Tvorba ceny www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Advertisements

Příklady způsobu stanovení ceny
Způsoby stanovení ceny
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
 Proč se ceny stejného výrobku liší  Prodej prostřednictvím internetu  Akce obchodních řetězců  Na co si dát pozor Zdroj: Petr Klínský a spol., Finanční.
Cenové praktiky Detail stanovené ceny Balíčky a „antibalíčky“
Spotřebitel a jeho práva
 VY_32_INOVACE_16_10  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Předpisy na ochranu spotřebitele Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Ekonomická gramotnost
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMirka Vlažná Název šablonyVI/2 – Inovace a zkvalitnění.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A6 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníříjen 2012.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
MARKETING Co je marketing? 5 P Marketingový přístup stanovení ceny
Pojištění Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Obsah smluv Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Tak tedy za kolik REKLAMA a SLEVY.
Petr Machala. Každá věc má mít svou cenu. Arabské přísloví Cena za 1…… 39 Kč + Cena za 2…… 72 Kč Co zákazník o ceně neví? Je to tak výhodné?
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Trh Pavel Šuranský.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Cena Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Výpočet čisté mzdy Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Rozpočet domácnosti Název školy
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Příjmy a výdaje domácnosti
Majetek a závazky domácnosti
Nedostatek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Produkty finančního trhu Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Rozvaha domácnosti Název školy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Základní práva spotřebitelů Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Typy rozpočtů Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Označení materiálu:VY_32_INOVACE_EKO_1190 Ročník:3. Vzdělávací obor:Ekonomika Tematický okruh:Kalkulace Téma:Podnikatelské kalkulace. Prodejní kalkulace.
Petr Machala. Kolik to stojí peněz? Hodinová mzda.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
 konečná úprava ceny před prodejem spotřebiteli  využívá psychologii prodeje  cílem je přesvědčit zákazníka o výhodnosti nákupu  používají se zejména.
FINANČNÍ GRAMOTNOST NAKUPOVÁNÍ ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Cenové triky.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Ing. Veronika Dostálková MBA
Základní škola a mateřská škola T. G
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Obchod, trh Základy hospodaření.
Transkript prezentace:

Tvorba ceny Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Název DUMTvorba ceny Označení DUMVY_62_INOVACE_01_1_12 AutorIng. Jana Starobová Datum Vzdělávací oblastFinanční gramotnost Vzdělávací oborFinanční gramotnost Tematický okruhPeníze Ročník3. ročník osmiletého gymnázia

Cena vyjadřuje hodnotu výrobku vzniká postupně v podniku při výrobě výrobku a dále se pak utváří při své distribuci do velkoobchodu či maloobchodu na cenu má vliv poptávka, konkurence, inflace ap.

Co znamená výprodej a vyprodáno Výprodej zpravidla byla cena výrobku stanovena příliš vysoko (nabídka byla vyšší než poptávka) výrobky zůstávají v prodejně a je vhodné snížit cenu (slevy) Vyprodáno cena výrobku byla nastavena příliš nízko (poptávka byla vyšší než nabídka) a výrobky „zmizely“ z prodejny a není co prodávat

Ideální stav na trhu: by nastal v situaci, kdy by nabízených výrobků bylo tolik, kolik jich chtějí lidé koupit, neboli poptávka by se rovnala nabídce cena, za kterou by byly výrobky prodávány, by byla rovnovážná nevznikal by ani přebytek, ani nedostatek tato cena by tzv. „vyčistila trh“

Metody stanovení ceny cena podle nákladů – sečtou se všechny vynaložené náklady na výrobek, jako jsou např. náklady na suroviny, na mzdy, energie, dopravu ap. cena podle konkurence – stanoví se jako průměr konkurenčních cen; informace se získávají z letáků, inzerátů, internetu ap. cena podle zákazníka – bývá stanovena zejména u značkového, luxusního zboží, kdy se očekává, že zákazník je ochoten za výrobek zaplatit vyšší cenu

Cena podle nákladů tuto cenu musíme znát vždy, abychom měli přehled, zda daný výrobek neprodáváme levněji, než jsme jej vyrobili příklad: upečeme vánoční cukroví a cena surovin byla 200,- Kč, energie a další drobné náklady souhrnně tvořily 20,- Kč celkové náklady tedy činí 220,- Kč, k nim přičteme to, co chceme vydělat, čili zisk 80,- Kč, a máme cenu pro zákazníka  300,- Kč

prodejní cena (pro zákazníka) s daní v obchodě: náklady výrobce + zisk výrobce + náklady obchodu + zisk obchodu + DPH = prodejní cena náklady obchodu a zisk obchodu se souhrnně nazývají marže obchodu DPH = daň z přidané hodnoty – je zahrnuta v ceně zboží a služeb (platí ji každý zákazník)

Cenové praktiky účelem je, aby cena vypadala výhodněji, než ve skutečnosti je jsou to například: –ceny končící číslicí 9 –ceny uváděné bez DPH nebo DPH malým písmem –cena vyšší přeškrtnutá a výrazně napsaná cena nižší –výrazná inzerce slev na prodejně

Skutečné slevy Skutečné slevy jsou výhodné jak pro prodejce, tak pro určitou skupinu zákazníků: množstevnostní sleva sleva před datem minimální trvanlivosti sezónní sleva sleva zboží s vadou first minute last minute

Falešná sleva Označení sleva je v těchto případech zneužito: dané zboží nikdy nebylo prodáváno za cenu vyšší jde pouze o vytvoření dojmu, že nákup je právě nyní výhodný obchodník lhal a oklamal tak zákazníky

Skrytý nátlak v reklamě snahou těchto praktik je zaujmout zákazníka a přilákat ho do obchodu příklady skrytého nátlaku: –zdůraznění neúplné ceny (bez DPH ap.) –výhodná nabídka např. sleva 70 %, ve skutečnosti je u nepatrného množství zboží –záběry dětí a zvířat, které vyvolávají dojetí, roztomilost –erotické prvky (ladné tělo, svalnatí muži) –dárek v podobě výletu či obědu (vyvolání pocitu vděku – musím si přece něco koupit) –stres a spěch (podpis smlouvy ve spěchu) ochranou spotřebitele se zabývá zejména občanský zákoník a zákon o ochraně spotřebitele

Úkoly č. 1 – vyjmenujte alespoň 3 skutečné slevy a vysvětlete, proč jsou výhodné pro obchodníka, a uveďte konkrétní příklad takové slevy č. 2 – vypočítejte cenu výrobku pro zákazníka, znáte-li: spotřeba materiálu 3 000,- Kč, spotřeba energií 200,- Kč, mzdy zaměstnanců 800,- Kč, zisk je 600,- Kč, DPH je 21 % z ceny č. 3 – zamyslete se, kde všude se setkáváte s reklamou; vyjmenujte klady a zápory reklamy pro zákazníky

Řešení č. 1 množstevnostní sleva – zákazník si koupí víc zboží, aby slevu získal; například u potravin, drogistického zboží, oděvů ap. sleva před datem minimální trvanlivosti – obchod prodá zboží, které by se mu zkazilo a bylo by neprodejné; zejména potraviny, jakou jsou jogurty, uzeniny, balené maso, ovoce ap. sezónní sleva – obchod se zbaví zboží, které by mimo sezónu zpravidla neprodal a musel by jej skladovat, což je pro něj drahé; např. lyže, plavky, vánoční cukrovinky ap.

č. 2 – cena pro zákazníka je 5 566,- Kč č. 3 – např. reklama v televizi, rozhlase, tisku, na plakátech, billboardech, na letácích, na sportovištích ap. výhody: reklama informuje zákazníky o novém výrobku nebo zlevněném či jinak zvýhodněném nákupu nevýhody: peníze vynaložené na reklamu se promítnou do ceny výrobku; vyvolají „chuť“ nakupovat věci, které by si člověk mnohdy ani nekoupil – vede to k utrácení

Zdroje Klínský, P., Munch, O., Chromá, D. Ekonomika. Ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Třetí upravené vydání. Praha: EDUCO, s.r.o., ISBN