskola.cz/ Základní škola Livingston http://zslivingston.cz/ School21 (Velká Británie) http://school21.org Sudbury Valley (USA)  http://www.sudval.org/ Summerhill (Velká Británie)  http://www.summerhillschool.co.uk Altschool (USA)  http://altschool.com Ancora (Brazílie) http://www.projetoancora.org.br/ Vittra školy (Švédsko) http://vittra.se/english Demokratické školy v síti EUDEC http://www.eudec.org/

Co můžete udělat vy? Hned Nové organizační formy Více práce doma (individuální studijní plány) Večerní (individuální) studium Flipped classroom (http://en.wikipedia.org/wiki/Flipped_classroom), využití MOOC, Khanovy školy Věkově smíšené skupiny (několik tříd pohromadě) Že si to teď neumíte hned představit, neznamemá, že to nejde.

Co dalšího by se dalo dělat? A co praktického to pro školy znamená, jak mohou reagovat. To až příště ;-) Pokud je zájem, uspořádáme v květnu ve Sciu sérii seminářů pro ředitele škol.

Ondřej Šteffl steffl@scio.cz … varování Ondřej Šteffl steffl@scio.cz

… z blogu nick MaB (učitel): http://blog.aktualne.cz/blogy/ondrej-steffl.php?itemid=22530 nick MaB (učitel): „Škola přestává stíhat, co se v životě mladých děje, a ti ji čím dál víc vnímají jako zbytečnou a opruzující blbárnu, kterou z nějakého formálního důvodu ještě navštěvují, ale rozumný smysl to nemá. Je to na nich v hodinách vidět a vnímavý učitel, za kterého se při vší skromností považuju, to musí vnímat.“

Non scholae, sed vitae discimus Je třeba něco začít dělat

Děkuji Vám za pozornost! Ondřej Šteffl steffl@scio.cz

Škola pro 21.s. - Normativní rozhodnutí Škola pro 21.století Konec jednotné školy Školy se budou lišit mnohem zásadněji než jen sportovní či jazykové, výběrové či nevýběrové. Klíčový bude hodnotový rámec. Např. má žák především ovládat všechny předměty nebo má být autonomní. Rodiče si budou vybírat hodnotově vyhraněnou školu. Naprostá většina veřejných škol má zatím směs. Příklady: Pasivní, Charakterní, Společenské, Dlouhodobě – Pedagogické SOŠ Pasivní, Charakterní, Indvidualistické, Rychle – Průmyslovky a SOU Pasivní, Charakterní, Indvidualistické, Dlouhodobě – některé komunitní školy Aktivní, Charakterní, Společenské, Dlouhodobě – Přírodní škola, DaVinci, ScioŠkola Aktivní, Charakterní, Indvidualistické, Dlouhodobě – PORG, Kellner, Montessori,…

Staré nánosy Ve školách se děje spousta věcí, o kterých už dávno nevíme, proč tam jsou, ale ze zvyku se jich držíme. Mnohé z nich se dnes ukazují jako přežité, zbytečné, nefunkční a někdy i škodlivé. K jejich odstranění nám chybí představivost. Někdy tomu brání zastaralé předpisy a vždycky zvyk učitelů, žáků i rodičů.

Budoucnost školy v roce 2040 Je řešení složitější než řešení kvadratických rovnic? Žák než dojde k řešení kvadratických rovnic stráví matematikou asi 1100 hodin. Po mě to chcete za 40 minut. Některá tvrzení budou bez důkazu  Budete si je muset odvodit sami.

Škola pro 21.s. - Normativní rozhodnutí Cíle a smysl vzdělávání je normativní rozhodnutí. Většina debat o školství a vzdělávání se tříští na tom, že diskutéři mají různé hodnotové rámce, a tedy i cíle. Většina pokusů o zlepšení končí na tom, že aktéři (rodiče, žáci, učitelé, úředníci, ministři, podnikatelé) mají různé hodnotové rámce, a tedy i cíle. Vzdělávání pro zaměstnání x Vzdělávání pro život Pro svět teď x Pro svět za 25 let Měnit svět x Přizpůsobit se Brát a hromadit x Dávat a pomáhat