Diferenční analýza - Krátkobé rozhodování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Advertisements

Tvorba cen.
Kalkulace plných a variabilních nákladů
Vliv ocenění vytvořených výkonů na měření zisku
Aplikace vybraných metod použitelných pro stanovení cen dle principu tržního odstupu Vlastimil Roun.
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Metoda standardních nákladů a výnosů a analýza odchylek
Kalkulace plných a variabilních nákladů
3.Analýza ziskovosti a marketingové produktivity
Finanční řízení podniku
Úvod do podnikových financí
TOC Class Problem I (jednodušší varianta P&Q analýzy) (v tomto konkrétním příkladu je P=Y a Q=Z – specifikace proměnných) Ing.J.Skorkovský, CSc.
ROZHODOVACÍ ÚLOHY.
ÚVOD DO UDRŽITELNÉ SPOTŘEBY A VÝROBY Ekonomické hodnocení podniku.
EduCom Projekt Educom Tento projekt je financován evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Tento materiál vznikl jako součást.
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
Využití členění nákladů na variabilní a fixní pro řízení
Mikroekonomie I Trh kapitálu a kapitálových statků
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
A) Determinanty nabídky
Analýza bodu zvratu Zdůvodnění
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
VÝKAZ ZISKU A ZTRÁTY (VZZ)
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Tržní cílení – hodnocení tržních segmentů
N_CnA Controlling A Jaro 2013
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Nauka o podniku Investice.
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Rozhodování v podmínkách neurčitosti
4. Kalkulace plných a variabilních nákladů
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Řízení a hodnocení banky
Cíl přednášky Seznámit se
Úvod do podnikových financí
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO_1197 Ročník: 3. Vzdělávací obor:
Základy firemních financí (teze seminářů - platí pro seminární skupiny 1,4,10,11) Ing. František Řezáč, Ph.D. Katedra financí ESF MU.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Cena hotelových služeb.
Hospodářský výsledek firmy Stanovení zisku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Karel Zíka. Dostupné z Metodického portálu.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
MIKROEKONOMIKA Efektivnost podniku a její základní kategorie.
Tvorba výrobního programu Příklad tvorby efektivního výrobního programu vzhledem k úzkému místu.
Model struktury strategického managementu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Pracovní list Kalkulace neúplných nákladů. Příklad 1: Firma vyrábí kabelky –spotřeba materiálu je 415 Kč/ks, mzdy 275 Kč/ks, ostatní variabilní náklady.
Téma 10: Podnikový zisk a dividendová politika 1. Tvorba zisku (výsledku hospodaření) 2. Bod zvratu a provozní páka 3. Zdanění zisku a rozdělení výsledku.
Základy firemních financí
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Způsob vedení a evidence v podnikatelské činnosti
Způsob vedení a evidence v podnikatelské činnosti
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Příklad (investiční projekt)
IAS 1 Prezentace účetní závěrky
TOC Class Problem I (jednodušší varianta P&Q analýzy) (v tomto konkrétním příkladu je P=Y a Q=Z – specifikace proměnných) Ing.J.Skorkovský, CSc.
Manažerské účetnictví a řízení po linii výrobků, prací a služeb
Podnikatelský plán Iva Jeřábková
Transkript prezentace:

Diferenční analýza - Krátkobé rozhodování Difereční - inkrementální analýza Dodatečné výnosy a Dodatečné náklady Typická rozhodnodnutí Rozhodnutí o ceně Přijmutí nebo zamítnutí speciální zakázky Přidání /odebrání výrobku, segmetu nebo zákazníka Výroba nebo prodej společného produktu Rozhodnutí zdali koupit nebo vyrobit Dr Irena Jindrichovska Diferenční analýza

Výsledovka podle kontribuční marže - krycího příspěvku Rozdělení nákladů mezi fixní a variabilní Výpočet celkového krycího příspěvku - kontribuční marže Odečtení fixních nákladů a vyčíslení čistého zisku Vhodné pro analýzu alternativ „What-If“ [eg. Bart Company HEM p791+] Dr Irena Jindrichovska Diferenční analýza

Diferenční analýza Relevantní výnosy a náklady Diferenční výnosy (rozdíl mezi dvěma alternativami) Diferenční náklady nebo výdaje (rozdíl mezi dvěma alternativami) Budoucí nebo další náklady, které se neliší mezi alternativami jsou irelevantní a můžeme je opominout Dr Irena Jindrichovska Diferenční analýza

Relevantní náklady Srovnáváme náklady a výnosy, které jsou dodatečné při jednotivých alternativách Vyhnutelné náklady (discretionary costs) jsou relevantní dodatečné nákldy Utopené náklady - sunk costs - jsou nezvratné a tedy nerelevantní Náklady příležitosti představují nevyužitou příležitost, jsou dodatečné náklady a představují ušlou příležitost a musí se vzít v úvahu Dr Irena Jindrichovska Diferenční analýza

Specifika fixních nákladů – vliv na Bod zvratu Povinné fixní náklady základní vybavení a organizační zázemí k tomu, aby se mohla realizovat výroba (leasing budov a zařízení, platy manažerů) – nemohou se v krátkém období změnit Nepovinné fixní nákldy kontrolované managementem upravují se jednou za rok (např. roční náklady na reklamu, R&D, výcvik) under management discretion Dopad na bod zvratu – čím více je povinných nákladů, tím je obtížnější snižovat bod zvratu Dr Irena Jindrichovska Diferenční analýza

Rozhodnutí o stanovení ceny V těchto úlohách neplatí, že nejvyšší cena výrobku vede vždy k nejvyššímu výnosu, díky existenci substitutů a elasticitě poptávky Pravidlo – v krátkém období vede k maximalizaci zisku maximalizace krycího příspěvku [Př.: Fried Chicken] Dr Irena Jindrichovska Diferenční analýza

Přijmutí/zamítnutí speciální zakázky Specielní klienti chtějí slevy na produkty, dodatečná výroba poskytuje příležitost ke zvýšení výnosů s tím, že nebudou pokryty celkové náklady, ale jen variabilní V krátkém období musí být pokryty variabilní nálady, to vede ke zvýšení čistého zisku [Example: Rios company] Dr Irena Jindrichovska Diferenční analýza

Přidání/eliminování produktu, segmentu, zákazníka Určení diferenčních položek nákladů a výnosů Výpočet a zhodnocení diferenčního příjmu a rozhodnutí o výrobě [Zrušení produkční linky: Magnolia Hardware] [Dodatečná výroba: PowerComp] Dr Irena Jindrichovska Diferenční analýza

Výroba nebo prodání rozpracovaného společného produktu Dva nebo více výrobků se vyrábí ze stejných surovin nebo polotovatů – společný produkt Určit společné náklady – až do bodu rozdělení, které nejsou součástí rozhodování Provést diferencní analýzu prodeje nebo dalšího pokračování výroby obou produktů Rozhodnutí, jestli prodat nebo pokračovat ve výrobě na základě diferencní analýzy Dr Irena Jindrichovska Diferenční analýza

Rozhodnutí koupit nebo vyprodukovat Management musí rozhodnout zdali koupit nebo ve firmě sami vyrobit součástku nebo polotovar používaný při výrobě jiného produktu Porovnání ceny nakoupené součástky s dodatečnými náklady na jeho výrobu vlastními silami Vzít v úvahu také náklady příležitosti vyplývající z potenciálního využití místa k jinému účelu Porovnání fixních nákladů – platy obsluhy a supervize Rozhodnutí na bázi diferenčního příjmu [Příklad: General Refrigeration Company] Dr Irena Jindrichovska Diferenční analýza

Rozhodování s omezenými zdroji Firmy mají omezené zdroje (peníze, místo, užitné strojní hodiny, kvalifikovanou práci) Manamement musí rozhodnout, které zakázky uskutečnit a které odmítnout – na základě nejziskovějších výrobků nebo služeb. Rozhodovaní za základě krycího příspěvku na omezený zdroj - contribution margin per scarce resource Dr Irena Jindrichovska Diferenční analýza

Teorie omezení - theory of constraints (TOC) Závažná omezení mohou omezit ziskovost společnosti Například úzká místa ve výrobě, kterými musí každý produkt projít, než se může ve výrobě pokračovat dále TOC – identifikace úzkých míst a snaha o jejich odstatnění Outsourcing (subcontracting) operace v úzkých místech Paralelní zpracování simultáních operací Práce přesčas v úzkých místech výroby Rekvalifikace pracovníků na práci v úzkých místech Eliminace činností s nulovou přidanou hodnotou v úzkých místech Dr Irena Jindrichovska Diferenční analýza

Nejistota – Anaýza senzitivity Doposud jsme vždy předpokládali, že všechna relevantní data jsou známa Analýza sensitivity – co by se stalo, kdyby se ukázalo, že klíčový předpoklad neplatí What-If analýza – Určení intervalu, ve kterém rozhodnutí stále ještě platí Dr Irena Jindrichovska Diferenční analýza

Nejistota – očekávané hodnoty Očekávaná hodnota – využívá statistické metody k práci s nejistotou Očekávaná hodnota náhodné proměnné je suma možných dosažitelných hodnot nejisté proměnné vážená provděpodobnostmi jejich výskytu. Dále se provádí analýza jako v předchozích případech. Dr Irena Jindrichovska Diferenční analýza

ABC a analýza relevatních nákladů Podle metody ABC jsou náklady spojeny s aktivitami, podle kterých se řídí mnohem přesněji nežli podle tradičních metod Konvenční rozhodnutí o outsourcingu – Analýza koupit nebo vyrobit – otázka fixních nákladů (které jsou nevyhnutelné) Metoda analýzy ABC u rozhodnutí o outsourcingu poskytuje mnohem přesnější měřítko, Identifikace určujícich proměnných (cost drivers) – mnohé tzv. fixní náklady nejsou ve skutečnosti fixní vzhledem k určujícím proměnným [Hilton pp 584-587] Dr Irena Jindrichovska Diferenční analýza

Diskusní otázky Porovnejte výkaz zisků a ztrát uspořádaný podle kontribuční marze s tradiční strukturou. Vysvětlete diferenční analýzu a popište jednotlivé komponenty. Jak použijete diferenční analýzu při rozhodnutí o stanovení ceny? Jak použijete diferenční analýzu při rozhodnutí o tom, zda přijmout nebo odmítnout zakázku? Dr Irena Jindrichovska Diferenční analýza

Diskusní otázky 2 Jak použijete diferenční analýzu při rozhodnutí o tom zda vyřadit produkční linku nebo segment? Jak použijete diferenční analýzu při rozhodnutí jestli prodat nedokončený produkt nebo pokračovat ve výrobě společného produktur? Jak rozhodnete jestli koupit nebo vyrobit produkt? Jak použijete diferenční analýzu při rozhodnutí jak zlepšit kvalitu produktu? Dr Irena Jindrichovska Diferenční analýza