Plánovací proces v oblasti vodního hospodářství. (návrh novely – tzv. „EURONOVELA“) Zákon č. 254/2001Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon),

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ministerstvo financí ČR Odbor 54 – Ekonomické informace
Advertisements

ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
Právní úprava ochrany vod
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
SVAZU VODNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ ČR A AKTUÁLNÍ PROBLEMATIKA VODNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ RNDr. Pavel Punčochář, CSc. vrchní ředitel úseku vodního hospodářství Ministerstvo.
Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí
Energetika a stavebnictví Územní energetická koncepce Mezinárodní konference ABF P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Metodika zpracování části D plánů oblastí povodí KPOV, Praha, Dr.Ing. Antonín Tůma
1 Zpráva o uplatňování územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
PŽP 9 Právní úprava ochrany vod. Ochrana vod v mezinárodním právu Z důvodu regionálního či lokálního významu předmětu ochrany ve světovém měřítku nejsou.
Ing. Václav Jirásek Povodí Labe, státní podnik ELLA - INTERREG III.B - CADSES Královéhradecký kraj Aldis, Hradec Králové,
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
? Územní (prostorové) plánování ÚP
Informace o stavu prací na II. plánovací cyklus Zpracovali: Ing. Mgr. Michal Pravec, Ing. Martin Pytloun.
PRÁVNÍ ÚPRAVA OCHRANY VOD Filip Dienstbier, 2006.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
Představení návrhu Národních plánů povodí Dunaje, Odry a Labe Ing. Robin Hála Vodohospodářský rozvoj a výstavba a.s. 7. dubna 2015 Krajský úřad Plzeňského.
Energetická legislativa v ČR v roce 2007 a další výhled JUDr. Ivanka Boušová MPO ¨
Plány dílčích povodí v Plzeňském kraji
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Výzkumné projekty MŽP v oblasti odpadového hospodářství
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
Seminář k ukončování projektů FS Státní fond životního prostředí ČR Praha,
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
Správa stavební 2 Filip Dienstbier, 2010 Nástroje územního plánování Územně plánovací podklady Politika územního rozvoje.
Správní právo 3 Přednáška č. 6 JUDr. Veronika Vlčková
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Pracovní skupina pro životní prostředí Tematicky související koncepční dokumenty na krajské úrovni.
Vodní hospodářství (2014–2016) Aleš Kendík náměstek pro řízení sekce vodního hospodářství
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Novela zákona o vodovodech a kanalizacích Ing. Jiří Duda Ing. Vladimír Chaloupka Odbor vodovodů a kanalizací Ministerstvo zemědělství ČR VAKINFO 2012 –
Informace o aktualizaci Politiky územního rozvoje ČR Ing. Filip Novosád, OÚP MMR 14. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Národní plány povodí Aktuální stav přípravy a souhrn programu opatření.
Akční plán Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj Materiál je připravován na základě usnesení vlády č. 851/2008, o Strategii vzdělávání pro udržitelný.
Plán rozvoje vodovodů a kanalizací Olomouckého kraje (PRVKOK)
Veřejné projednání P olitiky územního rozvoje ČR 2008 a Vyhodnocení vlivů PÚR ČR 2008 na udržitelný rozvoj území (včetně Zprávy o uplatňování PÚR ČR 2006)
Vodohospodářské aktuality
Plánování v oblasti vod Roční seminář pro vodoprávní úřady Hotel Skalský Dvůr, Lísek, 19. a 20. října 2016 Mgr. Ladislav Faigl.
Plán rozvoje vodovodů a kanalizací Kraje Vysočina
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Novela vyhlášky č. 428/2001 Sb..
Aktuality k čl. 4 odstavec 7 RSV
Vodohospodářské aktuality
Plánování v oblasti vod Roční seminář pro vodoprávní úřady Hotel Skalský Dvůr, Lísek, 2. a 3. října 2017.
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
17 LET RÁMCOVÉ SMĚRNICE O VODĚ PŘÍNOS ANO NEBO NE?
Setkání se starosty obcí Karlovarského kraje Téma: Novela stavebního zákona v oblasti územního plánování s účinností od VÝBĚR.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Aktuální informace z odpadového hospodářství
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Informace o závazných částech „Národního plánu povodí Dunaje“– problematika DČOV v ÚPD Informace o závazných částech „Plánu pro zvládání povodňových rizik“
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

Plánovací proces v oblasti vodního hospodářství

(návrh novely – tzv. „EURONOVELA“) Zákon č. 254/2001Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), novelizován od dne své účinnosti x a je proveden 20 prováděcími právními předpisy a další se připravují v souvislostí s poslední novelou zákonem č. 150/2010 Sb. účinnou od (návrh novely – tzv. „EURONOVELA“) (5 oblastí povodí – v Euronovele 8 oblastí) Vyhláška č. 292/2002 Sb., o oblastech povodí (5 oblastí povodí – v Euronovele 8 oblastí) (účinnost od 1. července 2003) Vyhláška č. 140/2003 Sb., o plánování v oblasti vod (účinnost od 1. července 2003) Legislativa ČR pro plánování v oblasti vod

Zákon č. 274/2001Sb., o vodovodech a kanalizacích č. 274/2001 Sb. (od své účinnosti x novelizován a je proveden jedním prováděcím právním předpisem (vyhláškou č. 428/2001 Sb., ve znění vyhlášky č. 146/2004 Sb. A vyhlášky č. 515/2006 Sb.) Legislativa ČR pro plánování v oblasti vod

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/60/ES ze dne 23. října 2000 ustavující rámec pro činnost Společenství v oblasti vodní politiky Směrnice 2000/60/ES RS Rámcová směrnice WFD 77/440/EHS „Surová voda“ vč. 79/869/EHS a 77/795/EHS /659/EHS „ Rybné vody“ /68/EHS „ Ochrana podzemních vod“ /464/EHS „Nebezpečné látky“ čl , ost /160/EHS „Koupací vody“ 98/83/ES „Pitná voda“ 91/271/EHS „Městské ČOV“ 91/676/ EHS „Dusičnany“ Programy opatření do plánů Nahrazuje je k datu RS Legislativa ES zahrnující také plánování v oblasti vod

Hlava III. Stav podzemních a povrchových vod (§ 21 a 22) Vodní bilance Monitoring Evidence Vyhl. č. 431/2001Sb. Vyhl. č. 139/2003 Sb. Hlava IV. Plánování v oblasti vod (§ 23 až 26) Oblasti povodí Obsah, zpracování, projednání plánů Vyhl. č. 292/2002 Sb. Vyhl. č. 140/2003 Sb. Ustanovení VZ o plánování v oblasti vod

Podpůrné dokumenty pro proces plánování ( Směrnice č. 2000/60/EC ) Water Framework Directive ( Směrnice č. 2000/60/EC ) ( publikace popisující proces zavádění WFD ) „Rámcová směrnice vodní politiky EU“ - Peter Chavy ( publikace popisující proces zavádění WFD ) ( oficiální průvodci EU vybranými tématy WFD ) CIS Guidances ( oficiální průvodci EU vybranými tématy WFD ) Výstupy z TWINNING Projektů Výstupy z úkolů VÚV T.G.M. Materiály schválené Komisí pro plánování

Plánování v oblasti vod = koncepční činnost s cílem vymezit a vzájemně harmonizovat veřejné zájmy a)ochrany vod jako složky životního prostředí, b)ochrany před povodněmi a dalšími škodlivými účinky vod, c)trvale udržitelného užívání vodních zdrojů a hospodaření s vodami pro zajištění požadavků na vodohospodářské služby, zejména pro účely zásobování pitnou vodou. Podkladem pro výkon veřejné správy jsou a)Plán hlavních povodí ČR, b)Plány oblastí povodí, c)Programy opatření pro Plán hlavních povodí i pro plány oblastí povodí Cíle plánování a podklady pro veřejnou správu

Plán hlavních povodí ČR Strategický dokument plánování v oblasti vod stanoví rámcové cíle obsahuje rámcové programy opatření respektuje mezinárodní závazky ČR závazný podklad pro přípravu plánů oblastí povodí Pořizuje MZe ve spolupráci s MŽP a dalšími ústředními vodoprávními úřady a krajskými úřady Schvaluje vláda závazné části vyhlásí nařízením vlády Plán hlavních povodí bude schválen nejpozději do

Plány oblastí povodí Základní koncepční dokumenty vymezující veřejné zájmy do podrobností podle podmínek povodí principy, zásady, limity a omezení v jednotlivých povodích Návrh na vymezení 8 oblastí povodí Pořizují správci povodí ve spolupráci s krajskými úřady Přípravné práce a etapy zpracování schvaluje krajský úřad (po souhlasném stanovisku ústř. vodopráv. úřadů a MMR) Konečný návrh schvalují kraje závazné části vyhlásí rada kraje nařízením Plány oblastí povodí budou schváleny nejpozději do

Přípravné práce všeobecné charakteristiky povodí vodohospodářské charakteristiky povodí zhodnocení dopadů lidské činnosti na stav vod ekonomickou analýzu užívaní vod Návrh plánu oblasti povodí časový plán a program prací pro zpracování plánu zveřejněn nejméně 3 roky před obdobím platnosti plánu přehled významných problémů, silně ovlivněných vodních útvarů a zvláštní cíle ochrany vod je zveřejněn nejméně 2 roky před obdobím platnosti plánu návrh zveřejněn nejméně 1 rok před obdobím platnosti plánu Etapy zpracování plánů oblastí povodí

Programy opatření = hlavní nástroj k dosažení cílů Plánu hlavních povodí a Plánů oblastí povodí Programy opatření obsahují časový plán a strategii financování základních a případně i doplňkových opatření, zejména pak: popis jednotlivých opatření územní souvislosti opatření očekávané účinky opatření termíny zavedení odhady nákladů a zdroje financování Obsah a postupy při zavádění opatření, včetně vytýčení přísnějších cílů ochrany vod, stanoví MZe + MŽP vyhláškou

Charakteristiky povodí Specifikovat environmentální cíle a zprovoznění monitoringu Schválit plány oblastí povodí včetně programů opatření a zveřejnit je Zavést novou cenovou politiku (stimulující, návratnost nákladů) Uvést plány oblastí povodí do praxe Dosáhnout dobrého stavu ve všech vodách!! Informovat o a konzultovat následující Časový a pracovní implementační plán Přehled významných otázek ve vodním hospodářství Návrh plánu povodí Postup prací v plánování v oblasti vod

Organizační zajištění plánování v oblasti vod Národní úroveň Komise pro plánování v oblasti vod Návrhová skupina Úroveň oblastí povodí Sub-komise pro plánování v oblasti vod Pracovní skupiny

Komise pro plánování v oblasti vod Koordinuje činnost v oblasti plánování na národní úrovni Projednává a schvaluje postupy, metodiky a dokumenty používané v procesu plánování Složení: Zástupci ministerstev (MZe, MŽP, MZd, MV, MD, MO) Zástupci jednotlivých správců povodí Zástupci jednotlivých krajů Representanti významných uživatelů vod (SOVaK, …) Zástupci TWINNING projektů mající vztah k WFD Representanti NGO Zástupci odborných organizací ( VÚV T.G.M., ZVHS, … )

Návrhová skupina Připravuje materiály pro jednání Komise pro plánování Projednává a schvaluje postupy, metodiky a dokumenty používané v procesu plánování Složení: Zástupci MZe (3) a MŽP (2) Representanti správců povodí (3) Representanti krajů (1+1) Zástupce TWINNING projektu (1) + Přizvaní odborníci dle projednávaných témat

Sub-komise pro plánování v oblasti vod Koordinuje činnost plánování v příslušné oblasti povodí Složení určují jednotlivý zpracovatelé plánů oblastí povodí Možné složení: Zástupci správce povodí Zástupci krajských úřadů Zástupci krajů (samosprávy) Zástupci uživatelů vod Representanti NGO Zástupci odborných institucí Representanti místních samospráv …

Pracovní skupiny Řeší konkrétní otázky a úkoly podle svého zaměření Připravuje materiály pro jednání Sub-komise Náplň činnosti, složení i status pracovních skupin je v kompetenci zpracovatelů plánů oblastí povodí či Sub-komisí Možné strategie zaměření pracovních skupin: Odborné pracovní skupiny řešící tématické okruhy problémů Pracovní skupiny řešící problematiku jednotlivých lokalit

Důsledky výskytu extrémních povodní od konce 90. let

Současný stav financování vodohospodářských služeb a péče o vodní zdroje

Zdroje financování z veřejných financí

Zemědělské sucho na území ČR ve vegetačním období (analýza na základě vláhové bilance za období )